Nogen der har billeder og kender til regler for kørsel med tankvogne på det danske jernbanenet i epoke 3 (50'er og 60'er)?
__________________
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan
ikke så meget - men pt er vi nogle der er ved at undersøge det ( flere sjæle = en tanke )
men jeg kan ihvertilfælde afvise på forhånd myten om der ikke måtte køre tankvogne lige bag (damp)maskinen
godt være at der var en regel - men den blev ikke overholdt i praksis - både olie - og gastankvogne bag (damp) maskinen har jeg foto af
smider dem ind når jeg har fået dem scannet -
men lad os håbe at nogle giver lyd fra sig
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Det var bl.a. denne myte. Havde hørt at der skulle være, jeg tror det var 4 eller 5 ikke tankvogne imellem maskinen og 1. tankvogn.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Skulle måske have placeret under DSB :oops:
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Kan der have været forskel på kørsel med tomme og fyldte vogne?
Bjarne
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Tror det ikke for 1 tom er jo ikke helt tom alligevel
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Litra P
Indlæg: 1.852
Der var naturligvis regler på dette område og de blev naturligvis - som alle andre regler - af og til ikke overholdt
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
tænkte nok at der var regler som nævnt
men.......
så lad os da se på at de bliver overtrådt
(der var den med autoritettro fra Helsingør og Lundegade skole - ( I love it ))
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
her så en anden myte
H kørte med godstog
her ser vi H med persontog - det var et returløb fra Esbjerg - idet H kørte et godstog ti Es og derfor retunerede med dette tog
Findes i mindre udgave med kun CME + EH
og et eller andet sted har jeg et foto med bogiegastankvogn lige bag dampmaskinen - mener det er bag en H og muligvis en Dalsøgas -
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Henning,
Fede billeder
- der klart dokumenterer at hvad der fra Sølvgade blev udsendt af skriftligt materiale ikke altid blev læst. Eller læst men ikke forstået - med eller uden vilje
.
Men sådan har det vist altid været...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Og det der blomsterbed er vist lige til et epoke III anlæg - ikk?
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Tak for billeder og "regler"
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Lars
tak for rosen
men det kunne ikke have ladet sig gøre uden dem der tog disse foto
så takken er til dem -
heldigvis har jeg fra gammel og nuværende tid tilladelse til at vise disse foto - i relation med jernbane - også fordi de havde og har den indstilling at så kan folk som os se hvordan det så ud
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Lars
har du mere om sådanne regler?
og har du evt andet
jeg har nogle togplan 2, 3, 5, 7, 10, udrag fra tjennestekøreplaner 1953 og komplet 58
fra Jylland / Fyn
den kan også tages via PM
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Henning,
Det viste er et par scannede sider fra DSB´s "Sikkerhedsreglement af 1935", der er opdateret til omkring 1967 (løsbladssystem). Mit eksemplar har et stempel på forsiden "Aalborg Privatbaner - Maskinafdelingen".
Det er vist lidt for tidskrævende at scanne hele møllen...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Lars
hvor bor du i landet ( bare by )
da jeg pt har tid nok - ville jeg gerne være behjælpelig med scanning
såfremt det kunne lade sig gøre - nemt nok når det er løsblade
og så kunne du få af mine planer
og få lagt dem på pdf - kan jeg nok få hjælp til
med vnlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det er jo så spørgsmålet, om de afbildede vogne indeholder gods som er omfattet af de pågældende klasser og randnumre i RID A. (1 a, 38 og 1 b, 76).
Næste opgave er derfor at finde et gammelt eksemplar af det pågældende værk for at se, hvilke godsarter der refereres til i sikkerhedsreglementet (SR) §19. Men jeg kan godt have på fornemmelsen, at der alene tales om eksplosiver - krudt, ammunition, dynamit osv - som normalt vil blive transporteret i lukkede vogne.
Under alle omstændigheder må din Preiser-figur ikke ryge i nærheden af en tankvogn, ligesom han heller ikke anbringe en tændt olielygte på en sådan vogn
Regler om transport af farligt gods findes også i dagens SR §64, se http://www.bane.dk/db/filarkiv/9183/SR_28032011.pdf
RID: Règlement concernant le transport international ferroviaire de marchandises Dangereuses
Svend
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Henning
1000 tak for de dejlige billeder !!! Kan du sætte dem på, med lidt højere opløsning, for der mange detaljer, kan jeg se

MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Henrik
det er lidt med vilje jeg sætter dem ned
HGC findes heldigvis stadig og har pt AK foto efter aftale med OMJK og HGC sælger stadigvæk foto - men er det nogle specifikke du ønsker - N maskinerne er jo taget godt og der kan virkelig ses hvor skrabet de er på kedlerne samt rør - så tror jeg ikke at HGC har noget imod det - ifølge min aftale med HGC og andre er der dog ikke udtrykt noget om foringelse - det er mit eget hensyn
men giv lige et praj - så gør jeg dem bedre
med venlig hilsen
Henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
PED
Indlæg: 150
Hej alle,
Flotte fotos, tak!
Jeg tror ikke på at man overtrådte dette med brandfarlige væsker, selvom mange andre regler blev overtrådt.
Mon ikke alle de vogne vi ser, der kører tættere end 2 vogne fra dampmaskinen, er tomme.
Godstog fotograferet i åbent landskab af mestrene HGC og AK, er ofte fra bakkerne vest for Odense og der vil i al fald Shelltankvognene være på vej hjem til Fredericia; altså tomme.
I "Strejftog 7, Gennem Danmark med Dancker" skriver han på side 72, til et flot billede skråt bagfra af 2 E-maskiner: "...Beholdervogne måtte - på grund af eventuel brandfare - normalt ikke sættes lige efter et damplokomotiv, så de hér må være tomme". Dancker ved normalt hvad det går ud på.
En af vognene er igen en Shell og derfor på vej vestover; - hjem.
I betragtning af hvor mange brande damplokomotiver påsatte bare på skråningerne syd for Helsingør station, tror jeg ikke at man har turde overtræde det med beholdervognene.
Enhver idiot der har prøvet at tænde feks et Sct. Hansbål med lidt benzin, ved at man ikke skal lade brandfarlige væsker kommer bare i nærheden af ild!
OK - jeg har prøvet, fordi jeg VIDSTE hvad der ville ske og alligevel lover jeg at DET SKER IKKE IGEN!!!! ALDRIG!!!!
Venligst
Ped
Dansk Epoke 3 Märklin HO
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Om vognene er tomme eller ej, så udgør de en brandfare. Efter for nylig at have taget funktionsuddannelse i brand/redning, så har jeg fået et helt nyt syn på brandbare væsker.
En næsten tom benzindunk er væsentligt farligere end en fuld. Det skyldes at benzin ikke uden videre kan brænde ... men det kan de dampe det afgiver. I en fuld benzindunk er benzindampene så fede, at der ikke er ilt nok til at antænde blandingen. I en tom benzindunk er der til gengæld masser af ilt til at en forbrænding kan starte.
Disse omstændigheder ændrer sig selvfølgelig radikalt, hvis tanken/dunken er læk, for så er en fuld tank/dunk pludseligt en god kilde til benzin, hvor blandingen af benzindampe og ilt er i det rigtige (uhensigtsmæssige) forhold.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PED
Indlæg: 150
Hej Per,
du har fuldstændig ret, men jeg mener at beholdervognene blev tømt til sidste drøbe og at man så havde dækslet øverst åbent i langt tid for at få dampene væk.
Venligst
Per
Dansk Epoke 3 Märklin HO
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Tankvogne måtte - og må - gerne gå op til maskinen, med mindre de er fyldt med "krudt og kugler" (eksplosiver som er omfattet af RID klasse 1) - hvilket de vist ikke er specielt velegnede til befordring af.
Reglerne fremgik også ret tydeligt af den side i sikkerhedsreglementet, som blev vist.
Vær også helt sikker på, at der ikke har været gået på kompromis med disse regler.
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
så det stor ekssentielle spørgsmål:
hvordan H...... er så myten opstået ? ekstrabladet eller Rasmus Treholt - TV - Avisen
DEN er så nok lidt sværere - hva??
men meget venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Fra lande, f.eks. USA, hvor man i stort omfang også fyrede med træ?
Og som Svend skriver, så har jeg også svært ved at tro, at man så stort på reglerne, da en eventuel ansvarsplacering ikke ville være behagelig.
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja -det ville det jo være rart at vide - eller om myten simpelthen opstår fordi overskriften i den tekst jeg satte ind ovenfor umiddelbart får en til forstå, at den efterfølgende tekst også omhandler det der bliver nævnt der (altså i overskriften).
"Eksplosive stoffer" er normalt meget stabile - der skal meget til før det går helt galt - men når det så gør det - så går det også MEGET galt.
Jeg var i en årrække ansat i en større kemivirksomhed og jeg kan da meddele at der er en hel del andre stoffer, som jeg ville sætte på listen - og endda før de "eksplosive stoffer".
Nu er problemet i Danmark nok ikke så stort - men i resten af Europa kører der rene tanktog med yderst giftige stoffer - også gennem tætbebyggede områder.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Bjarne
det er vel et både og
spørgsmålet er vel også om der er olie eller bensin i tanken
dernæst hvad med det at man ikke måtte stødrangere med tankvogne
det har jeg da selv set på hg at man gjore
og hvis jeg får lov - kan jeg vise det på et foto
selvom det kan udlægges på mange måder - altså fotoet
Når jeg spørger om hvordan myten om placeringen i togstamme ikke må være lige bag maskinen - så er det i DK jeg mener - der er mange der hørt om det - men hvordan er den opstået??
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej Gnavpot
Den myte er opstået på nøjagtig samme måde som alle andre myter, nogen fortæller noget (rigtigt (måske, tror jeg nok - helt bestemt)) ham der løber med halve vinde hørte kun det han ville høre og resten byttede han rundt på. Men han var rigtig god til at lyde som om han vidste hvad han talte om og han havde jo selv hørt det fra en der var troværdigheden selv, ikke sandt ?
Udsøgte artigheder fra eders
(med is i maven)
Flovmand
1956, sådanne årgange laves ikke mere
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det gør jo en forskel på brandfaren om det er olie, benzin eller andet, der er i tanken. Og forbuddet mod stødrangering kan vel skyldes risikoen for gnister. Som nævnt ovenfor er den farligste kombination en halvfuld benzintank med masser af dampe, der antænder som ingenting. F.eks. skal et fly, der anbringes i hangar, være fuldtanket af samme grund. Og hvis der arbejdes på tomme tanke, skal de være jordede og værktøjet lavet af ikke-gnistfremkaldende materiale. Til gengæld har jeg hørt om tankningspersonale, der skoddede cigaretterne i brændstoffet, når de tankede jagere!
Så anbringelsen af tankvogne lige after maskinen er nok en lidt mere kompliceret sag end som så. Hvor så end myten kommer fra, men det sidste forslag lyder meget rimeligt. Og jeg tror stadig ikke, at personalet omgikkedes reglementet lemfældigt.
Men hold endelig tråden i live!
Bjarne
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Bjarne og Flovmand
Næ - jeg tror heller ikke at man omgik det lemfældigt - men nok snarere efter konduite -
og den med at slukke smøger - ja det har jeg også set.
jeg har jo arbejdet på platforme og ligende - så det er jo ikke småting man har set efterhånden
jeg var på lindø - da vi røg i luften - her var det bare for meget ilt -
og folk var bare gået forbi, hele tiden uden at gøre noget ved pindsvinet og koblingerne. tja!!
og til Flovmand - og den vil du have at jeg skal tro på
med venlig hilsen
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Aprospos stødrangering, så er der adskillige historier om, hvordan man i Ålborg stødrangerede temmelig hårdt med Spritfabrikkens tankvogne
Det var noget med, at stå parat med en spand, der hvor overløbsrøret mundede ud, når vognene ramte sporstopperen.
Har I andre hørt om dette ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Ikke jeg, men det lyder da som en dejlig bonus, såfremt der er tale om færdige produkter.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej allesammen
Nu har jeg gravet lidt videre – meget findes der ikke på nettet om emnet.
Først tager vi en tur til Tyskland med et indlæg på forummet ”German Railroads”.
Sonntag, 18. Januar 2009, 11:09Johannes Fiolka
Henning – Ja - meget svær - men længere kan jeg ikke komme med et fornuftigt svar...
Men hvis der er nogen der ved mere – så hold os lige orienteret her på tråden, så vi ikke dør i uvidenhed. Det ville jo ikke være til at bære
.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars
Først tak for dine undersøgelser og svar - lidt lang,
men det var jo også et lidt grimt spørgsmål
Men jeg tror som du . at der har været regler -
som så i gennem tiderne har ændret sig
i starten har reglerne nok været mere strikse
ikke så gode materialer osv osv
med mere efaring og bedre materialer
er skal blevet ændret til kan / bør som du skriver
og til sidst at de må sættet direkte op til maskine
og her taler vi kun om tankvogne
( sprængstoffer og rigtige farlige kemikalier og uran er noget andet )
så myten er nok opstået som Flovmand skriver og Dancker via PED siger
og så kommer dertil at det har været en regel som er blevet lempet
men det har nogen så ikke helt været underettet om
så det er blevet - det mås man ikke
dette så kun et foreløbig facit, og hvis nogen ved bedre - frem med det - som du skriver - det ville...... :?
med venlig hilsen
henning h087
og så er der gang i mere - nemlig reglerne for de med rødt markerede ting og sager
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Tilbage i starten 80erne kørte vi med atomaffald på godsvogne, der skulle dog være minimum 5 vogne imellem lokomotivet og disse vogne, p.g.a. fare. I 1982 besluttede man så at det stadig var for farligt da vi kørte med dem via Lergraven. Derfor blev det besluttede at det svenske affald skulle kører på lastvogne. Disse fik så anvist overnatningsplads på Kalvebodbrygge, lige ved enden af Bernstorffsgade. Nu om dage kan man møde disse lastvogne ved DGI byen.
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Forskellen er, at det er farligt at transportere det med jernbane men ikke med lastbil?
NB: Ovenstående indlæg indeholder en vis grad af ironi
Svend
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej Gnavpot
Jaaaaaaeeeeeh, Ville JEG måske lyve for dig :?:
Udsøgte hilsner
Flovmand
1956, sådanne årgange laves ikke mere
PED
Indlæg: 150
Hej,
I gamle dage som senere var der regler for overførsel af RID-vogne på H-H færgerne. Der var naturligvis jævnligt beholdervogne, men også f.eks. sprængstof fra Nobel (sikkert til miner nede i Europa).
Vognene måtte kun overføres samtidig med max 12 passagerer (hvorfor nogen overhovedet??), så man gjorde det om natten.
Jeg har prøvet at blive afvist under en sundtur, med besked om, at der ikke skulle passagerer med. Det blev altså heller ikke overtrådt.
Til gengæld havde en del af dem der ulovligt stødrangerede med ALT ofte fået en flok pilsnere i "Borgerstuen".
Det er vel ligesom i biltrafikken idag; masser af regler bliver overholdt og så er der en masse, der bliver overtrådt: hastighed, blinke ved drejning, overhale indenom på motorveje, mobilsnak, sprutkørsel, og og og...
Ang. sprængstof, så var der engang i 70erne under en hedebølge en vogn, der var blevet sat ud pga defekte bremser.
Den var på vej fra Norge til Portugal (hjulskifte/omladning??) og lasten var klipfisk. Fy for hulen, hvor der lugtede!
Venligst
Ped
Dansk Epoke 3 Märklin HO
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Per
ja - det har jeg også prøvet - altså besked om man ikke kunne komme med
men kendte en pige der var ansat på færgerne - eller også kom hun sammen med en af matroserne - så der var mange gange gratis ture
men den med klipfisk
-
det må da høre ind under - farlige kemikalier - giftgas??
godt at surstrømning var på dåser
men mener også at der har været uran transporter
tank vogne fra Dansk svovlsyre har jeg da også set -
men rigtig at mange gange var om natten
de transporteredes over
med venlig hilsen
henning
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
nej Flovmand
nej hvordan kan du da tro det - det kunne jeg da aldrig tro -
men efter at du er blevet smudsredaktør - så.......
med :roll: hilsner
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
PED
Indlæg: 150
Klipfisk hører naturligvis under tåbelige godsvognslaster, men der var også noget man vistnok kaldte "Limlade"! Det var rester af dyr; komaver, hoveder og den slags og det kørte til Sverige i ÅBNE O-vogne, for at indgå i limproduktion. Der kunne godt stikke en tryne eller et horn op!
En dag havde Ulf og jeg fået lov at køre med i MH med Clemmesen (overtrædelse af adskillige regler!) og der havde vi sådan en vogn med. Vi skulle sætte vogne på færgen og ud for restaurant "Sundkroen" (der stadig ligger i østsiden af stationen), bremsede han lidt, hvorefter "limladen" gyngede frem og tilbage i vognen, mens de undrende spisegæster prøvede at fatte, hvad der foregik udenfor vinduerne. Det var godt nok ulækkert, men vi vred os af grin...
Det var heldigvis en meget sjælden last og den var ikke velegnet til stødrangering!!!
Venligst
Ped
Dansk Epoke 3 Märklin HO
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Per
gad vide hvilken togplan der indeholder "tåbelige toglaster"
foresten var der en anden god ting ved at føjte rundt på Hg
i kulen over ved bogerstuen og ved sandkasse ved blindsporet ved siden af
forbindelsesporet til HHGB kunne man tit finde kartonage til Solgrynspakker -
dengang der var tog på - så det var en daglig rutine at inspicere disse -
man hvad pokker lavede sådanne i Hg - er der blevet lavet Ota Solgrynspakker i Hg?
og der kunne det også stinke
- men man var sej - de skulle jo reddes i land !!
med venlig hilsen
henning h087
ps der er noget PM til dig
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
nr1forme
Indlæg: 39
Hej!
Lite off-topic men här är lite bildbevis på när det stötrangeras friskt med tankvagn på kroken, närmast loket dessutom!
http://www.youtube.com/watch?v=U4rJCz1hILQ
Hilsen!
Emil