Picture

angatyr

Blistrup

Indlæg: 35

PB

Styring af Ecos 50200 fra en pc

Hej,

Jeg er ny indenfor digitalt modeltog - dette er min første posting her Smile

Jeg har modificeret en gammel Märklin M-skinne med slæbesko-kontakt, så kontaktkredsløbet er isoleret fra sporet. Derefter har jeg proppet en stump kode i en Arduino, som måler tiden mellem 2 aktiveringer og beregner skalahastigheden i km/t (når længden af testsporet er kendt) - og koblet arduinoen til kontakten.

Det er bare en prototype, men virker ok. Det kunne være sjovt at tage det et skridt videre og koble en computer til min Ecos 50200 og på basis af input fra arduinoen, automatisk justere lokomotivets maks hastighed til fx. 80 km/t ved at skrive i de relevante registre i DCC dekoderen.

Spørgsmåler er nu: Hvordan f. gør man det? Jeg har hentet ESUs dokumentation af kommunikationsprotokollen mellem kontrolstationen og PCen. Protokollen er sådan set simpel nok, men styring af programmeringssporet er ikke implementeret endnu. Under styring af lokomotiver kan man bruge denne funktion:

set(id, cv[nr, val])

CV nr auf val setzen. Die neuen Werte werden

nur in der ECoS gespeichert und nicht auf die

Dekoder programmiert.

Hvad kan man bruge den til? Hvad er meningen med at lagre en CV værdi i ECOSen uden at skrive den til dekoderen?

Har noget af jer rodet med dette og evt. fundet en workaround? Andre gode ideer?

mvh

Henrik Persson

__________________

Morituri te salutant
/henrik

Like 0 kan lide
Top