Hvem har ikke ønsket sig en kombination af Stubbekøbing station med drejeskiven foran den relativt lille men imposante stations bygning, Lemvigs stejle havnebane og en jernbane færge forbindelse a'la Rudkøbing.
Jeg har i hvert fald
Jeg har forsøgt at skitsere ideen med Peco code 55 (fint ska det være )
Planen er skitseret i AnyRail med inspiration fra http://evp.dk/index.php?page=1---stationer-stubbekobing. og http://evp.dk/index.php?page=lb---stationer.
Planen har to niveauer. Det øverste mørke område med stationen og det lavere lyse område med havnen og færgelejet. Øverste niveau ligger ca. 4.5 cm over det lave (havne) niveau. Hele anlægget fylder ca. 60x120 cm.
Jeg har måttet anvende en 'grønt træ' som illustration for drejeskiven foran stationen da en lille drejeskive ikke findes i Peco's code 55 sortiment.
Havnebanen føres under indkørslen til stationen, dette fremgår ikke helt tydeligt men jeg håber det er gennemskueligt.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er et meget gennemtænkt layout, med gode muligheder for at dyrke noget kørsel og rangering. Og viser at man behøver nødvendigvis ikke en masse plads for at få noget fornuftigt ud af det. Det hele vil kunne være selv i et mindre rum. Og så kunne hovedsporet føre ud til noget opstilling.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
00
Indlæg: 633
er det så planen at gå hele vejen, og dekorere og indsætte grej osv efter et billede? (hvis du forstår hvad jeg mener)
glæder mig til at se billeder, har ikke selv prøvet peco..
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
MY1104
Indlæg: 112
Det ser rigtig godt ud. Det er en fin kombination af de førnævnte stationer. Jeg kunne dog blive en smule bekymret for din stigning/fald, bliver de ikke for kraftige når nu der er lagt op til detaljer og finesser på anlægget ?
Jeg ser også en hurdle når der er trafik fra og til havnen, det virker som om der er en anelse for lidt plads til omløb eller rangering på stations området. Men ellers en sporplan jeg selv kunne finde på at eftergøre. Simpel men alligevel med mange muligheder.
Håber vi får nogle fotos med tiden
Med jernbane hilsen
Anders
I morgen er i dag historie.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Enig
Jeg ville også være yderst betænkelig ved det meget korte spor der skal bruges til rangering af stammer til og fra havnen. Det er muligt det er velovervejet men som jeg ser det er der ikke plads til mere end 1 - 2 godsvogne (plus lokomotiv).
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Prøveopstilling
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Tak for de pæne ord det er altid rart med lidt feedback.
Som det påpeges er havnebanen og adgangen til denne anlæggets achilleshæl.
Jeg er enig i de to anker som rejses.
Den stejle stigning og den mulige længde af tog på havnebanen.
Jeg har lavet en prøve opstilling som viser at traktor 1 kan trække 2-3 to-akslede godsvogne op ad stigningen.
På prøveopstillingen starter faldet mod havnen ca 25 cm senere end på tegningen. Prøvestrækningen er en meter med en højdeforskel på 4,3 cm svarende til 4,3 % stigning. Med 25 ekstra cm bliver stigningen reduceret til 3,6 % (hvis jeg har trykket rigtigt på lommeregneren
.
Jeg vil gerne have mulighed for 4 vogne svarende til det antal som kan være på færgen Hvalpsund som påregnes indsat.Jeg håber at når faldet flyttes ca 25 cm til 'venstre' vil den lidt blidere længdeprofil gi' mulighed for 4-vogns træk.
Visuelt ligger stigningen bag det lille maskindepot så jeg håber lidt 'rod' og nogle træer kan kamuflere de 3,6 %.
Jeg har tilføjet et ekstra sporskifte og et ekstra perronspor, 'spor 0'.
Fire mindre gods vogne (epoke III) og en Frichs firkant fylder ca 30 cm så med det nye 'spor 0' skulle det være muligt at hente et helt færgetræk på en gang. Omløbs sporet på havnen er også knap 30 cm så pengene passer cirka:-).
Det typiske person tog på banen vil være to daddelæsker som fylder ca. 20 cm. Disse kunne passende ankomme i spor 0 og kører videre til havnen/færgen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Starter fald ike helt oppe ved sporskiftet?
Lader du ikke udkørslen fra stationen gå opad, så du henter lidt højde der også?
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jean
Indlæg: 93
Som alle øvrige har bemærket, så er det en meget fin ide til sporplan du har fået.
Blot synes jeg du mangler det meget karrakteristiske rebroussement der er på Lemvigs havnebane, der er der heller ikke plads til mere end et par vogne plus lokomotiv og dermed vil sporet oppe på stationen være langt nok.
Jean - Märklin fan.
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Tak for kommentarerne.
'Starter fald ikke helt oppe ved sporskiftet?'
Jo på tegningen, men ikke på prøveopstillingen. Efter ændring på prøveopstilling kan traktor 1 stadig max trække 3 vogne, mens øvrige trækkraft enheder ex. Frichs firkant kan trække 4. Daddelæsker klare sig også fint.
'Lader du ikke udkørslen fra stationen gå opad, så du henter lidt højde der også?
'
Det kunne være en mulighed men jeg fortrækker at hele stations arealet ligger vandret.
'Blot synes jeg du mangler det meget karrakteristiske rebroussement der er på Lemvigs havnebane'.
Jeg er enig. Der burde være et rebroussement på havnebanen. På mit førte udkast var der et men jeg syntes ikke det var rigtigt godt, så jeg valgte at renoncere på det.
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Så er sporlægningen med Peco code 55 startet. Ikke den mest bruger venlige oplevelse. Code 55 har imodsætning til code 80 'Live-frogs' det betyder at der skal være en masse sporisolationer. Desværre er isolations laskerne tykkere end 'strøm' laskerne. Det gør det lidt svært at få svellerne ved sporskifterne til at ligge pænt.
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Set fra havnen
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Så er de to hoved kurveskifter limet fast. Det går fremad .
Det rullende materiel som ses er bygget af undertegnede i starten af firserne. Sjovt at se det på skinner igen.
I spor 2 ses et stort skoletog med en Frichs firkant og 4 standard privatbane personvogne (TKVJ).
I spor 0 ses en Triangle vogn med et lille godstog.
Person vognene er bygget efter tegninger i Hobbybladet som er refereret på Skala-n.dk http://skala-n.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=103&Itemid=217
Duizz
Indlæg: 225
Det ser rigtig godt ud
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Drejeskiven på stationen er ikke en eksakt model af en bestemt drejeskive men den er inspireret af drejeskiven i Hadsund. Denne kan ses i model hos H0-Aalborg på http://www.jernbanenet.dk/h0ab/foto/2007-foto/h0_ab_nov2007-ln-dsc00418.jpg.
Den er lidt større end den i Stubbekøbing så den kan rumme et marcipanbrød som jeg håber at få bygget en gang
.
Drejeskiven i Hadsund er af typen 'hul i jorden' dvs. den har ingen faststøbt kant hele vejen rundt. Den gør den lidt nemmere at modelere ligesom det hjælper at der kun er sportilslutning i den ene side.
Hullet i jorden blev lavet med en hulsav og her ses den 'udsavede jord' klar til opmærkning. Den skal bruges som underste del af drejestolen så den blir nøjagtigt centreret.
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Her ses hullet i jorden den udsavede underdel med pålimet 1mm krydsfinerdæk. Hele drejestolen bæres af en stump messingrør ø 6mm som passer til til center hullet fra hulsaven.
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Her ses delene til sporlægningen. Det er et passende stykke Peco code 80 skinne som er skilt ad. Code 80 og code 50 er fysisks lige høje så sporstykkerne 'på land' og på 'skiven' burde komme til at mødes samme i højde.
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Under limning af skinner fastholdes den korrekte sporvidde ved at montere svellerne omvendt.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Spændende / lovende projekt
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Strømforsyningen klares ved på-lodning af to ledningsstykker som føres ned gennem messingrøret. Endvidere ses de pålimede sidedæk af 2x6 mm fyrretræs lister.
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Her ses en prøve montage af drejeskiven. Endnu mangler maling, 'støbning' af beton sektion ved sportilslutning og finish af selve hullet ala' billedet fra H0-Aalborg http://www.jernbanenet.dk/h0ab/foto/2007-foto/2007-foto.asp.
Måske er gelænderet lidt for kraftigt, men det var hvad jeg fandt i brokkassen
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Så kom der maling på og gelænderet blev skåret lidt ned. Endnu ser alt lidt bart ud og ballast manglen er åbenbar. I baggrunden ses et gammelt Arnold lok(#2037) .http://www.conrad.at/ce/de/product/402579/N-HN-DIESELLOK-BR-V-65-DER-DB-SIMPLEX malet aka' LJ M33
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Jeg synes det er svært at lave pæne perroner i N. På det forrige billede ses en liste malet i 2 nuancer af grå med markering af lodrette jern-stolper af tusch.
Det ligner mest af alt en malet træliste med lidt tusch
.
Jeg har forsøgt mig igen.
For at få lidt 3-d virkning er perronen bygget af 2 lister.
Selve perronen er en 4 x 16 mm liste, måske lidt for smal.
Perron kanten er 0.7 x 4 mm. Kanten er ridset med en skydelære for at opnå lidt 3-d. Jernstolperne er markeret med en spids brun blyant.
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Her ses perronen med køf.
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Med drejeskive
KnudBe
Indlæg: 764
Det ser nu ikke så fjollet ud på fotoet, og tænk på, at når der ligger ballast og græs og alt muligt andet, så vil det sikkert gå op i en helhed alt sammen.
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Tak for de pæne ord. Jer er også rimeligt tilfreds med anden version af perronen. så den har jeg overført til 'stort format'.
Her ses de 2 balsa dele skåret i 4mm balsa.
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Her ses en prøve oplægning af balsa stykkerne.
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Nu med asfalt
moller62
bagsværd
Indlæg: 150
Nu med forkanter