Den Gamle Lillebæltsbro fylder i dag 75 år. Det var et stort skridt fremad i 1935, men også en sørgelig begivenhed for ca. 200 ansatte, som havde serviceret Lillebæltsoverfarten.
Hvilken betydning fik broen for færgebyerne og kan man se rester af banerne - her 75 år efter? Jeg har kigget lidt nærmere på Strib - den gammel færgeby.
__________________
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Lars
Indlæg: 538
Tiden iler.
Tænk at det allerede er 25 år siden, at vi stod og frøs i regnvejret for at se 50-års kavalkaden køre over broen.
Her er MS-lyntoget som førte an, diskret skubbet af Mx 1036.
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Erik,
Det er en fantastisk flot artikel du har begået der - tak for den!
Efter de første par billeder falder de usædvanligt malplacerede nybyggede parcelhuse i øjnene. Endnu et eksempel på hvordan en hav(ne)front bliver tilbygget med noget aldeles grusommeligt.
Ikke alene er de placeret forkert (bemærk de charmerende betonhøjhuse i baggrunden ), men i sig selv er de også bare så kiksede. Hr. og Fru Nyrig Olsens drøm om det lille franske chateaux kan beundres til fulde (med hvide plastikvinduer og for tykke rammer - for lav taghældning og så videre). Næ-Nej sådan noget hører hjemme i et parcelhuskvarter med en to meter høj ligusterhæk omkring. Jeg mener så behøver vi andre ikke grine vores røve i laser... :lol:.
Den gamle smedie (således stavet) er i direkte sammenligning fantastisk smuk og kunne bruges til noget fornuftigt (en større modeljernbane eksempelvis - vinduerne sidder dog en anelse lavt :roll:).
Kritiske hilsener
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Jeg har tilføjet links til en række TV udsendelser om Strib færgehavn. Bl.a. af stationsbranden i 1995.
Strib - den gammel færgeby.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Spændende indslag om Strib. En stor skam at den gamle stationsbygning ikke klarede skærene, husker den tydeligt.
Som knægt med familie boende i Strib, var vi tit på besøg. Mormor og morfar boede lige ved siden af marsvinstationen (på Kamilavej), så vi børn var nogen gange derovre og se det. Ret spændende. Det var først senere det rigtigt gik op for mig, at der rent faktisk havde været jernbaneoverfart der. Men stedet osede af jernbanehistorie. Smedien var og er et ret markant indslag fra dengang.
El-tin husker jeg særdeles tydeligt. Et skrækkeligt griseri med alle de opskårede dåser i nogen ret store bunker. Vi havde store respekt for stumperne, for de var naturligvis ret skarpe. Men det gav jo arbejdspladser. Der må have været et vist oprydningsarbejde på grunden, efter det hele blev fjernet.
Det var et opløbsspor lige før El-tin så Ardelttraktoren fra Middelfart eller Mh´eren fra Fredericia, kunne løbe om med de åbne højsidede E-vogne med gule presenninger og affaldsjern indenunder. I mange år et ret markant indslag i Strib, hvor der ellers ikke skete så meget.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Reiner
Modelbygger
Mariager
Indlæg: 602
Hej Erik
Også tak herfra for den interessante artikel og de mange gode billeder dertil.
Med venlig hilsen
Reiner