Hej
Jeg vil gerne lige have Jeres mening om kring et potientelt problem på mit langsomt fremadskridende layout :
Er en stingning på 9,5 cm over 3,2 m skinne hovedløs gerning - når stigning / fald foregår på en aldeles lige strækning ?
Eller kan selv en D-maskine godt trille afsted med 8 - 12 vogne der ? (Typisk Hobbytrade Q + Ib eller tilsvarende)
__________________
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Litra P
Indlæg: 1.852
Din stigning er temmelig nøjagtig 3%, men hvis du du skal "afrunde" stigningen foroven og forneden på strækningen kommer du lidt højere op.
I forbindelse med en test af de såkaldte undervandsbåde har Flemming lavet en indirekte test af D-Maskinens trækkraft her:
http://svjmjk.blogspot.com/2010/01/undervandsbade-5-del.html
Hans konklusion er, at den trække 12 OKT vogne + 1 Cu togførervogn mod 7 HobbyTrade + 1 Cu på SVJMJKs klubanlæg, maksimal stigning 2,5 %. Det skal bemærkes at Hobbytrades vogne er "tungere" end normalt at trække.
Så det bliver måske lige til øllet. Mit råd vil være at reducere frihøjden, der skal egentlig meget lidt til for at få stigningen ned. Med 2,5% får du på den givne strækning en højdeforskel på 7,9cm hvilket egentlig må række. Hvis du på det kritiske sted fjerner den bærende konstruktion kan du måske spare 5mm mere. Så er stigningen nede på 2,3%.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
mihtjel
Indlæg: 2
Jeg synes jeg har set nogle vidt forskellige tal for hvor meget frihøjde man skal regne med; lige fra 65mm over 90mm i Wintrack til 105mm som nogle nævnte for loks med strømaftager. Hvor meget regner folk her på forummet med?
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Lars
Tak for svaret. Det er jo kompetent, som altid
Frihøjden er allerede reduceret til et minimum,
Det skal lige bemærkes, at den lige strækning, som er skjult, "rundes af" af 2 kurver (r 54,6) i hver ende med ca. 2,5 % stigning; men jeg ved ikke, om det har betydning ?
En D-maskine trækker ubesværet igennem disse kurver med 15 vogne af blandet herkomst (Lilliput, Kleinbahn, Roco og Hobbytrade).
Jeg havde læst Flemmings beretning. Kan man konkludere, at 7 Th vogne yder ligeså meget modstand, som 12 - 15 normale vogne ?, for så er mine ambitioner opfyldt hvad angår toglængde
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej mihtjel
Uden luftledning er en presset frihøjde på 6 cm rigelig; men der skal jo også tages højde for skinneunderlaget !
Hvis situationen er, at 2 baner krydser hinanden, han man fræse det ene lag krydsfinér væk på på den øverste stræning lige det sted, hvor underføringen sker - altså hvis det kniber
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Litra P
Indlæg: 1.852
Grundlæggende er det en god idé at overholde fritrumsprofilet i henhold til NEM:
http://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdf
Her er der anført 59mm fra skinnoverkant ved kørsel uden overledning. Dertil skal lægges sporets (skinnens) og underlagets højde. Dette betyder at man reelt kommer en del højere op. Hvis man kører med C-skinner og har 5mm krydsfiner skal man nok op på 7,5cm ialt.
Dette er normalt det jeg regner med som minimum. Wintracks højdekontrol og spantehøjde er indstillet til 90mm, men det er jo ikke noget man behøver at følge, begge værdier kan ændres og det gør jeg næsten altid for ikke at gøre stigninger stejlere end nødvendigt.
Specielt på store (klub)anlæg er det vigtigt at overholde NEM, da man jo kører med mange deltageres rullende materiel. Hjemme i privaten er det ikke helt så vigtigt, men man ved jo aldrig, hvad man får af rullende materiel i fremtiden. På små anlæg og mikroanlæg kan det blive nødvendig at gå på kompromis, fordi den nødvendige plads simpelthen ikke er til rådighed. Men små anlæg har jo ofte et "særtema", der muliggør afvigelser i nedadgående retning.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja (altså Hobbytrades), OKTs undervandsbåde opfører sig åbenbart mere normalt her.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...