Picture

BM&BM

Indlæg: 1

PB

Stigning på spor fra plan til plan

Hejsa.

Er lidt ny til det med at bygge modeljernebaner, og vil vide om der evt er nogen bestemt stigning der skal være for at hæve et spor?

håber i kan hjælpe mig.

MVH

BM&BM

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Det hurtige svar vil være aå lille som muligt. Men en stigning på 2%, altså 2 centimeter per meter er godt, da de fleste lokomotiver så vil kunne være med uden at skulle sætte alt for mange vogne af inden. 4%, 4 centimeter per meter, må anses for at være absolut maksimum, da det hele allerede her ser urealistisk ud og går ud over de fleste maskiners trækkraft.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sebastian Leo Forring

Hårlev

Indlæg: 594

PB  Blog  Hjemmeside

Man kan lave en stigning på 3%..

det virker lig så godt.

__________________
DSB MY1147 - Banner

Mvh. Sebastian Leo Forring

Marklin C-skinner. mobil station, DSB Epoke 4 - 6

Youtube opdate: http://www.youtube.com/watch?v=cj7_m3LHy4w&feature=colike

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg vil sige en stigning på 2-3%, det vil give de færreste problemer med materiellet. Det er i hvert fald det jeg har fået anbefalet.

Den helix jeg er ved at forberede får en stigning på ca. 2,2-2,4 %.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sebastian Leo Forring

Hårlev

Indlæg: 594

PB  Blog  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Jeg vil sige en stigning på 2-3%, det vil give de færreste problemer med materiellet. Det er i hvert fald det jeg har fået anbefalet. Den helix jeg er ved at forberede får en stigning på ca. 2,2-2,4 %. MvhClaus

er det nochs helix der er på 2,5 % stigning? eller er det helt forkert?

__________________
DSB MY1147 - Banner

Mvh. Sebastian Leo Forring

Marklin C-skinner. mobil station, DSB Epoke 4 - 6

Youtube opdate: http://www.youtube.com/watch?v=cj7_m3LHy4w&feature=colike

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"SebastianMD" skrev:
er det nochs helix der er på 2,5 % stigning? eller er det helt forkert?

Kigger man på Nochs hjemmeside http://www.noch.de og søger under "gleiswendel", fremgår det ikke hvad stigningen er på deres helixer.

Men det er klart mere økonomisk at lave helixen selv Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Mine retninglinier er:

[list]I det synlige: Max 2 % pga udseendeI det skjulte på lige strækning: Max 4(-5) % pga trækkraftI det skjulte i kurver: Max 2-3 % pga vogne der vælter indad [/list:u]

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Det lyder som ganske fornuftige retmningslinjer!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.318

PB

Hejsa!

jeg har set noget lavet med 3 - 4 % stigninger. Det lignede mere en model af en rutchebane end af en jernbane.

Jeg holder mig på max. 2% - gerne 1,5%

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"Gert Frikke" skrev:
Hejsa!jeg har set noget lavet med 3 - 4 % stigninger. Det lignede mere en model af en rutchebane end af en jernbane.Jeg holder mig på max. 2% - gerne 1,5%mvhGert

Enig med Gert! Det ser tosset ud med for stejle stigninger. Det kan måske gå i det "skjulte". 3% er set herfra det stejleste for at sikre driften. 1.5% ser realistisk ud. Hygge.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 897

PB

Jeg kender ikke den nøjagtige stigning, men jeg har besøgt udstillingsanlægget af Struer station hvor man har lavet en proptrækker i den sydlige ende af anlægget. Det meste materiel kan forcere stigningen her, men noget kan ikke - med mindre der skubbes på eller laver decideret hjulspind (hvilket maskinen selvfølgelig ikke har godt af).

Det må på det kraftigste understreges at man afprøver [u]alt sit materiel[/u] i alle de forskellige kombinationer af længder og vægtklasser, som muligt, før man tildækker sit anlæg med landskab. Det er surt at skulle lave dele af landskabet om eller være tvunget til at undgå bestemt materiel blot fordi man har lavet for stejle stigninger. Og nogle gange køber man jo også nyt som også helst skal kunne køre på anlægget, ik'?

Jeg har ledt efter lidt information om en af Danmarks stejleste stigninger nemlig Vejle-Jelling-strækningen der går gennem Grejsdalen, men har ikke fundet ud af hvor mange procent den stiger. Selvfølgelig bliver man nogle gange nødt til at gå på kompromis mellem virkelighed og model, men blot fordi man [u]kan[/u] lave en stigning på 4-5% i model, bør det frarådes af både tekniske men også visuelle årsager.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk elitesoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Nu skal stigniner på virkelighedens jernbaner nok regnes i promille snarere end i procent, men det kan da lade sig gøre at sløre en for stejl stigning i model ved at lade det omgivende landskab hælde den modsatte vej.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Jeg fandt lige denne side, hvor man påstår, at i Tyskland er den maksimale stigning på sidebaner 6%! Der er nok smuttet et nul efter skråstregen!

http://www.wikiweise.de/wiki/Eisenbahn==0==

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"Techek" skrev:
Jeg har ledt efter lidt information om en af Danmarks stejleste stigninger nemlig Vejle-Jelling-strækningen der går gennem Grejsdalen, men har ikke fundet ud af hvor mange procent den stiger. Selvfølgelig bliver man nogle gange nødt til at gå på kompromis mellem virkelighed og model, men blot fordi man [u]kan[/u] lave en stigning på 4-5% i model, bør det frarådes af både tekniske men også visuelle årsager.

Mig bekendt er den stejleste stigning i DK, stigningen i Storebæltstunnelen der er 1,67%.

Vejle-Jelling er nok 1,5 %.

Normalt tilstræbtes på hovedbaner en max. stigning på 1%.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Er der ikke stejlere stigninger på det københavnske S-togsnet? Jeg mindes at have læst, at stigningen efter tunnellen fra Svanemøllen mod Farum er den stejleste? Jeg husker ikke med hvor meget.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Jeg fandt lige denne side, hvor man påstår, at i Tyskland er den maksimale stigning på sidebaner 6%! Der er nok smuttet et nul efter skråstregen!http://www.wikiweise.de/wiki/Eisenbahn==0==

2,3% på en hovedstrækning gennem mange år:

http://de.wikipedia.org/wiki/Schiefe_Ebene_(Eisenbahnstrecke)

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Ja, der er nok smuttet mere end et nul efter skråstregen!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Ja, der er nok smuttet mere end et nul efter skråstregen!

Murgtalbahn, maks 5 procent stigning:

http://de.wikipedia.org/wiki/Murgtalbahn

Ellers er der flere eksempler her:

http://de.wikipedia.org/wiki/Steilstrecke

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Mig bekendt er den stejleste stigning i DK, stigningen i Storebæltstunnelen der er 1,67%.

Enig. Citat fra bogen "To broer og en tunnel": "Tunnelen har en max. stigning på 16 promille, dvs. den største stigning på nogen togstrækning i Danmark."

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Så er det på plads!

Stadig en sjat under de andetsteds nævnte 6% (!).

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Stadig en sjat under de andetsteds nævnte 6% (!).

De 6% er god nok i Tyskland

http://de.wikipedia.org/wiki/Steilstrecke#Steilstrecken_in_Deutschland

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Tak for korrektionen, moppe!

Så de 6% var oven i købet på den konservative side. Selvom det fandtes i virkeligheden, er det stadig nok ikke nogen god ide at eftergøre hjemme. Med mindre, selvfølgelig, man vil eftergøre en speciel strækning som en af de omtalte.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 897

PB

"Dampfmeisteren" skrev:
"Techek" skrev:
... en af Danmarks stejleste stigninger nemlig Vejle-Jelling-strækningen ...

Så er Storebæltstunnelen [u]også[/u] blandt Danmarks stejleste Wink

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk elitesoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Så de 6% var oven i købet på den konservative side. Selvom det fandtes i virkeligheden, er det stadig nok ikke nogen god ide at eftergøre hjemme. Med mindre, selvfølgelig, man vil eftergøre en speciel strækning som en af de omtalte.

En sådan stigning vil kræve (som i virkeligheden) specielle korte tog eller skydelokomotiver. Det vil da gøre det lidt mere arbejdskrævende at køre på så stejle strækninger, men har man den lyst, så.....

Det der er mest imponerende er at en hovedstrækning med 4% stigning er anlagt indefor de sidste 15 år som højhastighedsstrækning med 300km/t kørsel.

Schiefe Ebene med sine (kun!) 2,3 % som hovedstækning var genenm mange år et populært sted for togenthusiater, da man som regel kørte med skydelokomotiver bagpå togene.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Når vi nu er inde på Schiefe Ebene kan det lige nævnes, at maskindepotet i Neuenmarkt var leverandør af forspands- og skydemaskiner til strækningen. I dag huser den 15-sporede remise Deutsche Dampflokomotiv-Museum, der med sine over 30 dampmaskiner og en del mindre diesel nok er et besøg værd.

På museet er der også en "levende" modelbaneanlæg, der viser de mest berømte steder på Schiefe Ebene inklusive stationen Neuenmarkt.

http://www.dampflokmuseum.de/index.php

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 139

PB

Hej alle,

Jeg er interesseret i stigningen Helsingør - Snekkersten, hvor der også blev brugt hjælp bagpå ind imellem.

Hvor ser I disse stigninger, er der et skema? Det kunne være interessant at sammenligne Hjulby og Elmelunden med Schiefe Ebene og Gottard.

Kan man kalde turen op gennem Grejsdalen for en hedestigning eller er det for langt ude? Undskyld!

PED

Helsingør

EPOKE 3

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"PED" skrev:
Kan man kalde turen op gennem Grejsdalen for en hedestigning eller er det for langt ude? Undskyld!PEDHelsingørEPOKE 3

Ifølge meget pålidelig kilde så er stigningen op igennem Grejsdalen oppe på 1,4 % over et par hundrede meter, ellers er den 1-1,2%.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 139

PB

Hej alle,

Jeg er interesseret i stigningen Helsingør - Snekkersten, hvor der også blev brugt hjælp bagpå ind imellem.

Hvor ser I disse stigninger, er der et skema? Det kunne være interessant at sammenligne Hjulby og Elmelunden med Schiefe Ebene og Gottard.

PED

Helsingør

EPOKE 3

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 897

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Ifølge meget pålidelig kilde så er stigningen op igennem Grejsdalen oppe på 1,4 % over et par hundrede meter, ellers er den 1-1,2%.

... og så er der nogen der vil lave modeljernbaner med stigninger på mellem 4-6% og kalde det virkelighedstro endsige acceptabelt. Selvfølgelig er meget af vores anlæg bygget gennem komprimering og kondensering, men jeg synes alligevel at 4-6% stigning er ganske voldsomt (tandhjulsbane-agtigt måske?)

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk elitesoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Techek" skrev:
"Skovsøekspressen" skrev:
Ifølge meget pålidelig kilde så er stigningen op igennem Grejsdalen oppe på 1,4 % over et par hundrede meter, ellers er den 1-1,2%.
... og så er der nogen der vil lave modeljernbaner med stigninger på mellem 4-6% og kalde det virkelighedstro endsige acceptabelt. Selvfølgelig er meget af vores anlæg bygget gennem komprimering og kondensering, men jeg synes alligevel at 4-6% stigning er ganske voldsomt (tandhjulsbane-agtigt måske?)

En højere stigningsprocent på modelbanen er faktisk acceptabelt i forhold til virkeligheden, hvis man kigger ud over Danmarks grænser.

Den meget vigtige Gotthardbahn i Schweiz har faktisk en stigning på 2,6 % i flg. min kilde (det svarer stort set til stigningen i den helix jeg er i gang med at forberede).

Rhätische Bahn, også i Schweiz og som er meterspor; Albulastrækningen runder 3,5% og der bliver kørt med persontog på 14 vogne og godstog af lignende størrelser.

Berninabahn har 7%´s stigning og stadig uden tandhjul. Her bliver der kørt en hel del gods.

De fleste tandhjulsbaner har 10 – 15 %´s stigning. Når snakken går på det, så begynder man at tænke i tandhjulsbaner ved ca. 6,5 % iflg. min kilde.

I USA kommer man jævnligt over de 2% - og det er som bekendt med noget mere anderledes togstørrelser, end vi kender til i Europa.

En google kan uddybe det noget mere Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lortcort

Indlæg: 6

PB

sider og kigger lidt i et af märklin´s kateloger over idé til anlæg.. de har en stigning til en bro over spor på en længde af 2 meter i c-spor. det må siges at være mere en 4-5 % efter lidt småt hoved regning når de selv skriver at der skal være 104,5 mm for at køre et el-tog under...

har lidt svært ved at få en ok bane da jeg her 1,4 * 2,7 meter at gøre godt med..

håber der nogen med en god idé til noget så jeg kan få noget godt bygget..

hilsen bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.318

PB

Hej Bjarne!

Lav stigningen over et længere stykke. På det aral du har til rådighed kan du opnå meget ved at planlægge det således, at toget altid kører opad eller nedad. Derved kan du få nogle rimelige stignnger.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

volvo

Indlæg: 245

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
"Techek" skrev:
"Skovsøekspressen" skrev:
Ifølge meget pålidelig kilde så er stigningen op igennem Grejsdalen oppe på 1,4 % over et par hundrede meter, ellers er den 1-1,2%.
... og så er der nogen der vil lave modeljernbaner med stigninger på mellem 4-6% og kalde det virkelighedstro endsige acceptabelt. Selvfølgelig er meget af vores anlæg bygget gennem komprimering og kondensering, men jeg synes alligevel at 4-6% stigning er ganske voldsomt (tandhjulsbane-agtigt måske?)
En højere stigningsprocent på modelbanen er faktisk acceptabelt i forhold til virkeligheden, hvis man kigger ud over Danmarks grænser. Den meget vigtige Gotthardbahn i Schweiz har faktisk en stigning på 2,6 % i flg. min kilde (det svarer stort set til stigningen i den helix jeg er i gang med at forberede).Rhätische Bahn, også i Schweiz og som er meterspor; Albulastrækningen runder 3,5% og der bliver kørt med persontog på 14 vogne og godstog af lignende størrelser.Berninabahn har 7%´s stigning og stadig uden tandhjul. Her bliver der kørt en hel del gods.De fleste tandhjulsbaner har 10 – 15 %´s stigning. Når snakken går på det, så begynder man at tænke i tandhjulsbaner ved ca. 6,5 % iflg. min kilde. I USA kommer man jævnligt over de 2% - og det er som bekendt med noget mere anderledes togstørrelser, end vi kender til i Europa.En google kan uddybe det noget mere Wink MvhClaus

Vi behøver såmænd ikke tage længere hjemmefra end til Norge hvor Flåmsbanen stiger med 1:18 (55 promille). Det er to almindelige elektriske lokomotiver som både trækker og skubber et vognsæt. Banen går delvis i spiral inde i tunnellerne for at kunne klare den store stigning.

Hvis du følger vedlagde link er der bla. nogle billeder af toget .

http://www2.imageshop.no/flam/detail.aspx?doc=184

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.