Picture

Knud den II

Bedemandsassistent

Vejle

Indlæg: 340

PB

Sporskiftere og afkoblingspor

Hej

Nu er jeg ved at have en overordnet plan klar til hvordan vores bane herhjemme skal se ud. Drengene og jeg var ude hos Puffen i Bolbro i tirsdags og vi fik en del inspiration og en rigtig god snak. De er absolut et besøg værd.

Jeg har lige et par praktiske spørgsmål!

Er der nogen som har erfaring med at ombygge Tillig skinner med afkoblings skinner fra andre producenter eller er der en der producerer disse til Tillig?

Hvad er forskellen på et servo drev og et alm. drev til sproskifter?

Mvh

Knud

__________________

Mvh
Knud

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Hejsa, tillig kan jeg ikke hjælpe dig med, men forskellen på et servo drev og et almindeligt drev kender jeg.

Et traditionelt drev fungerer ved at du sender en impuls igennem en spole som så laver et magnetfelt. Magnetfeltet skubber en kerne (af jern?). Sporet skifter øjeblikkeligt med en klik lyd men blir ikke efterfølgende holdt i positionen da der kun er spænding på spolen meget kort. (ellers brænder spolen over)

En servo motor styres med impulser som fortæller den hvilken stilling den skal stå i. Hvis den tvinges væk fra denne stilling forsøger den at komme tilbage. Der er også mere modstand i en servo så den kan i praksis godt holde sporskiftet i yderpositionerne.

Servoen kræver en skorskiftedekoder som kan udsende de rette impulser (en servo dekoder). Det traditionelle drev kræver blot en kort strøm.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Knud Lauridsen" skrev:
Er der nogen som har erfaring med at ombygge Tillig skinner med afkoblings skinner fra andre producenter eller er der en der producerer disse til Tillig?

Man skal nok lære at se bort fra traditionelle afkoblingsskinner, men derimod se, hvad funktionen er. Det du har brug for er en plade der løfter sig op mellem skinnerne. Hvordan man kamuflerer der og laver den mekanisk del er jo helt op til en selv.

En god start er at se på PECOs SL29 (den koster næsten intet)

http://www.gaugemaster.com/item_details.asp?code=PESL-29&style=&strType=...

Jeg har overvejet at bruge samm eprincip, men med en servo under, så den er letter at styre både hastighed og højde på. Samtidig kan man - hvis man bygger det hele fra bunden - selv bestemme længde og overflade på afkobleren. Forestil din en række spor med en "fodgængerovergang" af træbjælker så dine små preiserfigurer kan gå sikkert hen over sporarealet. Der, hvor bjælkerne ligger mellem skinnerne, lader du dem kunne løfte sig i højden og dermed fungere som afkoblingsskinner.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.