Hejsa
Min lille mintrix Köff har store problemer med mine sporskifter. Årsagen er desværre at jeg benytter mig af Fleischmann Piccolo sporskifter med plastik hjertestykker, hvorfor Köff'en strander uden strøm midt i sporskiftet.
Da jeg ikke går ud fra at der findes en billig og nem løsning, overvejer jeg nu at skifte mine sporskifter på min endestation til Fleischmann 7178 og 7179 med ledende hjertestykke.
Her kan jeg læse mig til at der findes tre slags sporskiftetyper, nemlig
1)hjertestykke af metal, ikke isoleret fra naboskinnerne
2)hjertestykke af plast, naboskinnerne isoleret fra hinanden
3)hjertestykke af metal, isoleret fra naboskinnerne
Jeg antager at dem jeg benytter nu er kategori 2, og 7178 og 7179 er kategori 3 (og [u]ikke[/u] kategori 1). Nogen protester? Jeg antager desuden at strømmen til hjertestykket styres helt automatisk af sideskinnerne, så det bare er at bytte mine eksisterende sporskifter ud med de nye. Input modtages med kyshånd.
På forhånd tak og god weekend
Mvh Mathias
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Ingen der har nogen erfaringer? Nu har jeg ellers gjort mig så umage med at skrive sporskifte i stedet for skiftespor
´
Input er stadig velkomne.
Mvh Mathias
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Hej Mathias
Jeg tror, det ligger i, at der ikke er så mange spor N kørere herinde, som kører med Fleischmann skinner.
Med venlig hilsen
Skott
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Uden at kende nærmere til opbygningen af de pågældende N-sporskifter, er det da en helt klar fordel at benytte hjertestykker af metal, altså polariserede hjertestykker, hvor det strømløse stykke er så lille som muligt. Og der findes jo alternativer til Fleischmann, som f.eks. Peco, hvis code 55 skinner også ser væsentligt bedre ud.
Bjarne
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Hej,
Nej der findes ikke nogen anden løsning end at skifte dine sporskifter, eller alternativt kun køre med de maskiner som kan trække igennem selv med isoleret hjertestykke.
1) og 3) er principielt ens - blot skal du med 1) selv isolere de inderste skinner fra deres tilstødende skinner.
Nu kender jeg ikke Fleischmanns sposkifter, men Trix laver sporskifter hvor det kun er selve hjertestykket som er af plast - tungerne og de tilstødende skinner er forsynet.
Hvor stor en del af dit sporskifte er strømløst? Er det kun lige hjertestykket?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Tak for svar alle tre!
Mit spørgsmål er faktisk besvaret her, i første afsnit. Jeg er dog ikke så skarp til tysk :? Prøver at tygge mig igennem det.
Vedhæftet er billeder af de to typer. længden af platikhjertestykket er lige netop lang nok til at min Køff går i stå
Mvh Mathias
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det sporskifte med ledende hjertestykke ser fint ud. Men hvis du alligevel skal skifte ud, hvorfor så ikke overveje at bruge Peco's mere modelrigtige spor?
Husk også på, at på Fleischmanns spor og sporskifter med ballast er svellerne for korte og ballasten for smal. Årsagen er, at da Fleischmann skiftede fra "almindelige" spor til spor med ballast ønskede man af besparelsesgrunde at bruge de samme æsker til begge typer spor! Derfor sælger Fleischmann ballast i løs vægt for at råde lidt bod på miséren (svellerne står dog ikke til at redde)!
Bjarne
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
:Fnis: :mrgreen: Det står på dansk på næstsidste side.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Er din Köf så kort at begge aksler i den ene side står på hjertestykket?
Enten er din Köf ufattelig lille (en Kö uden f'et til sidst), hjertestykket kolonormt langt (kender ikke Fleischmann skinnerne i spor n), ellers er der gået et srømoptag på den ene aksel (kender det alt for godt).
Den Mehano Thalys der kører med i Hadsten begyndte at blive noget træls. Møgspand, efter 5 år var der igen knækket en ledning ned til en bogie, så toget kun tog strøm op på et enkelt hjul i den ene side - det kan drilel lidt.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Heh, det gør det sørme også. tak.
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Det vil jeg undersøge, tak for input. Jeg testede på et andet sporskifte i går, og der går det faktisk bedre. Den kører problemfrit ned af afstikkeren i sporskiftet på trin 3-12. På trin 1 går den altid i stå, og trin 2 går den som oftest i stå.
Du undrer dig over om den virkelig kan være så lille, og jeg havde heller ikke set problemet komme. Men sidste uge var jeg nede for at købe to stks. sporskifter, og ekspedienten giver mig først dem med ledende hjertestykke. Jeg spørger hvad forskellen er, og han svarer at meget små loks som f.eks. en Køff kan have problemer hvis skiftet ikke har ledende hjertestykke. Det kunne jeg så også verificere da jeg kom hjem, men tilsyneladende er problemet større på enkelte af mine sporskift.
Jeg må teste noget mere når tiden er til det.
Mvh Mathias
futte111
Indlæg: 67
Hejsa jeg synes du skal bruge sporskifter med ledende hjertestykke (altser af metal) jeg køre selv med Fleichmann Piccolo, og alle sporskifter med metal hjertestykker, og det går ganske udmærket, også til en køf og andet 2akslet,
Hilsen futte111
futte111