Hej.
Jeg har problemer med enten sporskifte eller lokomotiv.... :roll:
Når jeg kører med et af mine LGB MOGUL damplokomotiver, sker det meget ofte at slæbeskoen "kiler sig fast" på indersiden af sporskiftetungen. Resultatet er en afsporing, og et lokomotiv som står "ubehjælpeligt" fast. Det er næsten ikke til at få sat på skinnerne igen da slæbeskoen sidder fast. Jeg har prøvet at "rette" tungen op så den går helt plan, men åbenbart uden resultat. Kan det mon være lokomotivets slæbesko der skal justeres ???... Det er kun i dette sporskifte at der er problemer.
Det andet problem der driller mig, er at jeg har to ARISTOCRAFT sporskiftere af radius 6. Når man kører igennem hjertestykkerne, og hjulene skal op på de tilsluttende skinnestykker er der en "grim" kant , som gør at lokomotiverne og vognhjul bliver afsporet. Skinne overkanten er for høj, og slutter ikke i forbindelse med overkanten på hjertestykket. Er løsningen at "file" lidt af den overkant, så de kommer i højde med hjertestykket...???..... :?: Prøvede idag at køre med min USA TRAINS ALCO PA1, men den afsporede på både forreste og bagerste bogie.
Er der nogle løsninger på disse problemer..??
Mange hilsner fra
John.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Typiske afsporingsproblemer gennem sporskiftere skyldes enten at rillen ved hjertestykket er for dybt (hjulet skal køre på flangen her - løses ved at lægget noget ned i rillen), eller at tvangsskinnerne ikke passer i forhold til afstanden mellem bagsiden af hjulene. Sidstnævnte problem er nævt her, netop på Aristocraft #6.
http://www.elmassian.com/trains-mainmenu-27/ted-doskaris-vignettes-mainm...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model