Picture

dytdyt

Indlæg: 2

PB

Sp'er om digital drift/skinner og matriel... og lidt mere

Hej med Jer. Super fedt forum. Bare jeg dog havde fundet det noget før, men nu er jeg her Smile

Jeg er i gang med at realisere en drøm jeg har gået med i mange år om at kører med flere tog på en gang. Det skal lige siges at jeg er helt ny inde for den digitale drift og har kun prøvet at køre med analog et par gange.

Jeg har bl.a. skrevet til digitaltog.dk om de spørgsmål jeg har, og jeg har fået nogle super svar og jeg kan varmt anbefale hjemmesiden.

Jeg har fået anskaffet mig 300 spor fra et loppemarked og jeg går ud fra det er m-spor, da de er lavet i vesttyskland (jeg har vedhæftet et par billeder).

Mit mål er at kører med flere tog på en gang og gerne computerstyrret (måske med faste afgangstider og den slags, men det er kun ønsketænkning). De forskellige tog skulle gerne have forskellige hastigheder, stoppe ved forskellige stationer uhafhængigt af hinanden mv, stoppe ved endestationer og kører modsat retning på et parallelt spor.

Nu til de 100 spørgsmål som presser sig på Smile

Skinner

1)

De skinner jeg har købt, kan de godt klare at køre flere tog på en gang uden at antallet af tog påvirker hinanden (herunder tænker jeg på strømstyrken)?

2)

Kan jeg med disse skinner godt have flere køreretninger samtidig, så f.eks. tog tog mødes på samme spor med forskellig hastighed, bremser og derefter kører tilbage?

3)

Vil der være problemer med signet til toget ved disse skinner (jeg har læst mig til at ved digital drift sendes informationerne til toget gennem skinnerne)?

Styresystemet

4)

Jeg vil meget gerne køre digital drift, så jeg kan vel ikke komme uden om DCC med de skinner jeg har anskaffet?

5)

Hvilken styrepult vil I anbefale hvis jeg skal kører med mere end 4 tog?

Et par andre spørgsmål

6)

Hvad vil det sige at være sektionsopdelt mht. banen?

7)

Jeg har ikke tænkt mig at holde mig inde for bestemte genre eller modeller af matriel, men vil dog helst køre danske modeller. Kan der kommer problemer med dette set i lyset af ovenstående?

Cool

Hvordan ser det ud i dag mht. lokomotiver i metal? Jeg må indrømme at jeg er mere til matriellet er af metal end plastik og så lyder både vogne og lomotiver af bedre kvalitet end plastik og gungre en hel del bedre hen over skinnerne. Plastik tiltaler mig ikke særlig meget, så hvis jeg skal over og vælge noget helt andet, må du meget gerne gøre mig opmærsom på dette.

9)

Ud fra ovenstående oplysninger, hvilke mærker vil du anbefale at jeg går efter og hvad skal jeg være opmærksom på når jeg handler brugt, hvilket jeg tror jeg primært vil gøre (her tænker jeg på forkortelser mht. bl.a. lokomotiver)?

Det var en ordenlig omgang spørgsmål, som jeg håber I har lyst til at hjælpe mig med.

DSC01142

DSC01140

DSC01138

DSC01137

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hejsa Dytdyt

Først velkommen til

1. det er marklin´s M skinner du har skaffet dig, disse kan godt bruges til digital drift, skinnerne er dog ikke så gode til at føre strømmen videre til næste skinne, så en udskiftning til marklin´s c skinne, er vær at overveje, evt. skal du for hver 2 meter sætter nye strøm forbindelser på

2. Skinnerne har ingen indflydelse på på kørelse retningen.

3. se svar i i 1.

4. Marklin bruger et format der hedder motorola, dette udlukker dig dog ikke for at bruge dcc dekoder, din digitale styreenhed, skal bare kunne snakke begge sporg

5. jeg ville helt klart vælge en EcOS centralstation, den kan både motorola og dcc

6. ved ikke lige helt hvad du mener, men en bane kan være opdelt i flere strømkredse som på gammel analog baner, i digital drift skal man bare have en booster på. hvor og hvornår man har behov for en booster, er afhænget af hvor mange ting hvert enkelt kreds trækker

7. alle de danske modeler du finder på markede i dag, kan bruges, dog kan vise modeler have problemer med dine "gammel"

skinner, her er det de mindre hjul flanger man bruger i dag, der kan skabe afsporinger, men ellers, er lokomotiver lavet med slæbesko, kan det kører der

8. Om lokomotivet er i metal eller platisk, bør ikke afgøre dit valg af vogne og lokomotiver, de helt nye er i platisk, og rigtigt gode, og flotte, se selv hos en forhandler

9. Da du her valgt marklin´s skinner, bør du bare gå efter de lokomotiver der har slæbesko, også mange gang betegnet AC drift, dog dette er forkert, er det et ting fra fortiden, så alt ac digitalt..

Mærker marklin, "heljan" hobby trade, tog og tekno, Lima ja der er mange !!!

Se evt. min hjemmeside igen, klik på billedet falsterbanen, og se og spørg løs der Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Hvis du kun har købt skinner ind, så har du forhåbentligt ikke givet ret meget for dem, for det er de ældste og dårligste skinner du kan finde og du vil helt sikkert blive gladere ved at skrotte dem og købe nye.

Når du alligevel skal til at begynde helt forfra er der flere ting du skal starte med at overveje:

Skala?

Skal det være den almindelige H0, har du plads til det?

Eller skal du ned i størrelse til skala N, hvr du får plads til 4 gange så meget på den samme plads?

Eller er du vild med flotte detaljer og skal op i størrelse, hvor detaljerne bliver meget tydeligere?

Spor/skinner/system?

I skala H0 skal du træffe et valg imellem 2 og 3-skinne.

Vil du bygge fast anlæg med lange, bløde kurver så er flexspor et must og de fås bedst i 2-skinne. 2-skinne spor er billigere i længden end 3-skinne.

Vil du bygge om og have noget du kan samle på gulvet eller et bord, pakke sammen og bygge anderledes næste gang, så er Märklins C-skinner gode, det er så 3-skinne.

Uanset om du vælger 2 eller 3-skinne, så kan du alt det du vil med digitalstyring og du kan vælge imellem næsten alt materiel og fabrikater, det meste laves til begge systemer.

en først skala, dernæst spor og når disse beslutninger er truffet, så kan du begynde at bekymre dig om digitalsystemer og alt det andet.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

dytdyt

Indlæg: 2

PB

Hej

Tusind tak for jeres svar. Jeg vil lige overveje om der skal andre skinner til inden jeg starter. Men et er sikkert. Det bliver H0 Smile

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

KristianHP

Slagelse

Indlæg: 22

PB

Jeg er personligt ved at grave min gamle bane frem, og jeg har ikke den store lyst til at skrotte mine skinner for blot at købe nogle nye. Tværtimod er jeg meget fristet af at kunne købe gamle skinner til en fordelagtig pris, vel vidende at man ikke bare lige kan daffe ned i forretningen og købe den lille skinnestump man lige står og mangler.

Det forekommer mig at diskussionen omkring brug af M skinner til digital drift, lige så meget handler om den traditionelle religionskrig omkring valg af skinner.

Hvis vi nu prøver at se bort fra det, og blot ser på fordele og ulember ved M skinner ved digital drift så synes jeg at der mangler et svar fra een der har reel erfaring med M skinner og digital drift.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Der er vel en grund til at der ikke er mange, der kører digitaldrift på M-spor?

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

Jeg har absolut heller ikke lyst til at skifte ca. 1000 M-skinner, sporskifter, kryds m.v. ud. Det har jeg taget konsekvensen af nu hvor jeg vil køre digitalt. Der ligger højest 2 skinner mellem hver tilslutning til strømmen. Der er ingen tvivl om at lokomotiver produceret til at køre på M-skinner kører godt på dem.

Jeg har lokomotiver fra andre producenter og de kører absolut ikke lige så godt på M-skinnerne. M-skinnerne skal justeres med en tang - både selve skinnerne i forhold til hinanden og klemmerne under/mellem skinnerne.

Når det arbejde er gjort, vil jeg sige at mine lokomotivrer kører rimeligt. Der er klart at der er lokomotiver der ikke skal ud på sidespor, men det synes jeg kun gør det sjovere. Skal vogne ud på sidespor skal der skiftes til andet lokomotiv.

God fornøjelse med dit projekt.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

"KristianHP" skrev:
Det forekommer mig at diskussionen omkring brug af M skinner til digital drift, lige så meget handler om den traditionelle religionskrig omkring valg af skinner.

Der er ikke megen religion i diskussionen om M-spor i forhold til C- og K-spor.

Ved digital kørsel er man meget afhængig af sikker kontakt til sporet og her er M-sporet ikke så egnet som C- og K-spor. Derudover kan man kun vanskeligt lave sporisolationer etc.

Det er min personlige opfattelse, at man naturligvis kan køre lokomotiver digitalt på en eksisterende M-spor bane, men at M-spor vil give for mange frustrationer i forhold til C- og K-spor ved en nyanlagt bane til digital drift.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

"dytdyt" skrev:
Jeg er i gang med at realisere en drøm jeg har gået med i mange år om at kører med flere tog på en gang. Det skal lige siges at jeg er helt ny inde for den digitale drift og har kun prøvet at køre med analog et par gange. ...Mit mål er at kører med flere tog på en gang og gerne computerstyrret (måske med faste afgangstider og den slags, men det er kun ønsketænkning). De forskellige tog skulle gerne have forskellige hastigheder, stoppe ved forskellige stationer uhafhængigt af hinanden mv, stoppe ved endestationer og kører modsat retning på et parallelt spor.

Drop M-skinnerne! Hvis du alligevel er paa vej ind i hobbien, saa skynd dig at saelge dem igen. Du kan sandysnligvis faa det samme for dem, som du har givet ud!!!

Hvis du fortsaetter med Märklin/3-skinne drift, saa koeb C-skinner.

(Jeg er selv Märklin-bruger, med K-skinner)

Hvis du er mere erfaren, og allerede ved at du vil opbygge et detaljeret landskab, saa skift til 2-skinne-drift. Det er ogsaa lidt billigere i laengden.

Hvis det ikke var fordi jeg allerede har saa stort Märklin-anlaeg, saa er det hvad jeg selv ville goere!

Hvis du bliver ved Märklin og 3-skinne-drift, ville jeg koebe TAM´s digitale central. Det er nok en af markedes billigste, og den kan koere DCC og MM paa samme tid.

Hvis du skifter til 2-skinne, kan du vaere ligeglad med MM-formatet.

Under alle omstaendigheder skal du regne med store maengder spor-isolationer og tilsutningsledninger. Hvis du koerer 2-skinne-drift er tilbagemeldingspuntkerne lidt svaerere/dyere at lave en med 3-skinne. Du skal ogsaa passe paa med vendesloejfer, som leder til kortslutninger i 2-skinne systemet, men ikke ved 3-skinne. (Elektronik-blokke loeser dette problem)

Nyere centraler er forholdvis staerke, saalaenge vi ikke snakker om Märklins Mobil Station eller Rocos mus eller andre styringer fra billige start-set. Med en ordentlig central gaar der en rum tid inden du behoever at segmentere anlaegget for at indsaette en booster. Stroemstyrke boer ikke vaere en bekymring i starten.

Med digital kontrol kan man styre alle tog uafhaengigt af hinanden, paa samme spor. Men hvor mange tog kan du da styre ad gangen? (Selv kan jeg kun styre eet lokomotiv.)

Dette er en fordel som bedst udnyttes ved computerstoettet styring.

Mange af dine spoergsmaal gaar paa om du vil faa problemer med de skinner du har koebt. -Og selvom M-skinnerne i teorien fungerer fint med digital styring, er det den daarligste skinne til den slags. Mekanisk og aestetisk er det ogsaa den daarligste skinne. Du boer under ingen omstaendigheder forsoege at leve med de problemer disse gamle M-skinner giver, hvis du paa nogen maade kan undgaa det!!!

Traditionelt er DCC til 2-skinne og MM til 3-skinne-systemet.

Reelt anvender man dog DCC i begge systemer, mens det er mere sjaeldent at man bruger MM i 2-skinne. Laeg ogsaa maerke til at alle Märklins tog og tilbehoer altid bruger det proprietaere MM-system, mens alle andre producenter bruger DCC, med saerlige modeller specielt fabrikeret til Marklin og MM-system.

At en bane er sektionsopdelt kan f.eks. have noget at goere med indstallation af boostere; hvis det samlede stroemforbrug er for hoejt for centralen alene, deler man anlaegget op i flere dele, som saa stroemforsynes separat. (Det er dog stadig ene og samme centralenhed som styrer alle segmenter!)

Endelig kan en bane vaere sektions-opdelt i moduler for nemmere transport og flytning, eller af hensyn til forskellige anlaegs-temaer. -Jeg ved ikke om det er det du hentyder til?

M.h.t. til model-udvalg er der i dag mindre problemer end foer. Med det mener jeg at flere og flere fabrikanter laver saerlige Märklin-kompatible modeller af deres produkter. Men vi maa nok fastslaa at der _ER_ mest til 2-skinne systemerne.

Ombygninger er i dag ogsaa nemmere; Hvis du kan indbygge en slaebesko, kan det koere paa maerklin-spor! -Dette isaer takket vaere de nye C-skinner, som i hoejere grad tillader "fremmed" hjul-geometri at fungere med sig.

Med M-skinnerne vil du vaere noed til at udskifte alle hjul paa alt rullende materiel oprindeligt tiltaenkt 2-skinne-systemet. Baade vogne og lokomotiver.

M.h.t. metal vs plast, saa er det vel en smags-sag. Märklin svaerger stadig mest til metal, men mange andre producenter laver ogsa modeller i metal. Det er nok bedst at evaluere hver model for sig. Der er gode plast-modeller, ligesom der er daarlige metal-modeller!

Jeg synes at man ser langt mest brugt Märklin. Historisk set er det de produkter der har holdt laengst. Det er ikke uden grund eller fortjeneste at dette maerke er saa fantastisk beroemt. Men glem blot ALT om deres historie, medmindre du specifikt oensker at opbygge et aegte "vintage"-anlaeg.

Märklin har i dag saa store produktions- og kvalitet-problemer at man maa spoerge sig selv om de holder mere end et par aar mere, foerend at de maa lukke, eller blive solgt igen! (sorry, dette er blot MIN personlige mening. -Og naar jeg siger "solgt", taenker jeg IKKE paa det planlagte salg-med-fortjeneste som oprindeligt planlagt af Kingsbridge!).

Men... Hvis du KUN vil koebe brugt, maa Märklin vist vaere sagen...

Hvis du satser paa et moderne anlaeg, og vil koebe nyere ting, saa er sagen mere aaben. Jeg ville vaelge Roco, men ikke deres nye skinner, som (om muligt) er grimmere end selv M-skinner Wink

Hvad mener du med "forkortelse"? Alle aeldre modeller er normalt forkortet i forhold til deres originale forbillede. Isaer Märklin har forkortet meget! Lokomotiver er normalt oK, men isaer deres vogne mangler flere centimetre...

Hvis forkortede vogne irriterer dig, er Märklin ikke det rigitge valg for dig. 303mm passagervogne som krydser hinanden i en R1 og R2 parallel-kurver rammer hinanden! (M-skinner har ikke stoerre/bloedere kurve end R2!)

Undskyld den lange smoere, men du spoerger nu ogsaa om mange ting... Wink

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

hxmiesa: Wow, imponerende og lærerige svar. Det kan dytdyt da ikke blive utilfreds med!?

Det er sikkert lavet før og andre steder, men nogle gange burde vi oprette en FAQ/OSS på Sporskiftet, der kan belyse de mest væsentlige forskelle mellem de forskellige systemer og løsninger. Og dit og de andre svar lægger helt sikkert en god bund!

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"techek" skrev:
hxmiesa: Wow, imponerende og lærerige svar. Det kan dytdyt da ikke blive utilfreds med!?Det er sikkert lavet før og andre steder, men nogle gange burde vi oprette en FAQ/OSS på Sporskiftet, der kan belyse de mest væsentlige forskelle mellem de forskellige systemer og løsninger. Og dit og de andre svar lægger helt sikkert en god bund!

En wiki ville være oplagt... Smile

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.105

PB  Blog  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
En wiki ville være oplagt... Smile

Er på vej. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
"frede2300" skrev:
En wiki ville være oplagt... Smile
Er på vej. Laughing out loud

Tak... er vel det mindste jeg kan sige. Du har en super side her! Smile

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

[quote="techek"Det er sikkert lavet før og andre steder, men nogle gange burde vi oprette en FAQ/OSS på Sporskiftet, der kan belyse de mest væsentlige forskelle mellem de forskellige systemer og løsninger. Og dit og de andre svar lægger helt sikkert en god bund![/quote]

Der er ihvertfald begyndt på den:

http://www.danskmodelbane.dk/

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
"frede2300" skrev:
En wiki ville være oplagt... Smile
Er på vej. Laughing out loud

Orv! -Saa haaber jeg at der er nogen som kan rette mine AE, OE og AA (hehehe)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Henrik

Det er INDHOLDET af din "afhandling", der skal focuseres på, og jeg tror, du fik vendt hver en sten. Shock Laughing out loud

Så skidt med stavemaaden Cool

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.