Ja... jeg er nybegynder stadig især inden for digital drift - uha dada
Men nu er det jo vinter og så må jeg lidt videre med min vinter hobby, nemlig modeltog 1:160 (n skala).
Jeg var så heldig at få et startsæt i julegave af kæresten sidste år og det med det digitale er rimlig nyt for mig. Smart må man sige det er
Men.... jeg er ved og forsøge og blive klogere på skiftespor og især den elektriske del af det. Jeg har elektriske skiftespor og jeg har en lok-boss der fulgte med mit fleishmann startsæt. Så vidt jeg har fundet frem til giver lok-boss'en ca. 14v ud mens skiftespor skal have ca. 16v - er det korrekt?
I så fald, er der nogen der kan oplyse mig om den mere præcise spænding til et skiftespor i det jeg så skal ud og grave mig en trafo frem et sted fra?
Jeg har opsnuset "16.5V / 2.73 A (45VA)" men om det er korrekt er jeg ikke helt klar over, vil jo nødig brænde noget af hehe
Og så et bonus spørgsmål, for at se om jeg har forstået det korrekt.
Hvis man vil have sine skiftespor digitale, så skal de have en dekoder monteret (lidt i stil med toget går jeg ud fra), som så har en adresse man kan kalde frem og skifte sporet med. (kræver nok noget andet end min lille lok-boss går jeg ud fra).
Men kræver det andet og nogen der evt. kan henvise mig til noget der måske kan bruges?
På forhånd tak
"Nybegynder", Spor N
Bane på tegnebordet/ i tankerne...
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Velkommen til!
Er det sådan en her du har?
Den kan mig bekendt ikke bringes til at styre dine sporskifter, så først og fremmest må du ud og investere i en ny central.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
h-madsen1981
Indlæg: 19
Ja lige præcis sådan en
Jeg fik af en forhandler af vide at den ikke kunne levere den nødvendige spænding til mine skiftespor og at jeg skulle ud og købe en trafo til opgaven.
"Nybegynder", Spor N
Bane på tegnebordet/ i tankerne...
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Det har forhandleren nok ret i, men den kan desværre heller ikke styre sporskifterne digitalt, så en bedre løsning vil nok være at købe ny controller.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
h-madsen1981
Indlæg: 19
Kan du evt. anbefale en?
Og ved du evt. hvad spændingen skal være til et skiftespor?
Har måske en kollega der har noget grej liggende men han skal vide hvad det skal have af spænding
"Nybegynder", Spor N
Bane på tegnebordet/ i tankerne...
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ja..altså. Det er en længere forklaring, så jeg starter lige fra starten - så må du bære over med mig hvis det altsammen er noget du ved i forvejen.
Altså for nu at svare direkte på det med strømmen så trækker en sporskiftemotor typisk en del strøm lige idet den skifter, men det er kun kortvarigt. Spændingen betyder mindre (12-16-20 v). Drevet skal kunne klare spændingen og strømforsyningen skal kunne levere strømmen til at trække drevet.
Men i et digital system foregår det sådan at controlleren fortæller sporskiftet, eller rettere en sporskiftedekoder, at nu skal der skiftes. Sporskiftedekoderen er f.eks. en ESU Switch Pilot. Der er mange andre på markedet. På mindre baner, og mellemstore baner i N, kommer strømmen til at skifte direkte fra skinnerne. Der gør det digitale signal også.
Hvis du skal skifte digitalt skal du altså have fat i en controller (Intellibox, ECoS, ...) og en sporskiftedekoder (Uhlenbrock, ESU, diverse andre ...) Disse kommer typisk med en strømforsyning som kan trække en lille til mellemstor bane.
Det som du skal kigge efter er om de snakker DCC. Så passer tingene sammen.
EDIT: hvis du kører N er en god mulighed et startsæt fra Fleischmann med multimouse. Så får du en god controller og lidt ekstra tog og skinner. Så skal du ha drev til sporskifter og dekoder til sporskifter.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
h-madsen1981
Indlæg: 19
Det er helt okay du tager den fra starten, så er der sandsynligvis noget jeg lige kan blive klogere på....
men jeg må indrømme at jeg nu blev lidt mere forvirret over nogle ting.
Jeg er enig i at sporskiftet nok tager mere strøm i det den skifter, men når du nu skriver 12-16-18v, så er jeg lidt forvirret. Jeg forsøgte med min lokboss, den giver så vidt jeg ved ca. 14v.... her "brummer" sporskiftet som om den vil skifte men at den ikke får nok strøm.
Så reelt, hvad skal der til af spænding for at jeg kan få sporskiftet til at skifte, hvad er "tallet"? Ud fra den trafo jeg blev anbefalet af forhandleren, så giver den ca. 16,5v. Er det helt skævt?
Og mht. til digitale sporskifte, så røg jeg lidt af igen
Findes der sporskfite der er digitale, DCC - fra når man køber dem?
(Sys ikke jeg er stødt på dem)
Og hvis det er tilfældet, så skal der vel noget til at gøre dem digitale - nemlig dekoderen som jeg har forstået det?
Rent teoretisk, som jeg har forstået det, hvis man så har min lokboss, så kan den ikke give den nødvendige spænding eller jeg kan skifte mine sporskifter digitalt.
Så hvis jeg "bare" er interesseret til en start i at kunne skifte mine sporskifter, så må jeg vel skulle give sporskiftet den nødvendige spænding fra en ekstern trafo, samt have en knap-pult til at skifte dem med?
Og, igen hvis jeg har forstået det rigtigt, så hvis jeg vil have det helt digitalt - så skal jeg ud og have en styrepult der kan håndtere sporskifte + jeg skal have en dekoder pr. sporskifte.
Herefter vil sporskiftet så få strømmen fra styrepulten og når sporskiftet og så vil jeg kunne skifte sporskiftet fra min styrepult - er det korrekt forstået?
---- mere lige for min egen skyld at det er ridset lidt op.... Så kan jeg jo vurdere om jeg vil have en anden styrepult når jeg alligevel skal ud og bruge penge på dekodere, trafo mm.
"Nybegynder", Spor N
Bane på tegnebordet/ i tankerne...
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ok, jamen for at svare på det med spændingen: hvilken "motor" er det du har som skifter sporet? De 16v fra transformeren burde være rigeligt. Så skal du bare ha to trykknapper så kan du skifte. Husk at der ikke må være strøm på spolen særligt længe ad gangen (under et sekund) ellers kan den brænde over.
Drevet til sporskiftet har typisk 3 ledninger. Den midterste er typisk "0". Sætter du spænding over en af ledningerne og "0" så skifter drevet den ene vej og vælger du den anden ledning og "0" så kører det den anden vej.
Hvis det brummer uden at skifte kan det være det har sat sig fast eller at du har strøm på den forkerte ledning.
Strømforsyning ----> Kontakt -----> drev -----> sporskifte
Det var så "analog" sporskiftning.
Hvis du skal skifte digitalt så sker der det at din central (og det er altså ikke bossen) sender et digitalt signal ud til en dekoder (f.eks. ESU SwitchPilot). Denne dekoder fungerer så som "trykknap" og sender altså strøm kortvarigt gennem drevet så det skifter.
Controller ----> Dekoder ----> Drev -----> sporskifte
Det smarte i at skifte digitalt frem for med en trykknap er at man lige umiddelbart har færre ledninger (det har man så ikke, de er bare kortere) samt at man på sigt kan lade controlleren eller en computer styre dele af banen. Man kan f.eks. lade controlleren om at finde et ledigt spor på sin opstillingsbanegård mm.
Du spørger bare noget mer, så finder vi nok en løsning til sidst
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
h-madsen1981
Indlæg: 19
Ah... okay, så blev jeg lidt klogere - tak for det
Når du siger "det er ikke bossen", så går jeg ud fra du mener min LOK-BOSS?
Og jeg mener min LOK-BOSS kun afgiver 14v, burde det være nok til at skifte sporskiftet?
Angåenede hvad motor der er i drevet må jeg lige være nybegynder-svar-skyldig
Jeg ved blot det er et fleishmann sporskifte .... ved så ikke om det siger så meget :oops:
"Nybegynder", Spor N
Bane på tegnebordet/ i tankerne...
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Hej h-madsen1981
En sporskifte dekoder kan styre indtil flere sporskifter, men ellers er det korrekt at sporskiftet får en adresse.
Hvis du som "frede2300" foreslår, vil investere i en Fleischmann/Roco MultiMaus (digital controller) mig bekendt er der kun farven til forskel, kunne en Roco sporskifte dekoder eller ESU´s ditto være en mulighed.
Roco sporskiftedekoder
ESU sporskiftedekoder
Venlig hilsen
Carsten
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jo 14v burde vel være fint til sådan et lille sporskifte. Du kan jo prøve uden "belastning" altså hvor drevet og sporskiftet ikke er sat sammen.
Hvis det ikke "slår" er det formodentligt skidt og ælde der er årsagen.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..