Hej,
har et spørgsmål hertil. Skal snart i gang med at have lavet den nederste del af et anlæg. For at komme op til det næste niveau skal det ske via en spiral/rundel.
Her går mit spørgsmål på om underlaget nødvendigvis behøver at blive fremstillet af krydsfiner, som de fleste lærebøger og anlæg viser. Kan masonit ikke lige så godt bruges? Masonit er jo et dejligt taknemmeligt materiale at arbejde i. Og så er det billigt. Spørgsmålet er naturligvis om det er solidt nok på længere sigt.
Kigger man i et af Modelrailroaders hæfter om bygning af underlag til banen, kan man i en af tegningerne se at der også bliver brugt masonit som underlag for en spiral.
Er der nogen der har nogen erfaringer med det?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Spørg dig selv om hvor "blød" din spiral må være.
"Min" (vores) er lavet af 2 x spånplade ovenpå hinanden
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/spindel.html
Med den afstand du ser bæringerne på ovenstående billeder kan de godt bukke nedad mellem 2 bæringer.
Så om du kan bruges masonite (der er forholdsvis blød) afhænger af hvor meget du tillader din nedbukning at være og hvor tæt du har tænkt dig at placere bæringer.
Spørger du mig vil jeg anbefale 2x tynd masonite lagt 50% forskedt og limet sammen med trælim, således du har overlap på samlingerne.
Ellers Krydsfiner.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Hej
Jeg har set at Noch laver en helix. De benytter 6 mm krydsfiner og det ser ret stabilt ud.
Jeg overvejer selv at gøre det samme.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Altsaa til noget saa foelsomt som en helix ville jeg da bruge 10mm (el. 8mm) krydsfiner, understottet for hver 60º.
Selv kom jeg til at anvende 10mm MDF ved en fejltagelse. -Og det synes jeg er alt for stift og haardt (at bore og save i).
Medmindre du skal lave mellem 10 og 20 vindinger, eller din diameter er meget stort, synes jeg at det er det forkerte sted at spare. En helix _KAN_ jo vaere lidt af en udfordring for togene...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det har du ret i det med udfordringen Desværre vikårene når pladsen er mere begrænset. Den første helix bliver på 4 omgange med 55 cm radius (og denne radius bilver resten af banen stort set holdt i). Stigningen bliver på ca. 2,1 % (håber dermed at alt materiellet kan klare skærene og stadig køre med en vis vognlængde (Heljan, Hobbytrade, Roco)).
Men når det ikke er mere end det er ja, så er det måske det forkerte sted at spare. Det vil jeg lige tænke lidt mere over. Men I afviser da ikke helt ideen
Tak for svarene
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Din masonite skal kun give sig 2mm mellem 2 bæringer og dine lokomotiver slides på taget......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
hejs!
Jamen der er da lidt at hente ved at bruge en K-skinne i helix'en stedet for en C skinne.
-bygger på en 130 cm lang buebro...
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Må vi se ?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det er der nemlig Vil bruge K-flexspor.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
nå ja da - her er så lige status efter at have puset siderne af. Forbilledet er en betonbro a la Aggersund m. flere. Den skal føre min bane forbi min dør ind til arbejdsværelse.
hyg jer
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Husk at få fixeret enderne godt, ellers "tander" de.....
På vores danske anlæg er helixen lagt med faste "drejeskinner".
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Flot bro...
ARGH! Ikke bruge flexskinner paa helixen, medmindre vi taler om R10+!
Selv hvis du forskyder skinnestoedene opstaar der knaek fordi skinnen er saa stiv som den er. (I det mindste naar vi taler M.)
55cm lyder som R3? -Det er en fin radius til en helix! Men i K-skinner kan du kun opnaa ved at bruge skiftevis R2 og R4 skinner (da R3 jo ikke findes i K-spor!!!)
Gentager BRUG IKKE FLEXSKINNE her!!! (IMHO)
R2/R4 kurven er ikke saa tosset som den lyder. Den er et brugbart alternativ!
(Se min hjemmeside;
http://hoexbroe.tripod.com/train/id36.html
under "K-track 3rd curve")
R3 stiller ogsaa store krav til pladens fleksibilitet; den skal jo vrides en del for at spiral'e sig opad. Krydsfiner er klart det bedste valg her! 8mm vil vaere perfekt.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Skal vist lige ind og kigge noget mere på din aldeles glimrende hjemmeside, end det har været tilfældet
Bøjer mig straks for sagkundskaben og bruger faste skinner i stedet for En kombination af 2241 og 2231 giver lige nøjagtig 55 cm i radius? Eller skal jeg have planen korrigeret lidt til?
Ellers forestiller jeg mig at helixen bliver bygget op med 4 gevindstænger, således at man kan regulere og justere selve helixen til. Det bliver noget med at den kommer op i "halve" stykker ad gangen, og så med en form for fladjern nedenunder til at forbinde stykkerne. Dette har jeg fået anbefalet. Det skulle nok også kunne forhindre at den vrider sig for meget.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
4 gevindstænger ?
Det var ikke meget., 1 for hver 90 grader ?
Jeg vil anbefale 2 for hver 60 grader eller noget lignende, en på hver side til at bære. Samligener ligger du på oversiden ved siden af sporene (ja, det bliver ikke så pænt), så stjæler du ikke af din sparsomme plads under pladen.
Husk for øvrigt at bruger du R550 bliver din cirkelomkreds mindre da du også bruger et stykke til at køre opad.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nej det var ikke just særlig mange. Tænkte ikke lige på at der naturligvis skal være en på hver side. Så det bliver naturligvis 8 eller 12 i stedet for.
Mht. stykket til at køre opad, er der taget hensyn til det. Det er vist meget godt der kommer nogen rimelig lange spor.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Gevindstaenger koster stort set ikke noget. Moetrikker og skiver ligger i samme prisleje. (ca. 50 oere for hver skive/moetrik, maaske en 10'er for hver 1 meter gevindstang)
Se opbygningen af min helix her;
http://www.maj.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=110839
Bemaerk tricket med at klaebe en lille afstandsklods paa waterpasset, saa vinklen kan kontroleres.
Bemaerk at ramperne boer skaeres ud i paene kurver. Ikke noget med sekskantede ramper her! (som giver en uregelmaessig boejning/fleksning af rampen!)
Om R3 er 55cm ved jeg ikke med sikkerhed. Det ligger da vist deromkring.
Jeg bryder mig heller ikke om ideen med gevindstaenger for hver 90º. Du skal nok satse paa for hver 60º. Det er ikke til at se det, men traeet yder faktisk ganske megen modstand mod at blive vredet opad!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Hej Henrik
Det er jo altid en fornøjelse at se billeder fra din hjemmeside. Det må være lidt af en udfordring at se de danske versioner af ae, eo og aa på Sporskiftet ...
Jeg kan se at du for hver runde samler 6 "moduler/sektioner". Hvordan er det samlet? Det ser ud til at du limer, men det holder det vel ikke alene?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Korrekt, hver rampe er 60º.
Dem samlede jeg 2 og 2, og de er faktisk kun limet sammen, dog med nogle kraftige metal-haefteklammer banket ind foroven og forneden.
Disse 120º moduler er saa igen limet+haeftet sammen, men dog ogsaa med et 4 trae-lister for at forstaerke samlingerne. Det kan altsammen ses paa billederne.
Limen og klammerne holder. Nu er der da gaaet 2 aar uden problemer...
PS: Problemerne med AE OE og AA har i mere end jeg. Jeg har allerede vaennet mig til begge dele
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
barner
Indlæg: 23
Hej Henrik
Er dybt fascineret af din helix, og hvordan du viser, hvordan den skal laves. Håber selv snart at kunne lave en eller flere helix'er til mine BB'ere
Er på min egen hjemmeside http://www.klodskovbanen.dk ved at opbygge en samling af vejledninger i, hvordan finesser til vores anlæg laves.
Det er af den type, vi alle falder over fra tid til anden, men 2 uger efter ikke kan huske hvor var, håbet er her kan vi alle bare slå op på Ole's side.
Jeg vil derfor meget gerne have lov til, mod behørig kildeangivelse, at downloade dine helix billeder, og vise dem på min side, så alle nemt kan finde dem, og have glæde af dem.
Første link på siden er allerede lavet, til vejledningen i 'grøn leverpølse', som Peter fra Falsterbanen brugte til sin 'lagengymnastik'
Ole Barner
H0 - Spor1 - 2xCS - C-skinner - WDP X.3a
7 gange
http://www.klodskovbanen.dk - måske danmarks bedste tog chat, med plads til alle, som vil snakke om t
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Der er ikke meget tiltro til at man kan lime noget sammen i ovenstående indlæg!
Hvis man laver en god limning, så er den meget stærk. Det gælder om at limfladerne er rene, passer godt sammen og at de er under pres indtil afhærdningen er sket.
Jeg har fløjet meget rundt i træfly der alene er limet sammen - nul skruer,søm og andet metal i almindelighed - kun til beslag til bevægelige dele samt sammenføjning af vinger/ krop ,idet det skal kunne samles og skilels ad.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Tak for dine ord.
Du skal vaere velkommen til at anvende mine helix-billeder paa din hjemmeside!
(Husk ioevrigt at rette dit link, der har sneget sig et komma for meget ind
Dr. Peter Holbecks "Leberwürst" er ogsaa en gammel kending. -Men jeg maa sige at jeg kan bedre lide killerp´s resultat!
Held og lykke med din hjemmeside, og dit anlaegsprojekt!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja der er lige et nyt spørgsmål der nu melder sig. Det drejer sig om stykket opad inden helixen starter. Stigningen bliver på 1,5 % og det vil svare til godt 1,5 cm.
Det er enden af opstillingsbanegården, der er 8 spor ved siden af hinanden der via diverse slanke skifter, der går ind til selve sporet op i helixen (det lyder måske lidt voldsomt, men et nødvendigt kompromis af pladsårsager).
Det bærende underlag er 1,8 cm (rettet) spånplade. Det må være muligt at lave stigningen uden at hæve spånpladen (er bange for det ellers bliver alt for ustabilt). Er der nogen der har lignende erfaringer?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du skærer slidser i spånpladen ved siden af de enkelte spor og hæver kun sporet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja tænkte nok det var noget i den stil. Her er et foto af tegningen med området. Helixen går af nederst til venstre. Pga. pladsen er det nødvendigt med kompromiset, det bedste ville have været hvis kun ét spor skulle hæves. Men i et 14 kvm rum er det begrænset hvad man kan :?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Stiksaven i på hver sin side af sporet. og sav ind til føste sporskifte (eller længere endnu) og understøt med små klodser/kiler.
Det er den måde du får den blødeste overgang.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.040
Der er en meget detaljeret anvisning på bygning af helix "Gleiswendels" inkl. en beregner til udskæringsmål her: http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm
Kresten
Kresten
Indlæg: 1.040
Og her er en færdig "Gleiswendel" til salg - hvis du er hurtig:
http://cgi.ebay.de/Gleiswendel-mit-Maerklin-C-Gleis-aufgebaut-5-Stoeckig...
Kresten