Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Spørgsmål til helix/rundel, hvilket materiale?

Hej,

har et spørgsmål hertil. Skal snart i gang med at have lavet den nederste del af et anlæg. For at komme op til det næste niveau skal det ske via en spiral/rundel.

Her går mit spørgsmål på om underlaget nødvendigvis behøver at blive fremstillet af krydsfiner, som de fleste lærebøger og anlæg viser. Kan masonit ikke lige så godt bruges? Masonit er jo et dejligt taknemmeligt materiale at arbejde i. Og så er det billigt. Spørgsmålet er naturligvis om det er solidt nok på længere sigt.

Kigger man i et af Modelrailroaders hæfter om bygning af underlag til banen, kan man i en af tegningerne se at der også bliver brugt masonit som underlag for en spiral.

Er der nogen der har nogen erfaringer med det?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Her går mit spørgsmål på om underlaget nødvendigvis behøver at blive fremstillet af krydsfiner, som de fleste lærebøger og anlæg viser. Kan masonit ikke lige så godt bruges? Masonit er jo et dejligt taknemmeligt materiale at arbejde i. Og så er det billigt. Spørgsmålet er naturligvis om det er solidt nok på længere sigt?

Spørg dig selv om hvor "blød" din spiral må være.

"Min" (vores) er lavet af 2 x spånplade ovenpå hinanden

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/spindel.html

Med den afstand du ser bæringerne på ovenstående billeder kan de godt bukke nedad mellem 2 bæringer.

Så om du kan bruges masonite (der er forholdsvis blød) afhænger af hvor meget du tillader din nedbukning at være og hvor tæt du har tænkt dig at placere bæringer.

Spørger du mig vil jeg anbefale 2x tynd masonite lagt 50% forskedt og limet sammen med trælim, således du har overlap på samlingerne.

Ellers Krydsfiner.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

Jeg har set at Noch laver en helix. De benytter 6 mm krydsfiner og det ser ret stabilt ud.

Jeg overvejer selv at gøre det samme.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Altsaa til noget saa foelsomt som en helix ville jeg da bruge 10mm (el. 8mm) krydsfiner, understottet for hver 60º.

Selv kom jeg til at anvende 10mm MDF ved en fejltagelse. -Og det synes jeg er alt for stift og haardt (at bore og save i).

Medmindre du skal lave mellem 10 og 20 vindinger, eller din diameter er meget stort, synes jeg at det er det forkerte sted at spare. En helix _KAN_ jo vaere lidt af en udfordring for togene... Wink

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"hxmiesa" skrev:
Altsaa til noget saa foelsomt som en helix ville jeg da bruge 10mm (el. 8mm) krydsfiner, understottet for hver 60º.Selv kom jeg til at anvende 10mm MDF ved en fejltagelse. -Og det synes jeg er alt for stift og haardt (at bore og save i).Medmindre du skal lave mellem 10 og 20 vindinger, eller din diameter er meget stort, synes jeg at det er det forkerte sted at spare. En helix _KAN_ jo vaere lidt af en udfordring for togene... Wink

Ja det har du ret i det med udfordringen Wink Desværre vikårene når pladsen er mere begrænset. Den første helix bliver på 4 omgange med 55 cm radius (og denne radius bilver resten af banen stort set holdt i). Stigningen bliver på ca. 2,1 % (håber dermed at alt materiellet kan klare skærene og stadig køre med en vis vognlængde (Heljan, Hobbytrade, Roco)).

Men når det ikke er mere end det er ja, så er det måske det forkerte sted at spare. Det vil jeg lige tænke lidt mere over. Men I afviser da ikke helt ideen Wink

Tak for svarene Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Ja det har du ret i det med udfordringen Wink Desværre vikårene når pladsen er mere begrænset. Den første helix bliver på 4 omgange med 55 cm radius (og denne radius bilver resten af banen stort set holdt i). Stigningen bliver på ca. 2,1 % (håber dermed at alt materiellet kan klare skærene og stadig køre med en vis vognlængde (Heljan, Hobbytrade, Roco)).
Hvor stor højde har du tænkt dig at have ?2pi x 550 (midten af spor) = 3456 mm/ omkreds x 2,1% = 72,5 mm aftand mellem 2 etager. Herfra går så 8 mm til plade og 10,3 mm til en C-skinne og så ender du ud med 54,3 mm's høde fra skinneoverkant til træpladen oven over. En Heljan My/Mx er mindst 51 mm høj fra skinneoverkant.......den bliver umulig at sætte på, hvis den afsporer.
"Skovsøekspressen" skrev:
Men når det ikke er mere end det er ja, så er det måske det forkerte sted at spare. Det vil jeg lige tænke lidt mere over. Men I afviser da ikke helt ideen

Din masonite skal kun give sig 2mm mellem 2 bæringer og dine lokomotiver slides på taget......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

hejs!

Jamen der er da lidt at hente ved at bruge en K-skinne i helix'en stedet for en C skinne.

-bygger på en 130 cm lang buebro...

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Jamen der er da lidt at hente ved at bruge en K-skinne i helix'en stedet for en C skinne.
Jeps, 5,1mm
"Gert Frikke" skrev:
bygger på en 130 cm lang buebro...

Må vi se ?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Gert Frikke" skrev:
hejs!Jamen der er da lidt at hente ved at bruge en K-skinne i helix'en stedet for en C skinne.

Ja det er der nemlig Wink Vil bruge K-flexspor.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

nå ja da - her er så lige status efter at have puset siderne af. Forbilledet er en betonbro a la Aggersund m. flere. Den skal føre min bane forbi min dør ind til arbejdsværelse.

hyg jer

Gert

side small 2

side small 1

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Ja det er der nemlig Vil bruge K-flexspor.

Husk at få fixeret enderne godt, ellers "tander" de.....

På vores danske anlæg er helixen lagt med faste "drejeskinner".

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Flot bro...

ARGH! Ikke bruge flexskinner paa helixen, medmindre vi taler om R10+!

Selv hvis du forskyder skinnestoedene opstaar der knaek fordi skinnen er saa stiv som den er. (I det mindste naar vi taler M.)

55cm lyder som R3? -Det er en fin radius til en helix! Men i K-skinner kan du kun opnaa ved at bruge skiftevis R2 og R4 skinner (da R3 jo ikke findes i K-spor!!!)

Gentager BRUG IKKE FLEXSKINNE her!!! (IMHO)

R2/R4 kurven er ikke saa tosset som den lyder. Den er et brugbart alternativ!

(Se min hjemmeside;

http://hoexbroe.tripod.com/train/id36.html

under "K-track 3rd curve")

R3 stiller ogsaa store krav til pladens fleksibilitet; den skal jo vrides en del for at spiral'e sig opad. Krydsfiner er klart det bedste valg her! 8mm vil vaere perfekt.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"hxmiesa" skrev:
Flot bro...ARGH! Ikke bruge flexskinner paa helixen, medmindre vi taler om R10+!Selv hvis du forskyder skinnestoedene opstaar der knaek fordi skinnen er saa stiv som den er. (I det mindste naar vi taler M.)55cm lyder som R3? -Det er en fin radius til en helix! Men i K-skinner kan du kun opnaa ved at bruge skiftevis R2 og R4 skinner (da R3 jo ikke findes i K-spor!!!)Gentager BRUG IKKE FLEXSKINNE her!!! (IMHO)R2/R4 kurven er ikke saa tosset som den lyder. Den er et brugbart alternativ!(Se min hjemmeside;http://hoexbroe.tripod.com/train/id36.htmlunder "K-track 3rd curve")R3 stiller ogsaa store krav til pladens fleksibilitet; den skal jo vrides en del for at spiral'e sig opad. Krydsfiner er klart det bedste valg her! 8mm vil vaere perfekt.

Skal vist lige ind og kigge noget mere på din aldeles glimrende hjemmeside, end det har været tilfældet Wink

Bøjer mig straks for sagkundskaben og bruger faste skinner i stedet for Laughing out loud En kombination af 2241 og 2231 giver lige nøjagtig 55 cm i radius? Eller skal jeg have planen korrigeret lidt til?

Ellers forestiller jeg mig at helixen bliver bygget op med 4 gevindstænger, således at man kan regulere og justere selve helixen til. Det bliver noget med at den kommer op i "halve" stykker ad gangen, og så med en form for fladjern nedenunder til at forbinde stykkerne. Dette har jeg fået anbefalet. Det skulle nok også kunne forhindre at den vrider sig for meget.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Ellers forestiller jeg mig at helixen bliver bygget op med 4 gevindstænger, således at man kan regulere og justere selve helixen til. Det bliver noget med at den kommer op i "halve" stykker ad gangen, og så med en form for fladjern nedenunder til at forbinde stykkerne. Dette har jeg fået anbefalet. Det skulle nok også kunne forhindre at den vrider sig for meget.

4 gevindstænger ?

Det var ikke meget., 1 for hver 90 grader ?

Jeg vil anbefale 2 for hver 60 grader eller noget lignende, en på hver side til at bære. Samligener ligger du på oversiden ved siden af sporene (ja, det bliver ikke så pænt), så stjæler du ikke af din sparsomme plads under pladen.

Husk for øvrigt at bruger du R550 bliver din cirkelomkreds mindre da du også bruger et stykke til at køre opad.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"moppe" skrev:
4 gevindstænger ?Det var ikke meget., 1 for hver 90 grader ?Jeg vil anbefale 2 for hver 60 grader eller noget lignende, en på hver side til at bære. Samligener ligger du på oversiden ved siden af sporene (ja, det bliver ikke så pænt), så stjæler du ikke af din sparsomme plads under pladen.Husk for øvrigt at bruger du R550 bliver din cirkelomkreds mindre da du også bruger et stykke til at køre opad.Klaus

Nej det var ikke just særlig mange. Tænkte ikke lige på at der naturligvis skal være en på hver side. Så det bliver naturligvis 8 eller 12 i stedet for.

Mht. stykket til at køre opad, er der taget hensyn til det. Det er vist meget godt der kommer nogen rimelig lange spor.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Gevindstaenger koster stort set ikke noget. Moetrikker og skiver ligger i samme prisleje. (ca. 50 oere for hver skive/moetrik, maaske en 10'er for hver 1 meter gevindstang)

Se opbygningen af min helix her;

http://www.maj.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=110839

Bemaerk tricket med at klaebe en lille afstandsklods paa waterpasset, saa vinklen kan kontroleres.

Bemaerk at ramperne boer skaeres ud i paene kurver. Ikke noget med sekskantede ramper her! (som giver en uregelmaessig boejning/fleksning af rampen!)

Om R3 er 55cm ved jeg ikke med sikkerhed. Det ligger da vist deromkring.

Jeg bryder mig heller ikke om ideen med gevindstaenger for hver 90º. Du skal nok satse paa for hver 60º. Det er ikke til at se det, men traeet yder faktisk ganske megen modstand mod at blive vredet opad!

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Henrik

"hxmiesa" skrev:
Gevindstaenger koster stort set ikke noget. Moetrikker og skiver ligger i samme prisleje. (ca. 50 oere for hver skive/moetrik, maaske en 10'er for hver 1 meter gevindstang)Se opbygningen af min helix her;http://www.maj.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=110839Bemaerk tricket med at klaebe en lille afstandsklods paa waterpasset, saa vinklen kan kontroleres.Bemaerk at ramperne boer skaeres ud i paene kurver. Ikke noget med sekskantede ramper her! (som giver en uregelmaessig boejning/fleksning af rampen!)Om R3 er 55cm ved jeg ikke med sikkerhed. Det ligger da vist deromkring.Jeg bryder mig heller ikke om ideen med gevindstaenger for hver 90º. Du skal nok satse paa for hver 60º. Det er ikke til at se det, men traeet yder faktisk ganske megen modstand mod at blive vredet opad!

Det er jo altid en fornøjelse at se billeder fra din hjemmeside. Det må være lidt af en udfordring at se de danske versioner af ae, eo og aa på Sporskiftet ...

Jeg kan se at du for hver runde samler 6 "moduler/sektioner". Hvordan er det samlet? Det ser ud til at du limer, men det holder det vel ikke alene?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Jeg kan se at du for hver runde samler 6 "moduler/sektioner". Hvordan er det samlet? Det ser ud til at du limer, men det holder det vel ikke alene?

Korrekt, hver rampe er 60º.

Dem samlede jeg 2 og 2, og de er faktisk kun limet sammen, dog med nogle kraftige metal-haefteklammer banket ind foroven og forneden.

Disse 120º moduler er saa igen limet+haeftet sammen, men dog ogsaa med et 4 trae-lister for at forstaerke samlingerne. Det kan altsammen ses paa billederne.

Limen og klammerne holder. Nu er der da gaaet 2 aar uden problemer...

PS: Problemerne med AE OE og AA har i mere end jeg. Jeg har allerede vaennet mig til begge dele Wink

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

barner

Indlæg: 23

PB  Hjemmeside

"hxmiesa" skrev:
Gevindstaenger koster stort set ikke noget. Moetrikker og skiver ligger i samme prisleje. (ca. 50 oere for hver skive/moetrik, maaske en 10'er for hver 1 meter gevindstang)Se opbygningen af min helix her;http://www.maj.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=110839Bemaerk tricket med at klaebe en lille afstandsklods paa waterpasset, saa vinklen kan kontroleres.Bemaerk at ramperne boer skaeres ud i paene kurver. Ikke noget med sekskantede ramper her! (som giver en uregelmaessig boejning/fleksning af rampen!)Om R3 er 55cm ved jeg ikke med sikkerhed. Det ligger da vist deromkring.Jeg bryder mig heller ikke om ideen med gevindstaenger for hver 90º. Du skal nok satse paa for hver 60º. Det er ikke til at se det, men traeet yder faktisk ganske megen modstand mod at blive vredet opad!

Hej Henrik

Er dybt fascineret af din helix, og hvordan du viser, hvordan den skal laves. Håber selv snart at kunne lave en eller flere helix'er til mine BB'ere

Er på min egen hjemmeside http://www.klodskovbanen.dk ved at opbygge en samling af vejledninger i, hvordan finesser til vores anlæg laves.

Det er af den type, vi alle falder over fra tid til anden, men 2 uger efter ikke kan huske hvor var, håbet er her kan vi alle bare slå op på Ole's side.

Jeg vil derfor meget gerne have lov til, mod behørig kildeangivelse, at downloade dine helix billeder, og vise dem på min side, så alle nemt kan finde dem, og have glæde af dem.

Første link på siden er allerede lavet, til vejledningen i 'grøn leverpølse', som Peter fra Falsterbanen brugte til sin 'lagengymnastik'

__________________

Ole Barner
H0 - Spor1 - 2xCS - C-skinner - WDP X.3a

7 gange Billede

http://www.klodskovbanen.dk - måske danmarks bedste tog chat, med plads til alle, som vil snakke om t

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Der er ikke meget tiltro til at man kan lime noget sammen i ovenstående indlæg!

Hvis man laver en god limning, så er den meget stærk. Det gælder om at limfladerne er rene, passer godt sammen og at de er under pres indtil afhærdningen er sket.

Jeg har fløjet meget rundt i træfly der alene er limet sammen - nul skruer,søm og andet metal i almindelighed - kun til beslag til bevægelige dele samt sammenføjning af vinger/ krop ,idet det skal kunne samles og skilels ad.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"barner" skrev:
Er dybt fascineret af din helix, og hvordan du viser, hvordan den skal laves. Håber selv snart at kunne lave en eller flere helix'er til mine BB'ereJeg vil derfor meget gerne have lov til, mod behørig kildeangivelse, at downloade dine helix billeder, og vise dem på min side, så alle nemt kan finde dem, og have glæde af dem.Første link på siden er allerede lavet, til vejledningen i 'grøn leverpølse', som Peter fra Falsterbanen brugte til sin 'lagengymnastik'

Tak for dine ord.

Du skal vaere velkommen til at anvende mine helix-billeder paa din hjemmeside!

(Husk ioevrigt at rette dit link, der har sneget sig et komma for meget ind Wink

Dr. Peter Holbecks "Leberwürst" er ogsaa en gammel kending. -Men jeg maa sige at jeg kan bedre lide killerp´s resultat!

Held og lykke med din hjemmeside, og dit anlaegsprojekt!

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"moppe" skrev:
Husk for øvrigt at bruger du R550 bliver din cirkelomkreds mindre da du også bruger et stykke til at køre opad.Klaus

Ja der er lige et nyt spørgsmål der nu melder sig. Det drejer sig om stykket opad inden helixen starter. Stigningen bliver på 1,5 % og det vil svare til godt 1,5 cm.

Det er enden af opstillingsbanegården, der er 8 spor ved siden af hinanden der via diverse slanke skifter, der går ind til selve sporet op i helixen (det lyder måske lidt voldsomt, men et nødvendigt kompromis af pladsårsager).

Det bærende underlag er 1,8 cm (rettet) spånplade. Det må være muligt at lave stigningen uden at hæve spånpladen (er bange for det ellers bliver alt for ustabilt). Er der nogen der har lignende erfaringer?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Det er enden af opstillingsbanegården, der er 8 spor ved siden af hinanden der via diverse slanke skifter, der går ind til selve sporet op i helixen (det lyder måske lidt voldsomt, men et nødvendigt kompromis af pladsårsager).Tegning/billede tak.Det bærende underlag er 1,8 mm. spånplade.1,8 mm spånplade ?18mm vel ? Det må være muligt at lave stigningen uden at hæve spånpladen (er bange for det ellers bliver alt for ustabilt). Er der nogen der har lignende erfaringer?

Du skærer slidser i spånpladen ved siden af de enkelte spor og hæver kun sporet.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"moppe" skrev:
Tegning/billede tak.Du skærer slidser i spånpladen ved siden af de enkelte spor og hæver kun sporet.Klaus

Ja tænkte nok det var noget i den stil. Her er et foto af tegningen med området. Helixen går af nederst til venstre. Pga. pladsen er det nødvendigt med kompromiset, det bedste ville have været hvis kun ét spor skulle hæves. Men i et 14 kvm rum er det begrænset hvad man kan :?

Mvh

Claus

P1010001

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Ja tænkte nok det var noget i den stil. Her er et foto af tegningen med området. Helixen går af nederst til venstre.

Stiksaven i på hver sin side af sporet. og sav ind til føste sporskifte (eller længere endnu) og understøt med små klodser/kiler.

Det er den måde du får den blødeste overgang.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Der er en meget detaljeret anvisning på bygning af helix "Gleiswendels" inkl. en beregner til udskæringsmål her: http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Og her er en færdig "Gleiswendel" til salg - hvis du er hurtig:

http://cgi.ebay.de/Gleiswendel-mit-Maerklin-C-Gleis-aufgebaut-5-Stoeckig...

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.