På Spielwarenmesse Märklin annonceret en ny DSB-sæt, der indeholder tre vogne med brugt skib dele. Jeg har nogle spørgsmål om dette sæt, da jeg har planlagt at bygge et lille værft på min modeljernbane.
Har DSB virkelig transport brugt skib dele?
Og hvis de gjorde, når disse vogn (Kbs 443), der benyttes?
På forhånd tak for svaret på mit spørgsmål.
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
cbt
Indlæg: 1.168
Jeg har godt nok ikke hørt om at skrogdele fra ophuggede skibe er blevet transporteret på jernbanevogne i Danmark.
Derimod fik DanYard her i Frederikshavn leveret stålplader til nybygninger på bl.a. Rs/Res-, Kbs- og Slmmps-lignende vogne. Værftet afhentede selv pladerne på læssevejen ved hjælp af nogle solide vogne, der blev trukket af en velvoksen gaffeltruck.
Idag ophugges der skibe i bl.a. Grenå og her i Frederikshavn.
Her i Frederikshavn bugeres skibene hertil med slæbebåd, ribbes for løsøre mens det ligger ved kaj, overbygning løftes eventuelt af (på mindre skibe kan den være lavet af aluminium), og skroget hales op på land på ophalingsrampen ved hjælp af et ophalerspil. Og så begynder en gravko udstyret med hydraulisk saks at klippe skroget i små stykker, som kan håndteres med en gravko udstyret med griber.
Skrottet fra Stena Metal bliver sejlet herfra til omsmeltning i f.eks. Frederiksværk, men lige nu tårner skrotdynger sig op på kajen, på grund af at prisen på stål er faldet.
Der kan ses et billede af dyngerne på Wikipedia.
Link: http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Scrapyard_da_070312.jpg
På den side af det nordlige havnebassin, som billedet er taget fra, ligger Orla's Produkthandel, og det er ham, der ophugger skibe.
Stena Metal tager sig mest af forbruger- og industriaffald, så i Stena's dynger ligger der dele fra både vaskemaskiner og cykler, blandet med skrot fra industrien.
I Stena's skrotgård (til højre i billedet) - som ligner lidt en moderne ridderborg med høje vægge, porte og tårn - er der kontor, shredder og skrotpresse, og desuden er der plansiloer for de lidt dyrere metaller, f.eks. kobber, rustfrit stål og letmetaller. Og der bliver naturligvis låst af for herlighederne om natten - skrottyvene huserer jo stadig, selvom skrotpriserne er faldet.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej alle.
Så hvidt jeg kan se, sidder DSB litreringen på kbs vognene noget alternativt,
men det kan vel blive rettet?
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.225
Jeg fandt denne: http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/europ/europ98.htm
Ligeledes ser det ud til, at modellen er trofast.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej Gert
Hvis du kikker på den sidste danske kbs med billede på din henvisning, vil du nok
konstatere at (design) DSB aldrig har stået i midten af vognen, men i venstre side.
Det gjorde de iværtfald, da jeg arbejdede for DSB.
Jeg håber at du tiltråds dette vil blive glad for vognene.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Du mener ... at det aldrig har siddet i midten på Kbs - ligesom det sidder i midten på den Ks på det næstsidste billede i linket?
http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/europ/f863300.jpg
Måske var det lidt tilfældigt ... eller også har Märklin kigget på Ks, da de lavede Kbs?
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.225
Tak Mogens og Per. Hvis jeg forstår Märklin har en lille indrømmelse til virkeligheden gjort. Her kan jeg leve med.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej Gert og Per
Det jeg mener er at jeg aldrig har set kbs med DSB i midten.
Jævnfør DSB's desingmanual fra 1972 skal vognens data og bomærke skrives til venstre.
(Mellem 1. og 3. sidestøtter). Dermed ikke sagt at der ikke har forekommet fejl,
men de var ret strikse med det dengang.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.225
Så jeg har et andet spørgsmål: Er DSB designmanual sted til salg?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg har købt nogle manualer beregnet på tryksager på Jernbanemuseet i Odense. Nogle gange har de haft dem, når jeg har været der.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Rangersporet.dk
Odense C
Indlæg: 21
Tror kun den findes brugt. DSB design fra maj 1984 - ISBN 87-87385-16-3
En lille sag på 120 sider
Med venlig hilsen
Henrik
http://www.rangersporet.dk
M og K skinner fra Märklin
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.225
Mange tak Henrik. Jeg prøver at finde designmanual.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!