Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

sneplov

Hej alle sammen!

Da DSB begyndte at ombygge de gamle tendere til sneplove, var de første med en plov bygget af en stålpde med kanterne bugget - i modsætning til de senere med 2 buede plovhalvdele.

På den første type ligner tenderen stadig en tender - der har selvfølgelig været en masse ballast i - men hvilken form? Hvordan så de ud oppe fra? Kunne man se ballasten?

Se et eksemplar i den vedheftede fil.

det er et dejligt billede af Gunner W Christensen, jeg har tilladt mig at låne til at illustrere typen med. Det enste jeg umiddelbart kunne finde.

Da de fik den buede plov er det helt tydeligt, at der er læsset en flok betonklodser op som ballastvægt.

-snerydningen står jo snart for døren...................

Gert

2204-1-02_sneplov106_Sg0706

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej

Ja, det er en herlig specialvogn.

Den er ganske rigtigt baseret på en tender, fra en P-maskine. Jeg har netop nr. 106 som model.

At dømme efter modellen så har der været svejset en glat plade på toppen hvilket medfører at det ikke har været muligt at kommen til "indmaden".

Om der så har været fyldt "noget" i før tenderen blev forseglet ved jeg ikke.

Jf. oplysningerne fra Jernbanen så var tenderens vægt i aktiv tjeneste 48,4 t og sneploven vejede 47 t. Medregnet vægten af toppladen og sneskærene så tror jeg ikke at der er gjort noget for at førøge vægten.

Modellen kan iøvrigt stadig lejlighedsvis fås som hvidmetalbyggesæt.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hejsa!

Ja jeg har også et kit jeg skal have bygget. Jeg tror bestemt at tendervægten på de de 48t er med 21 m3 vand og 6t kul. Da vægten som plov stort set er den samme, og pladen og ploven næppe vejer 27t, så må der være "stoppet noget i". Hvis man ikke kan se det pga en topplade er det modelmæssigt ligegyldigt, men jeg ville så gerne have bekræftet, at der rent faktisk var en topplade til at lukke "hullet".

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Jeg tror bestemt at tendervægten på de de 48t er med 21 m3 vand og 6t kul. Da vægten som plov stort set er den samme, og pladen og ploven næppe vejer 27t, så må der være "stoppet noget i". Hvis man ikke kan se det pga en topplade er det modelmæssigt ligegyldigt, men jeg ville så gerne have bekræftet, at der rent faktisk var en topplade til at lukke "hullet".Gert

Hej

Ja du har ret.

Jeg checkede lige data vedr. tom- og tjenestevægt og det står klart at Jernbanens opgivelser på 48t er tjenestevægt, så der er smidt noget (formodentlig beton) i sneploven.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Hejsa!Ja jeg har også et kit jeg skal have bygget. Jeg tror bestemt at tendervægten på de de 48t er med 21 m3 vand og 6t kul. Da vægten som plov stort set er den samme, og pladen og ploven næppe vejer 27t, så må der være "stoppet noget i". Hvis man ikke kan se det pga en topplade er det modelmæssigt ligegyldigt, men jeg ville så gerne have bekræftet, at der rent faktisk var en topplade til at lukke "hullet".Gert

Det var der på dem jeg kan huske fra ungdommens vår (plade altså) - godt rustne & med små vandpytter på toppen !

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hejsa!

Tak for jeres input - så ved jeg hvordan det skal laves.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.