Jeg har i et par år haft en vision om, at bygge Slagelse Station fra 1986 i model. Jeg ved godt, at det er et ambitiøst projekt, især når så godt som alle signaler skal med, og når stationen bliver ca 12 meter lang.
Jeg plejer at kalde det for mit 50-års projekt, for ikke at sætte nogens forventninger for højt. Og jeg har endnu ikke nogen planener for hvor når jeg skal begynde at bygge.
I løbet af den tid der er gået har jeg samlet de informationer jeg har kunnet finde om sporplan og bygninger m.m. og tegnet en del i wintrack. Se tegning.
Siden jeg begyndte på at bygge moduler er visionen blevet til at Slagelse også skal være på moduler. Der er stadig nogen justeringer der skal laves i sporplanen, så sporskifter m.m. ikke ligger hen over en samling.
Som det kan ses på tegningen er der en del af de nordlige spor der ikke p.t. er plads til på modulerne. Det kan være det kommer en gang.
Det jeg lige p.t. synes jeg mangler er:
- Oplysninger fra TIB fra midt 80'erne om ind- og udkørselshastigheder til/fra alle togvejsspor.
- Alle de billeder af stationsområdet fra 1970 til 1989 jeg kan få fat i.
- Info om sporbenyttelse.
Og sikkert også en hel masse mere.
Så alle der har noget info om stationen, eller ved hvor jeg kan finde noget, må meget gerne skrive.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
merete_np
København Ø
Indlæg: 557
Jeg vil foreslø at du kontakter Slagelse ModelJernbane Klub http://smjk.dk
SMJK har i den nævnte periode haft lokaler i stationsbygningen og der er sikkert nogle der kan give dig forskellige oplysninger, også om tog i 1:1 i Slagelse.
M.v.h. Merete N-P
http://husbyggeren.dk
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej
Hvordan har du tænkt at løse opgaven med sporforbindelse ved de moduler der har et skævt spor ved forbindelsen til næste plade ?
Det har jeg flere gange tænkt over, og af samme årsag jeg lidt betænkelig ved at lave et større anlæg som har flere skæve forbindelser i samlingerne mellem modulerne !
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Min tanke var at skære skinnen over på skrå, hvis skinnerne ligger ordenligt, burde det ikke give noget problem. Men hvis nogen har gode/dårlige erfaringer eller forslag, så vil jeg gerne høre om dem.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
I så fald tror jeg du skal lave nogle beslag med fikserings bøsninger. På samme måde som man laver samlionger i støbeforme hvor plader ikke må sideforskydes ved samling. En forskydning på 0,5 mm går ikke med skinnesamling på skrå, hverken sideværs eller i længderetningen. Det skal bare passe præcist for at musikken spiller...
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
jpg
Indlæg: 50
Jeg har bygget en fiktiv station "Nordfaxe" som et FREMO-modul i Skala N. Stationen er bygget som en 90-graders kurve og er 520 cm lang målt gennem kurven. Modulet er opdelt i 8 sektioner og der er op til 11 spor henover en sektionssamling. Sektionerne er 50 cm brede
Metoden jeg har brugt er følgende:
_1_
Alle "kasserne" til de enkelte sektioner er samlet (snedkeri).
_2_
2 "nabo-kasser er lagt omvendt på en bordplade og spændt fast for at sikre at endestykker og overflader er lige overfor hinanden.
_3_
Herefter er der boret 5 stk 8 mm huller igennem begge kassers endestykker. 1 hul i midten og 2 huller i hver side som er 5 og 10 cm fra kanten. Der ved sikres det at hullerne er nøjagtigt overfor hinanden.
_4_
Kasserne er taget af bordet igen og der er isat 3 "dimser" af den slags der også anvendes i spisebords-forlængelses-ilægningsplader. Dimserne er indsat i det midterste og de yderste huller.
De sidste huller anvendes ved opstilling af modulet idet der her isættes 6 mm bolte og vingemøtrikker til at holde kasserne sammen.
Når alle kasserne har været på bordet sammen med deres nabokasser, er de klar til sporlægning. Jeg har tegnet sporene op og skruet messingskruer i ved alle endestykkers skinneovergange og herefter skåret hovederne af skruerne.
Så er sporene lagt og skinnestrengene er lodet fast på de afskårne skruer. Til sidst er skinnestrengene skåret over med en "Dremel"-skive.
Voila! Stationen er ofte på træf, og jeg har endnu ikke oplevet problemer med samlingen. Det er bare at stille kasserne op ved siden af hinanden og så spænde dem sammen. Fuldstændigt uden justering.
Jeg har desværre ikke billeder af processen.
Jan
--
medlem af
FREMO
N-modulgruppen