Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.920

PB  Blog  Hjemmeside

Skinnestumper

Da' allesammen.

På mange - men ikke alle - billeder af tidligere tiders strækninger, kan man se stumper af gamle skinner, der stikker lodret op af jorden nogle få meter fra sporet. Når de er der, er der der typisk med 10-20 meters mellemrum langs med linien.

Er der nogen, der ved, hvad de gør godt for?

MVH

Lars

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Jeg er ikke sikker, men kan det have noget at gøre med en slags skel?

Altså at her til går jernbanens jord, mens det der er på den anden side af skinnestumperne tilhører andre end jernbaneselskabet?

Jeg har ikke selv lagt mærke til dem (jeg har set dem, men har ikke lagt mærke til, hvor langt fra sporene de står), så jeg kan ikke lige komme på andre formål.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas J

Indlæg: 48

PB

Jeg har bemærket at der står en række af disse skinnestumper flere steder på strækningen mellem Århus og Horsens. De står typisk en meter fra skærverne. Jeg tror ikke det er for at markere skellet, idet de flere steder står på toppen af banedæmningerne på strækningen (man vil vel forvente at hele banedæmningen tilhøre Banedanmark?).

/ Jonas

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 897

PB

Jeg mener at kunne huske at JanP (fra Sporskiftet.dk) har lavet et FREMO-modul hvor der var monteret et lodret skinnestykke, men jeg kan ikke huske hvad forklaringen var.

Måske JanP kan belyse det?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk elitesoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

JanP

Indlæg: 47

PB  Hjemmeside

De omtalte "skinnestumper" er justerpæle. Justerpælene er lavet af kasserede skinnestykker og gravet ned ca. 2 meter fra spormidte og forsynet med en kærv i toppen af skinnestumpen. Overkanten af justerpælen angiver skinneoverkant. Pælene anvendes til at justere sporet. Pælene er som hovedregel anbragt med ca. 50 meters mellemrum på ret spor og med ca 10-20 meters mellemrum i kurver. I kurver er de anbragt på indersiden af kurven.

Selvom det mange gange er svært at se pga. rust, er pælene malet hvide.

En detalje der ikke bør mangle på et hvert modelbaneanlæg. Husk også Km sten Laughing out loud

__________________

Jan
___________________ 
  http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 897

PB

Gad nok vide hvor mange justerpæle (og kilometersten) der snart dukker op på de danske modeljernbaner?

Billede

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk elitesoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.920

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jan.

"JanP" skrev:
De omtalte "skinnestumper" er justerpæle.

Tak, Jan - jeg tænkte nok, det var noget i den retning. Imidlertid har jeg en stribe fotos, hvor det er ret tydeligt, at justerpælene ikke flugter med skinneoverkant: Bruges de mere, eller kan man forestille sig, at der rundt omkring står nogle gamle pæle, som ikke længere passer efter f.eks. en omlægning af sporet med nye skærver osv.?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

JanP

Indlæg: 47

PB  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
Bruges de mere, eller kan man forestille sig, at der rundt omkring står nogle gamle pæle, som ikke længere passer efter f.eks. en omlægning af sporet med nye skærver osv.?

Tror faktisk ikke de bruges mere. I forbindelse med sporombygningen i Østjylland har jeg fra toget set en række landmålere(?) med diverse laserudstyr rende rundt. Så mon ikke det nu om dage mere er laser og GPS der anvendes?? Måske andre kan opklare dette??

Men det ændrer selvfølgelig ikke ved at de stadig står og flyder rundt omkring - og på modelbanen er med til at skabe realistiske scenarier Laughing out loud

Og inspireret af Techeck's fine billede af en Km sten - har jeg kastet en skitse sammen af de mål jeg anvender ved fremstillingen af Km sten.

Stenene er fremstillet af nogle strimler 2 mm plasticard, skåret ud i 4,2 mm bredde og efterfølgende bearbejdet til trekantform med en fil og noget fint slibepapir.

Efter påsætning af tal - er stenene blevet svinet godt til og monteret på anlægget.

Jeg har desværre ikke lige nogen billeder af mine Km sten lige ved hånden - så jeg kan pt. ikke vise hvordan resultatet er blevet (har ikke lige mine moduler hjemme)

__________________

Jan
___________________ 
  http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.