Hej. Jeg overvejer at bygge en modelbane og har i den anledning et par spørgsmål:
1 Kan man frit bruge peco piko trix roco fleischman skinner sammen, eller skal der være overgangsskinne hver gang der dukker en "ny art" skinne op?
2 Kan man bruge code 80 100 73 51 sammen eller skal der bruges overgangsskinne?
3 Jævnstrømsvogne ok på märklinskinner?
4 Kan et jævnstrømstog tåle at stå på märklinskinner?
Håber I kan hjælpe mig, hyg og hej, Ib.
Står midt i det klassiske dilemma: H0 eller N Jævn eller Veksel
Kan ikke bestemme mig. :?
Hyg og hej fra Ib
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ib
det jeg skriver om bliver det kendskab jeg har til H0 - og 2 skinne
code 100 : peco - roco - piko - shinohara og det gamle fleischmann spor
code 83 : peco, tillig - roco - shinohara
N kender jeg ikke så meget til
først om code .
du må mene
code 100
code 83
code 75
der er også et code 70 - shinohara
code 55
dernæst er der så spor med og uden ballast
umidelbart vil jeg sige at spor uden ballast code 100 er stort set kompatibel med hinanden - der vil altid være mere eller minder tilpasning -
da fabrikanterne ikke har helt det samme mål på skinne og svelle - men det er små forskelle.
det samme om code 83 og 75 -
code55 kender jeg ikke nok til
hvis du vil blande coderne - må du nok regne med mere tilpasnngsarbejde - men det kan laves - og der findes nok også overgangsskinner -
her er det mere flangerne på hjul der er afgørende -
uden at ville lægge hovedet på blokken ( skal bruge det på halsen - hvis det er regnvejr - da jeg ellers ville drukne ) skal man bruge RP 25
hjul på code 75 og 55 - og RP25 og de mindste NEM hjulflanger når det gælder code 83 -
bruger selv for det meste NEM hjul på code 83
men her kan du gå ind på Eril Olsen hjemmeside http://www.modelbaneteknik.dk/
der står meget mere om det - eller spørge EO - han ved meget mere om det end jeg gør
der er ingen problemer med at bruge vogne med isolerede hjul på Märklin
det sidste er jeg ikke helt klar over hvad du mener
hvis der ikke er strøm i skinnerne - ingen problemer
hvis du mener om det kan køre der på - umidelbart nej - der der kræves en slæbesko
på märklin
hvis du mener 3 skinne jævnstrøm - har jeg hørt om det - men der må andre komme ind - med mere fortand og erfaring på dette end jeg
håber at det gav dig nogle af svarene og hjalp lidt
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ib
med risiko for 678 skinne - system - strøm krig
så tager jeg risikoen
jeg vil skrive det som det var mig selv der stod med dillemaet :
1 : hvad vil jeg med mit anlæg og tog
køre dansk eller udenlandsk eller som det passer en
dansk - så må det blive H0 - der er mest - selvom N er ved at komme
er det udenlandsk - er det nok hip som hap
har jeg plads : så er det nok underordnet hvilken størrelse
vil jeg bygge selv - så ville jeg vælge H0 - det er noget nemmere med mit syn
og fingre - selom jeg har set meget flotte selvbyggede modeller i N -
så det må blive smag eller behag
store stationer og lange tog - det afhænger så af pladsrådighed
så meget om størrelse -
så kommer balladen - AC kontra DC
og lad mig nu med det samme sige - hjælp manden istedet for at være - ja .....
jer tror - og skriver tror at udvalget i H0 er størst i 2 skinne - selvom at der kan ses i katalogerne at det meste 2 skinne trækkraft også laves i 3 skinne
med hensyn til driftsikkerhed tror jeg er den er lige sikker - har de sidste 30 - 40 år
kørt 2 skinne - men startede med märklin
om lethed med vendesløjfer mm tror jeg at i den digitale modelbaneverden ikke er den store forskel
men op til dig hvad du vælger - det er dit valg - og du er lige så rigtigt på den
som vi andre kloge hoveder -
men her var så nogle opstillingsmuligheder -
og der er nok i massevis af andre
håber det var en hjælp
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
I forhold til skala, hvis du vil køre dansk, så vælg H0. Der findes next to nothing af danske modeller i skala n. Måske kommer det, måske kommer det ikke, jeg tror ikke det kommer. Se dig omkring på nettet og vurder for dig selv. Du kan starte med den udmærkede side skala-n.dk, som indeholder stort set alt om dansk skala-n. Den er meget god synes jeg og den giver dig en idé om, hvad du kan forvente.
Hvis du derimod vil køre tysk, som jeg f.eks. gør, så er der frit slag på skala. Her er sortimenterne stort set identiske, hvad der angår alt mainstream modeller og tilbehør.
Veksel eller jævn, jeg antager at du mener Märklin eller alle de andre. Ofte betegnes det 3-skinne for Märklin og 2-skinne for alle de andre.
Godt spørgsmål. Herinde får du helt klart folks meninger, vær vis på det og vær opmærsom på, at det er et religionsspørgsmål. Du får ingen klare entydige svar. Det nemmeste er, at gå ud til en forhandler og dan dig dit eget indtryk. Besøg gerne flere forhandlere. Se på de muligheder du har ved køb af startsæt og se på de muligheder du har for digital styring. Vælg så det, som passer dig. Hvis du har nogle venner, som har valgt system, så vælg det samme som dem. Så kan I køre sammen, det er altid skægt.
Jeg synes i øvrigt du bør vælge digital styring - jeg synes det er tåbeligt overhovedet at overveje andet.
Min personlige erfaring med skinnesystem:
Hvis jeg skulle vælge skinnesystem i dag, havde jeg valgt 2-skinne fra starten. Jeg startede med 3-skinne, men da sortmentet er meget begrænset, savnede jeg flere muligheder end 3-skinne systemet gav mig. Jeg solgte derfor det hele og købte 2-skinne i stedet. Det har jeg aldrig fortrudt. Udvalget i 2-skinne er meget større og jeg kan godt lide, at der ikke er en midterleder, det synes jeg giver større realisme.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
1-3 er vidst rigeligt dækket ind.
Det kan jeg godt forstå, men inden jeg kan give råd, skal du prøve at fortælle om dine drømme angående modeltog.
Jeg plejer at tegne en lang streg, helt ude til venstre er dem der køber nogle pæne lokomotiver og vogne og så ukritisk sætter dem sammen og kører med dem. Ude til højre er den der bygger "Smørumnedre station" søndag den 23. juli 1963 klokken 12.53 ned til mindste detalje, hvor toget er korrekt oprangeret, stationen er bygget efter forbilledet og selv hundelortene ligger det rigtige sted i forhold til forbilledet.
Hvor er du på den skala, eller rettere hvor regner du med at skulle ende?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Man kan nu sagtens lave meget realistiske modelbaneanlæg i AC
(Det er i hvert fald på sigt mit mål).
Tyskerne er ret skrappe til det, man behøver blot at kigge i et af deres mange særhæfter.
Udvalget i AC-materiel er næsten lige så stort som DC, dette har jeg ikke haft oplevet problemer med.
Men som det meget rigtigt bliver nævnt, så er udvalget af skinner til AC ikke så stort som det er til DC. Man binder sig i AC til enten Märklins C- eller K-skinner. Er selv ved at bygge en K-skinnebane op, det fungerer helt fint. Bruger udelukkende de slanke K-sporskifter og slanke kurver. Så det kan altså godt lade sig gøre, omend at det kræver lidt mere plads. Og så er der med denne løsning "kun" småproblemer med noget af materiellet. Selv Heljans E-maskine kører på langt hovedparten af min lagte bane uden problemer, der er kun ét sted der har været lidt problemer, men det ser ud til at være ovre nu.
Men i K-skinnesortimentet er der så fx ikke et slankt kurvesporskifte. Der findes et kurveskifte, men det kan give problemer for noget rullende materiel i den afvigende del.
Jeg lægger vægt på driftssikkerheden og driftsstabiliteten i AC. Og at alt der har med strøm at gøre, er forholdvist let at sætte sig ind i og bruge. Man skal heller ikke polarisere sporskifter, dvs. lægge ekstra fødestrøm ind i sine sporskifter, det fungerer bare. Strømføder faktisk kun min lagte opstiling ét sted i øjeblikket, og har ikke oplevet problemer med det. Mit mål bliver dog at strømføde K-skinnerne for ca. hver 2. m. Støv og snavs på sporet har alle fabrikanter vist problemer med
Men det er så min løsning og erfaringer. Og mht. DC-drift er der en hel del der kan svare på det også. Det plejer der i hvert fald at være.
Under alle omstændigheder skal du i hvert fald køre digitalt, som det også bliver nævnt. Det er klart det nemmeste, og ikke spor svært at sætte sig nærmere ind i. I modsætning til analog drift, er der her hele tiden strøm på skinnerne. Det er meget let fx. at sætte en decoder ind i et lokomotiv, såfremt der er stik i forvejen. Ligesom indstillingen af den heller ikke er svær, alt efter hvilken digitalstation man har valgt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Ib
Indlæg: 13
Hej igen og tak for alle de gode svar. Nu trækker jeg mig tilbage i remisen og tænker det hele igennem. Hælder dog til Piko A spor og peco skiftespor.
Ps. Var der nogen der så O.Horten i fjerneren? Ret så sjov!
Hyg og hej fra Ib
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 604
Hvis du ikke er bange for flexskinner, så prøv at kigge på Tillig Elite, det er virkelig flotte skinner.
http://www.tillig.com/index-2.htm
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Så vær opmærksom på, at det kan være hver sin code. Alle PIKO spor er code 100 og Peco sporskifter er gerne code 83 eller code 75. Hvis jeg var dig, ville jeg holde mig til spor med samme code. Du vil blive træt af det andet.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Det er også min erfaring, her er ingen bedre stillet. Jeg har kørt både 2- og 3-skinne og begge steder har snavs reduceret stabiliteten. Sådan er det bare. En ting er hvordan det var før i tiden, men det er fortid, i dag er det en skrøne, at det skulle være mindre på 3-skinne.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvis du vil have PECOs sporskifte, hvorfor så ikke vælge deres skinner?
De virker ganske fortrinligt!
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Samme her.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model