Picture

Ib

Indlæg: 13

PB

Skinner Kompabillitet

Hej. Jeg overvejer at bygge en modelbane og har i den anledning et par spørgsmål:

1 Kan man frit bruge peco piko trix roco fleischman skinner sammen, eller skal der være overgangsskinne hver gang der dukker en "ny art" skinne op?

2 Kan man bruge code 80 100 73 51 sammen eller skal der bruges overgangsskinne?

3 Jævnstrømsvogne ok på märklinskinner?

4 Kan et jævnstrømstog tåle at stå på märklinskinner?

Håber I kan hjælpe mig, hyg og hej, Ib.

Står midt i det klassiske dilemma: H0 eller N Jævn eller Veksel

Kan ikke bestemme mig. :?

__________________

Hyg og hej fra Ib

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Ib

det jeg skriver om bliver det kendskab jeg har til H0 - og 2 skinne

code 100 : peco - roco - piko - shinohara og det gamle fleischmann spor

code 83 : peco, tillig - roco - shinohara

N kender jeg ikke så meget til

først om code .

du må mene

code 100

code 83

code 75

der er også et code 70 - shinohara

code 55

dernæst er der så spor med og uden ballast

umidelbart vil jeg sige at spor uden ballast code 100 er stort set kompatibel med hinanden - der vil altid være mere eller minder tilpasning -

da fabrikanterne ikke har helt det samme mål på skinne og svelle - men det er små forskelle.

det samme om code 83 og 75 -

code55 kender jeg ikke nok til

hvis du vil blande coderne - må du nok regne med mere tilpasnngsarbejde - men det kan laves - og der findes nok også overgangsskinner -

her er det mere flangerne på hjul der er afgørende -

uden at ville lægge hovedet på blokken ( skal bruge det på halsen - hvis det er regnvejr - da jeg ellers ville drukne ) skal man bruge RP 25

hjul på code 75 og 55 - og RP25 og de mindste NEM hjulflanger når det gælder code 83 -

bruger selv for det meste NEM hjul på code 83

men her kan du gå ind på Eril Olsen hjemmeside http://www.modelbaneteknik.dk/

der står meget mere om det - eller spørge EO - han ved meget mere om det end jeg gør

der er ingen problemer med at bruge vogne med isolerede hjul på Märklin

det sidste er jeg ikke helt klar over hvad du mener

hvis der ikke er strøm i skinnerne - ingen problemer

hvis du mener om det kan køre der på - umidelbart nej - der der kræves en slæbesko

på märklin

hvis du mener 3 skinne jævnstrøm - har jeg hørt om det - men der må andre komme ind - med mere fortand og erfaring på dette end jeg

håber at det gav dig nogle af svarene og hjalp lidt

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Ib

med risiko for 678 skinne - system - strøm krig

så tager jeg risikoen

jeg vil skrive det som det var mig selv der stod med dillemaet :

1 : hvad vil jeg med mit anlæg og tog

køre dansk eller udenlandsk eller som det passer en

dansk - så må det blive H0 - der er mest - selvom N er ved at komme

er det udenlandsk - er det nok hip som hap

har jeg plads : så er det nok underordnet hvilken størrelse

vil jeg bygge selv - så ville jeg vælge H0 - det er noget nemmere med mit syn

og fingre - selom jeg har set meget flotte selvbyggede modeller i N -

så det må blive smag eller behag

store stationer og lange tog - det afhænger så af pladsrådighed

så meget om størrelse -

så kommer balladen - AC kontra DC

og lad mig nu med det samme sige - hjælp manden istedet for at være - ja .....

jer tror - og skriver tror at udvalget i H0 er størst i 2 skinne - selvom at der kan ses i katalogerne at det meste 2 skinne trækkraft også laves i 3 skinne

med hensyn til driftsikkerhed tror jeg er den er lige sikker - har de sidste 30 - 40 år

kørt 2 skinne - men startede med märklin

om lethed med vendesløjfer mm tror jeg at i den digitale modelbaneverden ikke er den store forskel

men op til dig hvad du vælger - det er dit valg - og du er lige så rigtigt på den

som vi andre kloge hoveder -

men her var så nogle opstillingsmuligheder -

og der er nok i massevis af andre

håber det var en hjælp

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Ib" skrev:
1 Kan man frit bruge peco piko trix roco fleischman skinner sammen, eller skal der være overgangsskinne hver gang der dukker en "ny art" skinne op?2 Kan man bruge code 80 100 73 51 sammen eller skal der bruges overgangsskinne?3 Jævnstrømsvogne ok på märklinskinner?4 Kan et jævnstrømstog tåle at stå på märklinskinner?
1. Du kan blande alt det du lyster. Overgangsskinner kommer kun på tale de steder, hvor der er højdeforskel på ballasten, hvis du vælger skinner med indbygget ballast.2. Code handler om højden på skinnen. Hvis du sætter code 83 og code 100 sammen får du et "bump" hvor de er samlet. Her benytter du en skinnelaske, der løfter den mindste skinne op i højde med den anden. Næsten alle producenter af skinner har overgangslasker i sortiment.Her er Rocos overgangslaske3. Jævnstrømsvogne virker fint på Märklins skinner. Det er omvendt, at problemet opstår. Jeg anbefaler dog altid folk, at få skiftet hjulene til hjul, der er beregnet til Märklins spor. Så kan de udnytte de fordele, der er med tilbagemelding i den forbindelse. De fleste producenter tillader forhandlerne hjulskift uden beregning, det er dog ikke alle, så det kan blive en dyr affære. Jeg forstår bare ikke konceptet med at vælge et skinnesystem og ikke at gå all-in. Da Märklin stort set ikke leverer dansk materiale har man jo bare jævnstrømsmateriale på Märklin-skinner og så kan man i mine øjne lige så godt køre 2-skinne.4. Det vil jeg mene det kan, men jeg forstår ikke, hvor du vil hen med det.
"Ib" skrev:
Står midt i det klassiske dilemma: H0 eller N Jævn eller Veksel

I forhold til skala, hvis du vil køre dansk, så vælg H0. Der findes next to nothing af danske modeller i skala n. Måske kommer det, måske kommer det ikke, jeg tror ikke det kommer. Se dig omkring på nettet og vurder for dig selv. Du kan starte med den udmærkede side skala-n.dk, som indeholder stort set alt om dansk skala-n. Den er meget god synes jeg og den giver dig en idé om, hvad du kan forvente.

Hvis du derimod vil køre tysk, som jeg f.eks. gør, så er der frit slag på skala. Her er sortimenterne stort set identiske, hvad der angår alt mainstream modeller og tilbehør.

Veksel eller jævn, jeg antager at du mener Märklin eller alle de andre. Ofte betegnes det 3-skinne for Märklin og 2-skinne for alle de andre.

Godt spørgsmål. Herinde får du helt klart folks meninger, vær vis på det og vær opmærsom på, at det er et religionsspørgsmål. Du får ingen klare entydige svar. Det nemmeste er, at gå ud til en forhandler og dan dig dit eget indtryk. Besøg gerne flere forhandlere. Se på de muligheder du har ved køb af startsæt og se på de muligheder du har for digital styring. Vælg så det, som passer dig. Hvis du har nogle venner, som har valgt system, så vælg det samme som dem. Så kan I køre sammen, det er altid skægt.

Jeg synes i øvrigt du bør vælge digital styring - jeg synes det er tåbeligt overhovedet at overveje andet.

Min personlige erfaring med skinnesystem:

Hvis jeg skulle vælge skinnesystem i dag, havde jeg valgt 2-skinne fra starten. Jeg startede med 3-skinne, men da sortmentet er meget begrænset, savnede jeg flere muligheder end 3-skinne systemet gav mig. Jeg solgte derfor det hele og købte 2-skinne i stedet. Det har jeg aldrig fortrudt. Udvalget i 2-skinne er meget større og jeg kan godt lide, at der ikke er en midterleder, det synes jeg giver større realisme.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

1-3 er vidst rigeligt dækket ind.

"Ib" skrev:
4 Kan et jævnstrømstog tåle at stå på märklinskinner?
Ja, det er absolut intet problem.
"Ib" skrev:
Står midt i det klassiske dilemma: H0 eller N Jævn eller VekselKan ikke bestemme mig. :?

Det kan jeg godt forstå, men inden jeg kan give råd, skal du prøve at fortælle om dine drømme angående modeltog.

Jeg plejer at tegne en lang streg, helt ude til venstre er dem der køber nogle pæne lokomotiver og vogne og så ukritisk sætter dem sammen og kører med dem. Ude til højre er den der bygger "Smørumnedre station" søndag den 23. juli 1963 klokken 12.53 ned til mindste detalje, hvor toget er korrekt oprangeret, stationen er bygget efter forbilledet og selv hundelortene ligger det rigtige sted i forhold til forbilledet.

Hvor er du på den skala, eller rettere hvor regner du med at skulle ende?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Man kan nu sagtens lave meget realistiske modelbaneanlæg i AC Laughing out loud (Det er i hvert fald på sigt mit mål).

Tyskerne er ret skrappe til det, man behøver blot at kigge i et af deres mange særhæfter.

Udvalget i AC-materiel er næsten lige så stort som DC, dette har jeg ikke haft oplevet problemer med.

Men som det meget rigtigt bliver nævnt, så er udvalget af skinner til AC ikke så stort som det er til DC. Man binder sig i AC til enten Märklins C- eller K-skinner. Er selv ved at bygge en K-skinnebane op, det fungerer helt fint. Bruger udelukkende de slanke K-sporskifter og slanke kurver. Så det kan altså godt lade sig gøre, omend at det kræver lidt mere plads. Og så er der med denne løsning "kun" småproblemer med noget af materiellet. Selv Heljans E-maskine kører på langt hovedparten af min lagte bane uden problemer, der er kun ét sted der har været lidt problemer, men det ser ud til at være ovre nu.

Men i K-skinnesortimentet er der så fx ikke et slankt kurvesporskifte. Der findes et kurveskifte, men det kan give problemer for noget rullende materiel i den afvigende del.

Jeg lægger vægt på driftssikkerheden og driftsstabiliteten i AC. Og at alt der har med strøm at gøre, er forholdvist let at sætte sig ind i og bruge. Man skal heller ikke polarisere sporskifter, dvs. lægge ekstra fødestrøm ind i sine sporskifter, det fungerer bare. Strømføder faktisk kun min lagte opstiling ét sted i øjeblikket, og har ikke oplevet problemer med det. Mit mål bliver dog at strømføde K-skinnerne for ca. hver 2. m. Støv og snavs på sporet har alle fabrikanter vist problemer med Wink

Men det er så min løsning og erfaringer. Og mht. DC-drift er der en hel del der kan svare på det også. Det plejer der i hvert fald at være.

Under alle omstændigheder skal du i hvert fald køre digitalt, som det også bliver nævnt. Det er klart det nemmeste, og ikke spor svært at sætte sig nærmere ind i. I modsætning til analog drift, er der her hele tiden strøm på skinnerne. Det er meget let fx. at sætte en decoder ind i et lokomotiv, såfremt der er stik i forvejen. Ligesom indstillingen af den heller ikke er svær, alt efter hvilken digitalstation man har valgt.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ib

Indlæg: 13

PB

Hej igen og tak for alle de gode svar. Nu trækker jeg mig tilbage i remisen og tænker det hele igennem. Hælder dog til Piko A spor og peco skiftespor.

Ps. Var der nogen der så O.Horten i fjerneren? Ret så sjov! Laughing out loud

__________________

Hyg og hej fra Ib

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

"Ib" skrev:
Hej igen og tak for alle de gode svar. Nu trækker jeg mig tilbage i remisen og tænker det hele igennem. Hælder dog til Piko A spor og peco skiftespor.Ps. Var der nogen der så O.Horten i fjerneren? Ret så sjov! Laughing out loud

Hvis du ikke er bange for flexskinner, så prøv at kigge på Tillig Elite, det er virkelig flotte skinner.

http://www.tillig.com/index-2.htm

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Ib" skrev:
Hej igen og tak for alle de gode svar. Nu trækker jeg mig tilbage i remisen og tænker det hele igennem. Hælder dog til Piko A spor og peco skiftespor.

Så vær opmærksom på, at det kan være hver sin code. Alle PIKO spor er code 100 og Peco sporskifter er gerne code 83 eller code 75. Hvis jeg var dig, ville jeg holde mig til spor med samme code. Du vil blive træt af det andet.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Man kan nu sagtens lave meget realistiske modelbaneanlæg i AC Laughing out loud (Det er i hvert fald på sigt mit mål). Tyskerne er ret skrappe til det, man behøver blot at kigge i et af deres mange særhæfter.
Det kan man, jeg ynder gerne at linke til ham her, bemærk at det flere steder er C-skinner:http://www.modellbau-scheilo.de/index.htm
"Skovsøekspressen" skrev:
Støv og snavs på sporet har alle fabrikanter vist problemer med Wink

Det er også min erfaring, her er ingen bedre stillet. Jeg har kørt både 2- og 3-skinne og begge steder har snavs reduceret stabiliteten. Sådan er det bare. En ting er hvordan det var før i tiden, men det er fortid, i dag er det en skrøne, at det skulle være mindre på 3-skinne. Smile

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Ib" skrev:
Hej igen og tak for alle de gode svar. Nu trækker jeg mig tilbage i remisen og tænker det hele igennem. Hælder dog til Piko A spor og peco skiftespor.

Hvis du vil have PECOs sporskifte, hvorfor så ikke vælge deres skinner?

De virker ganske fortrinligt!

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bahnfan.net" skrev:
Alle PIKO spor er code 100 og Peco sporskifter er gerne code 83 eller code 75.
Eller 100....
"bahnfan.net" skrev:
Hvis jeg var dig, ville jeg holde mig til spor med samme code.

Samme her.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.