Jeg har ihvertfald et par kommentarer, men desværre har jeg ikke så mange råd. Ved første øjekast, synes jeg at det ser ud som om der var en masse kørestrækning på rundbanen, men da jeg så nærmere, tænkte jeg:
Hold da op et pragteksemplar af en spaghettigryde - det ser ud som om du har en bestemt beholdning af spor, der SKAL bruges og som er blevet puttet ind hvor det nu passede. Fx. forstår jeg slet ikke meningen med krydssporet i nederste højre hjørne: Hvad er meningen med at forhindre et tog i at køre ind på "stationen" til venstre og et andet at køre ud samtidigt?
Men jeg er sikker på at du glæder dig til at bygge og køre, så jeg vil ikke holde dig tilbage - jeg synes bare selv at det er lidt for meget "langs-med-væggen", 90 graders sving og "løkke-cirkus".
PS: Hvor mange kvadratmeter har du egentlig til rådighed?
__________________
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
Jeg kan dele lidt erfaringer - måske kan det inspirere dig:
Jeg startede meget ambitiøst med at lægge så mange C-skinner som muligt på det areal, jeg havde til rådighed. Jeg fik lært nogle ting:
Kurvesporskift skal du overveje meget grundigt på så stor en bane. De er delvist radius 1 - og du FÅR problemer med radius 1! Lad mig give et par eksempler:
Ma-lyntog ... must have for mig. Jeg købte et sæt ... og glædede mig til at købe næste halvdel, da det udkom. Nu havde jeg et fuldt lyntog - med motorvogn i begge ender. Vupti ... bare den mindste forskel i hastighed på de to motorvogne, så lå alle mellemvognene i en bunke på ydersiden af min radius 1 vendesløjfe.
Laaaaaangt godstog ... noget som bare er flot i mine øjne. Slam ... vognenes vægt gjorde at hele toget væltede ind over indersiden af min radius 1 kurve.
Radius 1 og kurveskift er genialt til små baner, hvor der bare ikke er plads ... men så kører man heller ikke med lange tog, der får problemer.
Korte sporskift er gode, da de ikke bruger så meget plads - men du finder ud af efter et stykke tid, at det er smukkere at se et tog slange sig gennem et slankt sporskifte.
I starten handler modeljernbane bare om at køre med det materiel man har ... men efterhånden vil man gerne noget mere. Realismen kommer ind i billedet ... der skal køres gods. Og pludseligt er det kedeligt at køre på ringbaner. Nuvel ... det ER fedt at have en enkelt stor ring, hvor lange tog kan dundre afsted for fuld damp (eller diesel), men det bliver bare kedeligt i længden.
Med al den plads vil jeg anbefale dig at lave et kødbenslayout med dobbeltspor hele vejen. Det giver dig mulighed for at have to togstammer kørende i hver sin retning - rundt og rundt. Men byg det, så du har tre stationer, hvor du kan køre realistisk godstransport mellem.
Hvis jeg en dag igen får plads, vil jeg bygge en bane, så det ligner en punkt til punkt bane ... et udsnit af en hovedstrækning, men hvor der skjulte muligheder for at køre i ring. Derudover kan man krydre anlægget med en sidebane, industrispor, havn og meget andet.
Men det du har gang i ... det bliver du ked af i længden.
Vigtige detaljer:
Der skal være udtræksspor ved rangerearealer.
Der skal være dækningssporskift ved sidespor, rangerarealer o.lign. (forhindrer at rullende vogne ved en fejl havner på hovedsporet).
Brug helst så store radier som muligt på dit hovedspor ... f.eks. 3 og 4 - bedre med 5 ... og flottest med 9.
Brug ALDRIG krydssporskift til andet end rangerarealer. De var en konstant kilde til afsporinger og kollisioner. Lav i stedet transversaler.
Prøv at kigge på virkelighedens stationer ... og bliv inspireret.
Du har rigtigt meget plads til rådighed, så du kan få en superflot bane, hvis du gør det meget mere simpelt.
Og prøv så dine ideer af, ved at lægge skinnerne op på gulvet og prøv dig frem ... om og om igen.
Mvh. Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Jeg har ihvertfald et par kommentarer, men desværre har jeg ikke så mange råd. Ved første øjekast, synes jeg at det ser ud som om der var en masse kørestrækning på rundbanen, men da jeg så nærmere, tænkte jeg:Hold da op et pragteksemplar af en spaghettigryde - det ser ud som om du har en bestemt beholdning af spor, der SKAL bruges og som er blevet puttet ind hvor det nu passede. Fx. forstår jeg slet ikke meningen med krydssporet i nederste højre hjørne: Hvad er meningen med at forhindre et tog i at køre ind på "stationen" til venstre og et andet at køre ud samtidigt?Men jeg er sikker på at du glæder dig til at bygge og køre, så jeg vil ikke holde dig tilbage - jeg synes bare selv at det er lidt for meget "langs-med-væggen", 90 graders sving og "løkke-cirkus".PS: Hvor mange kvadratmeter har du egentlig til rådighed?
hej techek
Jeg har9m2 til råde og banen / pladerne er 330 * 122 hvad mener du med spagettigryde.
Til Klaus
Jeg køre märklin m skinner så der er jo ikkeså mange kurvemuligheder
3,4,5 og 9 er radier i C-skinnesystemet. Jeg havde ikke bemærket, at du kører på M-skinner.
Inden du bygger en kæmpebane i M-skinner, så overvej at skifte til C. De er MEGET lettere at have med at gøre, og der er flere radier. Mine baner var lavet i en blanding af C-skinner til hovedstrækninger og -stationer og K-skinner til godsbanegårde, rangerarealer og industrispor.
Mvh. Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Jeg har ihvertfald et par kommentarer, men desværre har jeg ikke så mange råd. Ved første øjekast, synes jeg at det ser ud som om der var en masse kørestrækning på rundbanen, men da jeg så nærmere, tænkte jeg:Hold da op et pragteksemplar af en spaghettigryde - det ser ud som om du har en bestemt beholdning af spor, der SKAL bruges og som er blevet puttet ind hvor det nu passede. Fx. forstår jeg slet ikke meningen med krydssporet i nederste højre hjørne: Hvad er meningen med at forhindre et tog i at køre ind på "stationen" til venstre og et andet at køre ud samtidigt?Men jeg er sikker på at du glæder dig til at bygge og køre, så jeg vil ikke holde dig tilbage - jeg synes bare selv at det er lidt for meget "langs-med-væggen", 90 graders sving og "løkke-cirkus".PS: Hvor mange kvadratmeter har du egentlig til rådighed?
hej igen
Krydsporet i bunden er fra min gamle bane, hvornederste spor førte til statione i toppen og øverste spor til skjult opmarch. Det er også lavet sådan, at når der kommer et tog ind på det ene spor starter det andet.
hilsen
poul erik
Køre märklin m
__________________
märklin m-track
0 kan lide
Skrevet af dadderpasser Tirsdag d. 14/9/2010 - 0:09
3,4,5 og 9 er radier i C-skinnesystemet. Jeg havde ikke bemærket, at du kører på M-skinner.Inden du bygger en kæmpebane i M-skinner, så overvej at skifte til C. De er MEGET lettere at have med at gøre, og der er flere radier. Mine baner var lavet i en blanding af C-skinner til hovedstrækninger og -stationer og K-skinner til godsbanegårde, rangerarealer og industrispor.Mvh. Per
Hej igen per.
Dette vil da blive en bekostelig affære, at skifte alt m-materiale ud med c eller k skinner
Hvad er din trafik ide?Køreplanskørsel?Lange tog på paradestrækninger?Privat eller statsbane?Toglængde?Hvor mange til at betjene anlægget?og meget mere.Et køre rundt anlæg uden ide bliver du træt af på en uge.
hej mylle
Tak for dit svar
Jeg har ikke rigtig udtænkt mig nogle tanker omkring trafik. DA BANEN KUN ER HØJEST 3300 MM ER DETVEL BEGRÆNSET HVOR LANGE TOG, MEN EN 3 - 4 LANGE PERSONVOGNE (MÄRKLIN SVEJSISKE VOGNE) OG MÅSKE GODSTOG PÅ 8 VOGNE BLANDET LÆNGDE.-Der er kun mig til at styre anlægget,så derfor skulle togene sænde hinanden af sted når de når stationerne, så man kan konsentrerer sig om at rangere tog til blandt andet remise og til depoter og godsstationer, som jeg ikke har udtænkt hvor skal være.
Har du nogle forslag til, hvad der kan laves om er jeg lydhør. Så må jeg jo se om jeg kan rede spagettien ud
Der er ikke meget i din plan der minder om virkeligheden, og for mig er det essensen i modelbanelegen. Dit anlæg ligner en computermodel over en indviklet matematisk ligning. Nu ved jeg ikke hvilken plads du har, men prøv at se på f. eks http://www.wnj.se eller i al beskedenhed mit anlæg på http://www.mylle.dk eller evp.dk kalvehavebanen i model. Læg mærke til sporforløbene med lange bløde kurver meget få spor (jeg har alt for mange på mit) Du kan alligevel ikke overskue kørsel med mere end to maske tre maskiner ad gangen med mindre du automatiserer alting. Når jeg kører med to maskiner ad gangen går det som regel galt. BUM.
Gør dig for alt i verden grundige tanker om meningen med dit anlæg. Der er uendelig stor forskel på en modelbane og en togbane.
0 kan lide
Skrevet af jimmyoldtimer Tirsdag d. 14/9/2010 - 22:20
Der er ikke meget i din plan der minder om virkeligheden, og for mig er det essensen i modelbanelegen. Dit anlæg ligner en computermodel over en indviklet matematisk ligning. Nu ved jeg ikke hvilken plads du har, men prøv at se på f. eks http://www.wnj.se eller i al beskedenhed mit anlæg på http://www.mylle.dk eller evp.dk kalvehavebanen i model. Læg mærke til sporforløbene med lange bløde kurver meget få spor (jeg har alt for mange på mit) Du kan alligevel ikke overskue kørsel med mere end to maske tre maskiner ad gangen med mindre du automatiserer alting. Når jeg kører med to maskiner ad gangen går det som regel galt. BUM.Gør dig for alt i verden grundige tanker om meningen med dit anlæg. Der er uendelig stor forskel på en modelbane og en togbane.
Det er et flot anlæg mylle du der har fået lavet dig,gode farver så det ser naturligt ud,tak for synet af dit anlæg
Gør dig for alt i verden grundige tanker om meningen med dit anlæg. Der er uendelig stor forskel på en modelbane og en togbane.
Men mylle - det kan jo være at manden ønsker sig en togbane og ikke en modelbane??
Vi har jo alle forskellige præferencer for vores fælles hobby. Jeg kan blot henvise til den vittighedstegning Kresten (tror jeg det var) kom med for laaaang tid siden. Omend vi nok begge har mere hår end ham på det sidste billede er vi måske nået dertil allerede modeljernbanemæssigt, det er andre ganske sikkert ikke.
Hm... Jeg synes at det er lidt vildt med alle de forslag om slanke sporskifter og storslaaet liniefoering, naar man taler om et anlaeg som muligvis er et af de foerste manden laver, -og desuden er lavet med vintage-material som giver mange begraensinger i linjefoering og rulle-stabilitet.
Jeg har ogsaa engang bygget baner som den dadderpasser foreslaar.
Og mange timers sjov og spas har jeg haft!!!
Hvert nyt anlaeg der bygges hjaelper een til at laere lidt om hvad der virker og ikke virker. Hvad der er sjovt og ikke sjovt. Man kan lytte til andre folks gode raad, men da hver enkelt vil noget forskelligt med sit analeg er man ogsaa noedt til at udforske mulighederne selv.
Hvis det manden oensker er at se togene koere, er det muligt at det er hip som hap for ham om farven paa MY er radius 9, eller om banelinjen er 10º skaev i forhold til anlaegskanten...
Jeg tillader mig at gaette paa at dadderpasser braender inderligt efter at komme igang, saa jeg ville foreslaa at han kaster sig ud i det!
Dadderpasser; Faa materialet ud af kasserne. Skaaret nogle plader og ramper.
Faa systemet op og koere, -isaer delen med de automatiske start og stop af togene.
Faa tilfredsstillet lidt af det svaereste modeltogs-abstinenser...
Lav din bane. Eksperimentér med den. Lad vaere med at investere for megen tid/arbejde i at faerdiggoere landskabs-dekoration (hvis du da havde taenkt dig at dekorere anlaegget¿?).
Proev dig frem, og se hvad du kan lide, og hvad du vil med din bane. Du vil hoesjt sandsynligt oenske at aendre nogle ting efterhaanden som du faar proevet dig frem, saa det vil nok vaere en god ide ikke at fast-laase sig selv alt for meget, naar du nu gaar igang med at bygge.
Vaer ikke bange for at rive det hele ned efter et stykke tid, og proeve andre ideer...
__________________
Venlig hilsen Henrik Hoexbroe TOG -i lange baner!
0 kan lide
Skrevet af dadderpasser Onsdag d. 15/9/2010 - 16:37
Gør dig for alt i verden grundige tanker om meningen med dit anlæg. Der er uendelig stor forskel på en modelbane og en togbane.
Men mylle - det kan jo være at manden ønsker sig en togbane og ikke en modelbane??Vi har jo alle forskellige præferencer for vores fælles hobby. Jeg kan blot henvise til den vittighedstegning Kresten (tror jeg det var) kom med for laaaang tid siden. Omend vi nok begge har mere hår end ham på det sidste billede er vi måske nået dertil allerede modeljernbanemæssigt, det er andre ganske sikkert ikke.Klaus
Jeg er ganske enig ... øvelse og forsøgsopstillinger er den rigtige vej frem. Jeg ville blot råde til, at anlægget ikke bliver bygget alt for fast, så der kommer en masse ærgelser.
Jeg startede selv med radius 1 og blev efter et stykke tid rigtigt ærgerlig over, at mine plader ikke var lavet brede nok til at lægge radius 2 i stedet. Det var jo mange penge ud ad vinduet ... penge jeg kunne have sparet, hvis jeg havde kendt Sporskiftet og spurgt først.
Mvh. Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Der er ikke meget i din plan der minder om virkeligheden, og for mig er det essensen i modelbanelegen. Dit anlæg ligner en computermodel over en indviklet matematisk ligning. Nu ved jeg ikke hvilken plads du har, men prøv at se på f. eks http://www.wnj.se eller i al beskedenhed mit anlæg på http://www.mylle.dk eller evp.dk kalvehavebanen i model. Læg mærke til sporforløbene med lange bløde kurver meget få spor (jeg har alt for mange på mit) Du kan alligevel ikke overskue kørsel med mere end to maske tre maskiner ad gangen med mindre du automatiserer alting. Når jeg kører med to maskiner ad gangen går det som regel galt. BUM.Gør dig for alt i verden grundige tanker om meningen med dit anlæg. Der er uendelig stor forskel på en modelbane og en togbane.
Hej igen mylle.
Ja set ser jo flot ud med de bløde kurver, men når man kun har märklin m- skinner er det jo ikke nemt at få dettil at ligne dit.
Der findes jo C til M overgangsskinner ... så du kunne faktisk godt købe nogle flotte kurveskinner og kombinere dem med det du har. Og hvis du med tiden vil skifte flere skinner kan du jo bare flytte overgangsskinnen.
Mvh. Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Så er det lykkedes mig, at få lavet et layout til min nye bane og vil høre jeres kommentar og råd hvis der er noget der skal laves bedre
Prøv at tegn dit lokale som tomt, hvis kun hvor der er døre og vinduer og andre "forhindringer".Klaus
Hej KlausJeg har sidet og puslet med en grundplan over rummet jeg har til rådighed med diverse forhindringer. Håber der er nogen som kan få noget ud af det.HilsenpoulKan åbentbar ikke få lov til at vedhæfte den
Det er jo et dejligt rum du har, jeg forstår ikke helt det med spærene, men der er da rimelig plas. Mit rum er 415 x 270, så vi har nogenlunde samme plads. her kan du vist nok se den omtrentlige sporplan, jeg digtede en del mens jeg byggede, så den passer ikke helt.
Det er jo et dejligt rum du har, jeg forstår ikke helt det med spærene, men der er da rimelig plas. Mit rum er 415 x 270, så vi har nogenlunde samme plads. her kan du vist nok se den omtrentlige sporplan, jeg digtede en del mens jeg byggede, så den passer ikke helt.http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t=417&highlight=http://www.sporskiftet.dk/forum/download.php?id=654Og i øvrigt hat Moppe jo ganske ret, det kan jo være det er en togbane du vil have. Det skal jeg i hvert fald ikke stille mig til dommer over.
Hej mylle
Det er fordi det er et loftsrum, så kommer man jo i kambolage med det bærende.
Ps Hvad er forskellen på en togbane og en modelbane. Der skal jo både være stationer og remise, samt en havn. Eller er der noget jeg har misforstået
Det er fordi det er et loftsrum, så kommer man jo i kambolage med det bærende.
Jeg har luret lidt på din tegning og skal lige have afklaret nogle spørgsmål.Det er et loftsrum på 3,7x3,6 meter så vidt jeg kan se. Væggene ude ved skunken er 79 cm høje og taget kommer ind i en 20 graders hældning. For at komme op til dit torum, skal du op gennem en loftslem (det skraverede grønne) og du skal have mulighed for at komme ind på resten af loftet gennem den anden låge.Som jeg ser det er der mulighed for at køre på ydersiden af spæren ud mod skunken - er det korrekt forstået?Dine spær der står ned i midten af rummet, er de lodrette?Hvad betyder "frikørselshøjde 100 mm?
"dadderpasser" skrev:
Ps Hvad er forskellen på en togbane og en modelbane. Der skal jo både være stationer og remise, samt en havn. Eller er der noget jeg har misforstået
Når vi taler modeltog, plejer jeg at have en skala, helt ude til ventre på skalaen er ham der kører rundt med de tog han synes er flotte i farverne og i det landskab han nu har lyst til helt overe i højre side er ham der bygger Store-lillelund onsdag den 27. oktober 1963 klokken 15.56 ned til allermindste detalje (selv Jens-Ankers hund der skulle tisse er med).
Togbane er til venstre og modeltog er til højre på skalaen.
Det er fordi det er et loftsrum, så kommer man jo i kambolage med det bærende.
Jeg har luret lidt på din tegning og skal lige have afklaret nogle spørgsmål.Det er et loftsrum på 3,7x3,6 meter så vidt jeg kan se. Væggene ude ved skunken er 79 cm høje og taget kommer ind i en 20 graders hældning. For at komme op til dit torum, skal du op gennem en loftslem (det skraverede grønne) og du skal have mulighed for at komme ind på resten af loftet gennem den anden låge.Som jeg ser det er der mulighed for at køre på ydersiden af spæren ud mod skunken - er det korrekt forstået?Dine spær der står ned i midten af rummet, er de lodrette?Hvad betyder "frikørselshøjde 100 mm?
"dadderpasser" skrev:
Ps Hvad er forskellen på en togbane og en modelbane. Der skal jo både være stationer og remise, samt en havn. Eller er der noget jeg har misforstået
Når vi taler modeltog, plejer jeg at have en skala, helt ude til ventre på skalaen er ham der kører rundt med de tog han synes er flotte i farverne og i det landskab han nu har lyst til helt overe i højre side er ham der bygger Store-lillelund onsdag den 27. oktober 1963 klokken 15.56 ned til allermindste detalje (selv Jens-Ankers hund der skulle tisse er med).Togbane er til venstre og modeltog er til højre på skalaen.Klaus
Hej Klaus
Mine spær er skråtsstillet, med hældning ind mod midten af rummet, derfor har jeg skrevet hvormeget højden fra pladen til spær er.
Ja man kan køre imellem spærene og skunken.
Jeg kan se at jeg jo så er i den venstre side, da jeg ikke har ogen forbillede, at bygge efter.
Jeg kan se at jeg jo så er i den venstre side, da jeg ikke har ogen forbillede, at bygge efter.
Erfaringen siger at de fleste langsomt rykker mod højre, jo flere gange de bygger anlæg...Klaus (en anelse til højre for midten)
hej.
jeg kan kun give Klaus ret, jeg er også rykket en del mod højre, og det er mit 3. anlæg jeg nu er igang med. der er også MEGET mindre spor, i hvert fald det synlige, men der er så meget der er skjult, til opstillings banegårder... den kan ses under layout og ny bane
Det er bare en talemåde freaks bruger for at skelne mellem skidt og kanel
vil du se en masse tog køre rundt, hvilket jeg også holder af, eller vil du genskabe et stykke virkelighed i 1:87. Model eller leg. Min bane er konstrueret så der både er punkt til punkt som i virkeligheden, til køreplanskørsel, vognløb masser af rangering osv, og ringbane, så expressen bare kan få lov at køre og køre. Det er fedt at sidde med en kold øl og se en E-maskine fare afsted med et internationalt tog på vej til Timbuktu.
Du har jo en del plads så du har mange valg at tage. God fornøjelse med banen
0 kan lide
Skrevet af dadderpasser Mandag d. 20/9/2010 - 21:51
Tusind tak for de fine kommenterer. Sidder og ser på google, at der er mange som køre m-skinner hvor de har både kurve 1 og kurve 2. Selv märklins skinnebøger køre flere stede kun med 1. Har set videoer over anlæg med 1og 2
og her køres der med enrimmelig god fart uden at der sker nogen afsporinger
Er der nogen somhar lyst til, at lave et layout der passer til mit loft. er kørt død i ideer.
Endnu en gang tik for jeres intersse i mine problemer
Hilsen
Poul Erik
__________________
märklin m-track
0 kan lide
Skrevet af dadderpasser Fredag d. 5/11/2010 - 0:08
Jeg har ihvertfald et par kommentarer, men desværre har jeg ikke så mange råd. Ved første øjekast, synes jeg at det ser ud som om der var en masse kørestrækning på rundbanen, men da jeg så nærmere, tænkte jeg:Hold da op et pragteksemplar af en spaghettigryde - det ser ud som om du har en bestemt beholdning af spor, der SKAL bruges og som er blevet puttet ind hvor det nu passede. Fx. forstår jeg slet ikke meningen med krydssporet i nederste højre hjørne: Hvad er meningen med at forhindre et tog i at køre ind på "stationen" til venstre og et andet at køre ud samtidigt?Men jeg er sikker på at du glæder dig til at bygge og køre, så jeg vil ikke holde dig tilbage - jeg synes bare selv at det er lidt for meget "langs-med-væggen", 90 graders sving og "løkke-cirkus".PS: Hvor mange kvadratmeter har du egentlig til rådighed?
Hej igen
sad lige oglæste de gamle beskeder ofg faldt over dit spørgsmål om krydssporet. det ligger sådan, at når derkøre et tog ind fra venstre så afgår der samtidigt et tog samme retning på det andet spor, som hver anden gangstopper i den skjulte overbygning øverst i billedet
de bedste hilsener
Poul Erik
__________________
märklin m-track
0 kan lide
Skrevet af dadderpasser Tirsdag d. 21/2/2012 - 16:58
Hej er lige kommettilbage på forumet eg har en kommentar til, radius 1 i m¨rklin m-skinner. Jeg har lavet en rundkreds og sat 6 lange personvogne efter et lokomotiv. Har kørt den sidste time i relativ høj fart uden afsporing af nogen art. Kredsen består af 12 stk 5100 og 6stk 5106. Blot for at mane påstanden til jorden så man kan bruge alle de 5100 spor man har. Når man ser i Märklins katalog over baner 0390 er der også mange radius 1.Det var bare det jeg ville sige
Jamen der er intet i vejen med radius 1 skinner. Hvis man kun kører med Märklin-materiel. Der kan selv en 1/2 meter lang BigBoy drøne igennem kurverne. MEN de producenter, som vil lave nøjagtige skalatro kopier af f.eks. danske passagervogne, tager ikke nødvendigvis Märklins radius 1 med i deres planlægning. F.eks. skal man skære dele bort på Heljans A- og B-vogne for at boggierne kan dreje nok.
Jeg har selv haft en bane med radius 1 skinner, men blev ærgerlig over, at mine lange fede togstammer meget ofte afsporede der. Modsat har jeg lavet en bane til min søn, hvor der næsten udelukkende er brugt radius 1. Men han kører kun med korte vogne - primært fra Märklin ... og han kan sagtens tonse hele bane rundt.
Som skrevet andetsteds, har jeg oplevet problemer, hvis jeg laver et dobbelt Roco lyntog. Så er der en motorvogn i hver ende af togstammen, og blot den mindste forskel i hastighed på motorvognene skaber problemer i radius 1. Hvis den bagerste motorvogn kører bare en lille smule hurtigere end den forreste, skubbes mellemvognene ud over kurvens yderkant. Kører bagerste motorvogn lidt langsommere, trækkes mellemvognene ind over kurvens inderkant.
Hvis man ydermere synes det er sjovt at lave en lang togstamme på 2-3 meter med Roco-vogne (som er ret lette), vil den trækkraft der opstår på tværs af et skarpt sving i radius 1, kunne trække vognene den nærmeste vej til lokomotivet - ud over kanten på skinnerne og på tværs af anlægget. Blot med radius 2 er der en meget større sandsynlighed for, at vognene bliver i sporet.
DERFOR anbefaler jeg altid, at undgå radius 1.
Mvh. Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Jeg har ihvertfald et par kommentarer, men desværre har jeg ikke så mange råd. Ved første øjekast, synes jeg at det ser ud som om der var en masse kørestrækning på rundbanen, men da jeg så nærmere, tænkte jeg:
Hold da op et pragteksemplar af en spaghettigryde - det ser ud som om du har en bestemt beholdning af spor, der SKAL bruges og som er blevet puttet ind hvor det nu passede. Fx. forstår jeg slet ikke meningen med krydssporet i nederste højre hjørne: Hvad er meningen med at forhindre et tog i at køre ind på "stationen" til venstre og et andet at køre ud samtidigt?
Men jeg er sikker på at du glæder dig til at bygge og køre, så jeg vil ikke holde dig tilbage - jeg synes bare selv at det er lidt for meget "langs-med-væggen", 90 graders sving og "løkke-cirkus".
PS: Hvor mange kvadratmeter har du egentlig til rådighed?
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg kan dele lidt erfaringer - måske kan det inspirere dig:
Jeg startede meget ambitiøst med at lægge så mange C-skinner som muligt på det areal, jeg havde til rådighed. Jeg fik lært nogle ting:
Kurvesporskift skal du overveje meget grundigt på så stor en bane. De er delvist radius 1 - og du FÅR problemer med radius 1! Lad mig give et par eksempler:
Ma-lyntog ... must have for mig. Jeg købte et sæt ... og glædede mig til at købe næste halvdel, da det udkom. Nu havde jeg et fuldt lyntog - med motorvogn i begge ender. Vupti ... bare den mindste forskel i hastighed på de to motorvogne, så lå alle mellemvognene i en bunke på ydersiden af min radius 1 vendesløjfe.
Laaaaaangt godstog ... noget som bare er flot i mine øjne. Slam ... vognenes vægt gjorde at hele toget væltede ind over indersiden af min radius 1 kurve.
Radius 1 og kurveskift er genialt til små baner, hvor der bare ikke er plads ... men så kører man heller ikke med lange tog, der får problemer.
Korte sporskift er gode, da de ikke bruger så meget plads - men du finder ud af efter et stykke tid, at det er smukkere at se et tog slange sig gennem et slankt sporskifte.
I starten handler modeljernbane bare om at køre med det materiel man har ... men efterhånden vil man gerne noget mere. Realismen kommer ind i billedet ... der skal køres gods. Og pludseligt er det kedeligt at køre på ringbaner. Nuvel ... det ER fedt at have en enkelt stor ring, hvor lange tog kan dundre afsted for fuld damp (eller diesel), men det bliver bare kedeligt i længden.
Med al den plads vil jeg anbefale dig at lave et kødbenslayout med dobbeltspor hele vejen. Det giver dig mulighed for at have to togstammer kørende i hver sin retning - rundt og rundt. Men byg det, så du har tre stationer, hvor du kan køre realistisk godstransport mellem.
Hvis jeg en dag igen får plads, vil jeg bygge en bane, så det ligner en punkt til punkt bane ... et udsnit af en hovedstrækning, men hvor der skjulte muligheder for at køre i ring. Derudover kan man krydre anlægget med en sidebane, industrispor, havn og meget andet.
Men det du har gang i ... det bliver du ked af i længden.
Vigtige detaljer:
Der skal være udtræksspor ved rangerearealer.
Der skal være dækningssporskift ved sidespor, rangerarealer o.lign. (forhindrer at rullende vogne ved en fejl havner på hovedsporet).
Brug helst så store radier som muligt på dit hovedspor ... f.eks. 3 og 4 - bedre med 5 ... og flottest med 9.
Brug ALDRIG krydssporskift til andet end rangerarealer. De var en konstant kilde til afsporinger og kollisioner. Lav i stedet transversaler.
Prøv at kigge på virkelighedens stationer ... og bliv inspireret.
Du har rigtigt meget plads til rådighed, så du kan få en superflot bane, hvis du gør det meget mere simpelt.
Og prøv så dine ideer af, ved at lægge skinnerne op på gulvet og prøv dig frem ... om og om igen.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
D 804
Indlæg: 384
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Men så skal man også have rigtig meget plads...
med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg har et par gode råd, som jeg syntes at du skal overveje:
1. Radius 1 er "forbudt".
2. Du kan ikke nå mere end 60-70 cm fra kanten af mandehullet. Undgå skinner længere væk, md mindre at du kan komme til dem nedefra.
3. "Less is more" (det er sjovt at have mange skinner, men oftest sjovere at have en god bane med færre skinner og mere leg).
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
dadderpasser
efterlønner
Indlæg: 37
hej techek
Jeg har9m2 til råde og banen / pladerne er 330 * 122 hvad mener du med spagettigryde.
Til Klaus
Jeg køre märklin m skinner så der er jo ikkeså mange kurvemuligheder
Til per
Hvad er 3 - 3- 4- og 9 for størrelse
märklin m-track
PerOlsen
Indlæg: 2.070
3,4,5 og 9 er radier i C-skinnesystemet. Jeg havde ikke bemærket, at du kører på M-skinner.
Inden du bygger en kæmpebane i M-skinner, så overvej at skifte til C. De er MEGET lettere at have med at gøre, og der er flere radier. Mine baner var lavet i en blanding af C-skinner til hovedstrækninger og -stationer og K-skinner til godsbanegårde, rangerarealer og industrispor.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
dadderpasser
efterlønner
Indlæg: 37
hej igen
Krydsporet i bunden er fra min gamle bane, hvornederste spor førte til statione i toppen og øverste spor til skjult opmarch. Det er også lavet sådan, at når der kommer et tog ind på det ene spor starter det andet.
hilsen
poul erik
Køre märklin m
märklin m-track
dadderpasser
efterlønner
Indlæg: 37
Hej igen per.
Dette vil da blive en bekostelig affære, at skifte alt m-materiale ud med c eller k skinner
märklin m-track
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Hvad er din trafik ide?
Køreplanskørsel?
Lange tog på paradestrækninger?
Privat eller statsbane?
Toglængde?
Hvor mange til at betjene anlægget?
og meget mere.
Et køre rundt anlæg uden ide bliver du træt af på en uge.
dadderpasser
efterlønner
Indlæg: 37
hej mylle
Tak for dit svar
Jeg har ikke rigtig udtænkt mig nogle tanker omkring trafik. DA BANEN KUN ER HØJEST 3300 MM ER DETVEL BEGRÆNSET HVOR LANGE TOG, MEN EN 3 - 4 LANGE PERSONVOGNE (MÄRKLIN SVEJSISKE VOGNE) OG MÅSKE GODSTOG PÅ 8 VOGNE BLANDET LÆNGDE.-Der er kun mig til at styre anlægget,så derfor skulle togene sænde hinanden af sted når de når stationerne, så man kan konsentrerer sig om at rangere tog til blandt andet remise og til depoter og godsstationer, som jeg ikke har udtænkt hvor skal være.
Har du nogle forslag til, hvad der kan laves om er jeg lydhør. Så må jeg jo se om jeg kan rede spagettien ud
de bedste modeltoghilsener
Poul Erik
märklin m-track
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Prøv at tegn dit lokale som tomt, hvis kun hvor der er døre og vinduer og andre "forhindringer".
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Der er ikke meget i din plan der minder om virkeligheden, og for mig er det essensen i modelbanelegen. Dit anlæg ligner en computermodel over en indviklet matematisk ligning. Nu ved jeg ikke hvilken plads du har, men prøv at se på f. eks http://www.wnj.se eller i al beskedenhed mit anlæg på http://www.mylle.dk eller evp.dk kalvehavebanen i model. Læg mærke til sporforløbene med lange bløde kurver meget få spor (jeg har alt for mange på mit) Du kan alligevel ikke overskue kørsel med mere end to maske tre maskiner ad gangen med mindre du automatiserer alting. Når jeg kører med to maskiner ad gangen går det som regel galt. BUM.
Gør dig for alt i verden grundige tanker om meningen med dit anlæg. Der er uendelig stor forskel på en modelbane og en togbane.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Det er et flot anlæg mylle du der har fået lavet dig,gode farver så det ser naturligt ud,tak for synet af dit anlæg
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Men mylle - det kan jo være at manden ønsker sig en togbane og ikke en modelbane??
Vi har jo alle forskellige præferencer for vores fælles hobby. Jeg kan blot henvise til den vittighedstegning Kresten (tror jeg det var) kom med for laaaang tid siden. Omend vi nok begge har mere hår end ham på det sidste billede er vi måske nået dertil allerede modeljernbanemæssigt, det er andre ganske sikkert ikke.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 994
Hm... Jeg synes at det er lidt vildt med alle de forslag om slanke sporskifter og storslaaet liniefoering, naar man taler om et anlaeg som muligvis er et af de foerste manden laver, -og desuden er lavet med vintage-material som giver mange begraensinger i linjefoering og rulle-stabilitet.
Jeg har ogsaa engang bygget baner som den dadderpasser foreslaar.
Og mange timers sjov og spas har jeg haft!!!
Hvert nyt anlaeg der bygges hjaelper een til at laere lidt om hvad der virker og ikke virker. Hvad der er sjovt og ikke sjovt. Man kan lytte til andre folks gode raad, men da hver enkelt vil noget forskelligt med sit analeg er man ogsaa noedt til at udforske mulighederne selv.
Hvis det manden oensker er at se togene koere, er det muligt at det er hip som hap for ham om farven paa MY er radius 9, eller om banelinjen er 10º skaev i forhold til anlaegskanten...
Jeg tillader mig at gaette paa at dadderpasser braender inderligt efter at komme igang, saa jeg ville foreslaa at han kaster sig ud i det!
Dadderpasser; Faa materialet ud af kasserne. Skaaret nogle plader og ramper.
Faa systemet op og koere, -isaer delen med de automatiske start og stop af togene.
Faa tilfredsstillet lidt af det svaereste modeltogs-abstinenser...
Lav din bane. Eksperimentér med den. Lad vaere med at investere for megen tid/arbejde i at faerdiggoere landskabs-dekoration (hvis du da havde taenkt dig at dekorere anlaegget¿?).
Proev dig frem, og se hvad du kan lide, og hvad du vil med din bane. Du vil hoesjt sandsynligt oenske at aendre nogle ting efterhaanden som du faar proevet dig frem, saa det vil nok vaere en god ide ikke at fast-laase sig selv alt for meget, naar du nu gaar igang med at bygge.
Vaer ikke bange for at rive det hele ned efter et stykke tid, og proeve andre ideer...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
dadderpasser
efterlønner
Indlæg: 37
märklin m-track
PerOlsen
Indlæg: 2.070
@HXMIESA
Jeg er ganske enig ... øvelse og forsøgsopstillinger er den rigtige vej frem. Jeg ville blot råde til, at anlægget ikke bliver bygget alt for fast, så der kommer en masse ærgelser.
Jeg startede selv med radius 1 og blev efter et stykke tid rigtigt ærgerlig over, at mine plader ikke var lavet brede nok til at lægge radius 2 i stedet. Det var jo mange penge ud ad vinduet ... penge jeg kunne have sparet, hvis jeg havde kendt Sporskiftet og spurgt først.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
dadderpasser
efterlønner
Indlæg: 37
Hej Klaus
Jeg har sidet og puslet med en grundplan over rummet jeg har til rådighed med diverse forhindringer. Håber der er nogen som kan få noget ud af det.
Hilsen
poul
Kan åbentbar ikke få lov til at vedhæfte den
märklin m-track
dadderpasser
efterlønner
Indlæg: 37
Hej igen mylle.
Ja set ser jo flot ud med de bløde kurver, men når man kun har märklin m- skinner er det jo ikke nemt at få dettil at ligne dit.
märklin m-track
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Der findes jo C til M overgangsskinner ... så du kunne faktisk godt købe nogle flotte kurveskinner og kombinere dem med det du har. Og hvis du med tiden vil skifte flere skinner kan du jo bare flytte overgangsskinnen.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
dadderpasser
efterlønner
Indlæg: 37
men ser ud til at komme nu
märklin m-track
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Det er jo et dejligt rum du har, jeg forstår ikke helt det med spærene, men der er da rimelig plas. Mit rum er 415 x 270, så vi har nogenlunde samme plads. her kan du vist nok se den omtrentlige sporplan, jeg digtede en del mens jeg byggede, så den passer ikke helt.
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?
t=417&highlight=http://www.sporskiftet.dk/forum/download.php?id=654
Og i øvrigt hat Moppe jo ganske ret, det kan jo være det er en togbane du vil have. Det skal jeg i hvert fald ikke stille mig til dommer over.
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Nå det link duede ikke. Søg på OMB-NFJ-Od-Md
og se her
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej dadderpasser
"Rar" er ikke rart, så jeg lægger lige en modificeret grundplan op (i jpg som fylder mindre end den store bmp du havde problemer med)
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
dadderpasser
efterlønner
Indlæg: 37
Hej Erik
Tak for hjælpen. Håber nogen kommer med et udkast som passer til m-track, da jeg ikke har råd til, at nyerhverve migandet
Gode toghilsener
Poul Erik
märklin m-track
dadderpasser
efterlønner
Indlæg: 37
Hej mylle
Det er fordi det er et loftsrum, så kommer man jo i kambolage med det bærende.
Ps Hvad er forskellen på en togbane og en modelbane. Der skal jo både være stationer og remise, samt en havn. Eller er der noget jeg har misforstået
Hilsen
Poul Erik
märklin m-track
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Når vi taler modeltog, plejer jeg at have en skala, helt ude til ventre på skalaen er ham der kører rundt med de tog han synes er flotte i farverne og i det landskab han nu har lyst til helt overe i højre side er ham der bygger Store-lillelund onsdag den 27. oktober 1963 klokken 15.56 ned til allermindste detalje (selv Jens-Ankers hund der skulle tisse er med).
Togbane er til venstre og modeltog er til højre på skalaen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
dadderpasser
efterlønner
Indlæg: 37
Hej Klaus
Mine spær er skråtsstillet, med hældning ind mod midten af rummet, derfor har jeg skrevet hvormeget højden fra pladen til spær er.
Ja man kan køre imellem spærene og skunken.
Jeg kan se at jeg jo så er i den venstre side, da jeg ikke har ogen forbillede, at bygge efter.
De bedste toghilsener
poul erik
märklin m-track
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Erfaringen siger at de fleste langsomt rykker mod højre, jo flere gange de bygger anlæg...
Klaus (en anelse til højre for midten)
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
HNE3003
sælger
Indlæg: 448
hej.
jeg kan kun give Klaus ret, jeg er også rykket en del mod højre, og det er mit 3. anlæg jeg nu er igang med. der er også MEGET mindre spor, i hvert fald det synlige, men der er så meget der er skjult, til opstillings banegårder... den kan ses under layout og ny bane
Henrik
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Hej Poul Erik
Det er bare en talemåde freaks bruger for at skelne mellem skidt og kanel
vil du se en masse tog køre rundt, hvilket jeg også holder af, eller vil du genskabe et stykke virkelighed i 1:87. Model eller leg. Min bane er konstrueret så der både er punkt til punkt som i virkeligheden, til køreplanskørsel, vognløb masser af rangering osv, og ringbane, så expressen bare kan få lov at køre og køre. Det er fedt at sidde med en kold øl og se en E-maskine fare afsted med et internationalt tog på vej til Timbuktu.
Du har jo en del plads så du har mange valg at tage. God fornøjelse med banen
dadderpasser
efterlønner
Indlæg: 37
Hej igen alle togfans
Tusind tak for de fine kommenterer. Sidder og ser på google, at der er mange som køre m-skinner hvor de har både kurve 1 og kurve 2. Selv märklins skinnebøger køre flere stede kun med 1. Har set videoer over anlæg med 1og 2
og her køres der med enrimmelig god fart uden at der sker nogen afsporinger
Er der nogen somhar lyst til, at lave et layout der passer til mit loft. er kørt død i ideer.
Endnu en gang tik for jeres intersse i mine problemer
Hilsen
Poul Erik
märklin m-track
dadderpasser
efterlønner
Indlæg: 37
Hej igen
sad lige oglæste de gamle beskeder ofg faldt over dit spørgsmål om krydssporet. det ligger sådan, at når derkøre et tog ind fra venstre så afgår der samtidigt et tog samme retning på det andet spor, som hver anden gangstopper i den skjulte overbygning øverst i billedet
de bedste hilsener
Poul Erik
märklin m-track
dadderpasser
efterlønner
Indlæg: 37
Hej er lige kommettilbage på forumet eg har en kommentar til, radius 1 i m¨rklin m-skinner. Jeg har lavet en rundkreds og sat 6 lange personvogne efter et lokomotiv. Har kørt den sidste time i relativ høj fart uden afsporing af nogen art. Kredsen består af 12 stk 5100 og 6stk 5106. Blot for at mane påstanden til jorden så man kan bruge alle de 5100 spor man har. Når man ser i Märklins katalog over baner 0390 er der også mange radius 1.Det var bare det jeg ville sige
Hilsen Dadderpasser
märklin m-track
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jamen der er intet i vejen med radius 1 skinner. Hvis man kun kører med Märklin-materiel. Der kan selv en 1/2 meter lang BigBoy drøne igennem kurverne. MEN de producenter, som vil lave nøjagtige skalatro kopier af f.eks. danske passagervogne, tager ikke nødvendigvis Märklins radius 1 med i deres planlægning. F.eks. skal man skære dele bort på Heljans A- og B-vogne for at boggierne kan dreje nok.
Jeg har selv haft en bane med radius 1 skinner, men blev ærgerlig over, at mine lange fede togstammer meget ofte afsporede der. Modsat har jeg lavet en bane til min søn, hvor der næsten udelukkende er brugt radius 1. Men han kører kun med korte vogne - primært fra Märklin ... og han kan sagtens tonse hele bane rundt.
Som skrevet andetsteds, har jeg oplevet problemer, hvis jeg laver et dobbelt Roco lyntog. Så er der en motorvogn i hver ende af togstammen, og blot den mindste forskel i hastighed på motorvognene skaber problemer i radius 1. Hvis den bagerste motorvogn kører bare en lille smule hurtigere end den forreste, skubbes mellemvognene ud over kurvens yderkant. Kører bagerste motorvogn lidt langsommere, trækkes mellemvognene ind over kurvens inderkant.
Hvis man ydermere synes det er sjovt at lave en lang togstamme på 2-3 meter med Roco-vogne (som er ret lette), vil den trækkraft der opstår på tværs af et skarpt sving i radius 1, kunne trække vognene den nærmeste vej til lokomotivet - ud over kanten på skinnerne og på tværs af anlægget. Blot med radius 2 er der en meget større sandsynlighed for, at vognene bliver i sporet.
DERFOR anbefaler jeg altid, at undgå radius 1.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk