Kære alle
MJ-blog er så småt ved at vågne af sin vinterdvale, og er nu opdateret med en anmeldelse af, efter min mening, et af de smukkeste lokomotiver, de store producenter tilbyder i H0:
http://www.mj-blog.dk/2009/12/preussisk-p4-lokomotiv-fra-roco/
Hvilket lokomotiv er din favorit til titlen som Miss H0 2009?
__________________
Med venlig hilsen
- Occam
00
Indlæg: 633
Det er sørme virkelig flotte billeder - af en smuk model. I øvrigt et meget lækkert og delikat layout den blog har.
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Og det er jo ikke svært at se, hvorfra inspirationen til A-maskinen kom.
Bjarne
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Ja, der er godt nok nogle ligheder...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Ja man har da kigget hinanden godt over skulderen i tidens løb - det gælder de fleste lokomotivtyper.
Skønhed er jo et meget diskutabelt emne uden facitliste. Om et damplokomotiv er er smukt kan vel diskuteres, men masser af imponerende konstruktioner er der da lavet. Man skal vel i virkeligheden være bidt af en damphest for at synes at den er smuk.
Med al dens udvendige mekanik og tingeltangel er udseendet vel nærmest rodet.
MEM at se et damplokomotiv køre - og høre lyden - giver den et næsten organisk tilsnit.
Den oplevelse synes jeg utrolig godt om. Jeg kan vældig godt lide damplokomotiver - både teknikken og opleve dem i aktion.
Derimod er et koldt damlokomotiv så mærkelig dødt. En dynge stål.
Din model er vældig flot - en meget flot udførelse. En fryd for ethvert anlæg.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Nej, det kan det ihvertfald ikke. Det emne er slet ikke åbent for diskussion
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Hørt
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Ja man kan få meget ud af at hente en enkelt sætning ud af en større helhed!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Jeps ...
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Det kan man helt sikkert godt, og nogle journalister har efterhånden ophøjet det til en kunstart, men når jeg læser dit indlæg, synes jeg ikke at der står noget andet, end det jeg har citeret dig for.
Men det skal ikke skille os ad. Jeg skal snart ud og boltre mig med mine 400 heste i det ikke særligt sjove føre på en tur ned hvor det sner....bogstavelig talt.
Jeg får næppe spottet damp i dag, men der plejer da at holde både MZ og EA og den der røde tysker ved transportcenteret i Taulov, og det er da også en slags tog, selvom der ikke skal skovles kul for at få dem til at køre.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Jamen god tur med dine 400 heste!
Jeg synes da nok at jeg giver udtryk for at jeg godt kan lide damploks. Dety kan jeg endda rigtig godt.
Jeg fabulerer nok mere om hvad man kan lægge i begrebet "smuk". Kilde til evig debat. Mange kvinder finder forskellige genstande smukke, fordi det har været et stort arbejde at lave eller meget dyrt. Det kan jeg slet ikke følge. Noget der er smukt er noget med behagelige linier at kigge på. For mig er det oftest noget meget enkelt men stilfuldt. Den nye lufthavnsbygning i Aalborg hører til den kategori. den ældste datter er ved at dåne over rigt udsmykkede katolske kirke - de er bare SÅ smukke. Jeg synes at de er rædselsfulde, men kan godt nyde selve bygningen - de er ofte rene mesterværker i bærende konstruktioner.
Det kan være at naboboen finder sin hustru smuk - det må man da håbe, men det er jo ikke sikkert at jeg gør! Og hvis jeg gjorde kunne det ende ret problematisk!
Nå sådan kan det gå når begynder at vende tingene.
Men ingen tvivl om at jeg er glad for damplokomtiver! Og det har jeg altid været.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Hej Occam
Godt at se at du har fået gnisten tilbage. Opdateringer på din dejlige side har været stærkt savnet.
Og Amen Brother! til Gert Frikkes udsagn om damplokomotiver. Jernbanen, damplokomotiverne, de betjente stationer og armsignaler er uløseligt forbundne i min verden. Forsvinder blot en af delene er magien borte. Heldigvis findes der endnu små oaser rundt omkring, hvor verden endnu ikke er gået af lave - omend der bliver længere og længere imellem dem.
Min favorit til Miss HO 2009 er Bachmanns model af en JS.
Dels er det en flot model og dels har jeg set dem i daglig drift!
mvh. Dampfmeisteren
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hejsa, nu sden snak om et smukt loko, så er dette he uden diskution det kønneste damloko der til dato har set dagens lys :
Godtnok trænger man til en tur under bruseren, men vi andre bliver da også snavsede efter en god dags arbejde...
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Ja, de Henschel maskiner er noget af det mest velpropertionerede der er set !
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
jeps, og så det "danish design"... -Milling-
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.154
Godt nok er det et togsæt, men det er da skønt, ikk'!
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Yaikks
De er altså bedre til Pizza de der italienere.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Der er en grund til at jeg fotograferer damplokomotiver....
Nu vi er ved rædslerne:
Næh, tak. Giv mig en 25NC istedet.
mvh. Dampfmeisteren
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Ja de 2 billeder af ikke-damplokomotiver viser da nogle designmæssige mareridt - dem er de ikek sluppet heldigt fra.
Næe et damplokomotiv for fuld udblæsning - det kan vi lide at kigge på!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Denne er sku ikke helt ringe og har lagt grundlag for et flot dansk motortog også
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej
Jamen ligesom der er skabt noget der måske kan betegnes som en rullende trafikulykke bland damploko, kan man jo også finde særdeles gode eksempler på dårlig smag blandt diesel og motor trækkraft.
Hva med "david" ? Den er jo så grim, at den bliver charmerende...
Og ja, det tyske tee tog der lagde grunden for lynet ser slet ikke tosset ud. Man kan sige meget om tyskerne, men de kan noget med teknik
Også blande damploko har de lavet nogle perler, som f.eks de strømleanede 01'ere, nogle mener de er grimme, andre de er smukke. Det er vist et spørgsmål om temperement !?
Blandt de større damploko mener jeg at E-maskinen er en perle...
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Mit mantra er at der findes ca. 10 flotte E-loko, 10 flotte dieselloko og 5 flotte togsæt.
Derimod findes der kun 10 grimme damplokomotivtyper på verdensplan.
Den strømlinede 01 er flot og imponerende.
Jeg nåede heldigvis at se 01 1102 inden den "brændte" af.
Desværre i dårligt vejr, så I må nøjes med et billede fra nettet.
mvh. Dampfmeisteren
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.154
Personligt minder det mig om bagstræberi, forurening, global oparmning ....
Næh så gerne et moderne, flot designet togsæt .... det udstråler fremadstræben, fremtid, hastighed og et liv uden smog!
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Vi er bare nostalgikere!
Alle tog burde være eldrevne i dag - men derfor kan vi da godt en gang imellem lege med et kulfyret museumstog!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
hørt hørt
nostalgi kan ikke undværes når man hælder til epoke 3 i modeltog...
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
JD
Indlæg: 712
Du har lavet en stavefejl...
Der skulle stå "et liv uden smag!"
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Yep - epoke III er fremtiden
Jens
DC bane i dansk epoke III
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Goddag Jesper
I skal da ikke snydes for en perle, personlig synes jeg at E maskinen er næsten - ikke helt - men næsten, lige så smuk som en P maskine. Man kan vel sige at E979 har fået en gang "salgslak" her på billedet
VEnlig hilsEn
FlEmming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
HÆ.... fortiden er fremtiden......
Nu går der vist lige vel meget anders and i det...
Men det tråden vist egentlig handlede om, er det kønneste modelloko i H0 !??
Jeg synes de små F'ere er et godt bud på nogle flotte modeller. Og når K-maskinen kommer fra Finn Lekbo er den nok også blandt top ti listen sammen med HV3 !?
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Enig med Flemming. E-maskinen er smuk.
Og med risiko for at være lidt provo...klik på linket
http://www.youtube.com/watch?v=oWnZX8-YKGc
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Næh du, det sidste nye er at man fyrer med træ, for det er helt og aldeles CO2 neutralt. Dielsetogsæt sviner, men træfyrede damplokomotiver er helt i orden i forhold til miljøet!
Klaus
(ja, CO2 snakken er totalt forskruet)
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
[quote="JGJ67"
Men det tråden vist egentlig handlede om, er det kønneste modelloko i H0 !??
Jesper[/quote]
Nåh-ja, men så får du / i den bare i 1: 87. Tø-hø
Venlig hilsen
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Flot billede af et smukt lokomotiv!
Men husk nu: Den gang kørte man ikke med lys om dagen og to lys skråtstillet over hinanden betød særtog...
Bjarne
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Eller damplokomotiver fyret med tørrede sukkerrørstoppe!
Der burde enhver miljøfanatiker bryde ud i glædestårer.
Tænk, hvis man havde beholdt roebanerne på Lolland og omlagt damplokomotiverne til at køre på biomasse.
Næh damplokomotiverne er uløseligt knyttet til jernbanerne. Derouten for jernbanerne satte ind samtidigt med damplokomotivernes forsvinden.
Moderne togsæt er bare busser eller fly på skinner.
Giv mig en E-maskine med en stamme stålvogne til en hver tid.
mvh. Dampfmeisteren
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Goddag Bjarne
Det er sandelig også et særtog! det må det være, for vi har ingen køreplan endnu, så alt hvad der rør sig (på sporene) er sære tog Billedet må være taget i de lyse nætter, for jeg ved 100 % at lokomotivføreren ALDRIG kunne drømme om at tænde lyset unødigt.
Venlig hilsen
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det tænkte jeg nok! Bemærkniingen var selvfølgelig også for andres skyld, der måske ikke er helt inde den tids lygteføring!
Og hvis vi korrigerer, er de tilstedeværende altid undtaget!
Bjarne
JD
Indlæg: 712
Hvorfor vipper maskinen sådan op og ned på prøvestanden...???
Jens
DC bane i dansk epoke III
Bibihest
Indlæg: 1.300
Godt vi ikke alle kun går efter de gamle modeller.. For mig er der ikke noget bedre end sådan et her
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Skæve hjul.
Læg mærke til at det sker for hver hjulomdrejning.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Skønheder en tidlig morgen på North Yorkshire Moors museumsbanen.
mvh. Dampfmeisteren
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Fantastisk billede..
med venlig toghilsen..
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører