Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Signaler til "pynt" ????

Jeg har læst dette så mange steder efterhånden, men først nu, da jeg selv skal til at implementere mine i fysisk form på pladen, kommer jeg i tvivl om, hvad man egentlig mener med at signaler "kun er til pynt".

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at det ikke er lok'et der "ser" efter den røde eller grønne farve og reagerer på dette, men der skal jo dog være "noget" som "bremser" lok'et om det så sker ved afbrydelse af kørestrøm, som ved analog drift, eller det sker ved aktivering af "bremsning", som ved digital drift - i begge tilfælde kan man jo vælge, om man vil have et signal til at "vise", hvad der faktisk sker. Så i DEN forstand er signaler jo ALTID "bare til pynt".

Hvornår er de det IKKE ?

Med min sporplan kan et skifte af et skiftespor give anledning til at andre skiftespor og signaler ændrer stilling, medens et skifte af et signal ALTID kun vedr. dette ene signal.

Jeg har selv valgt at bruge Märklins bremsemetode med 2 sektioner - 1 bremsesektion (neg. spænding) + 1 nødstop (kørestrøm afbrudt). Jeg vil så OGSÅ gerne have et signal, som viser, hvad der sker - igen er det jo kun til "pynt".

Jeg har også valgt at lave min "sporplan" i form af et program og så vise planen på skærmen, hvor jeg så med et klik med musen kan skifte spor og signaler.

Jeg har så også lavet programmet så skiftespor og signaler kan grupperes, og dermed skifte sammen, ved et klik på et skiftespor.

SIGNALER, som evt. er med i en sådan klynge vil ALTID KUN skifte til rødt og aldrig til grønt, idet jeg ikke synes, at et skifte af et skiftespor, skal kunne give anledning til at et lok starter - dette SKAL gøres ved manuelt at skifte signaler til grønt.

Så på den måde, synes jeg mine signaler får en aktiv rolle, men det er jo stadig "aktivering af bremsning", der forårsager, at lok'et standser, jeg vælger bare at "sige", at når jeg laver det og det signal rødt, ja, så standser lok'et.

Omvendt kan signaler også definere til at TESTE på stillingen af 'et eller flere skiftespor, således at man ikke manuelt skifte et signal til grønt, hvis det strider mod stillingen af ét eller flere skiftespor i køreretningen.

Altså, hvornår er signaler IKKE bare til pynt ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Altså, hvornår er signaler IKKE bare til pynt ?

Det er de, når den der kører med et tog skal kigge på signalerne - ligesom lokoføreren i den virkelige verden.

Kunne typisk være på et klubanlæg.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Nå ... ????

Men så "simpelt" er det vel netop IKKE på et klubanlæg, som jeg opfatter som et "stort" anlæg, hvor det kan være vanskeligt for føreren at følge lok'et rundt på banen og dermed SE signalerne fra "førersædet"

OK, man kunne forsyne lok'et med kamera og så se på en pc-skærm i kontrolrummet, men det har man vel ikke (endnu) i klubberne.

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Det er rigtigt - derfor har man ofte en oversigtstavle med signalvisninger m. v. over banen eller tilsvarende.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Jeg synes ikke, der er nogen særlig udfordring i at have et anlæg, hvor lokomotiver rent faktisk reagerer på signalerne.

Når mit anlæg en dag bliver bygget op, skal der selvfølgelig være signaler af passende typer de rigtige steder.

Men for mit vedkommende, gør det kørselen mere udfordrende og spændende, hvis det stadig er op til lokomotivføreren at reagere på signalerne; lidt ligesom inden ATC blev indført.

Jeg skal derfor være mere vågen og kvik, end ved anlæg, hvor nedbremsning og stop sker automatisk.

Jeg vil gerne have hånd i hanke med, hvad der sker på anlægget, og det kan bedst ske ved at automatisere så lidt som muligt.

Jeg kunne sagtens forestille mig et bomanlæg, som kun åbner og lukker, når jeg aktiviterer det.......rollen som ledvogter er ikke utiltalende.

Men hvad så med overblikket på store anlæg?

Tjaa, man kunne vel opdele et anlæg i forskellige afsnit, som havde telefon eller radioforbindelse? Det er da også en måde at efterligne virkeligheden på, omend en tidligere en af slagsen.

Man kunne lave et system med af og tilmelding i stationsafstand på den måde.

Det kan da kun blive mere interessant, hvis der er nogle opgaver, der skal løses for at afvikle togdriften uden problemer. For megen automatisering gør, efter min mening, togdriften en kende kedelig og monoton.

Så jeg går helt klart ind for signaler, som kun er til pynt.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

>> Willie Garvin

???????????????????????

Nu forstår jeg slet ingenting - din afsluttende bemærkning står da i DIREKTE modstrid med, hvad du argumenterer for i din tekst !

Men ellers, ja, for megnn automatisering er ikke godt - så er det bare et spørgsmål om at definere "for megen" og DER er vi langt fra hinanden, kan jeg forstå - for jeg kan sagtens se MEGET MERE automatisering selv i MIN løsning - men sådan er vi jo så forskellige - heldigvis Laughing out loud !

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Når jeg skriver, at signaler er til pynt, så mener jeg signaler, der bare står og "pynter" på anlægget og ikke har indflydelse på driften overhovedet.

Giver det mere mening? Smile

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.