Hej!
Er ved at lave en plan over mit første modul! Det bliver noget med et trinbræt og en ubevogtet overskæring. Banen skal forstille en fynsk sidebane Med en ende station i stil med Svendborg. Der skal dog også være lidt nordfynsk da jeg snart har været på mange cykelture der oppe. Det skal være ca. år 1960. Mine spørgsmål går så på:
1. Skal der benyttes vingesignaler eller lyssignaler?
2. Der skal vel også være sådan en "dims" på trinbrættet man stiller på for at toget skal stoppe? Hvordan kunne man lave sådan en og der nogen der har mål til det?
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
1. Formentlig armsignaler.
2. Det lyder som om du tænker på et passagersignal. Eftersom du skriver du vil lave en endestation, så er der ikke behov for et sådan signal, da lokomotivføreren bør stoppe toget under alle omstændigheder.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
SFJ
Skole
Indlæg: 430
1. Okay, tak.
2. Billede af den "dims" jeg mener kan ses på denne side: http://evp.dk/index.php?page=etj---stationer
Selvfølgelig skal den ikke være på endestationen, men første modul bliver et trinbræt!
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.107
Trinbræt-signalet kan du få hos Real Modell.
MVH
Lars
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Det er jo perfekt!
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
I 1960 var der kun dagslyssignaler på NFJ. Hvad de to andre Nordfynske baner angår, så vil jeg tro at det var det samme.
Signalerne var i øvrigt meget simple, og kan ikke sammelignes med DSB signaler.
Mvh.
Carl
SFJ
Skole
Indlæg: 430
OKay. Hvad med Svendborgbanen og ringe Fåborg?
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
sideshowjesper
Indlæg: 54
/Sideshowjesper
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Der er ikke togvejssignaler på et trinbræt. Det er der ikke behov for, idet der hverken er krydsningsmulighed eller mulighed for at læsse/losse gods.
Der er kun skuret og standsningssignalet.
Men hvis du tænker på stationer kan du på EVPs side se billeder af de typiske dobbeltvingede privatbanesignaler som overlevede ind i DSB tiden på de tidligere sydfynske privatbaner.
Det er samme type som i Vrads fx.
mvh. Dampfmeisteren
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Mange tak! Så bliver trinbrættet med den der dims fra real model. Resten af signalerne er jeg stadig ikke helt med på. Hvis der var lyssignaler på NFJ var der det vel også på banen til Svendborg?
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Nej, der var vingesignaler.
Se på EVPs side eller i Lars Viinholt Nielsens Strejftog IX - Der var engang -- Lars Viinholt-Nielsens jernbanebilleder 1960-1972.
Og husk at der kun var signaler på stationerne. Mellembloksignaler og alt det andet hører nutiden til. Man fik afgang fra en station og kunne derefter kører videre til næste station, med ophold på trinbrætterne undervejs.
mvh. Dampfmeisteren
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Okay. Sjovt man gad ofre penge på lyssignaler til NFJ da banen jo desværre blev nedlagt i 1966...
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC