Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Selvbygger

Hej alle

Marete spurgte om jeg er igang med en H-maskine i H0 eller 0 ?

Jo, begge dele. For længe siden da var ny-indmeldt i klubben (OMJK) brændte jeg varm på H-maskinen !!! Den forekommer mig lidt som et stort muskelbundt, I ved, sådan en der er gó og have med i byen......... Laughing out loud

Men jeg er altså igang med H-maskine både i H0 og 0 !!!

Pt ligger den store lidt stille, Projektet her, familie der vil se mig engang imellem, nyt arbejde som jeg starter på i morgen og flere andre ting... Der er kun 24 timer til rådighed. Øv altså...

Men jeg har da fået samlet tenderkassen til 0 modellen, og har skildt undervognen ad igen. Der var visse ændringer jeg ville lave som bare ikke er gjort endnu. Rammen til maskinen er savet ud, cylinderdæksler lavet færdig til den ene side og næsten færdig til den anden side.

Kobbelstængerne er savet ud i 3mm jernplade, hvilket er en fejl, for det skulle kun have været 2mm eller 1,5 !!! Så nu står det mellem at lave det om eller gå i gang med filen...

Der er drejet skiver til drivhjul i støbejern, men egerne er ikke savet ud endnu. Dertil også drejet nogle skiver som slagne skal saves ud af.

Så har jeg rodet lidt med gearing. Har snekkedrev liggende og forskellige motorer, så skal "bare" finde den rigtige kombination.

Derudover er der lavet et par andre stumper til den...

Og så er der jo den Fynske trekobler. Hvilken en af dem det bliver har jeg ikke bestemt mig for. Men jeg har vist den på en anden tråd tidligere. Jeg er desværre ikke kommet videre med den. Nok mest fordi min loddebrænder strejkede, men nu vil den gerne igen.... Heldigvis...

Men jeg er vel ikke den eneste selvbygger her. Kom så frem med jer drenge- og piger...

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

kedde

Maskinmester

Indlæg: 163

PB

Nu har jeg bygget i ca. 15 år uden rigtigt at få noget færdigt.

Jeg har prøvet at bygge en S-maskine op fra bunden, men både mine begrænsninger i værktøjer, materialer og ikke mindst min økonomi har sat sine spor i mange af mine projekter, og ikke mindst dette. Dog har jeg for nyligt fundet en komplet undervogn fra 87-gruppen, så nu har jeg blod på tanden til at starte denne op igen.

Ellers har jeg gang i både MT fra Tikøb, P-maksine fra både Scan-kits og UK, E-maskine fra UK, MY 1200 fra Tikøb (hvidmetal).

Jeg har bygget mange rædsler af vogne op i plastik, som er blevet kasseret igen pga. egen kritik, inden der er blevet brugt dyre løsdele på disse.

Jeg mener selv at jeg bliver bedre til at fremstille mine stumper, og har desuden i et par år barslet med en H-maskine, som jeg kan se er ved at gå på samlebånd her på stedet.

Hvis man kan betegne ovenstående som selvbygger, så er jeg med i kredsen. Ellers hører jeg nok mest til dem som vil have et færdigt byggesæt.

__________________

To skinne digital, Epoke III 1955-69.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 594

PB  Hjemmeside

Rigtig selvbygger er jeg næppe (jo, med elektronik, men det er nok ikke lige det, du mente). Men jeg er så småt med når det drejer sig om byggesæt. Jeg har sidste år debuteret med at lave Tikøbs Lynettetog, og jeg har lige købt hans S-maskine sæt som jeg skal til at i gang med.

Men at lave mekaniske dele fra bunden.... Nej, så er jeg stået af. I hvert fald i min størrelse (H0).

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Det med selvbygger er måske et vidt begræb, som defineres af den der ser på det. men om man først er selv bygger når man selv fremstiller ALLE dele, ja, så er jeg heller ikke.... Kan jeg sparre tid på at bruge færdige emner, så gør jeg det !!!

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej igen

Efter at gearet til min lille tre-kobler har ligget stille et stykke tid, fik jeg kløe i fingerne igen. Så jeg røg på drejebænken og fik lavet de sidste dele så der nu er forbindelse fra motor til drivaksel. Det er en Faulhaber 2233F012 med gear påsat fra fabrikken, 17,2/1, men der skulle yderligere gerares 3/1 ned for at motorens omdrejningstal skal komme til at passe med hastigheden, som jeg har sat til ca 60 km/t.

Det er blevet lavet om et par gange undervejs, hvilket kan ses på resultatet, men nu skulle det fungere tilfredsstillende. Akslerne er sat i todelt akselkasser, som er skruet sammen med 2mm gevindtappe, og holdt sammen med møtrikker, så det kan skilles ad igen. Min største bekymring med gearet er nu om nylon-tandhjul der sider på drivaksel og den ene gearaksel bliver sidende stramt. Ellers må der bare laves en bøsning som sættes mellem tandhjul og aksel. Remskiverne render ihvertefald ingen steder. Hullerne til akslerne er drejet istedet for boret. Det bliver meget mere nøjagtigt, og der kan laves presspasninger der går så stramt at delene næsten vokser sammen.

Så for undervognens vedkommende er der nu hjul og gangtøj med styring og tage fat på. Værst bliver nok hjulene, som jeg egentlig havde planlagt at bruge de skiver af støbehjern til, som i første omgang blev lavet til H-maskinen. Men tror nu at der bliver lavet nogle nye skiver i messing. Dels er jeg ikke tilfreds med skiverne, dels kan slaget loddes på sammen med den knold hvor drivtappene sider i. Og messinget er heller ikke så hårde ved værktøjet som støbejern. Støbejernet har jo så den fordel, at det har konturen fra støbningen, som er så karraktaristisk for støbte emner. Det ville ihvertefald være super lækkert og få dem lavet som støbning, men det er ganske enkelt for dyrt. Ærgerligt nok.

Nu er det kaffetid...

Hej så længe

Jesper

Billede 126

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.