Picture

8300

Holdleder

Indlæg: 7

PB

Samdrift mellem Odderbanen og Grenåbanen

"klippet" fra DSB's hjemmeside:

Pressemeddelelser

DSB skal køre tog på Odderbanen

20-01-2011 13:16:00

Der har gennem mange år været et ønske om samdrift af Odderbanen og Grenaabanen i Østjylland. Det bliver nu til virkelighed.

Bent Hansen, formand for Region Midtjylland og DSB's administrerende direktør, Søren Eriksen har i dag indgået en aftale om, at DSB inden udgangen af året indsætte nye tog og begynder at køre på Odderbanen. Dermed bindes nærbanerne i det østjyske sammen til gavn for kunderne.

Gennembrud i dansk nærbanedrift

Søren Eriksen glæder sig også over aftalen og forventer, at DSB får endnu flere kunder til at stige på togene.

»Jeg er utrolig glad for den nye aftale, der betyder, at vi sammen med Midttrafik og Regionen skaber et bedre tilbud til vores kunder i Østjylland. Nøjagtig som på Grenaabanen indsætter vi moderne og mere miljøvenlige tog på Odderbanen. Jeg forventer, at det sammen med den forbedrede køreplan tiltrækker omkring 10 procent nye kunder. Det viser vores erfaringer fra andre landsdele,« siger Søren Eriksen, der suppleres af regionsformand Bent Hansen fra Region Midtjylland.

»Det er et gennembrud i dansk nærbanedrift. Med aftalen om Odderbanen skaber vi en større sammenhæng i den kollektive trafik ind og ud af Aarhus. Kunderne får nye, komfortable og mere miljøvenlige tog. Aftalen er et væsentligt kvalitetsløft af den kollektive trafik og vil medvirke til at nedbringe trængslen på vejene i og omkring Aarhus,« siger Bent Hansen.

God løsning for Aarhus

Aftalen, som skal godkendes af bestyrelserne hos DSB, Regionsrådet hos Region Midtjylland og Midttrafik, er det første skridt mod letbanen i Aarhus.

»Vi tager nu fat på at afprøve letbane-konceptet, hvor vi får gavn af DSB's ekspertise,« siger Bent Hansen.

Bjarne Schmidt Nielsen, som er næstformand for Midttrafik og formand for Midtjyske Jernbaner, er tilfreds med, at der er enighed om aftalen.

»Vi har fundet en god løsning med samdrift til gavn for kunderne i Aarhus området,« siger han.

Midtjyske Jernbaner virksomhedsoverdrager Odderbanens ansatte til DSB, der opretholder billetsalgs- og værkstedsfaciliteterne i Odder. Aftalen medfører, at værkstederne i Odder opgraderes med en større bemanding.

Samdriften mellem Odderbanen og Grenaabanen er teknisk blevet mulig, efter at Transportministeriet investerede i nyt sporskifte på Aarhus Hovedbanegård.

Fakta om Odderbanen

Der var i 2010 1,02 mio. passagerer på Odderbanen

Der er 18 stationer og standsningssteder på Odderbanen inklusiv Aarhus H

28 medarbejdere står for trafikdriften

Fakta om Desiro-togene

De nye tog, der er bygget af Simens, er af modellen Desiro, der også kører på Svendborg- og Grenaabanen. Det er et let tog, som hurtigt kan komme op i fart og bremse ned igen. Aarhusianerne vil kende det fra Grenaabanen, hvor det kører i dag. Det er også et oplagt valg til Odderbanen, hvor der er en forholdsvis kort afstand mellem stationerne.

Togene byder også på mere komfort. Desiro-togene er eksempelvis udstyret med elektronisk trafikinformation, klimaanlæg, store panoramavinduer og lavgulvsafdeling med handicaptoilet og fleksareal til cykler og barnevogne.

Desiro er også et godt valg for miljøet, da de kører cirka 10 procent længere på en liter diesel end de eksisterende tog på Odderbanen. De udleder også betydeligt færre partikler.

For yderligere kommentarer:

Regionsformand Bent Hansen, telefon: 40 31 37 07

Bestyrelsesformand Bjarne Schmidt Nielsen, Midtjyske Jernbaner. Telefon: 40 25 63 45.

DSB Kommunikation, 24 68 00 00

m.v.h.

Torben

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"8300" skrev:
"klippet" fra DSB's hjemmeside:en hel pressemeddelelse...

Så slipper jeg da for at vente på nogen producerer Y-togene.

Men kunne de dog ikke vælge nogle tog Roco producerer, nu skal jeg trækkes med den Desiro fra PIKO... SUK!

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

"bahnfan.net" skrev:
"8300" skrev:
"klippet" fra DSB's hjemmeside:en hel pressemeddelelse...
Så slipper jeg da for at vente på nogen producerer Y-togene.Men kunne de dog ikke vælge nogle tog Roco producerer, nu skal jeg trækkes med den Desiro fra PIKO... SUK!

Ja, øv - de beslutningstagere i vores samfund udi kollektiv trafik burde altså også tage noget mere hensyn til os modeltogsentusiaster! Wink

Er der ikke nogen, der har stukket dem et Roco- eller PIKO-katalog i hånden, så de har et ordentligt grundlag at træffe en beslutning om materielindkøb på ?!? Wink

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Hvordan står Lemvigbanen i det spil?

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"disavelo" skrev:
Hvordan står Lemvigbanen i det spil?

Siden den ikke er nævnt med et ord, så tænker jeg, at den er fuldstændig uberørt. Grenåbanen og Odderbanen skal blive en del af letbaneprojektet i Aarhus. Da det er den umiddelbare grund til samdrift, så forestiller jeg mig ikke, at ovenstående ændrer noget ved Lemvigbanen.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"bahnfan.net" skrev:
Da det er den umiddelbare grund til samdrift, så forestiller jeg mig ikke, at ovenstående ændrer noget ved Lemvigbanen.

Det må man da håbe, ellers vil lynetterne jo snart være fortid i Danmark.

Denne er fanget gennem forruden i lørdags.

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

hVad er det for noget bras at komme ud med! Desiro er ikke et komfortabelt tog. Da jeg skulle til messe i Kallundborg sidste år og kørte på Tølløsebanen blev både jeg og min Far overrasket over hvor rene togene var. De desiroer der kører på Fyn bliver stort set ikke gjord rent! Nu ved jeg ikke hvordan det er i Aarhus, men det ville F***** være synd for jer der oppe, hvis i skulle leve med det skidt vi har her på fyn....

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Det der nu mest bekymrer mig (selvom jeg ikke lige regner med at skulle benytte banen) er at den ikke bliver lagt ud som bud. Ville da være interessant hvis Arriva eller andre skulle byde med om ruten...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.