Politikere vil lukke Vestbanen1. december 2009 17:55 Efter 107 år med togdrift på den vestjyske strækning mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn, er regionspolitikere klar til at lukke Vestbanen og indsætte busser.Den 37,6 km lange private Vestbane har siden 1903 fragtet passagerer og gods fra 17 stationer og stoppesteder mellem endestationerne Varde og Nørre Nebel. Nu vil regionspolitikere lukke banen og i stedet indsætte busser, skriver JP.dk.Banen transporterer årligt mellem 250.000 og 300.000 passagerer - primært elever i folkeskoler og ungdomsuddannelser.Driften af banen er i udbud hos Arriva frem til december næste år. Regionen betaler cirka syv millioner kroner om året til banen, men et udbud tidligere på året viste, at prisen fremover vil blive mere end tredoblet fra december næste år, cirka 21-25 millioner kroner.Byrådet i Varde skal tirsdag aften tage stilling til regionens planer for Vestbanen, og byrådet skal vælge mellem to modeller, som regionen vil fremlægge inden byrådsmødet.Det ene alternativ er, at Region Syddanmark overtager driften af privatbanen, hvilket vil koste 15-18 millioner kroner, mens den billigere løsning er, at Region Syddanmark nedlægger banedriften og erstatter den med busser. Det vil kun koste 8-12 millioner kroner./ritzau/
Kilde: http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20091201/PCINDLAND/912010326/1505
__________________
Lærer, og læser videre i systemet
Søndenfjords
Indlæg: 284
Her har Ritzau rodet godt rundt i den jyske geografi ... pinligt
Søndenfjords
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Øhh - hvad har denne sag med Århus at gøre?
MVH
Lars
mrfusker
Indlæg: 113
Ikke meget anden end de har haft møde om det i Aarhus.
Lærer, og læser videre i systemet
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Så må det naturlige spørgsmål så være:
Menes der VLTJ, hvor driften varetages af Midtjyske Jernbaner A/S.
ELLER
Menes der Vestbanen, hvor driften varetages af Arriva.
Siden artiklen står i Viborg Folkeblad, så bliver jeg forvirret...
Please, enlighten me...
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Vestbanen og VLTj er da ikke det samme???
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
I see... der er åbenbart to Vestbaner, der hver især skal lukkes.
Denne anden Vestbane (Varde Nørre Nebel) skal jvf. Viborg Folkeblad kl. 18:45 også lukkes...
http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20091201/PCINDLAND/112019991/1505...
Jow, jow
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Nej. VLTJ er Vemb Lemvig Thyborøn Jernbane.
Vestbanen (VNJ) er Varde Nørre Nebel Jernbane.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
mrfusker
Indlæg: 113
Goodie
jeg vil give dig et svar.
Artiklen står i Viborg Stifts Folkeblad, og grunden til at den gør det skyldes, at Viborg Stifts Folkeblad er en del af de Bergske Blade, og de har det med at skrive artikler for hinanden.
Ritzau har lavet en artikel, der er meget rodet. Der tales om Vestbanen (Varde-Nørre Nebel), som hvor operatøren er Arriva.
Men hvorfor VLTJ skal blandes ind i artiklen aner jeg dog ikke.
Lærer, og læser videre i systemet
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
De ''kære'' journaliser forstår sig ikke på togpolitik:D
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
mrfusker
Indlæg: 113
og nu har VSF fået rettet fejlen
Lærer, og læser videre i systemet
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Nej. Der er stadig de to "Vestbaner" jeg hentydede til før.
Den "falske" Vestbane fra kl. 17:55:
http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20091201/PCINDLAND/912010326/1505...
Og den rigtige Vestbane fra kl. 18:48:
http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20091201/PCINDLAND/112019991/1505...
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Der er mig bekendt ikke planer om at lukke VLTJ, Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane.
Journalisten har kludret godt og grundigt i det og ikke lavet ordenligt research på sin artikel, inden det blev lukket ud. Det er faren ved at samkøre flere avisers artikler og en klar ulempe ved stordrift.
Desværre er der noget om snakken om Vestbanen (Varde-Nørre Nebel Jernbane). Men i disse tider her, hænger det ikke rigtigt sammen at man vælger at lukke en jernbane med persontransport helt ned.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Vestkysten har en notits om sagen Varde Kommune kæmper for Vestbanen.
Det virker dog underligt at netop Gylling Haar, der igennem mange år har gået ind for jernbanenedlæggelser nu vender på en tallerken og vil bevare VNJ !!! Men tilkendegivelsen på aftenens møde var altså positiv, set med Vestbane, Billum, Janderup, Ål, Vrøgum, Nr.Nebel m.m øjne !!!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
jkr
Elektriker
Indlæg: 40
Lemvigbanen er også lidt mere end 37,9 km lang, men jeg kan se at de har fået rettet teksten til.
MVH Jan
tog i lange ``baner``
Søndenfjords
Indlæg: 284
Jyllands-Posten:
Byråd vil bevare Vestbanen
Varde Kommunes byråd besluttede enstemmigt på et møde tirsdag aften, at det vil have Vestbanen bevaret.
Region Syddanmarks indstilling om at stoppe den 37,6 km lange private Vestbane mellem endestationerne Varde og Nørre Nebel møder modstand i Varde Kommunes byråd.
På et møde tirsdag aften skulle byrådet tage stilling til regionens planer for Vestbanen, og her vedtog et enstemmigt byråd, at det vil bevare Vestbanen.
”Byrådet har besluttet at fastholde, at Vestbanen bevares. Det synspunkt sender vi frem til regionen, og så må vi se, hvad Regionen siger til det, når den tager sin beslutning den 21. december,” meddeler Preben Friis-Hauge (V), der er formand for Plan og Miljø i byrådet.
Enigt byråd bakker op om banen
...
Driften er i udbud hos Arriva frem til december næste år. Regionen betaler ca. 7 mio. kr. om året til banen, men et udbud tidligere på året viste, at prisen fremover vil blive mere end tredoblet fra december næste år, ca. 21-25 mio. kr.
Kommunens logiske valg
Region Syddanmark anfører selv, at der kan spares mange penge, hvis den overtager driften - hvad enten driften fortsættes med tog eller bus. Også selvom der skal opbygges en selvstændig driftsorganisation, som anslås at ville koste 1,5-2 mio. kr. årligt.
Citat slut
Søndenfjords
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Der er noget mere her på linket;
http://www.jv.dk/artikel/786038
Men heldigvis noget mere positive linier.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Er der ikke noget med at den bane aldrig kan lukkes HELT på grund af millitære interesser? Eller er det passé?
Gods skal da transporteres på skinner...
Jyden
Indlæg: 7
Hejsa
Den bruges stadig til militæret, men ikke så ofte mere.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Nu begynder regionspolitikerne at få kolde fødder - så beslutningen om evt.nedlæggelse er udskudt. se TV2 syd
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det var da en glædelig ting, sikke en julegave at få på egnen. Forhåbentlig fortsætter fornuften med at sejre
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Litra ME
Indlæg: 373
Jeg får den skøre ide, at hvorfor ikke udvide driften af vestbanen og lægge skinner til feriebyerne Ho, Blåvand, Vejers osv. der må sku da være penge i at køre turister til større byer .
P.S. gældelig jul og godt nytår
VH Claus
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Nej er du da tosset, det går slet ikke. TÆNK hvis det gav overskud :roll:
(ironi kan være anvendt)
Gods skal da transporteres på skinner...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Hov, hov de skinner blev sandelig pillet op i 1946 (traceen kan enkelte steder ses den dag idag). Organisation Todts arbejder var ikke så populære dengang!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Nej men de kunne saft susemig lære nutiden noget om hvordan man laver Beton der holder.
Gods skal da transporteres på skinner...
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Ja det med beton har man forsøgt at lære noget af. Ved bygning af Storebæltsbroen tog man betonprøver fra nogle bunkere på Rømø for at lure dem fidusen af.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Så - nu er Vestbanen nedlagt i regionsrådet (der er dog et redningsforsøg i gang i kommunen). Den bliver pillet op i 2012!!!!!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Det ville klæde din påstand, at følge den op med en kildeangivelse. Jeg har ikke kunne finde noget, der underbygger dit indlæg.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Flemmeing var vel med til mødet i går?
http://www.regionsyddanmark.dk/wm320270
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Det var jeg dog ikke, men en tidligere Vestbanemedarbejder og radio Holsted havde nyheden. Ellers tak for henvisningen Klaus - der er meget godt at hente. Politikerne i regionen har vist ikke været med bus i Vestbanens opland i turistsæsonen.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
cbt
Indlæg: 1.167
Emnet har været diskuteret vildt&inderligt på ing.dk, og som flere påpeger dér, så må konklusionen være, at tog er fedt, og bus er skod.
Ingen - gentager: ingen - almindelige fornuftige mennesker vil juble over udsigten til at skrumple afsted i en bus, hvis man istedet ville kunne tage toget.
Fordelene ved tog kontra ulemperne ved bus er sikkert de fleste bekendt - måske undtagen for politikere!. Politkere benytter jo sjældent selv kollektive transportmidler!
Og skal bilister lokkes til at køre med kollektive transportmidler, så gøres det ikke med bus. De vil allerhøjst køre i tog. Og det forstår jeg inderligt godt. Jeg pendler dagligt mellem Frederikshavn og Aalborg med tog - det tager lidt over en time pr. vej - men turen i en skrumplende og overfyldt bybus på det sidste lille stykke fra Aalborg Station ud til Universitetet - med stop ved alle stoppesteder, en sur chauffør, tæt trafik, og hvor man som passager bliver kastet frem og tilbage i bussen - er en tortur-tur, som tager op til en halv time!!!
Bus er noget, man nødtvungent tager med, når der ikke er andre alternativer. Modsat i toget kan ikke sidde og læse uden at blive køresyg, der er ingen strømstik til den bærbare, og der i iøvrigt heller ikke plads til at bruge den, da man sidder som sild i en tønde på alt-for-små sæder, som står alt-for-tæt.
Så stakkels vestjyder, hvis de kan se frem til bumlebus - så er vi dælme kommet ud på landet!
Med direkte togforbindelse til Danmarks 5. største by og en veltilrettelagt køreplan, højere strækningshastighed og evt. nye tog, så ville egnen kunne være attraktiv for pendlere.
Med udsigt til busforbindelse, så starter den onde cirkel: Fraflytning, skolelukning, Brugsen lukker, tomme huse, Låsby-Svendsen o.lign. køber de faldefærdige rønner, et vist klientel flytter ind og koster en i forvejen fattig kommune en rasende masse penge.
Og ved hvert nedlægningstiltag får man naturligvis samme forsker/ekspert/professor, som benyttes her i Nordjylland, og som sidder i sit Elfenbenstårn uden fornemmelse for, hvad der rører sig ude i "virkeligheden", til at udtale sig om, at det ikke betyder noget og ejheller gør en egn mindre attraktiv, bare fordi skolen lukker eller Brugsen lukker eller buslinien bliver nedlagt.
Og altsammen for en kortsigtet besparelse.
"Ny Regional Udviklingsplan", javel ja.
Den bør vist omdøbes til Afviklingsplan!!!
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
JV har tidligere dømt den lukket (1-12-2009):
http://www.jv.dk/artikel/784957:Varde--Vestbanen-lukker-og-erstattes-af-...
Men skriver i går også om muligheden for at redde banen:
http://www.jv.dk/artikel/895269:Varde--S-og-DF-kan-redde-Vestbanen
"For en uge siden sendte Varde Kommunes økonomiudvalg ellers et brev til regionsrådet med et forslag om at parterne i fællesskab ikke bare sikrer banen, men også udbygger den til Esbjerg og og Ribe."
http://www.dr.dk/Regioner/Esbjerg/Nyheder/Varde/2010/06/07/173955.htm&re...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Jeg kan kun erklære mig 100% enig men det rører vist desværre ikke de såkaldte eksperter der giver sig af med "trafikforskning". Tog er umoderne i dag bland de der "ved noget" på trods af at det gang på gang er bevist at toget er meget mere effektivt.
Sidst vi så det var lige da Arriva havde overtaget togdriften herovre og hvor de forsøgte af bagvejen at nedlægge thy banen. De påstod at de ikke kunne få lokoførere nok så de var desværre nødt til at indsætte busser men folk fandt jo lynhurtigt ud af at en bus SLET ikke kunne holde køreplanen fra Thisted til Struer så der blev så stort et ramaskrig at Arriva søreme ligepludselig havde lokoførere nok.
Jeg er seriøst bange for at hvis trafikforskerne få deres vilje går der i 2050 kun tog på strækningerne Ålborg-Aarhus-Odense København og Fredericia - Padborg. ALT godstransport er lagt på lastbiler og sidetrafikken glemt eller erstattet af nogle meget sporadiske busser. Derfor er alle mennesker så også flyttet til eller ind i nærheden af storbyerne. Vest og Nordjylland er blevet til feriområder hvor al udvikling er stoppet og mange byer ligger totalt øde om vinteren.
Gods skal da transporteres på skinner...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Vestbanen reddet Det blev 21 - 20 i regionsrådet. Så nu er det op til kommunen om den vil være med til at betale for modernisering af banen - ellers !!!
Det kunne være hyggeligt med busser istedet - jeg prøvede igår (hypotetisk), men da det er skolesommerferie kører de ikke !
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Jonas
Indlæg: 329
mig bekendt har regeringen opprioriteret gods på skinner (på tide!) .
disse "trafikforskere" kigger jo bl.a. på befolkningstilvækst, hvor mange biler pr. familie der eksisterer, tilskud m.v.
det nytter ikke noget at køre en jernbane med underskud for at gøre nogle tog fanatikere glade. skinner og signaler vedligeholder ikke sig selv. så hellere en bus med overskud end slet intet.
for eksempel; jeg så på tv ( i forbindelse med de havde genvundet driften ) at region midtjylland er den region i DK, hvor der er flest biler pr. familie -- 1.8 -- det gør det altså svært at drive kollektiv transport som er rentabel, for at citere personen fra arriva. jeg kan desværre ikke finde kilden til den udtalelse mere - men giv det lige en tanke... også selvom vestbanen ikke lige ligger i den region. når folk først har fået en bil, skal der mere til end et Y-tog en gang i timen for at drive dem ud af den igen.
og tag ikke fejl - jeg ser gerne flere tog i landet.. men jeg er ikke tilhænger af at give "kunstigt åndedræt" med tog til steder med så lidt befolkningstilvækst, at en simpel statestik kan vise det er umuligt at få en rentabel drift.
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Jeg agiterer såmænd heller ikke for flere persontog herovre. Tog kan aldrig løse hele vores daglige transportbehov, der er vi stadig afhængig af bilen men jeg argumenterer KRAFTIGT for mere gods på skinnerne og jeg argumenterer også for passagertog til de længere ture. Et eksempel. Jeg arbejdede på en større virksomhed som fik mange varer tilsendt. Banen løb lige bagved fabrikkerne, alligevel kom stort set alt i lastbiler og de færdige produkter blev også kørt ud på lastbil.
HUL I HOVEDET.
Mange folk på virksomheden var tit i Kjøwenhavnstrup til møder og lignende, de fløj altid på trods af at man med ca 1 time mere i hver ende kunne have taget IC3eren. desuden var flyveturen kun transport hvor de i toget kunne have arbejdet hele vejen.
Men vi har politikere der synes det er synd for vognmændene hvis de ikke kan køre med deres lastbiler så derfor har de nu "opfundet" toget en gang til, nu hedder det bare modulvogntog. :roll: De synes også det er åhh så synd for Cimber/Sterling og hvad de nu hedder hvis de ikke kan flyve indenrigs så de får lempelige vilkår i lufthavnene hvilket gør at de næsten kan konkurrere med toget på prisen.
Hvis det her land ikke snart begynder at tænke samfundsøkonomisk i stedet for privatøkonomisk så går de altså helt galt.
Gods skal da transporteres på skinner...
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
nu bor jeg ved vestbanen og bruger den til dagvligt (det er fantastisk at køre i de tog
)
og jeg ville være ked af at den skulle lukkedes men der er jo blevet ening om at den skal fortsætte er de ikke??
Hmm hvad kan man skrive?
MY1104
Indlæg: 112
Så er vestbanen igen truet, Varde kommune har ikke råd til at bruge 40 mill kr på banen og kan heller ikke låne dem af regeringen, så nu kører Nebelgrisen igen på lånt tid. :oops:
I morgen er i dag historie.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Så er der måske basis for en ny veteranbane med eget spor ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Nok nærmere endnu en kommunal sponseret cykel/gangsti til glæde for motionsfanatikerne.
Gods skal da transporteres på skinner...
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Mon ikke de tager ved lære af Slagelse Kommune der vist er ved at finde ud af at de har s.... i nælderne?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Litra ME
Indlæg: 373
Ja jeg kommer til at savne at køre om kap med grisen
men der er sku i det mindste nogen der er bare en smule visionære
http://www.jv.dk/artikel/785458:Varde--Store-visioner-for-Vestbanen
Claus
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Det er da en god idé - skinnerne mellem Ål og Nr.Nebel væk og toget erstattes med en bus (kører kun på skoledage) - skinnerne flyttet ned mellem Oxbøl S. & Æ Hug. Det burde være let nok, da tracéen som Organisation Todt efterlod - stadigvæk er urørt tværs over heden og ind gennem Bordrup Klitplantage. Der skal dog fjernes et par kampvognsspærringer og bunkers i den sydlige ende af Kallesmærsk.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra ME
Indlæg: 373
Kan man se det på google earth ?
Claus
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Kan du fortælle mere om, hvad den fornemmelse kommer af?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Godt spørgsmål. Jeg har aldrig tænk over at en politikker var i stand til at lære noget.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
På et eller andet tidspunkt finder kommunen ud af at de skal vedligeholde den nedlagte strækning og hvis de endvidere vælger at asfaltere strækningen kommer der lidt snerydning om vinteren oveni ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Det er en natursti. Er det ikke meningen naturen skal have frit sil på stien.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 513
det har den allerede fået på den nedlagte del af Slagelse / Værslev bane , der er også lavet natursti for mange år siden , på delen fra Gørlev og nordpå til Værslev , men nu er den mest til B S Christiansen og et filmhold , fremkommelig er den ihvertfald ikke , jo på delstræk men ikke i sammenhæng , mange steder helt tilgroet og umulig at bruge
Christian
http://3modul.dk/
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Alternativerne er at du finder penge til at købe strækningen og holde den som jernbane, eller at de sælger den til de lodsejere der bor omkring stækningen, de så må pløje den ned til mark.
Her i nærheden af hvor jeg bor er der ingen jernbane tættere på en cirka 15 km væk. Til gegæld er der ikke mindre end 2 nedlagte strækninger der er udlagt til cykel/natursti, hvorved de faktisk glæder mange motionister.
Det drejer sig om Hammel-Thorsø strækningen og (Langå) Laurbjerg-(Thorsø)-Silkeborg strækningen. Faktisk kan jeg roligt og fredeligt køre på cykel til Silkeborg og kun køre på cirka 3 km vej, til trods for at turen vel er over 30 km lang.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model