Hej, har kigget lidt i de øvrige emner omkring s88. Jeg vil gerne en løsning som kan
- se vogne (uden slæbesko;)
- består af større banestykker, eks. en blok
Jeg kører Märklin C-skinner og intellibox, så jeg er vist ude i at isolere den ene skinne. (midterleder isolering virker kun med lokomotiver...)
Men: hvad nu med skiftespor?? Jeg går efter 100% computer kontrol og ville meget gerne kunne se om et skiftesppor er optaget, så jeg ikke kommer til at skifte mens der holder tog.
Nogen som har en "opskrift"? eller : hvor skal jeg skære med min dreml
vh Frederik
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
For den alm. skinnestrækning kan du se en løsning HER
Jeg har dog valgt at undlade sporskifterne, fordi jeg syntes det er for besværligt.. har aldrig haft problemer med at få skiftet et sporskift mens der holder et tog på dem.
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 594
Det siges at det kan lade sig gøre, men jeg har også valgt at undlade tilbagemelding fra sporskifter. I stedet har jeg tilbagemelding fra skinnerne lige før og efter, så jeg kan se hvornår toget er på vej ind i et sporskifte, og hvornår det har forladt det igen. Og så er det bare at låse sporskiftet indtil toget har passeret skinnen efter skiftet. Det giver også lidt sikkerhedsafstand.
ts_dk
Indlæg: 295
Hejsa,
Der findes en "opskrift" men det kræver lidt arbejde
Se http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=1655.0
(takker Bibihest )
Hilsen Thomas
Bibihest
Indlæg: 1.300
Sådan her...
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Auch... ja der skal skæres og klippes... tusind tak, jeg tror jeg skal prøve i praksis og se hvordan det fungerer.
Er der nogen der har erfaringer med viessmann tilbagemelderne? Der er vist to .. en til midterleder og en til det som der er beskrevet her.
/f
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Bibihest
Indlæg: 1.300
Jeg bruger Viessmann moduler. Der er kun en slags fra dem. Er ikke lige sikker på hvad du mener med resten
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Nej jeg tror den anden type du tænker på, er den med 8 tilslutninger mod den alm. med 16 indgange, som du sikker så på min side, bruger jeg selv viessmann s88 og, har aldrig haft problemer med dem...
PS. Tror ikke der finde s88 moduler til midterlederen, da s88 kører på minusen, også selvom den bliver påvirket af slæbeskoen, er det minusen der fare til modulet
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Bibihest
Indlæg: 1.300
Vil bare lige nævne, det er også muligt at bruge en + til tilbagemelding. Men det er vist enten eller, ikke begge dele på samme modul
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 594
Jo da. Viessmann 5233 er beregnet til at detektere forbrug fra midterlederen, og melder tilbage via s88 bussen.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Så blev jeg også lidt kloger
Jeg kan se i dens brugs anvisning, den kan bruges i forbindelse med den alm. s88 (5217) men kan ikke rigtigt gennemskue hvad den lille 5234 i forbindelse med 5233 gøre...
For jeg kan godt lide ideen med den tager på midterlederen, har omkring 10 steder på min bane, hvor det ville være fedt kun at kunne tage efter slæbeskoen..
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 594
Så vidt jeg har forstået (jeg har ikke selv eksperimenteret med 5233), så måler den strømforbrug i den sektion man ønsker at overvåge. Denne strømmåling giver anledning til et mindre spændingsfald (en eller to dioder er mit gæt). 5234 ser ud til blot at reducere spændingen på resten af banen, så der ikke er forskel om man kører inde i eller uden for et område overvåget af 5233. Ellers kan togene godt sætte hastigheden lidt ned når man kører ind i et overvåget område.
Jeg vil dog mene at med nutidens regulerede dekodere, så er problemet nærmest ikke-eksisterende, med mindre man ræser derudaf med motorens/dekoderens absolut maksimalt opnåelige hastighed.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Tak for svaret Mikael.
Men det vil sige, jeg kan sætte sådan et par 5233 i serie med mine 5217, forskellen vil bare være 5233érne få signalet fra midterlederen, og det skulle ikke betyde noget for 5217érne ?
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ja, eller nærmere bestemt - du kan forbinde dem med s88 bussen. Det er vel i teorien muligt at proppe en hvilken somhelst s88 enhed på bussen?
/f
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 594
Lige præcis. Bare du sætter 5233'erne i efter 5217, for ellers flytter dine eksisterende tilbagemeldinger lige pludselig adresse. Desuden tager en 5233 i øvrigt kun 8 adresser (i modsætning til de 16 på 5217), da den kun har 8 indgange per modul.