Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

S88 - spor optaget - c-skinner hvordan med skiftespor?

Hej, har kigget lidt i de øvrige emner omkring s88. Jeg vil gerne en løsning som kan

- se vogne (uden slæbesko;)

- består af større banestykker, eks. en blok

Jeg kører Märklin C-skinner og intellibox, så jeg er vist ude i at isolere den ene skinne. (midterleder isolering virker kun med lokomotiver...)

Men: hvad nu med skiftespor?? Jeg går efter 100% computer kontrol og ville meget gerne kunne se om et skiftesppor er optaget, så jeg ikke kommer til at skifte mens der holder tog.

Nogen som har en "opskrift"? eller : hvor skal jeg skære med min dreml Laughing out loud

vh Frederik

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

For den alm. skinnestrækning kan du se en løsning HER

Jeg har dog valgt at undlade sporskifterne, fordi jeg syntes det er for besværligt.. har aldrig haft problemer med at få skiftet et sporskift mens der holder et tog på dem.

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 594

PB  Hjemmeside

Det siges at det kan lade sig gøre, men jeg har også valgt at undlade tilbagemelding fra sporskifter. I stedet har jeg tilbagemelding fra skinnerne lige før og efter, så jeg kan se hvornår toget er på vej ind i et sporskifte, og hvornår det har forladt det igen. Og så er det bare at låse sporskiftet indtil toget har passeret skinnen efter skiftet. Det giver også lidt sikkerhedsafstand.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ts_dk

Indlæg: 295

PB

"frede2300" skrev:
Men: hvad nu med skiftespor?? Jeg går efter 100% computer kontrol og ville meget gerne kunne se om et skiftesppor er optaget, så jeg ikke kommer til at skifte mens der holder tog.Nogen som har en "opskrift"? eller : hvor skal jeg skære med min dreml :Dvh Frederik

Hejsa,

Der findes en "opskrift" men det kræver lidt arbejde Laughing out loud

Se http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=1655.0

(takker Bibihest Laughing out loud )

Hilsen Thomas Laughing out loud

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Sådan her...

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Auch... ja der skal skæres og klippes... tusind tak, jeg tror jeg skal prøve i praksis og se hvordan det fungerer.

Er der nogen der har erfaringer med viessmann tilbagemelderne? Der er vist to .. en til midterleder og en til det som der er beskrevet her.

/f

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
Auch... ja der skal skæres og klippes... tusind tak, jeg tror jeg skal prøve i praksis og se hvordan det fungerer.Er der nogen der har erfaringer med viessmann tilbagemelderne? Der er vist to .. en til midterleder og en til det som der er beskrevet her./f

Jeg bruger Viessmann moduler. Der er kun en slags fra dem. Er ikke lige sikker på hvad du mener med resten Smile

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
Auch... ja der skal skæres og klippes... tusind tak, jeg tror jeg skal prøve i praksis og se hvordan det fungerer.Er der nogen der har erfaringer med viessmann tilbagemelderne? Der er vist to .. en til midterleder og en til det som der er beskrevet her./f

Nej jeg tror den anden type du tænker på, er den med 8 tilslutninger mod den alm. med 16 indgange, som du sikker så på min side, bruger jeg selv viessmann s88 og, har aldrig haft problemer med dem...

PS. Tror ikke der finde s88 moduler til midterlederen, da s88 kører på minusen, også selvom den bliver påvirket af slæbeskoen, er det minusen der fare til modulet Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Vil bare lige nævne, det er også muligt at bruge en + til tilbagemelding. Men det er vist enten eller, ikke begge dele på samme modul

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 594

PB  Hjemmeside

"killerp" skrev:
PS. Tror ikke der finde s88 moduler til midterlederen, da s88 kører på minusen, også selvom den bliver påvirket af slæbeskoen, er det minusen der fare til modulet Wink

Jo da. Viessmann 5233 er beregnet til at detektere forbrug fra midterlederen, og melder tilbage via s88 bussen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Mikael" skrev:
Jo da. Viessmann 5233 er beregnet til at detektere forbrug fra midterlederen, og melder tilbage via s88 bussen.

Så blev jeg også lidt kloger Laughing out loud

Jeg kan se i dens brugs anvisning, den kan bruges i forbindelse med den alm. s88 (5217) men kan ikke rigtigt gennemskue hvad den lille 5234 i forbindelse med 5233 gøre...

For jeg kan godt lide ideen med den tager på midterlederen, har omkring 10 steder på min bane, hvor det ville være fedt kun at kunne tage efter slæbeskoen..

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 594

PB  Hjemmeside

"killerp" skrev:
men kan ikke rigtigt gennemskue hvad den lille 5234 i forbindelse med 5233 gøre...

Så vidt jeg har forstået (jeg har ikke selv eksperimenteret med 5233), så måler den strømforbrug i den sektion man ønsker at overvåge. Denne strømmåling giver anledning til et mindre spændingsfald (en eller to dioder er mit gæt). 5234 ser ud til blot at reducere spændingen på resten af banen, så der ikke er forskel om man kører inde i eller uden for et område overvåget af 5233. Ellers kan togene godt sætte hastigheden lidt ned når man kører ind i et overvåget område.

Jeg vil dog mene at med nutidens regulerede dekodere, så er problemet nærmest ikke-eksisterende, med mindre man ræser derudaf med motorens/dekoderens absolut maksimalt opnåelige hastighed.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Tak for svaret Mikael.

Men det vil sige, jeg kan sætte sådan et par 5233 i serie med mine 5217, forskellen vil bare være 5233érne få signalet fra midterlederen, og det skulle ikke betyde noget for 5217érne ?

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"killerp" skrev:
Tak for svaret Mikael. Men det vil sige, jeg kan sætte sådan et par 5233 i serie med mine 5217, forskellen vil bare være 5233érne få signalet fra midterlederen, og det skulle ikke betyde noget for 5217érne ?

Ja, eller nærmere bestemt - du kan forbinde dem med s88 bussen. Det er vel i teorien muligt at proppe en hvilken somhelst s88 enhed på bussen?

/f

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 594

PB  Hjemmeside

"killerp" skrev:
Men det vil sige, jeg kan sætte sådan et par 5233 i serie med mine 5217, forskellen vil bare være 5233érne få signalet fra midterlederen, og det skulle ikke betyde noget for 5217érne ?

Lige præcis. Bare du sætter 5233'erne i efter 5217, for ellers flytter dine eksisterende tilbagemeldinger lige pludselig adresse. Desuden tager en 5233 i øvrigt kun 8 adresser (i modsætning til de 16 på 5217), da den kun har 8 indgange per modul.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.