Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Sølvbryllup på Sallingbanen i 1952

Da banearbejder på Sallingbanen Anders Tøttrup og hustru den 24.maj 1952 fejrede sølvbryllup skete det med manér. De boede 200 meter vest for Tinghøj Trinbræt, helt ud til banen (se billede 1), og formiddagspersontoget gjorde holdt lige udenfor hækken for at gratulere (se billede 2). (Er det en K-maskine tender? Herefter er det for mig at se en Eh rejsegodsvogn og en Cp vogn.) Vejen hen til ejendommen løber parallelt med banen på sydsiden, efter at have krydset banen i en ubevogtet overskæring lidt til højre for (øst for) billedet. På billede 1 ses ejendommen lidt til venstre for billedets centrum, i skyggen fra store træer, bag et skilt for ubevogtet overskæring. Æresporten vender således ud mod både vej og bane.

25 år senere gentog historien sig. Denne gang var der kun godstrafik på banen, og på billedet ses Mt'eren med dagens godstog gøre holdt ved ejendommen for at gratulere Anders Tøttrup (med briller, ternet skjorte, ryggen mod lokomotivet). (Sønnen Svend er i hvid skjorte og en svigerdatter Lone er på vej op til huset.)

Jeg har historien og billederne fra Poul Poulsen i Skive, som for et par måneder siden var til selskab med Anders Tøttrups datter Inger Jensen, som har fundet billederne i gamle fotoalbums - dokumentation af jernbanehygge i virkelighedens verden.

Venlige hilsner

Søren

Tinghøj_3_24.05.1977

Tinghøj_2_24.05.1952

Tinghøj_1_13.06.1976

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Rigtig sjove billeder! Men det er ikke en tender fra en K-maskine, da de havde tre-akslede tendere.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Det er utroligt svært sikkert at tælle aksler på dét billede, synes jeg. Også fordi der står to drenge midt for tenderen.

Ifølge Mogens Duus' bog om Glyngørebanen, skema på side 176, kørte der i 1952 af damplokomotiver kun D- og K-maskiner på banen. De har begge 3-akslede tendere. Jeg skal ikke gøre mig klog på tenderen på billedet!

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Sjov historie, sjove billeder - tak for dem Laughing out loud

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"disavelo" skrev:
Det er utroligt svært sikkert at tælle aksler på dét billede, synes jeg. Også fordi der står to drenge midt for tenderen.Ifølge Mogens Duus' bog om Glyngørebanen, skema på side 176, kørte der i 1952 af damplokomotiver kun D- og K-maskiner på banen. De har begge 3-akslede tendere. Jeg skal ikke gøre mig klog på tenderen på billedet! Venlige hilsnerSøren

Jeg mener at have læst at der rent faktisk har været en N-maskine i Glyngøre, men jeg kan pt. ikke lige finde det igen.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Tenderen på N-maskinen er anderledes, det kunne minde om tenderen på en R?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.