Heljan skriver i dag på sin hjemmeside:
"07.03.2011
Skinnebusser
Vi kan nu oplyse, at skinnebusserne er ankommet til Søndersø og udsendelsen af disse vil ske i indeværende uge. Følgende modeller er netop ankommet:
4100 FFJ Sm 3 + Sp 2 DC kr. 2.700,00 / AC kr. 2.900,00 (vejledende udsalgspriser)
4101 OHJ Sm 15 + Sp 227 DC kr. 2.700,00 / AC kr. 2.900,00 (vejledende udsalgspriser)
4102 GDS S1 + S2 DC kr. 2.700,00 / AC kr. 2.900,00 (vejledende udsalgspriser)
Bemærk venligst, at der er tale om et yderst begrænset oplag, så derfor gælder 'først til mølle' princippet.
Alle modeller (både DC samt AC) vil blive leveret med 21-pin decoder fra Uhlenbrock (76 330). Du kan evt læse mere om dekoderen på http://www.uhlenbrock.de "
Søndenfjords
Søndenfjords
Indlæg: 284
Er der nogle, der har fået deres skinnebusser - og som kan bidrage med fotos og erfaringer?
Søndenfjords
cbt
Indlæg: 1.164
Måske var det en idé at fortsætte debatten i den parallelle tråd, som kom forud for denne og som drejer sig om nøjagtigt samme emne
Link: [url]http://www.sporskiftet.dk/node/7566].
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Knirke
Indlæg: 7
Denne tråd kører åbenbart i to forskellige grupper her på siden, men da det jo netop er modellen og ikke forhandlerne det drejer sig om, vælger jeg at fortsætte den her.
Jeg har derfor copy/pasted mit første indlæg og fortsætter med yderligere kommentarer her, blot for overskuelighedens skyld:
----------------------------------------------------------------
Jeg vil hermed bidrage med mine foreløbige erfaringer med Heljans skinnebus.
Ved første øjekast er der tale om tre flot udførte modeller.
Man skal dog (bør man jo altid) have dem helt ud af æsken, så de kan studeres nærmere. Jeg havde flere eksemplarer i hånden, hvor trykket overhovedet ikke levede op til den standard man må forvente af et tog i den prisklasse. Dette gjorde sig især bemærket på OHJ udgaven, hvor den røde staffering mellem den røde bund og den sølvfarvede overdel, var "udtværet" og uskarp. Det lykkedes dog at finde eksemplarer hvor det var acceptabelt. De øvrige tryk er skarpe og gennemført.
Vær påpasselig med at kontrollere div løsdele.
Ud af tre eksemplarer, måtte de to have fastgjort detaljer ordenligt efterfølgende. Tagventiler og dele på undervogn. Se desuden efter at begge baggageholdere ligger æsken. Jeg mangler én i det ene sæt.
Selve kørslen er upåklagelig for to ud af de tre sæt jeg har investeret i.
Efter en lang tilkørsel, er resultatet noget bedre, men ikke tilfredsstillende. Maskinen vugger stadig en hel del og hvis det ikke bliver bedre er det en bytter
Man kan diskutere om prisen er i orden, da den jo ikke er udstyret med lyd, men det må være op til den enkelte at vurdere.
Heljan har i øvrigt med udsendelsen af disse sæt, ændret Dansk jernbanehistorie.
I følge påskriften på deres æsker, er FFJ blevet til Frederiksværksbanen, men da det blot er på æsken, har dette næppe nogen yderligere konsekvenser, med mindre man selvfølgelig har købt den i den tro, at det VAR Frederiksværksbanen
Selve modellen:
Som jeg indledningsvis skrev, er der tale om flotte modeller, ved første øjekast. Men så kigger man igen og fejlene begynder at hobe sig op.
De løsdele som er vedlagt i æsken, er meget svære at montere. I mit tilfælde betød det, at kun ét ud af tilsammen 12 huller til banerømmerne passede. Resten var for små og skal derfor tilpasses.
Tagbaggagebæreren passer overhovedet ikke til de tapper der sidder på taget. Der skal virkelig nørkles med det, før resultatet bliver i orden. I øvrigt har jeg ikke kunne finde dokumentation for at FFJ havde tagbagagebærer, hvorfor tapperne jo så ikke pynter på netop denne model. Jeg formoder ikke der er tale om et uheldigt eksemplar, de jeg ligger inde med én af hver (!)
Nuvel, løse dele, ting der falder af og magneter der ryger af baggagebærerne, er altsammen ting de fleste vil være i stand til at få fixet ret hurtigt.
Men men men...Så er der modellen vs. forbilledet og her går det galt.
Det er åbenlyst, at der her er tale om en grundmodel, som kun er blevet bemalet i de forskellige selskabers farver.
Den første og meget pinlige fejl der blev opdaget er toilettet.
Det er placeret i den forkerte side og i den modsatte ende. På alle tre modeller !!!
Ud over at vi igen ser en manglende "korrekturlæsning" på en model, så havde et afblændet vindue det rigtige sted, også været med til at skjule div ledninger i modellen.
Umiddelbart skulle vinduerne også have haft en anelse større afstand fra overkant af vinduesramme til tagets underkant. Det er dog en ting man knap nok bemærker, når modellen kører.
Lygterne på modellen er nok den mest bemærkelsværdige fejl. I den virkelige verden, var elle tre (FFJ) (GDS) (OHJ) forskellige, men igen har man valgt at genbruge grundmodellen med tre forkerte modeller til følge.
OHJ
Taglygte forkert
Venstre forlygte forkert
Højre forlygte korrekt (sad omvendt på den senere sm 16)
GDS
Taglygte forkert
Venstre forlygte korrekt
Højre forlygte forkert
FFJ
Taglygte korrekt
Venstre forlygte korrekt
Højre forlygte forkert
(Placeringen af lygter er beskrevet fra betragterens vinkel)
Bagagebæreren var oprindeligt rød på alle tre og ikke sorte, som på modellerne.
Sidespejlene var runde og ikke rektangulære. Desuden sølvfarvede og ikke sorte.
GDS S1 havde desuden en anden opbygning på taget i motorenden en de øvrige selskabers.
Hornet er også i forkert farve, men det er til at rette.
På alle modellerne er der forboret et lille hul over toilettet, der hvor det burde være.
Der er dog ingen løsdel til montering heri og det er derfor en gåde, hvad meningen er med dette hul?
Alt i alt er det lidt ærgeligt at der er så mange fejl, på en ellers nydelig model.
Det er selvfølgelig helt op til den enkelte hvad og hvor meget man vil acceptere af den slags, men personligt finder jeg det for dårligt at en model i den prisklasse, ikke lever op til den standard man burde forlange af et sådan produkt.
Mvh

Knirke
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Tak for en grundig rapport, selvom konklusionen ikke er særlig flatterende for Heljan.
Bjarne
Knirke
Indlæg: 7
Det er meget vigtigt at understrege, at det bestemt ikke er et angreb på Heljan, men blot en helt objektiv vurdering af de modeller jeg har stående foran mig. Det er blot ærgeligt at Heljan ikke fanger disse fejl i produktionslinjen inden de kommer ud til slutbrugeren.
Mvh

Knirke
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
I hvert fald jeg opfattede ikke dit fine indlæg som en kritik af Heljan, men et forsøg på at lave en saglig anmeldelse.
Og det er rigtig ærgerligt, at Heljan ikke laver tingene rigtige fra starten, men griber til 60'er udvejen med en grundmodel, som man så maler lystigt i alle mulige versioner u den skelen til detaljerne. For de kan jo godt, bare se deres nyeste vogne!
Bjarne
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Jeg har oplevet det samme som Knirke, blot med bare ét skinnebustog. Selve grundkonstruktionen er i orden (og egentlig ganske smart), men der skulle have være foretaget en grundigere "korrekturlæsning" inden produktionen blev sat i gang - og der har altså været tid nok!
Der vil sikkert blive talt for og imod her på forum´et, men jeg vil da lige - som en start - pege på en anden fejl i "korrekturlæsningen", nemlig at skydedøren til godsrummet i bivognen er forsynet med et vindue. Det havde serie 1 vogne ikke (hvis vi ser bort fra DBJ-udgaven).
Også den håndværksmæssige samling er noget tilbage at ønske på enkelte punkter. Der må f eks ikke være synlige limklatter på en så dyr model.
Der er altså virkelig plads til forbedringer ved udsendelse af kommende udgaver af skinnebusserne. Men igen må man erkende, at man ved at aftage de første udgaver af modeller - det gælder både fra Heljan og Hobbytrade - åbenbart er en del af generalprøven. Man skulle nok have ventet med at anskaffe, til "forestillingen" havde kørt et stykke tid.
Svend
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Hvordan har de det med at køre på radius 1 kurver (360mm)? Heljan har hidtil haft et, hmmm skal vi sige anstrengt forhold til dette, men skinnebusserne har ikke noget gangtøj eller andet, der burde kunne besværliggøre radius 1 kørsel.
Min lokale forhandler har ikke haft tid til at afprøve dem endnu, så de turde ikke garantere for noget. Og så lod jeg dem pænt blive stående i butikken.
Søndenfjords
Indlæg: 284
Spørgsmål:
Passer Heljans og Epoke Modellers skinnebuskoblinger sammen - også i højden?
Kan man f.eks. oprangere et skinnebustog fra Odsherredbanen, både med bivognen Sp 226 fra Epoke og Sp 227 fra Heljan?
Søndenfjords
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Heljans skinnebus er forsynet med en særlig kobling mens JPKs har en normal bøjlekobling. Men et umiddelbart forsøg viser, at kan få dise to koblinger til at koble med hinanden. Der skal dog sikkert forskellige prøvekørsler til for at se, om koblingen også "holder" ved kørsel f eks gennem sporskifter.
Svend
cfrost
Indlæg: 269
Er der ikke nogen der har billeder af den færdige model ? Dem på Heljans hjemmeside er computergrafik-billeder..... tror jeg
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
MY1104
Indlæg: 112
Har investeret i FFJ busserne og må erkende at det er en bytter.
Busserne virker utrolig flotte på rigtig mange punkter og det med lygter og placering af de forskellige ting har jeg ikke undersøgt nøjere og vælger at leve med disse.
MEN : Koblingerne sidder/hænger så lavt at de et par gange er stødt imod fjederanordningen på Peco finescale sporskifter.
Når den kører vugger den rigtig meget og det virker ikke som om den baré skal køres til. Dette alvorlige problem gælder desværre også bivognen.
FFj farverne er flot gengivet, men det virker som om at farven ikke rigtig er trukket ud i plasticet alle steder, derfor er der faktisk farvenuance fra den ene ende til den anden på bussen, det samme gælder bivognen.
Jeg må erkende at jeg leverer mint sæt tilbage til forhandler og gerne vil have muligheden for at teste det næste sæt inden det kommer med tilbage.
Har glædet mig rigtig meget til dette sæt, men det med første serie i produktionen er jo desværre nok rigtig.
PS agter også at investere i busser fra GDS, men de skal testes først.
Så passagererne på privatbanen må nøjes med lokomotivtrukkent tog og trævogne med træsæder et stykke tid endnu i nogle af togene. De andre bliver kørt af skinnebus fra anden leverandør.
Med jernbane hilsen
Anders
I morgen er i dag historie.
Knirke
Indlæg: 7
Hermed nogle billeder af modellerne.
Ikke den bedste kvalitet, da jeg måtte tage dem under ugunstige forhold på prøvebanen.
Men nok til at give et indtryk, indtil jeg får taget nogle bedre.
Mvh

Knirke
Knirke
Indlæg: 7
og så lige den sidste
Mvh

Knirke
Søndenfjords
Indlæg: 284
På billederne ser det ud som om, mavebælterne på FFJ-vognene er blevet blå i stedet for sorte.
Søndenfjords
Knirke
Indlæg: 7
Det er helt korrekt at de er blå på modellen.
Jeg har ikke selv set FFJ bemalingen i virkeligheden, så jeg holdt mig til bl.a. billederne i Danske Privatbaners Motormateriel 1921-2001, og indrømmer gerne, at jeg selv havde set stafferingen som blå, da reflektionerne snyder øjet.
Men kan sagtens se nu, at de skal være sorte...
Jeg undrer mig en del over, hvordan nogle modeller udsendt fra Heljan, er utrolig korrekte og gennemførte, og ind i mellem skal vi så finde os i den slags B produktioner?
Mvh

Knirke
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Hos APB maledes skinnebusserne i en kirsebærrød farve, kaldet cerisefonce, og fik sortblå mavebælte. Senere blev farven på vognkassen "normalrød".
Mvh.
Carl
AHJ 5203
Ingeniør
Indlæg: 51
Kan du give en nærmere beskrivelse af dene farve.. Postkasse rød? og var det alle der blev "normalrød"
Aalborg Hadsund Jernbane, H0, jævnstrøm, Digital.
http://aalborghadsundjernbane.blogspot.com/
Kresten
Indlæg: 1.044
Nu er det jo sandt for dyden ikke første gang, nye produkter bliver diskuteret, kritiseret, rost og endevendt her på sporskiftet.
Men den der "jeg-finder-mig-ikke-i" -attitude synes jeg er noget malplaceret. Det lyder nærmest om en personlig fornærmelse. Uden at have nært kendskab til modeltogsfabrikationsbranchen er jeg temmelig sikker på, at der ikke er nogen leverandør, som sender noget på markedet for at fornærme folk.
Som med alt andet er der vel noget, der er mere vellykket end andet. Og det er vel så bare at konstatere, mens man kan håbe på, at evt. fejl og afvigelser bliver rettet efterfølgende. Ligegyldigt om man tilhører nittetæller-lauget eller ej.
Så mit svar på dit spørgsmål: Ja, det skal man/vi/du. Gudskelov står det os fuldkommen frit for at lade være med at købe produktet. Og det må producenten så finde sig i...
Kresten
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Vi vender lige tilbage til den blåsorte stribe på Aalborg-skinnebusserne:
Gode farvebilleder kan findes her http://www.tog-billeder.dk/ under "Danmark/ Privatbaner".
Jeg vil håbe at Heljan tager "kritikken" til sig, således at næste sending af skinnebusser - fra andre baner - bliver mere korrekt end den første. Samtidig skal det være en opfordring herfra til at lade flere "læse korrektur" på modellen, inden den sendes ud. Nogle af fejlene kan nok ikke rettes, f eks vinduet i dørene i pakrummet - men ellers må det være muligt at holde kineserne mere i ørerne, så de også i produktionen rammer den helt rigtige farve, hvis det er der fejlen er sket.
Jeg har købt GDS-udgaven og vil også anskaffe Aalborg-udgaven. Men som der skrives: Det er jo op til den enkelte selv at vurdere om modellen er "rigtig nok".
Svend
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Og med hensyn til Gunnars farvebilleder skal det lige huskes, at de er taget for mange år siden og på papir, så nuancer skal nok tages med et gran salt. Men farven på striben kan der ikke være tvivl om...
Bjarne
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Du har naturligvis helt ret. Men jeg opfatter nu snarere Knirkes udbrud som udtryk for en frustration, som jeg finder meget forståelig. I stedet for at lave tingene forkert, kunne Heljan lige så godt have lavet dem rigtigt. Anstrengelsen havde været den samme...
Bjarne
Cowi
Indlæg: 315
Nej der har jo været en som har fundet ud af at striben ikke bare var hvid, men blå... Hov sort ! (ironi kan forekomme)
Der er en som har hældt maling på hvad der end nu maler den stribe og han/hun kunne vel lige så godt have hentet den rigtige farve, hvis bare nogen havde fortalt hvad dette var for en i stedet for at sige han skal hælde den forkerte på...
Søndenfjords
Indlæg: 284
Her er en mulig forklaring på, at Heljan har lavet mavebælterne på FFJ-vognene blå i stedet for sorte:
Da der kom billeder frem af skinnebusserne på Heljans hjemmeside sidste forår, blev FFJ-skinnebusserne præsenteret som om, de kom fra Frederiksværkbanen. Og her var mavebælterne som bekendt blå ...
Så en eller anden har måske fulgt fejlen helt til dørs.
Siden har man rettet teksten på hjemmesiden, så der nu står "Aalborg Privatbane", som om der kun var én.
Det er imidlertid også en fejl, for dem var der tre af, og tilsammen hed de Aalborg Privatbaner.
Søndenfjords
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det viser igen, at det ville være en kæmpe fordel, hvis fabrikanterne rådspurgte indtil flere kyndige, inden de sendte ting på markedet. Toiletter i den forkerte side, forkerte farver etc., alt sammen ting, der let kunne have været opdaget, inden de blev sendt ud. Og det var så Heljan! Hobbytrade med for lave vogne osv....
Korrekturlæsning er ikke nogen ny opfindelse...
Bjarne
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
I "baner omkring ålborg2 står at mavebæltet er sortblåt og de billerder der er svarer nogenlunde til heljans farve
Nordjyllands jernbaner - Skinnebusser
17. aug 2010 ... Hos APB maledes skinnebusserne i en kirsebærrød farve, kaldet cerisefonce, og fik sortblå mavebælte. Senere blev farven på vognkassen ...
http://www.baner-omkring-aalborg.dk/?...Skinnebusser - Cached - Lignende
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Det er indscannede Kodachrome dias, så farverne står som de skal.....
mvh. Dampfmeisteren
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Men på dias kan farverne vel også ændre sig med tiden? Mine har i hvert fald.
Bjarne
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
som jeg skrev var FFJs mavebælte blåsort ikke meget anderledes end Heljans.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Øh, æh - kan der ikke? Jeg synes, den ser meget sort ud på nogen af billederne - og meget blå ud på nogle af de andre?
MVH
Lars
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Tja, jeg ved ikke, hvad farven skulle være, men dømte alene ud fra de billeder, der henvistes til. Så jeg skal altså selv passe på med at afgøre farver ud fra ældre fotos...
Bjarne
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Postulerer du dermed, at Kodachrome ikke kan ændre farve?
MVH
Lars
Knirke
Indlæg: 7
Hej Kresten
Der er nu ikke nogen der er fornærmet her.
Jeg er nu heller ikke nittetæller som sådan, men helt åbenlyse fejl som meget nemt kunne have været undgået, er på ingen måde acceptabelt fra en producent som gentagne gange har vist, at de sagtens kan udsende materiel, som har en meget høj og korrekt standard. Jeg er blot helt uforstående over for de mange fejl som disse skinnebusser er behæftet med.
Selvfølgelig er det op til den enkelte om man vil købe dem eller ej. Hvis jeg var fornærmet på Heljan gjorde jeg det nok ikke, men efter som jeg har stort set alt hvad de har produceret, er min holdning nok en anden. DERFOR forstår jeg så heller ikke, at de vil være bekendt at frigive et produkt, som ligger langt under den standard man må forvente med de produktionsmetoder der findes i 2011.
Det er ingen undskyldning at det f.eks. produceres i Kina. Kvalitetskontrollen er ene og alene Heljans ansvar.
Mine synspunkter er naturligvis helt for egen regning og forventer ikke af andre, at de skal være enige. Jeg er blot skuffet over resultatet, da en del af fejlene sagtens kunne have været undgået, og andre fejl måske er et nødvendigt valg, i forhold til produktionsomkostninger mv.
På bundlinien glæder jeg mig da meget over at se hvor meget Dansk materiel vi efterhånden har mulighed for at tilføje vores samlinger, men det skal altså ikke være for hver en pris. Hellere lidt mindre og bedre kvalitet. Perioden med fordanskede vogne og lokomotiver behøver ikke gentage sig selv igen og man skal huske på det er modeltog, ikke legetøjstog, hvorfor krav til producenterne ikke er urimelige. De lever trods alt af os der køber deres produkter
Mvh

Knirke
MY1104
Indlæg: 112
Har kørt både med FFJ og GDS sæt. Det er ikke nok at køre dem til i mit tilfælde. Det virker som om hjulene er blevet presset skævt ind på akslen både på busserne og bivognen. Så nye hjul vil gøre mig meget tilfreds med mine iøvrigt flotte busser.
Mon ikke Heljan tilbyder hjulskift især hvis man tilbyder at gøre det selv ?
En lille sjov detalje på min FFJ bus. Øverste lygte lyser gul imens nederste lyser hvid.
Med jernbane hilsen
Anders
I morgen er i dag historie.
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Ja Lars. Kodacrome dias forandrer ikke deres farver. Filmen er ikke opbygget som andre diasfilm, men er nærmest en sort/hvid film som først får farverne under den specielle fremkaldelse ( man kan ikke fremkalde Kodacrome film selv, hvorimod det sagtens kan lade sig gøre med Ectacromefilmene, og de kan forandre farverne med alderen ). Kodacrome dias fra 30.erne ser stadig ud som da de blev fotograferet.
Mvh.
Carl
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Nu er jeg indehaver af en samling på 15-20.000 Kodachrome dias - men jeg har nu aldrig hørt, at de skulle være fuldstændigt farvefaste. Min far var ihvertfald fuldstændig hysterisk med altid at opbevare sine film i fryseren netop af hensyn til farverne - han købte Kodachrome engros i store blokke, og det har da også altid være Kodaks anbefaling, at de skulle opbevares køligt - af hensyn til farverne?
MVH
Lars
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Jeg går ud fra at du taler om ueksponerede film. Det er korrekt at film, der har været opbevaret for varmt før de blev eksponeret, kan have farvestik.
Men eksponerede Kodachrome er de mest farve ægte film, der eksisterer.
Der kan selvfølgelig ske ting i scanningen og i efterbehandlingen, der kan ændre farvenuancer.
mvh. Dampfmeisteren
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Det var ligesom den erkendelse, der manglede.
Hvis man f.eks. ser alle Gunnars billeder af skinnebusser fra APB igennem, synes jeg da nok, der er stor farvevariation på den "sort-blå".
MVH
Lars
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Det har da noget at gøre med hvilken tid på dagen billederne er taget. Hvilken tid på året og selve vejret. Højt solskin giver andre farver end overskyet, eller regn og tåge. Der er også forskel i farvetonerne ved forår, sommer, efterår og vinter.
Mvh.
Carl
cbt
Indlæg: 1.164
Der kan ses et par eksempler på Gunnar W. Christensens hjemmeside http://www.togbilleder.dk, bl.a.:
http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/privatbaner/ahb/416_FFJ-Sm4+_Nibe300369.jpg
...hvor striben unægteligt ser blåsort ud, og:
http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/privatbaner/ahb/411_FFJ-Sm4+AHJ-Sm6_Hvalp.jpg
...hvor striben ser både blåsort og sort ud.
Og lidt tættere på:
http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/privatbaner/ahb/417_FFJ-Sm4_Ab300369.jpg
...hvor striben i hvert fald ikke ser "100% sort" ud.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Heljan skulle have brugt RAL 9004, signalsort. RGB farverne er; R37 G36 B39.
Mvh.
Carl
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
At farven er "for blå" er der ingen tvivl om, men hvis vi taler om en sortblå nuance, er RAL 9004 for sort - signalsort er vel også "rigtig" sort.
Svend
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Prøv nu at læse hvad der står på "nordjyskebaner" Farven er blåsort. Farver er ikke konstante med er utroligt følsomme for det lys de belyses af, navnlig blå. Da ilt som bekendt er blåt ændrer farven sig temmelig meget fra ude til inde, ligesom den belysning du har over dit anlæg er helt afgørende for hvordan dit materiel tager sig ud. Om Heljans farve er korrekt afhænger i den grad af belysningen.
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej
Oplevelsen af originalens farver er som regel også meget afhængig af tilstanden - nymalet eller falmet i en eller anden grad. Når det så oven i købet er en blå-sort farve, så kan man vist skændes i uendelighed af hvad der er oplevet som den rigtige farve.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej kære allesammen
prøv lige at læse hvad Frikke og andre skriver. I kan i uendelig diskutere farver. Alle forhold spiller ind. Og dengang var der ikke noget der hed RAL. Man lavede mange gange sine egne farver. Endvidere bruger man jo nok også andre stoffer i malling nu om dage end før ( fremskridt ? ). Yderligere syntes jeg at man i mange tilfælde glemmer man størrelseforholdet ud fra betragtningen. Normalt kikker du 1 : 1 på tingene, men en model ser du på med 1 : 1 på 1 : 87. Her vil der så også komme en mætningsfaktor en ( syntes at det er svært at forklare men kan håbe at det kan forstås ) Jeg maler mine modeller lidt lysere netop på grund af denne faktor. Prøv at fotografere en 1 : 1 på den afstand du betragter 1 : 87 og så se hvad farven siger. Og her spiller så alle faktore ind igen - og så starter vi forfra igen.........
Med venlig hilsen
Henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Ja, der er jo også der, jeg gerne vil hen: Farver ændrer sig med tiden, når de kører ude i vejrliget - de ændrer sig med belysningen, der igen ændrer sig konstant som følger af vejr og klokkeslet - de ændrer sig med afstanden, de betragtes fra - og lur mig, om ikke man har brugt forskellige farveblandinger, når man har haft udstyret til revision. Ofte har man jo blandet farverne selv, og har nok sjældent ramt den samme nuance to gange.
Jeg mener derfor, det er noget vrøvl at tale om en bestemt farve som den eneste rigtige - det kan ikke afgøres så præcist.
MVH
Lars
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Og for at gøre forvirringen total, står der på siden om Nordjyllands Jernbaner, at FFJ brugte sorte mavebælter, så diskussionen har ingen vinder. Men jeg er for så vidt også ligeglad, da jeg har min private privatbane, hvor jeg selv kan bestemme, hvordan materiellet skal se ud.
Bjarne
morten
Indlæg: 302
Jeg har købt OHJ skinnebus toget i AC-version.
Mine erfaringer er:
Bivognen ryster vildt meget.
Der er ledninger indvendig i bivognen - ved ikke hvad de skal bruges til, da bivognen ikke har slæbesko.
Motorvogn, nederste lygte i den ene retning lyser hvid, alle øvrige lygter lyser gule.
Tag bagagebærer - ingen monteringstapper passer.
Meget motorstøj.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Kan det være til lys bagpå!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det er en skam at Heljan ikke stiller op på DMJU-udstillingen i Køge i week-end´en. Så kunne man jo have spurgt dem ......
Svend