Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Rullende materiel: tid og sted?

Prøver lige igen...

Hej med jer!

Jeg ønsker at lokalisere og ikke mindst datere rullende materiel til ikke bare et specifikt år, men gerne en specifik måned.

http://www.jernbanen.dk er en god hjælp, men findes, der noget, der går endnu mere i dybden, her tænker jeg, som nævnt, specielt på måneder/år.

Mvh

Martin :?

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Amagerkaner" skrev:
Hej med jer!Jeg ønsker at lokalisere og ikke mindst datere rullende materiel til ikke bare et specifikt år, men gerne en specifik måned. http://www.jernbanen.dk er en god hjælp, men findes, der noget, der går endnu mere i dybden, her tænker jeg, som nævnt, specielt på måneder/år.

Der findes så vidt vides ikke stationeringsoversigter for de enkelte måneder (det må dog kunne laves ud fra div. tilgængeligt materiale), men bagest i jernbanemuseets årbøger kan du finde års oversigter for trækkraft.

Hvad / hvilket år/mdr. leder du specifikt efter !

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Hej Flemming

Tak for dit svar.

Jeg er interesseret i efteråret 1970...

Mvh

Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Du er nok nødt til at lede efter billeder fra efteråret 1970 af det materiel, du interesser dig for.

Mht. trækkraft burde det være muligt at finde stationeringen. Men da maskinerne kommer vidt omkring betyder det for det meste blot at de var enten på Sjælland eller Jylland/Fyn.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Amagerkaner" skrev:
Hej FlemmingTak for dit svar. Jeg er interesseret i efteråret 1970...

Er det flg. du har brug for.

[u]MY stationering:[/u]

Vest: 1101 - 1105, 1107 - 1109, 1111 - 1113, 1116, 1118, 1124, 1133 - 1144.

Resten Øst.

[u]MZ stationering:[/u]

Øst : 1401 - 1410.

Vest: 1411 -1426. (1421 - 1426 leveret løbende hen over efteråret ! fx. 1426 d.18/12)

[u]MX stationering:[/u]

Øst: 1001 - 1020.

Vest: 1021 - 1045.

ovenstående gældende fra april 1970 jfr.DSB's stationeringsplaner for april & oktober.

ang. Damplok: de sidste rester var tilknyttet et bestemt dampdepot. - det er kun foto,s der kan afsløre hvem der var ude på skinnerne ! - kan måske hjælpe, hvis du har en speciel strækning !

Rangertrækkraft var tilknyttet en bestemt station - igen vil billeder kunne afsløre hvem der er hvor. - kan måske hjælpe, hvis du har specifik station !

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
ang. Damplok: de sidste rester var tilknyttet et bestemt dampdepot. - det er kun foto,s der kan afsløre hvem der var ude på skinnerne ! - kan måske hjælpe, hvis du har en speciel strækning !

I efteråret 1970 var det slut med plandamp.

Der kørte kun udflugstog, som denne tråd fra Drehscheibe fortæller om DSB, der kørte for "Railway Enthusiasts' Club" i efteråret 1970.

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4419053,4419698

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Efteråret: Det er jo - sårn circa - lige ved køreplansskiftet; sommer -> vinter, med de ændringer, det medfølger af omstationeringer og ændringer i persontogstammer.

Så IMHO skal du også til at vælge: Tidlig eller sent efterår (sommer- eller vinterkøreplan)?

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
I efteråret 1970 var det slut med plandamp. Der kørte kun udflugstog, som denne tråd fra Drehscheibe fortæller om DSB, der kørte for "Railway Enthusiasts' Club" i efteråret 1970.

Ja, det er der jo noget om, men der er da et par tilfælde hvor en damper var ude som reserve !

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Ikke ifølge de kilder, jeg kender til.

Lokomotivets E-maskine-bog nævner at E 987 var under smøredamp i Fredericia i juni og juli 1970, men ikke ude at køre.

Derefter var der leveret tilstrækkeligt med Mz'ere til at dampen kunne undværes fuldstændigt.

Her er et billede af E 987 kold i Fredericia i oktober 1970.

http://ronfisher.fotopic.net/p57129853.html

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Ikke ifølge de kilder, jeg kender til. Lokomotivets E-maskine-bog nævner at E 987 var under smøredamp i Fredericia i juni og juli 1970, men ikke ude at køre. Derefter var der leveret tilstrækkeligt med Mz'ere til at dampen kunne undværes fuldstændigt.

Det siger mine kilder også - nu da jeg har set grundigt efter. Dog var der enkelte FII & Q346 & Q350 der var standby ved nedbrud/uheld blandt rangermaskinerne, men om de kom ud at køre inden den endelige udrangering i 1972 må komme an på billeder.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Ifølge de kilder, jeg har adgang til, var ingen damplokomotiver ude at køre efter 1969/1970, hverken ranger- eller togmaskiner. Der var godt nok et par stykker, der ikke var udrangeret (reserve?), men de kom aldrig i brug.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"bl" skrev:
Ifølge de kilder, jeg har adgang til, var ingen damplokomotiver ude at køre efter 1969/1970, hverken ranger- eller togmaskiner. Der var godt nok et par stykker, der ikke var udrangeret (reserve?), men de kom aldrig i brug.

Sidste tur med E - maskine Herning - Vejle med godstog var tirsdag d.28/4 - 1970.

Absolut sidste plantog var et persontog nr.349 Esbjerg - Fredericia den sidste fredag i vinterkøreplanen.

Den 15/7 - 1970 blev fyret slukket under den sidste E - maskine (nr.980) der fungerede som yderste nødreserve i Fredericia.

Så det må som Dampfmeisteren påpeger, konstateres at der kun kørte Dampsærtog i efteråret 1970. Hvor E 978, 991, R 963, S 740, C 708 & H 800 var på tur med den engelske klub "Railway Enthusiasts Club" i en uge i September. Som linket fra Dampfmeisteren ovenfor viser.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Hej med jer

Jeg kan se der er kommet en del indlæg til emnet og tak for det. 1970 er jo i gråzonen rent epoke-mæssigt, så vidt jeg har forstået. Nogen kalder det IIId andre siger epoke IIII. Faktum er i alfald at gods og personvogne var litreret forskelligt. Nogen med krone litra,andre med overgangslitra. Jeg mindes ovenikøbet at ave set industrimodeller fra samme producent med begge typer. Og så er spørgsmålet hvem kørte hvad, hvornår i mit tilfælde efterår 1970 (september/oktober) så det bliver nogenlunde autentisk. Findes der gamle lister?

Mvh

Martin

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.