Hej
Jeg har købt et Bremsemodul og et signalmodul fra roco, bremsemodulet
er der ingen problemer med at montere men signalmodulet ser meget
indviklet ud, så hvis der er nogen der også har monteret sådan et
er der nogen der vil hjælpe mig med at fortælle hvordan ?
MVH Carsten
drdisk
IT Administrator
Indlæg: 50
Da du har købt et bermse modul går jeg ud fra du vil bruge det i forbindelse med dit signal modul
Den side du har lagt ind er ikke den der beskriver brug af bremse modulet, jeg har kigget på roco hjemmeside men der ligger kun en tysk vejledning,
Jeg formoder at bremsemodulet skal tilsluttes BG terminalen, derved bliver kører strømmen koblet fra og bremsemodulet ind når signalet står på rød.
Det er så figur 6 du skal bruge
Du skal huske at der skal plads til dit længste tog mellem første isoleringen og sensor C, ellers kommer der kortslutninger mellem bremse modulet og kørestrømen
John Kristiansen
H0, dansk epoke III, IV og V.
Carsten 25
Indlæg: 48
Jeg skrev at bremsemodulet er der ingen problemer med
hvad er BG og sensor C ?
Jeg fik ikke skrevet at jeg kører 2 skinne digitalt DCC
MVH
Carsten
drdisk
IT Administrator
Indlæg: 50
Da jeg ikke har vejledningen er jeg ikke helt sikker, BG er nok en tysk forkortelse for BREMSGENERATOR, sensor C sidder i skinnen eller i forbindelse med skinnen alt efter hvordan man konstruerer det
Når toget aktiverer senson C skiftes der fra kørestrøm til strøm fra bremsemodulet.
John Kristiansen
H0, dansk epoke III, IV og V.
Carsten 25
Indlæg: 48
Jeg er ikke klar over hvad du mener med
Når toget aktiverer sensor C skiftes der fra kørestrøm til strøm fra bremsemodulet
Hvad er sensor C er det en reedkontakt ?
MVH Carsten
PS har du et link til den side hos roco hvor du fandt en vejledning
drdisk
IT Administrator
Indlæg: 50
En sensor kan være en reed kontakt eller det kan også være en sporbesættelse melder ( så slipper man for magneter under toget ) http://www.lenz.com/products/modules/lb101.htm, angående Lenz lb101 så ved jeg ikke om den kan bruges til dit signalmodul
Tysk vejledning til 10777
http://roco.cc/fileadmin/downloads/PDFs/10777_Signalmodul.pdf
John Kristiansen
H0, dansk epoke III, IV og V.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ok, vi har snakket lidt i en anden tråd, men for nu lige at tage bremsemodulet og signalmodulet i den rette tråd skriver jeg her.
Som jeg læser den side du har lagt ind af vejledningen så er der tre metoder til at standste toget foran signalet.
Jeg er ikke helt sikker men metode 1 og 2 lader til at involvere at strømmen afbrydes i afsnittet foran signalet.
Metode 3 involverer din bremsegenerator. Er der ikke et billede der viser hvordan det hele skal sættes sammen? F.eks. siden efter den du har lagt op...
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Carsten 25
Indlæg: 48
Hej Frede
Der er kun de billeder som du kan se, jeg har ikke tyske signaler
har heller ikke lyst til at købe nogle har prøvet med 2 danske
signaler med lysdioder virkede ikke har også prøvet med små
ærer virkede heller ikke.
MVH
Carsten
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jeg kan godt forstå du er forvirret!! Det er da den ringeste manual jeg længe har set.
Nå, men helt forfra: du har forsøgt at tilslutte signaler, men intet lyser. Jeg er ikke klar over om der skal dioder eller pærer til. Dioder kræver jo en formodstand af en slags, men det kan man jo klare mellem roco 10777 og signalet. Hold dig bare til en pære indtil videre.
Der er forskellige fladstik på siden af dimsen. De to største er til signalerne.
"BG" er til Bremsegeneratoren.
"AMP" sluttes til sporet (strøm og digitalt signal)
"OUT" sluttes til bremsektionen af sporet
"CON" A b og c er beskrevet som nogle kontakter der kan benyttes som indgange til f.eks. at slå signalet på stop når toget er passeret. Det er meget utydeligt vist på billedet - jeg ville nok prøve at udelade disse i første omgang.
Hvor har du fundet den engelske brugsforvirring? Jeg kan kun finde den tyske...
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Carsten 25
Indlæg: 48
Hej Frede
Den engelske brugsanvisning fulgte med modulet, men det
er meget tekniskt engelsk, det eneste jeg vil prøve er
at lave en opstilling med et par løse skinner, da jeg ikke
vil begynde at lodde ledninger på og det så ikke virker.
Jeg kan heller ikke se om der er en dansker der varetager
Roco i Danmark, ved du noget om det.
MVH
Carsten
BlackThorne
Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd
Skødstrup
Indlæg: 134
Når nu i arbejder med bremsemoduler, dimensionerer i så bremselængden efter at alle tog har samme bremseeffekt, eller bruger i dekoderens indstillnger?
Et godstog er vel længere tid om at bremse end et persontog?
En løsning kunne self være at lade persontoget holde på afstand af signalet, så alle tog når at stoppe inden vi får en signal forbikørsel og skal til at indrapportere til havari kommisionen
Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Nej jeg ved ikke hvem der har agenturet i danmark. Kan du ikke scanne hele brugsanvisningen på engelsk så tror jeg godt vi kan finde ud af det.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Planen for mit vedkommende (zimo dekodere og diodebremsning) er at lade alle bremsesektioner være samme længde. Det enkelte tog stopper jo i samme afstand fra starten af bremsesektionen - uanset hvor lang bremsesektionen ellers er. Hvis man gerne vil ha at toget ikke "overskyder" kan det være en god ide at forlænge sektionen et stykke forbi signalet.
I dekoderne stiller jeg så bremseparametrene så toget bremser "realistisk", dvs et godstog bremser over lang hele bremsesektionen mens en skinnebus fortsætter et stykke ind i bremsesektionen og så bremser relativt hurtigt ned.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den Danske Roco agent hedder Claus Aaltonen......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Bremsegeneratorn fungerer som en booster. Den skifter dog hastighedsinformationen ud til stop, frem for kørsel.
Din normale digitalcentral kommer med 2 ledninger ud til sporet. Disse 2 ledninger monteres på en omskifter, så man kan vælge at sende det fra digitalcentralen ud, eller det fra bremsegeneratoren.
Nu skal du så have fat i en form for en omskifter, den omskifter kan være placeret i et færdigt signalmodul fra Roco, et relæ, eller en simpel omskifter kontakt.
Man skal holde tungen lige i munden, da man ikk epå noget tidspunkt, må have et hjul der laver forbindelse mellem den strækning der har forbindelse til bremsegeneratoren og den strækning der har forbindelse til digitalstationen.
Hvor bor du i "verden"?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model