Roco har netop udleveret den nye DSB-udgave af Rs vognen (art.nr. 66715).
I modsætning til billedet på Roco's hjemmeside (og den tidligere udgivne model) er vognen mørkebrun med sorte bogier. Bogierne er i øvrigt af den rigtige type (Y25) og ikke den type som er på Roco's billede.
Der medfølger en last i form af 5 rør i samme farve som vognen.
Modellen er epoke IV med revisionsdato 12.7.69 og har vognnummer 31 86 390 0 017-9. Litra er påtrykt som "RS", det burde have været "·Rs".
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Voller
Indlæg: 169
Og flotte er de.
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
Møtrik
Indlæg: 619
dejlige vogne
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hej min gamle far påstår at have set disse vogne i lange bloktog på brørup station i retning mod esbjerg i slutningen af 60 erne ,hvor de ovenikøbet skulle have været fremført af et stort damplokomotiv,(vistnok til den daværende spirende olieindustri) er der nogen herinde som ved om det har noget på sig ?eller om det bare er et flashback fra de glade 60ere mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jamen et hurtigt blik på http://www.jernbanen.dk viser at der i løbet af 1969 blev leveret de første 50 Rs-vogne.
Dampen stoppede i Jylland-Fyn i maj 1970. Så din far har måske set disse vogne forspændt en N- eller E-maskine, der var de aller sidste damplokomotiver der forsvandt fra driften fra DSB. En E-maskine var det aller sidste damplok i drift i vest (Vejle-Herning maj 1970, har fotos af det).
Og jernbanen.dk siger at det var N 207 der i maj 1970 kørte det sidste plandamptog ved DSB.
Så det er faktisk også muligt at begrænse antallet af damplok til nogen få stykker, der kan have trukket toget mod Esbjerg, da der var en meget begrænset dampdrift på det tidspunkt. MZ´erne var jo begyndt at blive leverede fra 1967 og gjorde de sidste indhug på dampen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
tak for det hurtige svar ,jeg vil lade tvivlen komme ham til gode ,´han påstår iøvrigt man kunne høre på lang afstand når det var et damplokomotiv ,han boede lige over for stationen.mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.106
Ja, det er jo ret velkendt - men læs lige dine egne ord igen: Det sidste PLANtog kørte i maj 1970, men faktisk holdt man nogle få dampere tilbage som reserver nogle år mere, og de kørte også ind imellem i starten af 70erne. De var alle stationeret i Fredericia - så det er vel ikke helt urealistisk, at et af dem har kørt et heltog til Esbjerg på et senere tidspunkt?
Jeg mener at have billeder et eller andet sted af en E-maskine med et godstog i 1973.
MVH
Lars
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Alle de kilder jeg har adgang til (senest Jernbanemuseets medlemsblad) siger at dampdriften ved DSB helt ophørte i maj 1970, altså ved sommerkøreplanes ikrafttræden. Og det var netop fra Fredericia (og enten en N- eller E-maskine).
Men der har naturligvis være nogen kolde dampmaskiner rundt omkring efter maj 1970. Hvis der har været dampkørsel herefter, så burde datidens jernbaneentusiaster have dokumenteret det i rigt mål. De ville af deres kanaler have hørt om at der skulle køre noget damp.
Men der er naturligvis en teoretisk mulighed for at der har kørt noget damp med en N- eller E´er efter maj 1970, uden at der er blevet lagt mærke til det. Og det er jo nok forekommet?
Men må også sige at jeg ikke husker så meget omkring den periode, eftersom jeg heller ikke var så gammel. Så for mit vedkommende bliver det kun ved teorien/kilderne.
Mvh
Claus
Kan som supplement sige at jeg lige har stillet spørgsmålet om der var dampgodstog efter maj 1970, inde i jernbanenyhedsgruppen. Der er måske nogen der kan huske noget. Så må vi se hvad der sker, men aktiviteten er også dalende der. Så er det jo godt at der er masser af aktivitet andre steder
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Lokomotivets E-maskinebog nævner at lokomesteren i Fredericia holdt E 980 håndvarm som nødreserve frem til 15.juli 1970. Den kom desværre ikke i brug, og derefter var det slut.
Det tog Lars Skjærlund har set billeder af må have været et særtog. E 994 kørte en del særtog i begyndelsen af 1970erne.
mvh. Dampfmeisteren
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Det gjorde E999 også - Har set videoklip af en afskedstur med E999, hvor den brød ned undervejs - Tror også denne tur var efter 1970, hvis jeg husker rigtigt.
Med venlig hilsen
Skott
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Var det på Sjælland eller i Jylland?
E 999 var med til afslutte dampens ære på Sjælland og der er billeder af den med DJK særtog d.1.september 1968 på Lille Syd.
http://www.tog-billeder.dk/dk_dsb-damp_litra_e_999.htm
Jf http://jernbanen.dk/artikler.asp?artno=01 var sidste anvendelse i december 1968 i tog 254 Kalundborg - København.
Herefter blev den overført til Jylland 19/3-70 jf. jernbanen.dk og blev hensat 16/4-70 i Århus. Det forekommer derfor usandsynligt at den har kørt særtog efter 1970.
mvh. Dampfmeisteren
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Luftede den også lige inden på jernbanenyhedsgruppen.
Et svar her lyder at det var alt for besværligt og dyrt at holde dampen i gang, efter maj 1970.
Og i 1970 havde DSB jo lige fået en ny meget dynamisk generaldirektør. Det var Poul Hjelt. Han moderniserede jo DSB og har i aller højeste grad været med til at sætte sit præg på udviklingen her. Det var bl.a. ham der indførte stiv Intercitykøreplan med timedrift mellem København og Århus. Det var jo nærmest en revolution indenfor etaten i 1973-74.
Der er nok heller ikke så meget tvivl om at han ville kvitte den dyre damp og det hurtigst muligt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Allerede midt i 1950'erne tippede balancen mellem diesel og damp over til fordel for diesel, så dampens endeligt i 70'erne var nok ikke helt direktør Hjelts beslutning....
Bjarne
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nej det har du selvfølgelig helt ret i. Men han kan have afgjort, at de sidste få aktive dampheste der var tilbage, definitivt skulle stoppe helt efter sommerkøreplanens ikrafttræden i maj 1970. Og dermed kan der således ikke have forkommet mere aktiv damp efter den tid, udover specielle særtog.
Og så er spørgsmålet jo så hvordan man definerer særtog.
Men hvornår startede DSB Museumstog egentlig op? Inden det skete, da var det jo direkte etaten der stod for særtogsdampen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.