Picture

Niels A

DCCconcepts

PB

RJ11 / RJ12

Hej

Jeg skal have sat nogle stikdåser op rundt omkring mit anlæg til mine Roco Multimaus.

Jeg har erfaret at stikkene er ligesom RJ11 men med 6 leder og kaldes RJ12.

Sagen er så den, at så vidt jeg kan læse mig frem til, bruges de 2 yderste ledere ikke i DCC systemet, burde man så ikke kunne bruge RJ11 stikdåser ?

Jeg har lavet en prøve med Rocos central, umiddelbart virker det som om at masteren skal have et 6 polet stik og slaven kan nøjes med et 4 polet, har forsøgt med et alm. tlf kabel hvor det tilsyneladende virker fint.

Nogen der har erfaring i dette ?

Niels

DCCconcepts

Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.

Like 0 kan lide

Picture

Møtrik

PB

"Niels A" skrev:
HejJeg skal have sat nogle stikdåser op rundt omkring mit anlæg til mine Roco Multimaus. Jeg har erfaret at stikkene er ligesom RJ11 men med 6 leder og kaldes RJ12.Sagen er så den, at så vidt jeg kan læse mig frem til, bruges de 2 yderste ledere ikke i DCC systemet, burde man så ikke kunne bruge RJ11 stikdåser ?Jeg har lavet en prøve med Rocos central, umiddelbart virker det som om at masteren skal have et 6 polet stik og slaven kan nøjes med et 4 polet, har forsøgt med et alm. tlf kabel hvor det tilsyneladende virker fint.Nogen der har erfaring i dette ?Niels

nej for benene fra et 6 pol passer ikke med 4 pol stik. har selv prøvet det.

Like 0 kan lide

Picture

Niels A

DCCconcepts

PB

Jeg har prøvet med et 4 polet RJ11 i slave udgangen og det fungerer fint. Det er vel ikke RJ45 du tænker på som 6 polet

DCCconcepts

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

"Niels A" skrev:
Jeg har prøvet med et 4 polet RJ11 i slave udgangen og det fungerer fint. Det er vel ikke RJ45 du tænker på som 6 polet

Jeg er enig - RJ11/12 plejer at passe fint sammen, hvorimod det går galt med RJ45 - selvom det ikke burde: Som standarderne er, burde man sådan set kunne proppe et RJ12 stik i en RJ45 PDS kabling, hvis man nu ved, hvad man gør - men det kan man ikke, de passer simpelthen ikke sammen. Evil

Men jeg mener bestemt også, at RJ11/12 burde passe sammen - når man nu tager hensyn til, at den ene er 4-polet og den anden 6-polet.

MVH
Lars

Like 0 kan lide

Picture

speed180

PB

Hej !!

Her er en lille tegning over forbindelser i RJ 11 og RJ12 stik til Roco systemet, og det virker.

Stig

netbox_sch

Like 0 kan lide

Picture

Purellum

PB

Cool

RJ11 og RJ12 er det samme stik, det er kun fortrådningen der er forskellig: http://www.differencebetween.net/technology/difference-between-rj11-and-...

Per.

Cool

Like 0 kan lide

Picture

BlackThorne

Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd

Skødstrup

PB  Hjemmeside

Jeg har ikke verificeret det selv, men så vidt jeg har fundet frem til, er grunden til at Master stikket har 6 polet forbindelse, at det er den mus, der sættes til her, der udfører rollen som kommandocentral i XpressNet systemet.

Selve boksen er kun en booster, der får DCC signalet fra de to yderste ben i master stikket.

Jeg ved så ikke om der er noget elektronik i boksen, der aflæser XpressNet kommandoer, så som nødstop. Det kunne meget vel antages.

Det forklarer også at man kan lave en booster ud af en almindelig kontrolboks, blot ved at lodde indgangen i og skære lidt i bagpladen.

Printet i booster og kontrolboks er ens, der mangler blot en indgang.

Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler Smile
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).

Like 0 kan lide

Picture

Niels A

DCCconcepts

PB

Jeg har lige lavet en lille prøveopstilling her til morgen.

1 Multimaus i Master m. RJ12 - 6polet

2 Multimaus samt 1 Lokmaus 2 i slave udg. alt koblet sammen via splitter og 4 polede RJ11 kabler og stik. Umiddelbart ser det ud som om alt fungerer som det skal. Jeg kan både lave nødstop, bruge F tasterne og alm. regulering uden problemer.

Så som det ser ud nu, må jeg hellere få bestilt nogle RJ11 vægbokse til montering.

Niels

DCCconcepts

Like 0 kan lide

Picture

JensK

Vejle

PB

De to yderste ben er databussen ml. master Multi-/Lok-mausen og kontrolboksen - ikke at forveksle m. XpressNet bussen, som slaverne sidder på.

se: http://forum.rocrail.net/files/roco1_207.jpg

mvh. Jens

Like 0 kan lide

Picture

Niels A

DCCconcepts

PB

Hej Jens

Tak for info.

I mellemtiden har jeg fået monteret Rj12 stik 5 steder på anlægget samt lavet kabler til mine multimaus, alt er lavet 6 polet.

Jeg købte tang, kabler og stik for ikke ret mange penge på nettet, det er superlet at arbejde med og alt fungerede i første forsøg.

Mvh

Niels

DCCconcepts

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.