Hej
Jeg skal have sat nogle stikdåser op rundt omkring mit anlæg til mine Roco Multimaus.
Jeg har erfaret at stikkene er ligesom RJ11 men med 6 leder og kaldes RJ12.
Sagen er så den, at så vidt jeg kan læse mig frem til, bruges de 2 yderste ledere ikke i DCC systemet, burde man så ikke kunne bruge RJ11 stikdåser ?
Jeg har lavet en prøve med Rocos central, umiddelbart virker det som om at masteren skal have et 6 polet stik og slaven kan nøjes med et 4 polet, har forsøgt med et alm. tlf kabel hvor det tilsyneladende virker fint.
Nogen der har erfaring i dette ?
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
Møtrik
nej for benene fra et 6 pol passer ikke med 4 pol stik. har selv prøvet det.
Niels A
DCCconcepts
Jeg har prøvet med et 4 polet RJ11 i slave udgangen og det fungerer fint. Det er vel ikke RJ45 du tænker på som 6 polet
DCCconcepts
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Jeg er enig - RJ11/12 plejer at passe fint sammen, hvorimod det går galt med RJ45 - selvom det ikke burde: Som standarderne er, burde man sådan set kunne proppe et RJ12 stik i en RJ45 PDS kabling, hvis man nu ved, hvad man gør - men det kan man ikke, de passer simpelthen ikke sammen.
Men jeg mener bestemt også, at RJ11/12 burde passe sammen - når man nu tager hensyn til, at den ene er 4-polet og den anden 6-polet.
MVH
Lars
speed180
Hej !!
Her er en lille tegning over forbindelser i RJ 11 og RJ12 stik til Roco systemet, og det virker.
Stig
Purellum
RJ11 og RJ12 er det samme stik, det er kun fortrådningen der er forskellig: http://www.differencebetween.net/technology/difference-between-rj11-and-...
Per.
BlackThorne
Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd
Skødstrup
Jeg har ikke verificeret det selv, men så vidt jeg har fundet frem til, er grunden til at Master stikket har 6 polet forbindelse, at det er den mus, der sættes til her, der udfører rollen som kommandocentral i XpressNet systemet.
Selve boksen er kun en booster, der får DCC signalet fra de to yderste ben i master stikket.
Jeg ved så ikke om der er noget elektronik i boksen, der aflæser XpressNet kommandoer, så som nødstop. Det kunne meget vel antages.
Det forklarer også at man kan lave en booster ud af en almindelig kontrolboks, blot ved at lodde indgangen i og skære lidt i bagpladen.
Printet i booster og kontrolboks er ens, der mangler blot en indgang.
Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).
Niels A
DCCconcepts
Jeg har lige lavet en lille prøveopstilling her til morgen.
1 Multimaus i Master m. RJ12 - 6polet
2 Multimaus samt 1 Lokmaus 2 i slave udg. alt koblet sammen via splitter og 4 polede RJ11 kabler og stik. Umiddelbart ser det ud som om alt fungerer som det skal. Jeg kan både lave nødstop, bruge F tasterne og alm. regulering uden problemer.
Så som det ser ud nu, må jeg hellere få bestilt nogle RJ11 vægbokse til montering.
Niels
DCCconcepts
JensK
Vejle
De to yderste ben er databussen ml. master Multi-/Lok-mausen og kontrolboksen - ikke at forveksle m. XpressNet bussen, som slaverne sidder på.
se: http://forum.rocrail.net/files/roco1_207.jpg
mvh. Jens
Niels A
DCCconcepts
Hej Jens
Tak for info.
I mellemtiden har jeg fået monteret Rj12 stik 5 steder på anlægget samt lavet kabler til mine multimaus, alt er lavet 6 polet.
Jeg købte tang, kabler og stik for ikke ret mange penge på nettet, det er superlet at arbejde med og alt fungerede i første forsøg.
Mvh
Niels
DCCconcepts