Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Rilleudstødning.

Hejsa.

Hvornår fik DSBs MY'er monteret rilleudstødning? Og ikke mindst hvorfor? Blev MY'erne født med rilleudstødning, eller blev den eftermonteret?

En række spørgsmål, jeg håber der er en venlig sjæl, der kan svare. Smile

Venlig hilsen

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"sjlauritsen" skrev:
Hejsa.Hvornår fik DSBs MY'er monteret rilleudstødning? Og ikke mindst hvorfor? Blev MY'erne født med rilleudstødning, eller blev den eftermonteret?En række spørgsmål, jeg håber der er en venlig sjæl, der kan svare. :-)Venlig hilsen

Så vidt jeg husker, var det pga. støj, man overgik til rilleudstødningen. Den er så leveret med rilleudstødningen fra 1145 - 1159. Jeg mener dog enkelte numre før 1145 også fik rilleudstødning, men er dog i tvivl.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Efter hukommelsen (og jeg er ikke den store dieselmand) er historien den, at der var en del klager over larm fra MYerne. Især hvis de skulle sætte igang med store tog fra Nyborg op ad Hjulby bakke, var der vist klager.

Derfor blev der i samarbejde med bla. en lydprofessor fra DTU eksperimenteret med en rilleudstødning på MY 1116 fra ca. 1960. Det førte til at MY 1145-59 blev leveret med en rilleudstødning ab fabrik.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Super; tak for svar.

Det drejer sig netop om, hvorvidt MY 1145 skal køre på mit anlæg eller ej. Jeg er ved at tidsbestemme mit anlæg, og det kommer til at passe med at det eneste år, hvor alle loks teoretisk kunne have kørt samtidig er 1968. Smile

Det er MZ'erne der trækker perioden op. De blev leveret fra 1967, året før at MY 1101 overgik til MV 1101. Smile

Venlig hilsen

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Hmm, 1968 er alt for sent. Der var der kun ganske få aktive damplokomotiver ved maskindepoterne i Århus, Fredericia, København og Næstved. Smile

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Hmm, 1968 er alt for sent. Der var der kun ganske få aktive damplokomotiver ved maskindepoterne i Århus, Fredericia, København og Næstved. Smile

Hehe! Dampfmeister! Laughing out loud Jeg er "dieselmeister". Smile Det var dog mest for sjov, at jeg forsøgte at se, hvilket årstal jeg kunne ramme. Smile

Jeg skal have et par damploks. Heldigvis er stort set intet materiale indkøbt endnu, udover 1101, 1201 og 1202. Så der kan ske mange ændringer i årstal. Smile

Venlig hilsen

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

"sjlauritsen" skrev:
Heldigvis er stort set intet materiale indkøbt endnu, udover 1101, 1201 og 1202. Så der kan ske mange ændringer i årstal. Smile

Hvis det er den almindelige Heljan 1101, du har, så er den kun "gyldig" frem til slutningen af 50erne, da den ikke har nummer i fronten. Wink

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Hmm, 1968 er alt for sent.

Hvis man skal se på hvad som kørte i 1968 kan litra E indgå uden problemer, for 8 jan. 1968, var der så meget sne på kystbanen, at DSB indsatte litra E i stedet for den alm. MY drift på kystbanen....

Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
Hvis det er den almindelige Heljan 1101, du har, så er den kun "gyldig" frem til slutningen af 50erne, da den ikke har nummer i fronten. Wink

Det ved jeg godt. Jeg har overvejet at smække nummeret på. Wink Jeg skal alligevel have lavet en MY 1140. Den skal indgå i min pulje, og da den ikke findes, må jeg jo i gang med at litrere selv.

Venlig hilsen

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"sjlauritsen" skrev:
"Lars Skjærlund" skrev:
Hvis det er den almindelige Heljan 1101, du har, så er den kun "gyldig" frem til slutningen af 50erne, da den ikke har nummer i fronten. Wink
Det ved jeg godt. Jeg har overvejet at smække nummeret på. Wink Jeg skal alligevel have lavet en MY 1140. Den skal indgå i min pulje, og da den ikke findes, må jeg jo i gang med at litrere selv.Venlig hilsen

Min ex. 1101 hedder nu 1110 - omlitreret vha. http://www.decals.dk

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Skott" skrev:
Min ex. 1101 hedder nu 1110 - omlitreret vha. http://www.decals.dk

Har du evt. et billede af den? Smile

Venlig hilsen

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"sjlauritsen" skrev:
"Skott" skrev:
Min ex. 1101 hedder nu 1110 - omlitreret vha. http://www.decals.dk
Har du evt. et billede af den? :-)Venlig hilsen

Ikke lige, men kan da godt tage et. Det er dog "blot" Heljans jubilæums MY, hvor der nu er litreringer på front og sider med 1110, men kan da godt snuppe et billede af maskinen.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Gør du bare det. Smile Det var fordi jeg godt ville se, hvor pænt det kan laves. Smile

Venlig hilsen

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.