Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Hvilken type togsæt finder I mest komfortabelt - IC2 eller Lint41

Jeg var for et par dage siden ude at køre et af de såkaldte Lint41 togsæt i forbindelse med en rejse, og hæftede ved følgende hvad angår komfort;

1. Sæderne var forholds hårde at sidde på, og generelt ikke behaglige ved længere rejser (min rejse var ca. 50 minutter)

2. Lydisoleringen var ikke just optimal; jeg kunne tydeligt høre motorerne uanset hvor jeg sad.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg synes komforten i de 13 IC2-sæt som blev anskaffet af bl.a. Lollandsbanen i 1997; det gælder såvel hvad angår sæder som motorlydens niveau; sidstnævnte i særdeleshed i styre-/lavgulvs-vognen (litra FS).

Så nu spørgsmålet:Hvilken type anser I som mest komfortabelt? Jeg har bevidst ikke nævnt Desiro, da jeg endnu ikke har været ud at køre i et sådant.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 388

PB  Blog

Jeg har desværre endnu ikke kørt i IC2 (hverken den ene eller den anden type), men den er vel bygget på samme platform som IC3, så de kan måske sammenlignes?

Jeg boede en overgang i Bjerringbro og pendlede i perioder til Skive. Jeg foretrak helt sikkert de afgange der blev kørt af MR i stedet for Lint. Lintene virker meget plastikagtige og knirker meget i samlingerne. Så mangler der gardiner til drivhuset og det er en frygtelig larm hver gang dørene lukker (uden at toget kører) hvis man holder længere tid på en station.

Men de virker meget pålidelige.

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

BT skrev:

Jeg har desværre endnu ikke kørt i IC2 (hverken den ene eller den anden type), men den er vel bygget på samme platform som IC3, så de kan måske sammenlignes?

Ja, selve platformen er stort set den samme. Forskellene i komfort er først og fremmest sæderne. Umiddelbart havde jeg, inden de blev leveret, forventet nogenlunde samme type sæder som i IR4; da de baner som fik leveret disse tog stort set svarer til en regionalbane/sidebane ved DSB. Men i stedet valgtes en anden type, to enkelte sæder er montoret på et dobbelt stel i aluminium. Polstring og lign. er glimrende, men hovedstøtte og armlæn som ved IC3/IR4 savnes (der er dog yderst nogle meget små armlæn), ligesom at der ikke er nogen form for bord, som ellers kunne være behageligt hvis man sidder med en bærbar computer.

I en del år, helt præcist en 10 - 12 år, led IC2 dog under et problem som især bemærkedes om sommeren: Om sommeren kunne det nogle gange knibe med at holde en behagelig temperatur inde i toget. Om klimaanlægget var fejldimensioneret eller blot upraktisk placeret ved jeg ikke; men det virker utroligt at der skulle gå så længe med at finde en løsningen. Men over en periode er der nu monteret en enhed på vogntaget nærmest gavlene hvor de to vogne er sammenkoblet; hovedparten sidder på motorvognen og er forbundet med en mindre enhed på styrevognen, forbundet via nogle slanger. Og så iøvrigt pakket pænt i en art metalkasse.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hejsa.

Ja Coradia Lint 41 sæder er jo som at sidde på brædder, ihvertfald her på Lokalbanens tog, det er dog de mest ubehagelige sæder, ja og du har ret Dieselmotor og kompressor får man nuldret numsen af.

Kan huske IC2 fra Scandia, der taler vi Dansk superhøj kvalitet og komfort, bedre indretning ingen sæder med kort benlængde som i lint (mange sæder presset ind, selv Arriva her færre i samme togsæt), ingen bulder i numsen af kompressor og dieselmotor, i motorvognen, sikkert på grund af samme ramme opbygning som IC3, dieselmotor i egen ramme, med stødabsorberende ophæng, rammen derefter ophængt i togsættet i nye stødabsorberende ophæng!

Prøv en ICE-TD, samme bulder i numsen !

IC2 var langt forud for sin tid, men vi vil jo ikke have Dansk arbejde, det skal være udenlandsk, forstå hvorfor ?

Hvorfor IC4 fra italien, vi kunne have købt nye IC3 eller bedre ER4 fra scandia, der er den dybe tallerken opfundet !

Men holder på IC2 var privatbanernes aller aller bedste tog endnu nogensinde.

Mvh. og godt Nytår Erling.

 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 388

PB  Blog

Togsøn skrev:

IC2 var langt forud for sin tid, men vi vil jo ikke have Dansk arbejde, det skal være udenlandsk, forstå hvorfor ?

Hvorfor IC4 fra italien, vi kunne have købt nye IC3 eller bedre ER4 fra scandia, der er den dybe tallerken opfundet !

EU-licitation er svaret!

Om man forstår hvorfor de skal være sådan er en helt anden sag - personligt ville jeg da også foretrække at ens skattekroner gik til dansk arbejdskraft...

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

smalspor

Lokofører, Regionstog

Indlæg: 18

PB

Altså, nu kører jeg jo med begge typer tog på Tølløsebanen til hverdag og:

1: Lint41 har den bedste sidekomfort for os lokomotivførere. Sæderne i IC2´erne er noget værre skod.

2: IC2´erne brækker ned for et godt ord. De har haft 16 år nu til at finde fejlene og der er ikke sket særligt meget Sad. Lint´erne er mere driftsikre.

3: IC2´erne må kun køre 100 km/t (vi venter stadigvæk på Trafikstyrelsen) og Lint´erne må køre 120 km/t. Og vi kører jo på en 120 km/t strækning (med undtagelse af Rsb-Øn)

4: Lint´erne "vugger" mere i sporet end IC2´erne (da disse er lidt breddere end Lint).

5: Personligt mener jeg at de 13 togsæt har én fejl.........de skulle ALDRIG have været bygget!

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

smalspor skrev:

Altså, nu kører jeg jo med begge typer tog på Tølløsebanen til hverdag og:

1: Lint41 har den bedste sidekomfort for os lokomotivførere. Sæderne i IC2´erne er noget værre skod.

Det kan jeg så ikke snakke med om, da jeg ikke er lokomotiv (eller kan blive af helbredsmæssige årsager). Men jeg har snakket med flere lokomotivførere på Lollandsbanen som siger at IC2 er noget af det bedste de nogensinde har kørt i. En enkelt har sågar været ansat ved DSB og der prøvet at køre IC3 og har kunne ikke mærke forskel i sædet.

Citat:
2: IC2´erne brækker ned for et godt ord. De har haft 16 år nu til at finde fejlene og der er ikke sket særligt meget Sad. Lint´erne er mere driftsikre.

Jeg har i en periode rejst dagligt med IC2 hernede på Lolland, og det er sjældent at her er problemer, så måske ligger det i vedligholdelsen? Lollandsbanen overtog for nogle år siden 6 sæt fra det som i dag er Lokalbanen, og dem var der et problem med: Indvendig vedligeholdelse. Derudover har der kun været et problem med de sæt der blev leveret til Lollandsbanen tilbage i 1997; Sammenkobling af to sæt i begyndelsen; skulle efter sigende være en kombination af "bug" i computerne indtrængende vand, som hurtigt blev løst.

I de seneste to år hvor jeg har rejst næsten dagligt, har der en gang været problemer: Af ukendte årsager var den ene motor gået i stå eller blevet standset, så lokomotivføreren måtte tjekke noget og derefter starte motoren. Præcist hvad der var galt, ved jeg ikke, men det var et enkeltstående tilfælde.

Citat:
3: IC2´erne må kun køre 100 km/t (vi venter stadigvæk på Trafikstyrelsen) og Lint´erne må køre 120 km/t. Og vi kører jo på en 120 km/t strækning (med undtagelse af Rsb-Øn)

Det er muligt, men det bunder vel i typegodkendelsen. De skulle være bygget til at køre 140 km/t. Hvorfor man så ikke fik dem typegodkendt til deres topfart er mig en gåde; måske kunne man ikke komme til at teste dem ved den fart? Eller var det for dyrt da det så skulle være sket på Banedanmarks strækninger, i stedet for på en af privatbanerne?

Citat:
4: Lint´erne "vugger" mere i sporet end IC2´erne (da disse er lidt breddere end Lint).

Det lagde jeg også mærke til, lidt irriterende.

Citat:
5: Personligt mener jeg at de 13 togsæt har én fejl.........de skulle ALDRIG have været bygget!

Jeg synes personligt, at af de typer togsæt til privat-/lokal-baner som jeg har oplevet, er IC2 de næstbedste. Eneste bedre var de gamle Y-tog, og det kun pga. af deres alsidig og bedre sæder..

Et problem som IC2 led af næsten 15 år før man fandt en løsning, var varme. Ikke at levere varme, derimod at få fjernet varmen om sommeren; det har nogen gange været næsten ulideligt varmt. I følge flere ansatte ved Lollandsbanen skyldtes det klima-anlægget som åbenbart har været underdimensioneret. Hvorfor man så ikke har løst det noget før ved jeg ikke, men for et par år siden monterede man nogen nye anlæg på taget hvor de to vogne samles. Og denne løsning har virkelig hjulpet.

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.