Hejsa
Nogen der ligger inde med historie og meget gerne billeder omkring 1 C tenderlokomotivet der har kørt ved mange danske privatbaner?
Lurer lidt på om en BR74 kan bruges som understel for en vellykket 1 C i model...
Mvh
Kristian
__________________
Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Er det BR 91 (Pr T 9) typen, som f.eks. HV kørte med, du tænker på? En tysk industrimodel kan nemt gå for sådan en.
Bjarne
diablomandk
Indlæg: 311
jeg tænker om det kan være Hjørringbanen´s nr 23
se foto
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Drivhjulsdiameteren på maskinen er 1190 mm, på BR 91.3-18 1350 mm og BR 74 1500 mm, så BR 91 er vel det bedste bud. Længden over puffer er på Hjørring-maskinen 88oo mm, på Br 74 11190 mm og BR 91 10700 mm, så der skal under alle omstændigheder hugges en hæl og klippes en tå! Men, hvad pokker! Det er din privatbane!
Bjarne
diablomandk
Indlæg: 311
Smukt svar!!!! smukt svar
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.651
HLA #23 er lig den samme model, som kører Mariager - Handest
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
HLA #23 er lig den samme model, som kører Mariager - Handest
Det er nu ikke helt korrekt. Hjulstillingen er den samme, MHVJ's (HV 3) maskine er en "formindsket" BR 91 fra HV, mens HLA 23 er en anderledes type. Den er kortere end HV-maskinen, og ser derfor mere "kompakt" ud. HV 3 er en lettere formindsket udgave af sine sine tyske søstre, men stiller man et par billeder af HV 3 og en BR 91 op ved siden af hinanden, er det svært at se forskel. De største forskelle er domernes udseende og placering og den manglende rangerklokke på HV 3.
I øvrigt kan silhuetterne på jernbanen.dk også give et indtryk af maskinernes proportioner.
Ser man på billederne i Bay's bibel, kan man tydeligt se forskellen.
Bjarne
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 253
Tak for Jeres Info indtil videre - specielt det at BR91 måske passer bedre til en model end BR74.
Nu er der bare lige det at jeg skal bruge en 3-skinne udgave, og jeg umiddelbart kun er stødt ind i en 2-skinne BR91 fra Liliput og så med rødt understel. Hvorimod jeg ved at Märklin allerede har en BR74 med sort understel (oven i købet digital).
Men gør mig endelig klogere omkring BR91...
Med hensyn til forbilledet, er jeg gammel Hirtshals dreng og går jo så mest efter HB 31 og 32 senere HP 5 og 6, som jo også var de største af 1C maskinerne.
/Kristian
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Men gør mig endelig klogere omkring BR91...
/Kristian
Hvis det har interesse, kan jeg scanne de originale prøjsiske tegninger af T 9.3 (BR 91.3-18) og T 11 (BR 74), så du kan sammenligne med de danske "modparter".
Bjarne
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 253
Hej Bjarne
Ja det må du da mægtig gerne.
Jeg kiggede efter en Liliput BR91 i Frederiksberghallen søndag, men fandt desværre ingen.
(Fik i stedet købt 3 tankvogne)
Mvh
Kristian
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hej Kristian!
Beklager, det tog lidt tid, men her er de. Det er originale prøjsiske tegninger, på grund af størrelsen, har jeg valgt kun at scanne sidebillederne, men hvis du vil have fleredetaljer, sig til!
T12 øverst, T9.3 nederst.
Bjarne