Herhjemme kendes vending i 3 kantspor fra Gribskovbanen og sporveje.
Mon også de brugte det ved Randers Hadsund jernbane som jo havde dampvogne som GDS?
På Sardinien er de gået skridtet videre i Carbonia og har lavet en 5 takket stjerne til vending.
Se fx Google Earth, hvor der også er lagt billeder fra vending af 4 koblet damplokomotiv i 2008.
Gad vide hvad baggrunden er for det, har de også haft lange stive motorvogne på Sardinien?
Til vending af damplokomotiver er det normale jo at bruge en drejeskive.
Er det mon unikt?
Hilsen Søren
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hvorfor fem når tre kan gøre det?
MVH Kurt
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Det har sikkert noget med geometri at gøre for på den måde kan du enten arbejde på mindre plads end på en med 3 og kurverne må blive mindre, men det må kræve flere faste krydsninger
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej!
http://de.wikipedia.org/wiki/Gleisf%C3%BCnfeck
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
SørenG
Indlæg: 97
Hej Lars
Tak for det, så det findes andre steder.
Selvfølgelig havde tyskerne et ord for den slags.
Hilsen Søren