Jeg er kommet i tvivl om hvilke koblinger jeg vil bruge til mine vogne og lokomotiver.
Startede med Kadee, da jeg blev fascineret af udseende, den lethed de blev sammenkoblet med, samt den måde man brugte en magnet til afkobling.
Desværre oplevede jeg nogle ufrivillige afkoblinger på den bane min kammerat og jeg er ved at bygge. Min kammerat gik over til Rock type ll kortkopling, men jeg syntes de var for klodsede når de ikke var sammenkoblede.
Jeg endte med at skifte til Fleischmann profi kobling, både på grund af udseende og den rimelige lethed de blev sammenkoblede på.
Ud over vores fælles bane, har jeg også bygget et par moduler i min stue, fruen har heldigvis accepteret det, for både at eksperimentere med lys, landskab, men også at rangere lidt med mit materiel.
Her oplevede jeg at sammenkoblingen med Fleischmann profi koblinger alligevel ikke gik så let som jeg gerne ville have, godsvogne blev skubbet lidt for langt inden sammenkoblingen. Jeg husker stadig hvor let Kadee sammenkobler og søger nok den lethed igen.
Selv om jeg ikke kunne lide udseendet af Roco type ll, havde jeg nogle liggende og fik dem sat på et par vogne, og sammenkoblingen gik så let at jeg skiftede alle mine koblinger til Rock type ll.
Nu har jeg fortrudt det lidt, både på grund af udseende ( de er meget lange, når de ikke er sammenkoblede ) det ser lidt dumt ud på mine korte vogne, også på min sneplov, men også fordi jeg har 2 DSB traktorer "Klædeskabet" som jeg ikke kan bruge med de koblinger, det kan jeg i øvrigt heller ikke med de to andre type koblinger jeg har
Nu bliver jeg i tvivl om jeg skal gå over til bøjlekoblinger, fx. Rock standard bøjlekobling.
Hvad er jeres erfaring med bøjlekoblinger? Både positive og negative.
Denne gange vil jeg samle noget erfaring, inden jeg investerer i nye koblinger. Jeg har både Kadee og Fleischmann profi koblingerne liggende og vil ikke skille mig af med dem, før jeg er afklaret med hvad jeg vil bruge.
Lasse
PS. Jeg ved ikke om det har nogen betydning, men jeg kører DCC.
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
Brug den kobling du bedst kan lide. Bøjlekoblinger er OK! hvis du bruger de rigtige - d.v.s. Fleischmanns som FREMO anvender eller Roco der har fået et lille vrid.
Ellers kan du lave en lille tråd (piano) der er bukket så den griber kortkoblingen (Rocos lange eller Fleichmanns profi) - det har jeg gjort (Fleischmann profi)
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Flemming
Ved du Fleischmann og Roco bøjlekoblinger kobler let? og ikke mindst, om man skal vride vognene rundt for at afkoble.
Det lyder interessant med den lille tråd, har du et billede af det? Den kunne evt. bruges på mine "klædeskabe"
mvh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
gemiko
40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960
Greve
Indlæg: 139
eller Roco der har fået et lille vrid.
Hej Flemming, hvad og hvor laver du det lille 'vrid', jeg er selv ved at afprøve forskellige koblingssystemer til mit kommende anlæg, derfor er jeg interesseret.
Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".
Gerner
Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.
Jeg bruger Lenz digital DCC.
Medlem af DE5 og FREMO.
www.gemiko.dk
spazerman
AM
Indlæg: 121
Hej Lasse.
Jeg er medlem af fremo i Østjylland. Vi bruger i H0 Europa gruppen udelukkende Fleischmann's bøjlekobling nr. 6511. Den kobler rigtigt let, såfremt vognen er vejet op samt at grundlaget for koblingen mellem vognene er optimale. Optimale forhold er når kurven eller radien er meget lille.
Det kan aldrig helt undgås at en vogn ikke kobler, men det bør høre til sjældenhederne.
Håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Jan
FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI
www.facebook.com/modernraildk
YouTube : modernraildk
Instagram: modernrail_dk
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&...
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Jan
Tak for svar, det var lige præcis den slags erfaring jeg søgte. For mig er det vigtigt at man kan koble meget let og så den lille detalje med ekstra vognvægt er rigtig god.
Vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Bent
Tak for linket. Jeg kender godt siden, har været derinde mange gange og læse. Har også brugt de andre sider med bl.a. kraner.
Jeg har ikke rigtigt kunne se hvor gamle de forskellige kommentarer angående koblinger er, tænkte at de måske havde nogle år på bagen. Derfor søgte jeg efter friske erfaringer.
Vil nok prøve at købe kobling 6511 og afprøve dem.
Denne gang vil jeg ikke lægge ud med at købe koblinger til alle mine vogne og lokomotiver, som jeg har gjort med Kadee, Rock type ll og Fleischmann profi.
Man bliver vel klogere med tiden.
Vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.712
Eller er det fattig ...............
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej Bent
Tak for linket. Jeg kender godt siden, har været derinde mange gange og læse. Har også brugt de andre sider med bl.a. kraner.
Jeg har ikke rigtigt kunne se hvor gamle de forskellige kommentarer angående koblinger er, tænkte at de måske havde nogle år på bagen. Derfor søgte jeg efter friske erfaringer.
Vil nok prøve at købe kobling 6511 og afprøve dem.
Denne gang vil jeg ikke lægge ud med at købe koblinger til alle mine vogne og lokomotiver, som jeg har gjort med Kadee, Rock type ll og Fleischmann profi.
Man bliver vel klogere med tiden.
Vh
Lasse
Hej Lasse
Jeg tror næppe du finder en grundigere gennemgang af koblinger - de er der alle sammen, andre steder. Dit og andre i lignende problem stilling, største problem er nok at der er lige så mange meninger som der er folk der beskæftiger sig med problemet. Uanset hvilken kobling du vælger vil du også "arve" koblingens ulemper. Jeg har i mange år (forgæves) forsøgt at sælge ideen om "Göteborg-koblingen" i vores klub men det har altid strandet på at flere af de andre, i klubben, fandt arbejdet med fremstillinge for stor! Stor var min overraskelse over de erfaringer Flemming Ormstrup fortalte om, dem er jeg aldrig stødt på - og sådan er der så meget!! Vi har i klubben besluttet at vi anvender Fleischmann Profi-kortkobling, der besidder mange dyder, men så sandelig også en hel del bøvleri. Jeg er overbevist om at uanset hvilket system du vælger, vil du opleve noget der er mindre godt. For mig at se handler det om at du må vælge hvilke fordele og ulemper der passer dig bedst, det mener jeg du vil kunne af de kommentarer der knyttet til MY 12 87 store gennemgang af de forskellige koblingstyper.
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Jørgen
Ja, også det :~
Vh lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Flemming
Jeg syntes også at det er en rigtig god side, jeg har læst kommentarerne mange gange, det var det der gjorde at jeg købte Fleischmann profi.
Ja, en 100 % perfekt kobling findes ikke, så nu vil jeg prøve Fleischmann 6511 og så se på fordele og ulemper ved de 4 typer koblinger jeg så har og så vælge den der passer mig bedst.
Tak for input.
Vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk