Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.723

PB

Danmarks Jernbanemuseum nedlægger Randers-afdelingen

Set på MY 1287

I forbindelse med omorganisering er det med virkning fra 1. oktober 2014 besluttet at lukke Danmarks Jernbanemuseums værksted i Randers, men dog at opretholde magasiner på stedet og periodevis køre veterantog derfra.

Beslutningen vækker - atter engang - bestyrtelse i jernbaneentusiast-kredse, læs for eksempel den lange tråd på Jernbanen.dk. Selve museets pressemeddelelse og forklaring på lukningen kan læses på Fra Museumstog til Danmarks Jernbanemuseum .

De frivillige som hidtil har deltaget i restaureringsarbejdet i Randers har fortsat mulighed for at give en hånd med ved afdelingerne i Odense, Roskilde og København.
(jh) 30.09.2014

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

joergen1978

Automatiktekniker/ elektronikmekaniker

Billund

Indlæg: 180

PB  Blog  Hjemmeside

det er fuldstændig hul i hovedet, det der er sket med jernbane museet, efter de skiftede til en skrankepave. 

Regeringen må være ude på at nedlægge jernbane museet. ligesom de nedlægger eller sælger alt andet statsejet, for laveste bud. 

Hvornår vågner befolkningen op og smider levebrøds paveskrankerne for porten, før de er lykkedes med at smide vores historie og beredskab på møddingen.

__________________

Jørgen Rasmussen

medlem af FREMO

Køre Dansk epoke 4c-6

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Lad os nu lige se hvor galt det går hen og bliver. Det er jo ingen hemmelighed at der er sparekrav, og der bliver nødt til at blive prioriteret også indenfor Museumstog. Og der vil også fremover blive kørt tog fra Randers.

Man har måske haft kigget på at Sydjyllands Veterantog ligger i Lunderskov med værksted og det hele i forvejen, som jo senest er blevet en selvstyrende afdeling under Jernbanemuseet. 

Derudover er der jo Mariager-Handest, Limfjordsbanen og Bryrup-Vrads, ligesom der også er Struer Jernbaneklub og Bjergbanen i Lemvig i Jylland i forvejen.

Mvh

Claus 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

Skovsøekspressen skrev:

Man har måske haft kigget på at Sydjyllands Veterantog ligger i Lunderskov med værksted og det hele i forvejen, som jo senest er blevet en selvstyrende afdeling under Jernbanemuseet. 

Det er ikke korrekt. Klubben er ikke længere en afdeling under Jernbanemuseet, men ligger i privat regi som selvstændig klub. Der samarbejdes dog stadig med Jernbanemuseet.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

condor-9 skrev:

Det er ikke korrekt. Klubben er ikke længere en afdeling under Jernbanemuseet, men ligger i privat regi som selvstændig klub. Der samarbejdes dog stadig med Jernbanemuseet.

Og samarbejdet mønter sig bl.a. i trækkraft til Sydjyllands Veterantogs toge. Bl.a. MO 1848 i sommer. Det kan godt være lidt svært at rede trådene ud nogen gange, med de ting der er sket indenfor området, selv om man selv burde vide bedre Wink   

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

AndreasM

LKF

Indlæg: 79

PB  Hjemmeside

condor-9 skrev:

Skovsøekspressen skrev:

Man har måske haft kigget på at Sydjyllands Veterantog ligger i Lunderskov med værksted og det hele i forvejen, som jo senest er blevet en selvstyrende afdeling under Jernbanemuseet. 

Det er ikke korrekt. Klubben er ikke længere en afdeling under Jernbanemuseet, men ligger i privat regi som selvstændig klub. Der samarbejdes dog stadig med Jernbanemuseet. 

Men dog en klub uden materiel, det er nemlig Jernbanemuseets :)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hmm.

Måske der er fornuft i det hele, at have så meget værktøj på flere steder er ikke let, det er jo ikke som i vores lille bilgarage, et par skruetrækkere og fastnøgler, nej her drejer det sig om mastodont værktøj, det fylder og er smart at have kun et sted.

Jeg vil da osse meget gerne kunne komme til Odense på museet og se de reparerer på vores lokomotiver og vogne, det er osse en del af museumets hverdag!

Hvis vi skulle have værkstedet i Randers til at bestå, skal vi måske helt udskille DSB og BaneDanmark fra museet, så kunne de som i Tyskland søge EU støttemidler, men det får statsvirksomheder intet ud af, de har jo penge nok at tage af fra statskassen mener EU!

Jeg håber ikke det er vejen tilbage, men vi ved aldrig !

Mvh. Erling.

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 758

PB

Jeg kan ikke helt gennemskue de forskellige tråde om lukningen af afdelingen i Randers.

Er det nogen som har information om hvad det betyder for åbent hus i Randers?

Jeg formoder det er slut, men jeg kan jo have læst og/eller forstået det forkert (håbe håbe!!)

På forhånd tak for info!

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.