Set på MY 1287
I forbindelse med omorganisering er det med virkning fra 1. oktober 2014 besluttet at lukke Danmarks Jernbanemuseums værksted i Randers, men dog at opretholde magasiner på stedet og periodevis køre veterantog derfra.
Beslutningen vækker - atter engang - bestyrtelse i jernbaneentusiast-kredse, læs for eksempel den lange tråd på Jernbanen.dk. Selve museets pressemeddelelse og forklaring på lukningen kan læses på Fra Museumstog til Danmarks Jernbanemuseum .
De frivillige som hidtil har deltaget i restaureringsarbejdet i Randers har fortsat mulighed for at give en hånd med ved afdelingerne i Odense, Roskilde og København.
(jh) 30.09.2014
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
det er fuldstændig hul i hovedet, det der er sket med jernbane museet, efter de skiftede til en skrankepave.
Regeringen må være ude på at nedlægge jernbane museet. ligesom de nedlægger eller sælger alt andet statsejet, for laveste bud.
Hvornår vågner befolkningen op og smider levebrøds paveskrankerne for porten, før de er lykkedes med at smide vores historie og beredskab på møddingen.
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Lad os nu lige se hvor galt det går hen og bliver. Det er jo ingen hemmelighed at der er sparekrav, og der bliver nødt til at blive prioriteret også indenfor Museumstog. Og der vil også fremover blive kørt tog fra Randers.
Man har måske haft kigget på at Sydjyllands Veterantog ligger i Lunderskov med værksted og det hele i forvejen, som jo senest er blevet en selvstyrende afdeling under Jernbanemuseet.
Derudover er der jo Mariager-Handest, Limfjordsbanen og Bryrup-Vrads, ligesom der også er Struer Jernbaneklub og Bjergbanen i Lemvig i Jylland i forvejen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Man har måske haft kigget på at Sydjyllands Veterantog ligger i Lunderskov med værksted og det hele i forvejen, som jo senest er blevet en selvstyrende afdeling under Jernbanemuseet.
Det er ikke korrekt. Klubben er ikke længere en afdeling under Jernbanemuseet, men ligger i privat regi som selvstændig klub. Der samarbejdes dog stadig med Jernbanemuseet.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er ikke korrekt. Klubben er ikke længere en afdeling under Jernbanemuseet, men ligger i privat regi som selvstændig klub. Der samarbejdes dog stadig med Jernbanemuseet.
Og samarbejdet mønter sig bl.a. i trækkraft til Sydjyllands Veterantogs toge. Bl.a. MO 1848 i sommer. Det kan godt være lidt svært at rede trådene ud nogen gange, med de ting der er sket indenfor området, selv om man selv burde vide bedre
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
AndreasM
LKF
Indlæg: 79
Man har måske haft kigget på at Sydjyllands Veterantog ligger i Lunderskov med værksted og det hele i forvejen, som jo senest er blevet en selvstyrende afdeling under Jernbanemuseet.
Det er ikke korrekt. Klubben er ikke længere en afdeling under Jernbanemuseet, men ligger i privat regi som selvstændig klub. Der samarbejdes dog stadig med Jernbanemuseet.
Men dog en klub uden materiel, det er nemlig Jernbanemuseets :)
The Bernina Project - Smalle spor, store visioner - Schweizisk alpeanlæg under opbygning
Togsøn
Indlæg: 222
Hmm.
Måske der er fornuft i det hele, at have så meget værktøj på flere steder er ikke let, det er jo ikke som i vores lille bilgarage, et par skruetrækkere og fastnøgler, nej her drejer det sig om mastodont værktøj, det fylder og er smart at have kun et sted.
Jeg vil da osse meget gerne kunne komme til Odense på museet og se de reparerer på vores lokomotiver og vogne, det er osse en del af museumets hverdag!
Hvis vi skulle have værkstedet i Randers til at bestå, skal vi måske helt udskille DSB og BaneDanmark fra museet, så kunne de som i Tyskland søge EU støttemidler, men det får statsvirksomheder intet ud af, de har jo penge nok at tage af fra statskassen mener EU!
Jeg håber ikke det er vejen tilbage, men vi ved aldrig !
Mvh. Erling.
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Jeg kan ikke helt gennemskue de forskellige tråde om lukningen af afdelingen i Randers.
Er det nogen som har information om hvad det betyder for åbent hus i Randers?
Jeg formoder det er slut, men jeg kan jo have læst og/eller forstået det forkert (håbe håbe!!)
På forhånd tak for info!
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner