Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

CAR vogn brug ( lokomotivet 105 ) + noget om fremtid - tilføjelse/rettelse i første indlæg

Hej

kun en lille rettelse til oprangering og brug af CAR vogn. - CAR vogne har ikke kørt på Sjælland ( a ) - så oprangeringerne bør hedde Nyborg - xxxxx - og der var forskel på oprangering på Sjælland og Fyn/Jylland - BL i tog 95 ( som ikke er nævnt ) blev dog overført med færge - det samme generelt om post-rejsegods og sovevogne - enkelte AV vogne har også været overført - Broen og tunnel var der jo ikke på det tidspunkt - og der kan man så se - hvor hurtigt man vender sig til noget - og glemmer!!

men jeg vil senere komme med noget om oprangeringer på begge sider af bæltet - herunder også maskinløbsplaner, maskinstationeringer mm - skal lige have nærlæst stoffet og planerne og redigeret det, da venlige og hjælpsomme mennesker har hjulpet med at fremskaffe disse ting - og derfor en foreløbig tak til disse

( a ) det bedes bemærkes at det kun gælder for lokomotivtrukne tog - CAR kørte på Sjælland i Englænderen 1951 - 1954, se længere nede i indlæggene - oplysning fra Klaus K og min forglemmelse

 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Nu er der så det at sige til det, at en hel del af os altså ikke skeler til om materiellet kun har kørt i 1. eller 2. distrikt. En modelbane er altid noget med kompromiser, de er meget tæt forbundne. Min modelbane får således både jysk og sjællandsk forbillede. Og hvor mange sjællændere har fx ikke en N-maskine kørende? (og tilsvarende jyske anlæg en S-maskine). Det skal i hvert fald ikke afholde en fra at anskaffe denne her vogn.

Og det er også som regel kun i klubberne at der er plads til at køre med helt korrekte oprangeringer. Derhjemme bliver det altid noget der er tillempet efter forholdende, dvs. et tog med fx. max 4-5 personvogne. Alene af den grund mener jeg sagtens det kan forsvares at skaffe CAR-vognen. Det er en utrolig flot vogn, og jeg har på fornemmelsen at den hurtigt kan blive solgt ud.

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.107

PB  Blog  Hjemmeside

Skovsøekspressen skrev:
Nu er der så det at sige til det, at en hel del af os altså ikke skeler til om materiellet kun har kørt i 1. eller 2. distrikt.

Nej, det er jo lige det: Min kommende modelbane får udgangspunkt i den vestlige del af Limfjorden, maj 1962 - og det sætter jo unægteligt nogle grænser for, hvilket materiel jeg "officielt" kan bruge; og jeg har heller ikke tænkt mig at lade mig diktere af det.

Men derfor er der jo da stadig spændende at vide, hvordan tingene hang sammen i virkeligheden - og h087 er jo mildest talt et unikum på dette område. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

Claus skrev: Nu er der så det at sige til det, at en hel del af os altså ikke skeler til om materiellet kun har kørt i 1. eller 2. distrikt.

Lars S skrev : Men derfor er der jo da stadig spændende at vide, hvordan tingene hang sammen i virkeligheden

netop og det er det jeg skriver om - og hvis man nu læste hvad der blev skrevet - og ikke lader sig distraherer om hvem der skriver det - kunne det jo være at man bedre forstod det

jeg blander selv en køreplan/materiel sammensætning fra Randers - Frederikshavn sammen med en køreplan/materielsamsætning Nyborg - Fredericia - Padborg + lidt Lille Nord + Gl Skive H - Glyngøre

men derfor skal virkelighen være korrekt historisk - hvad vi gør i model og på modelbanen - bestemmer vi selv - I gør det på jeres måde og jeg gør det på min måde - og der har vi alle ret - hvad jeg gentagne gange har gjort opmærksom på - så jeg behøver vel ikke at gentage det hver gang 

PS - og det kan ikke nok understreges - hvis ikke mange andre ( og hvis jeg skulle skrive deres navne her ville jeg nok ikke blive færdig i dag ) havde/har/gør skrevet, hjulpet med planer, oplysninger, foto og meget meget andet - havde jeg ikke haft den viden - det er så kun et fattigt forsøg på at vidregive disse ting i en mere samlet form jeg ydmygt forsøger på

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

h087 skrev:

PS - og det kan ikke nok understreges - hvis ikke mange andre ( og hvis jeg skulle skrive deres navne her ville jeg nok ikke blive færdig i dag ) havde/har/gør skrevet, hjulpet med planer, oplysninger, foto og meget meget andet - havde jeg ikke haft den viden - det er så kun et fattigt forsøg på at vidregive disse ting i en mere samlet form jeg ydmygt forsøger på

Rigtigt og prisværdigt! Ingen af os er født med viden om jernbaner, vi får den kun ved at andre bliver ved med at videregive til os.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

kka-dk

Indlæg: 73

PB

Hejsa,

h087 skrev:

kun en lille rettelse til oprangering og brug af CAR vogn. - CAR vogne har ikke kørt på Sjælland - så oprangeringerne bør hedde Nyborg - xxxxx - ...

Det er altså ikke rigtigt; der kørte CAR-vogne i Englænderen - også på Sjælland - fra vinterkøreplanen 1951 til 1953/54, dog ikke sommer 1953.

Mvh.

Klaus K.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Klaus K

det har du faktisk ret i - og jeg har da også selv skrevet det i et tidligere indlæg om noget andet, - så vinteren 51/52: MO=AD/AY=CAR=MO, sommeren 52: MK/FK=?=AD/AY=CAR=MO, vinter 52/53: MO=AD/AY=CAR=MO, sommer 53: MK/FK=AC=CB=AD/AY=MO, vinter 53/54: MO=AD/AY=CAR=MO og så nix veiter - derfor ikke taget med  - men korrekt at det burde jeg havde skrevet

? muligvis en AC=CB eller AV=CB med også

sorry - og det viser så at man ikke husker alt hele tiden og derfor har brug for at nogen husker een på det - håber at det rettede op det:bigsmile:

undskyldningen eller rettere forklaringen er nok at vi snakkede om lokomotivtrukne tog i relation til artiklen i lokomotivet - men det må jo nok siges at være for langt ude af sidesporet:(

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

diablomandk

Indlæg: 311

PB

HE HE så blev han sgu sat lidt på plads den gamle ( flemming vrider sig helt sikkert og smilet er så stort nu har igen noget han kan bruge imod dig )

nå men men men jeg er jo ikke helt inde i alt det her med jyske og sjællandsk og hvem hvad og hvorfor.

jeg ved hvad en n maskine er sådan set også s maskinen ( og s-masninen har da været over sundet dog i nyertider )

men alle de vogne. jeg ved de på jernbanen. dk har nogle flotte ilustret tegninger jeg bruger dem tit nå i snakker om b vogne og ADHD vogne ( he he )

men tror i tommy vil blive ked af at nå i snakker om dem her lige låner så nogle som mig der ikke helt er skide stærk kan få en syn ide om hvad vi lige snakker om.

altså sætte et lille foto ind af omtalet materiel.

2 h087( en af de tre store( som fratisk er en lille mand ))tak for igår desvære kørte jeg lige en lille tur med t297 og mærket i den eneside samt Tét i den anden faldt af. kan vi gøre det om og evt lime dem fast ???

 

Brian ( der også kan bruge snakketøjet )

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

tja - det skal ske engang imellem

og selv tak for i går - og jeps - det kan vi godt - vi eller rettere jeg glemte at fixere dem - du tager bare lidt mere materiel med og så har vi nok mere fred og ro - det var lidt hektisk i går med de mange mennesker

tror ikke Tommy vil være glad for det - men der kan laves link eller jeg kunne smide foto af det nævnte materiel ind fra min egen samling - hvis du snakker de små tegninger eller vignetter ( de små tegninger ) har jeg en aftale med Tommy ( der meget venligt gav sin tilladelse ) - at det gør jeg kun i forbindelse med - hvis jeg laver en køreplan -og oprangeringsplan og vil ilustrere den med materiel - og der vil de blive mindre endnu - således at de kan være på en linie med 10 eller 12 punkt skrift

ja ca 1670mm

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.