Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.714

PB  Blog  Hjemmeside

Uordenssignal

Da' alle sammen.

Jeg er ved at lege med at lave (nok) et blinkrelæ til en overskæring baseret på en Arduino med bløde blink osv.

Den skulle også gerne kunne styre uordenssignaler, men her har jeg et spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart har kunnet finde svar på: Ved en fuldt sikret overgang med bomme, vil jeg gå ud fra, at uordenssignalet først slukker, når bommene er nede.

Men hvad med en overskæring, der kun er sikret med blink og klokker - altså ingen bomme? Hvornår slukker uordenssignalet? Så snart blink og klokker går i gang, eller er der en forsinkelse på, så færdsel, der allerede er ude i overskæringen, når blinket starter, har en chance for at komme væk?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

model65

Vejle

Indlæg: 8

PB

Hej

Uordenssignalet slukker eller blinker med hvidt lys, afhænging af type, når de sidste bomme er 10 grader over vandret.

Ved en overkørsel uden bomme sker det når lysene blinker / klokkerne går i gang.

__________________

Hilsen Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.714

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Peter.

Tak for svaret - så bliver det jo ret nemt at lave, kan jeg høre. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Barner860

Indlæg: 15

PB

Hvis en overkørsel ikke er udstyret med bomanlæg så er hastigheden ikke over 75 km/t og derved er der heller ikke noget uordenssignal men kun overkørselssignaler.

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 117

PB

model65 skrev:

Hej

Uordenssignalet slukker eller blinker med hvidt lys, afhænging af type, når de sidste bomme er 10 grader over vandret.

Ved en overkørsel uden bomme sker det når lysene blinker / klokkerne går i gang.

Det afhænger så af epoken. Til at starte med, og vel op til engang i 1970-80-erne, var overkørslen sikret, når bommene var 15 grader fra lodret, altså slukkede de gule lys og det hvide blink tændte, mens bommene var på vej ned. Det er så senere ændret til, at bommene skal være under 15 grader fra vandret.

MVH Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Muncken

LKF A+B

Indlæg: 77

PB

Jeg passerer nu ellers jævnligligt ovk-anlæg uden bommme med 120 km/t! Eneste hastig særligt tilknyttet ovk er højst 140 kmt/t, samt ovk-uo 5 km/t!

__________________

Mvh Torben Munck

Forsøger at gøre det bedre næste gang...

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 117

PB

Barner860 skrev:

Hvis en overkørsel ikke er udstyret med bomanlæg så er hastigheden ikke over 75 km/t og derved er der heller ikke noget uordenssignal men kun overkørselssignaler.

Som Torben skriver, så kan der sagtens køres mere end 75 km/t, hvor der eret advarselssignalanlæg (altså overkørsel uden bomme). Jeg fandt et eksempel fra Vendsyssel, hvor strækningshastigheden er 120 km/t og hvor der var advarselsanlæg i overkørsel 25 ind til for få år siden (jeg fandt vedlagte fra TIB gældende i 2014; med signalprogrammet er det vist ændret til bom-anlæg; jeg har ikke kigget i strækningsoversigten).

Her et udklip af kabelplanen for overkørslen, hvor signalopstillingen ses:

Udsnit af kabelplanen for ovk 25

 

Og her udklippet fra TIB:

TIB udsnit strækning 25

 

/Jan

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.714

PB  Blog  Hjemmeside

Hvor er det dejligt med disse indlæg, der gør os alle klogere - ihvertfald mig.

Jeg var selv lidt i tvivl om spørgsmålet med uordenssignal kontra bomme, men jeg har lovet at lave en styring til en klub, de vil gerne have det på den måde, så jeg vil under alle omstændigheder lave det.

Og nu kan jeg så se, at det også holder vand hos forbilledet, og det er jo kun dejligt. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.