Finder der noget sted en list over hvad de forskellige forkortelser står for ?
F.eks
Za 99634 (hvad står Za for ? )
Ze, Q, Qf, U, Ud, B, Ca, Car....................
og alle de andre forkortelser
__________________
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Hvis man er sådan helt på bar bund, er dette et glimrende sted at begynde
http://jernbanen.dk/dsb_vogne.php
Der skal dog arbejdes lidt for finde oplysningerne. Om litra ZA skal man vide, at der skal ledes (f eks) her http://jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1893&id=5&n=carlsberg-bryggerierne
... men ellers findes der hele bøger, der beskæftiger sig med emnet (emnerne) . Endelig kan Google være til stor hjælp.
Svend
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvis man er sådan helt på bar bund, er dette et glimrende sted at begynde
http://jernbanen.dk/dsb_vogne.php
Der skal dog arbejdes lidt for finde oplysningerne. Om litra ZA skal man vide, at der skal ledes (f eks) her http://jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1893&id=5&n=carlsberg-bryggerierne
... men ellers findes der hele bøger, der beskæftiger sig med emnet (emnerne) . Endelig kan Google være til stor hjælp.
Hej Svend, tror du har misforstået spørgsmålet. Derfor du henviser til forkerte link.
Tror at Helweg kender til de sider du henviser til. Han har været på denne side i mere end 2 år.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Helweg
Indlæg: 316
Hej Ivan, nej Svnd er faktisk inde på noget, og ja jeg kender godt de sider ....
Men selv disse ellers udemærke sider giver ikke svar på mit spørgsmål....
For hvad står ZA for .... Eller
ZC
ZE
ZG
ZM
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Helweg
du kan også kigge lidt her
http://www.sporskiftet.dk/forum/rigtige-jernbaner/dsb/uic-1967-omnummeri...
http://www.sporskiftet.dk/forum/rigtige-jernbaner/dsb/uic-omlitreringen-...
det giver måske lidt indsigt og forståelse
mvh
henning h087
ps - et emne jeg nok vil tage op på www.rundremisen.dk sammen med hvad DRM I og DRM II tegninger, HL, HP og HG tegninger mm ( som der henvises til og nævnes nogle gange ) står for og betyder -endvidere hvad Tillæg til DRM I og II er for noget. osv - en ide jeg har puslet med i lang tid og forberedt til at lægge på forummet - også den litreringshistoriske side af sagen. ( som du efterlyser )
men det er et pokkers stort emne - så det ligger der ikke lige imorgen
psps - menligelige:
du og jeg bygger et hus med das i gården der skal sælges, det kalder vi A - kortpause - stikker med klør - solgt
så bygger vi et nyt der er magen til det vi byggede før, altså A igen, men dette hus har das inde i huset - altså da det er lidt finere kalder vi det wc - men hvordan beskriver vi lige forskellen
vi kan gøre som her at skrive det fuldt ud, men vi kunne også gøre dette
altså : Hus A med das bliver til Adas
og hus A med wc bliver til Awc
lidt forenklet, men beskriver sådan set at man fastlægger nogle bogstaver og eller tal til forskellige betydninger og laver en fortegnelse over det
A = personvogne 1 kl eller AB personvognevogne med 1 og 2 kl
noget andet ved fx 1 kl vogne og 1 & 2 kl vogne blev det fastlagt at A/AA til AP var rene 1 kl vogne og derefter fra AR til AZ var 1 og 2 kl vogne
B = personvognevogne med 2 kl
C = personvognevogne med 3 kl ( efter 1934 2 kl eller fællesklasse )
så en vogn med alle tre klasser = ABC osv
D = postvogne
E = rejsegodsvogne
og så laver vi en C vogn
da det er den første kalder vi den CA ( skal skrives som CA ) ( nå det kan vi så ikke her - men C skal være større end de efterfølgende bogstaver - men alle er store bogstaver - også kaldet majuskel -
sådan her - dog her en AF
vi laver så en ny vogn næsten magen til den første, men der er flere pladser - så derfor kalder vi den CB
så C = hovedgruppe
A eller B = undergruppe
osv
nu laver vi en CA om så den har rejsegodsrum og derved bruger vi E som betyder rejsegodsvogn så nu hedder den CAE
og så igen
så C = hovedgruppe
A = undergruppe
E = betydning for udstyret med - her rejsegodsrum - derfor E
dvs at 3 bogstav har en betydning for udstyr
fx M = egenvarme fx ATM( koksfyr )
hvor
A = hovedgruppe 1 kl eller 1 og 2 kl vogn
T = undergruppe at det er en 1 og 2 kl vogn
M = egenvarme
hvorimod at fx ATM 244 der havde styreledninger ABC ikke fik betydningslitra L efter 1962 - her noget ulogisk logisk som også næves nedenfor igen og igen.
eller S for styrerum/førerum ( styrevogne fx CLS, CPS og CRS )
eller L = lille udgave af fx CM med 72 pladser og CML kun 36 - 48 pladser (ex AT og AF vogne) - og dette før 1962 idet at L efter 62 fik betydningen styreledning og CML fra før 62 blev til CMZ, hvor Z måske = Zpeciel
før 62 var der ingen bogstavsbetydning for styreledninger - som så blev indført i 62 fx CP 3246 med ABC styreledninger før 62 blev til CPL 3246 efter 62
så tager vi en CR -
C = hovedgruppe
R = undergruppe
den får så egenvarme for at kunne køre med trækkraft der ikke kan opvarme vognene så nu hedder den
CRM
den får så styreledninger og hedder så (efter 62 CRML)
så nu er der et 4 bogstav for udstyr -
men hvad så med CRS - her en undtagelse - for en CRS med egenvarme og styreledninger burde hede CRMLS - altså et 5 bogstav for udstyr - men nej
den hed stadig CRS - idet at S indikerede at den havde styreledninger og egenvarmen blev ikke nævnt - og her er det så det bliver ulogisk logisk ulogisk igenigenigen - og det gik så helt grasat med UIC litrering og cifferlitrering efter 1965 og frem til idag - det ender vel med at det fylder hele siden på materiellet - og er en absolut god grund til at holde sig til epoke 3 eller tidligere og hvem pokker kan huske 17 bogstavers (Ogsåkandetværenok)- og 31(1248163264128256512102420484096) tals betydninger - og den bog må vej aht(h = betydning for mindre pænt ord i politisk korrekthed som fx at det ikke hedder bænkbums mere, men alternativ kommunal boligbesidder - oh vor herre til hest (sådan katolsk - ikke hesten forstås)) - og så skal man førtidspensioneres pga skæv ryg - næ epoke 3, om jeg må bede
og sådan kan vi blive ved - og nu bliver det indviklet - og det lader vi så lige pt blive liggende
og så lige Z vogne - en vedtagelse at privatevogne optaget i DSBs vognpark skulle litreres Z og så lige også at
99 xxx P nummereret vogne til indenlandsk kørsel
5xx xxx P nummereret vogne til udenlandsk kørsel samt T eller RIV mærket
med mindre at der var en bi-lateral aftale som ved fx CL vogne mellem DSB og DB ( kørsel Padborg - Flensborg / Tønder - Nieböll )
Personvogne skulle være RIC mærket for udenlands kørsel - og har ikke noget med Z vogne at gøre
igen en fastlæggelse for betydning
ZA/ZB lukkede afkølingsvogne (ølvogne) Carlsberg fik ZA ( var vist dem med flest vogne ) og Tuborg, DDSF og Stjernen måtte deles om ZB
ZC = kadavervogne
ZE = beholdervogne ( tankvogne ) her må de forskellig bensinselskaber så deles om litraet, men fik forskellige talgrupper fx DDPA/Esso 502, BP 503 - som dog så aligevel ikke holder stik i det lange løb
ZF = Fisketransportvogne, logisk nok kunne F stå for fisk
og så kan vi blive ved ---- og det gør vi så ikke lige nu....
der venter kaffebaffegaffe
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Helweg
Indlæg: 316
Tak Henning, du har sku forstået hvad jeg var ude efter hihi ... trode altså ikke at det var så indviklet.
Jeg vil helt sikkert se frem til dit andet kapittel i denne laaaaange historie.
især om alle de andre Z'er
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk