Hej!
For tiden er Køgebanen lukket. Det sker for at elektricificerer køgebanen. På banedanmarks hjemmeside kan man læse sig til at bane og toge skal elektricificers. Dette sker allerede i år 2018. Men det betyder jo så at Lima MR/MRD må udrangere og erstattes af en elektrificeret udgave. Er der nogle, som har en idé om hvilket tog man for fremtiden skal tage, når man skal ud på en af danmarks flotteste jernbanestrækninger?http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=18769
Mvh :) ..
TogSvendsen
Indlæg: 437
Det var også på tide at få smidt den Lima ud. De kan jo kigge på MCKs kommende MR/MRD.
Der er også den mulighed at du mente "litra"...
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 580
Hej!
For tiden er Køgebanen lukket. Det sker for at elektricificerer køgebanen. På banedanmarks hjemmeside kan man læse sig til at bane og toge skal elektricificers. Dette sker allerede i år 2018. Men det betyder jo så at Lima MR/MRD må udrangere og erstattes af en elektrificeret udgave. Er der nogle, som har en idé om hvilket tog man for fremtiden skal tage, når man skal ud på en af danmarks flotteste jernbanestrækninger?http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=18769
Mvh :) ..
Nu er indlægget lagt under rigtige jernbaner & DSB, så der er nok ikke tænkt på Lima vs McK.
Og til spørgsmålet, så synes jeg ikke at have set hvilket matriel der skal køre på banen. Når den genåbner, vil der ske prøvekørsler med Desiro, som man får tilover i det jyske.
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Fini
studerende
Indlæg: 4
Tak for svaret.
Selvfølgelig var der tale om et litra MR/MRD og ikke et lima...
Jeg er nok det man kan kalde for en jernbane dingo. Så der er en masse, som jeg ikke ved endnu.
På næstved station holder noget, som jeg i starten troede var et LINT 41, da jeg syntes det lignede et LINT 41. Men så er der nok tale om Desiro..
Tak for hjælpen.
Mvh.
TogSvendsen
Indlæg: 437
Nej virkelig? Jeg glemte at skrive "ironi kan forekomme". Jeg beklager dybt og tager mine tæsk!
Skaarup
Indlæg: 50
Husker at have hørt at Odder/Grenå-banens DSB Desiro tog skal bl.a. køre her, når Banerne ved Århus lukkes for ombygning til Århus letbane.
Se evt her: http://stiften.dk/aarhus/naerbane-lukker-og-slukker
Mvh Skaarup
Bjarne Abel
modelbygger - fortrinsvis færger og skibe
Indlæg: 75
Du har misforstået grunden til at Køgebanen er lukket. Den bliver ikke elektrifioeret nu, men de byggerr tunnel under Køge stations sporområde og de bygger broer højere til kørestrømsanlæg samt sænker sporene under de broer hvor det er for bekosteligt at rive dem ned.
Altså man gør klar til elektrificeringen, men den kommer ikke nu. De tog der klarer trafikken på Århus nærbane til Odder og til Grenaa litra MQ bliver sendt til Køgebanen og sat ind i 2016. Så det er i første omgang dem du skal have fat i.
Når banen e elektrificeret vil det nok i første omgang være ER togene der kommer til at køre på den. Senere når hele banen til Rødby er elektrificeret så kommer de nok andre typer tog til. Og godstogene vil nok komme den vej når Femerntunnellen er klar men det sker vist ikke lige med det første.
Sider på nettet:
- færgemodeller
- abels tog
- bryggerivogne
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.730
De tog der klarer trafikken på Århus nærbane til Odder og til Grenaa litra MQ bliver sendt til Køgebanen og sat ind i 2016.
Men resultatet er ikke en mangel på materiale mellem Odder og Grenaa?
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Århus nærbane bliver del af århus letbane. Og i den forbindelse kommer der to nye tog typer til århus letbane. Et normalt letbane tog til at kører på de nye strækninger, samt en semi letbane tog type (120 km/t) til den eksisternede bane som ombygges.
Jeg kan ikke lige huske hvem der er blevet tog leverandør. Mon ikke der er alstrom og alsaldor STS.
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
nktog
Indlæg: 119
Det er Stadler Tango og Variobahn
Se her: http://www.letbanen.dk/2014.aspx
mvh
Niels Kristiansen
Fini
studerende
Indlæg: 4
Tak for svaret!
Når der igen ruller godstoge igennem min fødeby er jeg jublende glad og den første, som står klar med kameraet. Jeg håber den femernforbindelse bliver en realitet, mens jeg stadig har mulighed for at opleve det..
Mvh..
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.730
Meget interessant. Ved start af elektrificering af linjen Odder - Århus?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
nktog
Indlæg: 119
Odderbanen og Grenåbanen lukker til september næste år mens der elektricificeres og bygges om - og de forventes at være lukkede op til et år!
mvh
Niels Kristiansen
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.730
Tak Niels. Ændringerne er meget hurtig. Det var ikke så længe siden, at jeg havde fotograferet den sidste Lynetter.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Bjarne Abel
modelbygger - fortrinsvis færger og skibe
Indlæg: 75
Fini hvis Køge er din fødeby så har der rullet godstog også i den periode hvor banen er lukket. Contec Rail har kørt godstogene til / fra Høje Taastrup.
Normalt sker det mandag onsdag og fredag kl 9,15.
Jeg passerede tunnelarbejdet i går og der så det ud til at alle spor var spærret. men de har fået støbt tag over tunnellen så det varer nok ikke længe inden sporene bliver reetableret overalt.
Der er dog sket nogle sporændringer da sporene afsluttes for tunnel udmundingen omme ved læssevejen.
til gengæld ser det ud som om de er ved at anlægge et nyt læssevejsspor bagom den gamle godsekspeditionsbygning.
Sider på nettet:
- færgemodeller
- abels tog
- bryggerivogne
Fini
studerende
Indlæg: 4
Hej Bjaren.
Tak for svaret!
Min fødeby er Næstved. Godstoget har altid betaget mig, siden jeg blev født og kunne se dem passerer igennem byen. Engang lå der papirfabrik på et havneområde ved navn Maglemølle.
Det var så facinerende at holde for rødt og se det store slidt og mastodonte tog snegle sig igennem byen og over vejkryds.
Her er et klip fra youtube af hvordan det så ud: https://www.youtube.com/watch?v=jtyyM34ndZo
Desværre er der ikke fabrik mere, så toget kører ingen vegne. Men nogle steder kan rester af sporet stadig ses. Og hvis man er nysgerrig nok kan man stadig se levn fra den fortid, hvis man går en tur på havnen..
Det sker også en sjælden gang imellem at der kører et godstog forbi Næstved, men det er desværre lang tid siden at jeg har set det..
Mvh..
mr-data
Indlæg: 805
Umiddelbart vil jeg gætte på, at man vil anvende to af de typer elektriske trækkraft DSB råder over i dag, og suppleret af evt. dieseltog (IC3 og ME m. DD). Disse to er dog kun til indenlandsk trafik, men jeg mindes at have hørt om at visse internationale tog også ville kunne blive sendt den vej, og her afhænger typen jo så af operatøren.
ER: Disse er jo netop bygget til den sjællandske regionaltrafik, men har i bredet omfang også kørt IC og IR (InterRegional). Desuden har DSB planer om, eller er startet på, at et antal skal have foretaget ændringer af især indretningen til IC3-standard. Det skyldes, at de skal anvendes til IC-togene til Esbjerg.
EA m. DD: DSBs første elektriske lokomotiver er for en vis dels vedkommende solgt fra sammen med DSB Gods, men man valgte dog at beholde et antal som så i en årerække har stået arbejdsløse (måske med nogle enkelte opgaver). Disse resterende enheder er ved at blive ombygget, det drejer sig bl.a. om en ny version af ZWS (det system som dobbeltdækkerne bruger til kommunikation med lokomotiv, og som EA sådan set var "født med", men dog inkompatible) og angiveligt også vekselretterne (som står for styringen af banemotorerne) til en moderne type hvortil der kan skaffes reservedele. Denne beslutning om ombygning sker for at frigøre et antal ER til førnævnte ombygning.
Et kort sidespor: At man ombygger, retteligt udskifter, vekselretterne har en helt banal årsag: Da man i sin tid bestilte EA fandtes der to typer af vekselrettere, hvoraf den ene mest af alt var en prototype uden erfaringer fra drift, hvorfor den type DSB valgte var en lidt ældre version som der var gode driftserfaringer med. Men det viste sig, at den type DSB valgte var hvad nogen har kaldt en blindgyde, idet produktion og udvikling standsede i løbet af 90'erne, hvorfor diverse reser-/slid-dele er svære eller umulige at skaffe. I øvrigt er DSB ikke om at stå i den situation, det samme gælder for andre som bestilte elektriske togsæt eller lokomotiver på samme tidspunkt, og desuden skulle det angiveligt være sådan i dag, at ombygningen for lokomtivers vedkommende "kun" skulle være ca. 2/3 i forhold til et nyt tilsvarende.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.