Hej Alle
Nu var jeg en tur i Århus her i weekenden og så der holdte noget billigt skrot. Men samtidig så jeg også et DD tog hvor der stod lyntog Århus H også tænke jeg lige lidt i min egen verden........
Hvorfor går man ikke tilbage til lokomotivtrukne tog istedet for togsæt det må da (i min verden) være meget mere fleksibelt også med hensyn til den latterlige kioskvogn der skal igennem toget som jo var overfyldt (surprice) er der nogle der har i nogenlunde fornuftigt svar på det det kan vel for pileflet da ikke være meget dyrere end de der skrotmaskiner der holder i Århus
Med venlig hilsen
Denis Petersen
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
- Mere økonomisk mht. brændstofforbrug pga. træk på flere (alle?) hjul og bedre vægtfordeling
- Mindre vedligehold i og med at lokomotivbespandte tog skal skilles ad ved service - lok for sig og vogne for sig - og over kortere tid
- Vogn- og -lok-rangering og tidsforbruget og mandskabet herved er passé, da motortogene let kan kobles sammen
Ja, der kan være stor spildplads i et motortog, men her er tiden mere vigtig. Tid er jo generelt set meget vigtig idag. Og ja, et motortog kan blive overfyldt, og man kan ikke koble flere vogne på, men det gør/gjorde man jo heller ikke ved brug af vogne. Man brugte sin viden og sine statistikker til at sammensætte togstammer (=antal vogne), men der er jo ingen garanti for, at det antal passagerer, man forventer, også dukker op. Det går lige så meget galt idag, som det gjorde dengang - begge veje. Seneste eksempel var juletrafikken i julen 2011. Man forventede overfyldte tog, men det gik ikke så galt.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Det er vel fordi at DSB ønsker at køre med et langt tog fra kbh og dele det op undervejs for at opnå mindst mulighed skiftetid for passegerne optimal udnyttelse af materiellet.
Alternativt skal der sendes flere korte tog afsted fra kbh, hvis der er kapacitet til dette. Og det er der sikkert ikke. Så er der kun muligheden med lange tog fra kbh, dvs at toget skal deles op undervejs og der skal kobles nye lokomotiver på undervejs. Og det egner litra MF (ic3) sig godt til. og MG (ic4) burde jo kunne dette.
Et tog som kører NON-stop århus-københavn, egner sig til lokomotiv + vogne... Aller bedste til et ICE til den specifikke afgang efter min mening. Men DSB plejer jo at købe ét tog der kan klare det hele, og den politik synes jeg er synd.
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/