Hej.
På perronerne er der skilte med meterangivelse for forskellige toglængde. Så vidt jeg har forstået, er det meningen, at lokomotivfører skal standse toget, så skilt og toglængde rimeligvis stemmer overens. Hvis vi tager udgangspunkt i tre stk. Er4, dvs. en toglængde på ca. 230 m, men der er et aflåst togsæt, så den "effektive" længde er 153 m, hvor skal toget så standses?
__________________
Treskinne (desværre)/Afprøver to-skinne/Digital (DCC)/IB
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej jkp4100
Mon ikke DSB sætte de relavante afstandsstop mærker op på perronen der passer til de tagstammer de kører med på den pågældende perron?
Det er hvertfald det jeg gør når jeg designer DSB's forsyningsanlæg. (fækalesug, vand- og dieselpåfyldning)
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
cms
Systemudvikler
Indlæg: 13
Det elektroniske system TRIT, der holder styr på togenes forsinkelser indeholder alle informationer om togsættene og er baseret på GPS.
Derfor kan den præcise stopposition for et givent togsæt og tilhørende informationer vist på tavler beregnes.
Om togsættene så styres direkte efter dette ved jeg ikke, men det er jeg vil forvente at lokofører som det mindste har et informationssystem, der fortælle hvor tæt på stopposition togsættet er.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Hertil kommer vel også, hvordan tilgangsforholdene for passagererne er. Om trapperne osv. er i midten af perronen eller for enden.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 165
Toget skal standse ud for det standsningsmærke, som passer med den samlede toglængde.
Dette er beskrevet i SR §17 pkt 18-24
Det vil kunne skabe en del trafikale problemer, især på stationer med meget trafik, hvis, f.eks. det bageste togsæt er aflåst og, lokomotivføreren standser toget, så det bageste togsæt ikke kommer ind til perron, men "hænger bagud" i togvejen.
Derved kan det blokerer for indkørsel til andre spor eller, det kan betyde at indkørselstogvejen ikke bliver opløst før, toget kører videre hvorved, efterfølgende tog bliver forsinket.
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
jkp4100
Bygningskonstruktør
Indlæg: 201
Jeg pendler dagligt fra Ringsted, og kører netop med 3xEr4 hvor bagerste togsæt er aflåst. Tit kører toget meget langt frem, sådan at den bagerste dør, er midt mellem de to trapper der er fra gangtunnelen op til perronen, hvilket langt fra passer med den nye grafik på infotavlerne. Andre dage standses der stort set midt for trapperne med de to togsæt, der er adgang til, hvilket giver en meget bedre fordeling af passagerer ved alle dørene og formentlig en hurtigere ombordstigning.
Jeg må prøve at gå frem i forreste ende en dag, så jeg kan se, ved hvilken tavle der standses.
Treskinne (desværre)/Afprøver to-skinne/Digital (DCC)/IB