Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Strøm (elforsyning) til kongevognen

I forbindelse med en snak omkring den nye kongevogn (eller skulle man sige dronningevogn?), vistnok her på sporskiftet men synes at kunne finde den, blev der snakket om at den skulle være forsynet med indtag for 400V/ac 50 hz.

Det skulle være for ikke at være afhængig af en stationær forsyning af de 1500 V som normalt leveres via "el-varmekablet", når vognen henstilles under et besøg og der skal være strøm til varme og/eller aircon., samt andre el-forbrugere. Og disse stationære forsyninger findes mig bekendt de få steder hvor vogne henstilles om natten, altså f.eks. Belvedere, Nykøbing F., Kalundborg, og nogle få andre.

Nu er mit spørgsmål så, om nogen ved hvordan denne ekstra forsyning fungerer? Mit personlige bud er, at for at undgå nogen større indgreb i vognens eksisterende kabelnet, så har man ganske enkelt monteret en trafo/omformer der øger den 3 fasede 400V spænding fra det alm. elnet til den 1 fasede 1500V spænding som normalt leveres af et lokomotiv. Og så derfra monteret en art omskifter på den gennemgående forsyningsledning til 1500V.

Lyder ovenstående metode sandsynlig, eller findes der bedre løsninger som er mere sandsynlige?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top