Picture

Elprebse

Gandrup

Indlæg: 11

PB

Sidegang & trækretning

Jeg er ved at have mit nattog anno midt 80'erne på plads, og så skal der ses lidt på detaljerne:

  1. Findes der en korrekt placering af sidegange i forhold til kørselsretningen? Tænker om den altid var ens afhængig af om toget kørte øst/vest eller vest/øst?
  2. Er der er foretrukken trækretning på de gamle GM-lokomotiver? De er jo ikke symmetriske Smile
__________________

/Nikolaj Johansen

2-skinne, digital
Roco Line
MZ 1418 - BD 029 - WLABm 460 - UH 772 - Bcm 400 - Bcm 408 - WLABm 461
MY 1124

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Hej Nikolaj

 

Prøv at spørge på Jernbanen.dk - dér finder du nok landets største samlede ekspertise udi spørgsmål om jernbane i skala 1:1.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

Halløj :

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark - Jernbanen.dk forum

 min ven googel giver mig disse,måske noget du kan bruge :

 http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=47739

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=49992

 

 

 

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 129

PB

Hvad mener du med, at GM-lokomotiverne ikke er symetriske?

Ud fra et driftmæssigt sysnspunkt, så er de da netop symetriske, ellers havde man jo nok bibeholdt og anvendt drejeskiver til at vende lokomotiverne den gang.

Der er ikke noget ud fra deres opbygning, som skulle tilsige specielle fordele ved at have A-enden forrest ifht.  B-enden.

/Jan

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elprebse

Gandrup

Indlæg: 11

PB

kildemoes skrev:

min ven googel giver mig disse,måske noget du kan bruge :

 http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=47739

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=49992

Google er fint - blot ikke til mine spørgsmål. Selve oprangeringen har jeg læst om, men tak for dit svar trods alt.

__________________

/Nikolaj Johansen

2-skinne, digital
Roco Line
MZ 1418 - BD 029 - WLABm 460 - UH 772 - Bcm 400 - Bcm 408 - WLABm 461
MY 1124

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elprebse

Gandrup

Indlæg: 11

PB

je skrev:

Hvad mener du med, at GM-lokomotiverne ikke er symetriske?

Ud fra et driftmæssigt sysnspunkt, så er de da netop symetriske, ellers havde man jo nok bibeholdt og anvendt drejeskiver til at vende lokomotiverne den gang.

Der er ikke noget ud fra deres opbygning, som skulle tilsige specielle fordele ved at have A-enden forrest ifht.  B-enden.

/Jan

Hej Jan,

Jeg kan ikke sige præcis hvad jeg mener skulle tale for det, for så havde jeg samtidig givet svaret, så spørgsmålet er blot, om der er en "retning" på lokomotiv og vogne til modelbanen, som er mere korrekt en en anden?

Dels i forhold til vognenes sidegang, som jo (surprise) kun er i den ene side (er de fleste ind-/udstigninger f.eks. på højre side?), og derudover i forhold til lokomotivet. En transmission kan jo f.eks. være svær at lave 100% symmetrisk, ligesom motoren måske er vægtmæssig forskudt i karossen af hensyn til adgangen. Dette kunne (måske) betyde, at der var en foretrukken trækretning, hvor lokomotivet kørte lidt bedre?
Min MZ er altså ikke ens for og bag (kun næsten) Smile

Men jeg var ikke klar over, at drejeskiver var nedlagt, og dermed vender lokomotiv og vogne vel altid, som den dag det blev sat på skinnen - eller gør de hvis de både har kørt øst/vest og nord/syd?  Smile
Blev de så altid sat på samme vej? Laughing out loud
Eller skal vi som detaljefreaks findes os i, at det hele er ligemeget? Laughing out loud

__________________

/Nikolaj Johansen

2-skinne, digital
Roco Line
MZ 1418 - BD 029 - WLABm 460 - UH 772 - Bcm 400 - Bcm 408 - WLABm 461
MY 1124

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Med jævne mellemrum blev vognene vendt. Specielt hvis de fik det man i DSB kalder jorden rundt. Så blev vogne automatisk vendt på grund af rundstrækningen. Du kan stadig resukltatet af dette på IC3 togene. Somme tider hedder oprangeringen 11-12-14-13, dette skyldes at det bagerste sæt har været en tur på Jorden rundt. og den forreste sikkert har været der to gange og derfor vender "rigtig".
__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top
Elprebse skrev:

je skrev:

Hvad mener du med, at GM-lokomotiverne ikke er symetriske?

Ud fra et driftmæssigt sysnspunkt, så er de da netop symetriske, ellers havde man jo nok bibeholdt og anvendt drejeskiver til at vende lokomotiverne den gang.

Der er ikke noget ud fra deres opbygning, som skulle tilsige specielle fordele ved at have A-enden forrest ifht.  B-enden.

/Jan

Hej Jan,

Jeg kan ikke sige præcis hvad jeg mener skulle tale for det, for så havde jeg samtidig givet svaret, så spørgsmålet er blot, om der er en "retning" på lokomotiv og vogne til modelbanen, som er mere korrekt en en anden?

Dels i forhold til vognenes sidegang, som jo (surprise) kun er i den ene side (er de fleste ind-/udstigninger f.eks. på højre side?), og derudover i forhold til lokomotivet. En transmission kan jo f.eks. være svær at lave 100% symmetrisk, ligesom motoren måske er vægtmæssig forskudt i karossen af hensyn til adgangen. Dette kunne (måske) betyde, at der var en foretrukken trækretning, hvor lokomotivet kørte lidt bedre?
Min MZ er altså ikke ens for og bag (kun næsten) Smile

Men jeg var ikke klar over, at drejeskiver var nedlagt, og dermed vender lokomotiv og vogne vel altid, som den dag det blev sat på skinnen - eller gør de hvis de både har kørt øst/vest og nord/syd?  Smile
Blev de så altid sat på samme vej? Laughing out loud
Eller skal vi som detaljefreaks findes os i, at det hele er ligemeget? Laughing out loud

Uanset om din Mz er vin- eller designrød er den da ens i enderne, med mindre du har modificeret dine? Hvor stor en detaljegrad , man ønsker som modelbygger er vel op til den enkelte. Transmission eller vægtmæssige forskydninger, skulle vist ikke være et problem for Roco trækkraft? Det er noget af det ypperste på markedet. Dit spørgsmål er lidt uklart. Vi har en Roco Mz 1402, som mest står i vitrinen, da den ikke passer ind på vores anlæg, men når den bliver "luftet" trækker den altså igennem. Og er i øvrigt ens i enderne. Du må uddybe...
__________________

Venlige hilsner

Jan & Tim Nøhrgaard

Viborg Remise 1960 i 1:87

3-skinne drift

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej,

Brødrene Nøhrgaard skrev:
 Uanset om din Mz er vin- eller designrød er den da ens i enderne, med mindre du har modificeret dine? Hvor stor en detaljegrad , man ønsker som modelbygger er vel op til den enkelte. Transmission eller vægtmæssige forskydninger, skulle vist ikke være et problem for Roco trækkraft? Det er noget af det ypperste på markedet. Dit spørgsmål er lidt uklart. Vi har en Roco Mz 1402, som mest står i vitrinen, da den ikke passer ind på vores anlæg, men når den bliver "luftet" trækker den altså igennem. Og er i øvrigt ens i enderne. Du må uddybe...

Jeg gætter på at det der menes blot er at MZ (og MY osv.) ikke har ens tag- og undervognsdetaljer i begge ender - f.eks. sidder udstødningen asymmetrisk - der er med andre ord en "for" og en "bagende". Og går man nok op i prototypiske detaljer er det således vigtigt at vide om "forenden" eller "bagenden" typisk vendte mod øst... Smile

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elprebse

Gandrup

Indlæg: 11

PB

peterw skrev:

Hej,

Brødrene Nøhrgaard skrev:
 Uanset om din Mz er vin- eller designrød er den da ens i enderne, med mindre du har modificeret dine? Hvor stor en detaljegrad , man ønsker som modelbygger er vel op til den enkelte. Transmission eller vægtmæssige forskydninger, skulle vist ikke være et problem for Roco trækkraft? Det er noget af det ypperste på markedet. Dit spørgsmål er lidt uklart. Vi har en Roco Mz 1402, som mest står i vitrinen, da den ikke passer ind på vores anlæg, men når den bliver "luftet" trækker den altså igennem. Og er i øvrigt ens i enderne. Du må uddybe...

Jeg gætter på at det der menes blot er at MZ (og MY osv.) ikke har ens tag- og undervognsdetaljer i begge ender - f.eks. sidder udstødningen asymmetrisk - der er med andre ord en "for" og en "bagende". Og går man nok op i prototypiske detaljer er det således vigtigt at vide om "forenden" eller "bagenden" typisk vendte mod øst... Smile

Mvh,

Peter

Tak Peter, spot on i forhold til spørgsmålet. Der kunne måske endda være, at der fandtes lokoførere i forummet, som havde en favoritende. Min MZ er forøvrigt en Hobbytrade, men det er nu irrelevant Smile
__________________

/Nikolaj Johansen

2-skinne, digital
Roco Line
MZ 1418 - BD 029 - WLABm 460 - UH 772 - Bcm 400 - Bcm 408 - WLABm 461
MY 1124

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elprebse

Gandrup

Indlæg: 11

PB

nyboder skrev:
Med jævne mellemrum blev vognene vendt. Specielt hvis de fik det man i DSB kalder jorden rundt. Så blev vogne automatisk vendt på grund af rundstrækningen. Du kan stadig resukltatet af dette på IC3 togene. Somme tider hedder oprangeringen 11-12-14-13, dette skyldes at det bagerste sæt har været en tur på Jorden rundt. og den forreste sikkert har været der to gange og derfor vender "rigtig".
Tak Erik. Det giver vel også god mening ift hjulslitage
__________________

/Nikolaj Johansen

2-skinne, digital
Roco Line
MZ 1418 - BD 029 - WLABm 460 - UH 772 - Bcm 400 - Bcm 408 - WLABm 461
MY 1124

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 129

PB

Nu er du godt nok MEGET detalje fikseret.

Ikke negativt, men prøv lige at tænke på virkeligheden og praksis: Hvis du kører med et lokomotiv, lad os sige fra København mod Korsør (ja, et rigtigt gammelt IC-tog), hvor langt tror du så, der køres gennem kurver til højre eller kurver til venstre? Og slidet vil så også afhænge af, om du kommer i spor 2 eller 3 i Roskilde.

Den slags har kun teoretisk betydning, for i praksis vil det hele udligne sig selv (på det rullende materiel) Dels er der nok alt i alt lige mange kurvemeter til begge sider, dels kommer lokomotivet rundt på andre strækninger, og endeligt, så vil det jo køre med modsat retning, når det skal tilbage. Og skulle man holde styr på det, så ville selv det gamle sovjet-bureaukratik være minimalt.

Omkring traktionsretning, så er GM-lokomotiverne elektrisk-drevne med elmotorer som banemotorere, og her er materiellet selvfølgeligt designet til, at motoreren principielt kører lige meget begge veje.

Hvis endeligt der skulle blive sådanne problemer, så vil det være på den kommende Metro City-ring, hvor togene kører samme vej hele tiden, indtil de kommer i depot. Men så er det jo ikke noget større problem at lave nogle omløb, så de hver anden dag kører den ene vej, og hvor anden dag den anden. Men det er altså kun relevant på strækninger, hvor de har et meget konstant slid, det kan betale sig at lave den slags overvejelser.

/Jan

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

je skrev:

Nu er du godt nok MEGET detalje fikseret.

Ikke negativt, men prøv lige at tænke på virkeligheden og praksis: Hvis du kører med et lokomotiv, lad os sige fra København mod Korsør (ja, et rigtigt gammelt IC-tog), hvor langt tror du så, der køres gennem kurver til højre eller kurver til venstre? Og slidet vil så også afhænge af, om du kommer i spor 2 eller 3 i Roskilde.

Den slags har kun teoretisk betydning, for i praksis vil det hele udligne sig selv (på det rullende materiel) Dels er der nok alt i alt lige mange kurvemeter til begge sider, dels kommer lokomotivet rundt på andre strækninger, og endeligt, så vil det jo køre med modsat retning, når det skal tilbage. Og skulle man holde styr på det, så ville selv det gamle sovjet-bureaukratik være minimalt.

Omkring traktionsretning, så er GM-lokomotiverne elektrisk-drevne med elmotorer som banemotorere, og her er materiellet selvfølgeligt designet til, at motoreren principielt kører lige meget begge veje.

Hvis endeligt der skulle blive sådanne problemer, så vil det være på den kommende Metro City-ring, hvor togene kører samme vej hele tiden, indtil de kommer i depot. Men så er det jo ikke noget større problem at lave nogle omløb, så de hver anden dag kører den ene vej, og hvor anden dag den anden. Men det er altså kun relevant på strækninger, hvor de har et meget konstant slid, det kan betale sig at lave den slags overvejelser.

/Jan

Jeg gætter igen kun - jeg tror det handler om at opnå en "fotografisk korrekt" oprangering? Smile Og de fleste i dette miljø går nok op i detaljer -  de samme detaljer er bare ikke lige vigtige for alle...

Når det så er sagt vil jeg tro at maskinerne ved lejlighed også er kommet "jorden rundt" - i hvert fald giver en google billedsøgning på "DSB MZ København H" f.eks. dette link til railorama hvor 2xMZ III i dobbelttraktion vender hver sin vej: http://www.railorama.dk/fotos/669,7

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gmmz

Lokomotivfører

Indlæg: 83

PB

hej

som lokomotivfører, vil jeg helst køre fra førerum 2 ( Apparatskabsenden i en Mz,) når jeg kørte Mz 1 og 2

når jeg kørte med passagerer-vogne, slap jeg for at høre på hjælpedieselen, der lavede strøm til vognene,

i Mz 3 og 4 er det lige meget hvilken førerrum,

der 4 ekstra cylinder på hoveddieselen til at trække generatoren, der laver strøm til vognene.

men i et godstog, er det lige meget, de trækker ligegodt begge veje

mvh

Søren

__________________

mvh

Søren Andersen

Like 0 kan lide
Top

peterw skrev:

 

Hej,

Brødrene Nøhrgaard skrev:
 Uanset om din Mz er vin- eller designrød er den da ens i enderne, med mindre du har modificeret dine? Hvor stor en detaljegrad , man ønsker som modelbygger er vel op til den enkelte. Transmission eller vægtmæssige forskydninger, skulle vist ikke være et problem for Roco trækkraft? Det er noget af det ypperste på markedet. Dit spørgsmål er lidt uklart. Vi har en Roco Mz 1402, som mest står i vitrinen, da den ikke passer ind på vores anlæg, men når den bliver "luftet" trækker den altså igennem. Og er i øvrigt ens i enderne. Du må uddybe...

 

 

Jeg gætter på at det der menes blot er at MZ (og MY osv.) ikke har ens tag- og undervognsdetaljer i begge ender - f.eks. sidder udstødningen asymmetrisk - der er med andre ord en "for" og en "bagende". Og går man nok op i prototypiske detaljer er det således vigtigt at vide om "forenden" eller "bagenden" typisk vendte mod øst... Smile

Mvh,

Peter

Ja, ok...

__________________

Venlige hilsner

Jan & Tim Nøhrgaard

Viborg Remise 1960 i 1:87

3-skinne drift

Like 0 kan lide
Top

Picture

1PTN

Ebeltoft

Indlæg: 232

PB  Blog

Hej så kan jeg hjælpe ved at sige, at hjælpedieselen står under tagkølerne altså førerrum 1. Som Søren skriver ville han helst kører fra førerrum 2, så mange vendte dem på drejeskiven ,inden de kørte dem fra hus. Mvh Per
__________________

1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 583

PB

Hejsa !

I model har jeg efterhånden en del MZ'ere (flest Hobbytrade) og en enkelt Roco. Jeg har valgt at den ende med de 3 store "ventilatorer" i taget er fremad, så et det lettere på afstand at se, hvilken retning den skal køre i (kører på klubanlæg, så stammen kan have været en tur i vendesløjfen).

ME'ere er i fast stamme med styrevogn, så det giver sig selv (også retning da vi i klubben kører med lokomotiv først mod syd).

Mht. sidegangene kan jeg ikke sige noget med hensyn til nattog - men de afgange jeg tog til København fra Næstved i slutningen af 80'erne - der var der ikke nogen standard for, hvilken vej b-vognene vendte.

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

E 978

Transport

Horsens

Indlæg: 15

PB

Hej Søren. Du skriver de 4 ekstra cylindre til at trække generatoren. Vil det sige , som jeg forstår det , at når man laver strøm , Ja så kobler man de 4 ekstra cylindre ind ??? Og ellers er det bare som mz 1 og 2 , altså 16 cylindre der bruges når man kører tog i mz 3 og 4 . Hilsen e 978
Like 0 kan lide
Top

Picture

MY1104

Indlæg: 112

PB

Vedr trækretninger for GM materiel.

 

I Danmark har maskinerne vel kunne trække/skubbe lige godt i begge retninger, men hvis du vender blikket imod Norge havde DI3eren en trækretning. Dette skyldes at det kun var det ene førerrum der blev renoveret og godkendt at lokomotiv førerne.

 

mvh

 

Anders

__________________

I morgen er i dag historie.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elprebse

Gandrup

Indlæg: 11

PB

E 978 skrev:
Hej Søren. Du skriver de 4 ekstra cylindre til at trække generatoren. Vil det sige , som jeg forstår det , at når man laver strøm , Ja så kobler man de 4 ekstra cylindre ind ??? Og ellers er det bare som mz 1 og 2 , altså 16 cylindre der bruges når man kører tog i mz 3 og 4 . Hilsen e 978
Nej, MZ I & II havde en seperat generator (eftermonteret), hvorimod III & IV producerede strøm via hovedmotoren. Tilsyneladende larmede de eftermonterede generatorer så jf. tidligere indlæg Smile
__________________

/Nikolaj Johansen

2-skinne, digital
Roco Line
MZ 1418 - BD 029 - WLABm 460 - UH 772 - Bcm 400 - Bcm 408 - WLABm 461
MY 1124

Like 0 kan lide
Top

Picture

gmmz

Lokomotivfører

Indlæg: 83

PB

hej

 der var forskellige måder at have elvarme på Mz'erne

på 1401-1410 var der monteret en 12 cylindret hjælpediesel 600hk, kørte med ca 1550 omdr/min, den havde sit eget kølevandsystem

på 1411-1426 var også monteret en 12 cylindret hjælpediesel 600hk, den kørte med 2200 omdr/min og var tilsluttet til hoveddieselen kølesystem

og hjælpedieselen var placeret lige bag væggen af førerrum 1, så derfor larmede det ret meget, når den var i brug, derfor var førerrum 2 at foretrække,

når hjælpedieselen var i brug

på 1427-1446 og 1447-1461 var der monteret et elvarmegear, derfor de 4 ekstra cylindre på hoveddieselen, 

de ekstra 600 hk, som en 20-cylindret motor (3900hk)  havde i forhold til de små 16cylindret (3300 hk)  var beregnet til brug for elvarmegearet,

og når elvarmegearet var i brug, steg omdr på hoveddieselen til ca 560 omdrejninger, svarende til stilling 4 på kontrolleren

når det ikke var ikke brug, kunne kræfterne bruges til at drive lokomotivet/toget frem

mvh

Søren

__________________

mvh

Søren Andersen

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.