Jeg er ved at have mit nattog anno midt 80'erne på plads, og så skal der ses lidt på detaljerne:
- Findes der en korrekt placering af sidegange i forhold til kørselsretningen? Tænker om den altid var ens afhængig af om toget kørte øst/vest eller vest/øst?
- Er der er foretrukken trækretning på de gamle GM-lokomotiver? De er jo ikke symmetriske
cbt
Indlæg: 1.165
Hej Nikolaj
Prøv at spørge på Jernbanen.dk - dér finder du nok landets største samlede ekspertise udi spørgsmål om jernbane i skala 1:1.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
Halløj :
80'ernes/90'ernes nattog i Danmark - Jernbanen.dk forum
min ven googel giver mig disse,måske noget du kan bruge :
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=47739
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=49992
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
je
Egå
Indlæg: 135
Hvad mener du med, at GM-lokomotiverne ikke er symetriske?
Ud fra et driftmæssigt sysnspunkt, så er de da netop symetriske, ellers havde man jo nok bibeholdt og anvendt drejeskiver til at vende lokomotiverne den gang.
Der er ikke noget ud fra deres opbygning, som skulle tilsige specielle fordele ved at have A-enden forrest ifht. B-enden.
/Jan
Elprebse
Gandrup
Indlæg: 11
min ven googel giver mig disse,måske noget du kan bruge :
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=47739
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=49992
Google er fint - blot ikke til mine spørgsmål. Selve oprangeringen har jeg læst om, men tak for dit svar trods alt.
/Nikolaj Johansen
2-skinne, digital
Roco Line
MZ 1418 - BD 029 - WLABm 460 - UH 772 - Bcm 400 - Bcm 408 - WLABm 461
MY 1124
Elprebse
Gandrup
Indlæg: 11
Hvad mener du med, at GM-lokomotiverne ikke er symetriske?
Ud fra et driftmæssigt sysnspunkt, så er de da netop symetriske, ellers havde man jo nok bibeholdt og anvendt drejeskiver til at vende lokomotiverne den gang.
Der er ikke noget ud fra deres opbygning, som skulle tilsige specielle fordele ved at have A-enden forrest ifht. B-enden.
/Jan
Hej Jan,
Jeg kan ikke sige præcis hvad jeg mener skulle tale for det, for så havde jeg samtidig givet svaret, så spørgsmålet er blot, om der er en "retning" på lokomotiv og vogne til modelbanen, som er mere korrekt en en anden?
Dels i forhold til vognenes sidegang, som jo (surprise) kun er i den ene side (er de fleste ind-/udstigninger f.eks. på højre side?), og derudover i forhold til lokomotivet. En transmission kan jo f.eks. være svær at lave 100% symmetrisk, ligesom motoren måske er vægtmæssig forskudt i karossen af hensyn til adgangen. Dette kunne (måske) betyde, at der var en foretrukken trækretning, hvor lokomotivet kørte lidt bedre?
Min MZ er altså ikke ens for og bag (kun næsten)
Men jeg var ikke klar over, at drejeskiver var nedlagt, og dermed vender lokomotiv og vogne vel altid, som den dag det blev sat på skinnen - eller gør de hvis de både har kørt øst/vest og nord/syd?

Blev de så altid sat på samme vej?
Eller skal vi som detaljefreaks findes os i, at det hele er ligemeget?
/Nikolaj Johansen
2-skinne, digital
Roco Line
MZ 1418 - BD 029 - WLABm 460 - UH 772 - Bcm 400 - Bcm 408 - WLABm 461
MY 1124
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
Brødrene Nøhrgaard
Indlæg: 94
Hvad mener du med, at GM-lokomotiverne ikke er symetriske?
Ud fra et driftmæssigt sysnspunkt, så er de da netop symetriske, ellers havde man jo nok bibeholdt og anvendt drejeskiver til at vende lokomotiverne den gang.
Der er ikke noget ud fra deres opbygning, som skulle tilsige specielle fordele ved at have A-enden forrest ifht. B-enden.
/Jan
Hej Jan,
Jeg kan ikke sige præcis hvad jeg mener skulle tale for det, for så havde jeg samtidig givet svaret, så spørgsmålet er blot, om der er en "retning" på lokomotiv og vogne til modelbanen, som er mere korrekt en en anden?
Dels i forhold til vognenes sidegang, som jo (surprise) kun er i den ene side (er de fleste ind-/udstigninger f.eks. på højre side?), og derudover i forhold til lokomotivet. En transmission kan jo f.eks. være svær at lave 100% symmetrisk, ligesom motoren måske er vægtmæssig forskudt i karossen af hensyn til adgangen. Dette kunne (måske) betyde, at der var en foretrukken trækretning, hvor lokomotivet kørte lidt bedre?
Min MZ er altså ikke ens for og bag (kun næsten)
Men jeg var ikke klar over, at drejeskiver var nedlagt, og dermed vender lokomotiv og vogne vel altid, som den dag det blev sat på skinnen - eller gør de hvis de både har kørt øst/vest og nord/syd?

Blev de så altid sat på samme vej?
Eller skal vi som detaljefreaks findes os i, at det hele er ligemeget?
Venlige hilsner
Jan & Tim Nøhrgaard
Viborg Remise 1960 i 1:87
3-skinne drift
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Hej,
Jeg gætter på at det der menes blot er at MZ (og MY osv.) ikke har ens tag- og undervognsdetaljer i begge ender - f.eks. sidder udstødningen asymmetrisk - der er med andre ord en "for" og en "bagende". Og går man nok op i prototypiske detaljer er det således vigtigt at vide om "forenden" eller "bagenden" typisk vendte mod øst...
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Elprebse
Gandrup
Indlæg: 11
Hej,
Jeg gætter på at det der menes blot er at MZ (og MY osv.) ikke har ens tag- og undervognsdetaljer i begge ender - f.eks. sidder udstødningen asymmetrisk - der er med andre ord en "for" og en "bagende". Og går man nok op i prototypiske detaljer er det således vigtigt at vide om "forenden" eller "bagenden" typisk vendte mod øst...
Mvh,
Peter
/Nikolaj Johansen
2-skinne, digital
Roco Line
MZ 1418 - BD 029 - WLABm 460 - UH 772 - Bcm 400 - Bcm 408 - WLABm 461
MY 1124
Elprebse
Gandrup
Indlæg: 11
/Nikolaj Johansen
2-skinne, digital
Roco Line
MZ 1418 - BD 029 - WLABm 460 - UH 772 - Bcm 400 - Bcm 408 - WLABm 461
MY 1124
je
Egå
Indlæg: 135
Nu er du godt nok MEGET detalje fikseret.
Ikke negativt, men prøv lige at tænke på virkeligheden og praksis: Hvis du kører med et lokomotiv, lad os sige fra København mod Korsør (ja, et rigtigt gammelt IC-tog), hvor langt tror du så, der køres gennem kurver til højre eller kurver til venstre? Og slidet vil så også afhænge af, om du kommer i spor 2 eller 3 i Roskilde.
Den slags har kun teoretisk betydning, for i praksis vil det hele udligne sig selv (på det rullende materiel) Dels er der nok alt i alt lige mange kurvemeter til begge sider, dels kommer lokomotivet rundt på andre strækninger, og endeligt, så vil det jo køre med modsat retning, når det skal tilbage. Og skulle man holde styr på det, så ville selv det gamle sovjet-bureaukratik være minimalt.
Omkring traktionsretning, så er GM-lokomotiverne elektrisk-drevne med elmotorer som banemotorere, og her er materiellet selvfølgeligt designet til, at motoreren principielt kører lige meget begge veje.
Hvis endeligt der skulle blive sådanne problemer, så vil det være på den kommende Metro City-ring, hvor togene kører samme vej hele tiden, indtil de kommer i depot. Men så er det jo ikke noget større problem at lave nogle omløb, så de hver anden dag kører den ene vej, og hvor anden dag den anden. Men det er altså kun relevant på strækninger, hvor de har et meget konstant slid, det kan betale sig at lave den slags overvejelser.
/Jan
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Nu er du godt nok MEGET detalje fikseret.
Ikke negativt, men prøv lige at tænke på virkeligheden og praksis: Hvis du kører med et lokomotiv, lad os sige fra København mod Korsør (ja, et rigtigt gammelt IC-tog), hvor langt tror du så, der køres gennem kurver til højre eller kurver til venstre? Og slidet vil så også afhænge af, om du kommer i spor 2 eller 3 i Roskilde.
Den slags har kun teoretisk betydning, for i praksis vil det hele udligne sig selv (på det rullende materiel) Dels er der nok alt i alt lige mange kurvemeter til begge sider, dels kommer lokomotivet rundt på andre strækninger, og endeligt, så vil det jo køre med modsat retning, når det skal tilbage. Og skulle man holde styr på det, så ville selv det gamle sovjet-bureaukratik være minimalt.
Omkring traktionsretning, så er GM-lokomotiverne elektrisk-drevne med elmotorer som banemotorere, og her er materiellet selvfølgeligt designet til, at motoreren principielt kører lige meget begge veje.
Hvis endeligt der skulle blive sådanne problemer, så vil det være på den kommende Metro City-ring, hvor togene kører samme vej hele tiden, indtil de kommer i depot. Men så er det jo ikke noget større problem at lave nogle omløb, så de hver anden dag kører den ene vej, og hvor anden dag den anden. Men det er altså kun relevant på strækninger, hvor de har et meget konstant slid, det kan betale sig at lave den slags overvejelser.
/Jan
Jeg gætter igen kun - jeg tror det handler om at opnå en "fotografisk korrekt" oprangering?
Og de fleste i dette miljø går nok op i detaljer - de samme detaljer er bare ikke lige vigtige for alle...
Når det så er sagt vil jeg tro at maskinerne ved lejlighed også er kommet "jorden rundt" - i hvert fald giver en google billedsøgning på "DSB MZ København H" f.eks. dette link til railorama hvor 2xMZ III i dobbelttraktion vender hver sin vej: http://www.railorama.dk/fotos/669,7
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 83
hej
som lokomotivfører, vil jeg helst køre fra førerum 2 ( Apparatskabsenden i en Mz,) når jeg kørte Mz 1 og 2
når jeg kørte med passagerer-vogne, slap jeg for at høre på hjælpedieselen, der lavede strøm til vognene,
i Mz 3 og 4 er det lige meget hvilken førerrum,
der 4 ekstra cylinder på hoveddieselen til at trække generatoren, der laver strøm til vognene.
men i et godstog, er det lige meget, de trækker ligegodt begge veje
mvh
Søren
mvh
Søren Andersen
Brødrene Nøhrgaard
Indlæg: 94
Hej,
Jeg gætter på at det der menes blot er at MZ (og MY osv.) ikke har ens tag- og undervognsdetaljer i begge ender - f.eks. sidder udstødningen asymmetrisk - der er med andre ord en "for" og en "bagende". Og går man nok op i prototypiske detaljer er det således vigtigt at vide om "forenden" eller "bagenden" typisk vendte mod øst...
Mvh,
Peter
Ja, ok...
Venlige hilsner
Jan & Tim Nøhrgaard
Viborg Remise 1960 i 1:87
3-skinne drift
1PTN
Ebeltoft
Indlæg: 241
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 620
Hejsa !
I model har jeg efterhånden en del MZ'ere (flest Hobbytrade) og en enkelt Roco. Jeg har valgt at den ende med de 3 store "ventilatorer" i taget er fremad, så et det lettere på afstand at se, hvilken retning den skal køre i (kører på klubanlæg, så stammen kan have været en tur i vendesløjfen).
ME'ere er i fast stamme med styrevogn, så det giver sig selv (også retning da vi i klubben kører med lokomotiv først mod syd).
Mht. sidegangene kan jeg ikke sige noget med hensyn til nattog - men de afgange jeg tog til København fra Næstved i slutningen af 80'erne - der var der ikke nogen standard for, hvilken vej b-vognene vendte.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
E 978
Transport
Horsens
Indlæg: 15
MY1104
Indlæg: 112
Vedr trækretninger for GM materiel.
I Danmark har maskinerne vel kunne trække/skubbe lige godt i begge retninger, men hvis du vender blikket imod Norge havde DI3eren en trækretning. Dette skyldes at det kun var det ene førerrum der blev renoveret og godkendt at lokomotiv førerne.
mvh
Anders
I morgen er i dag historie.
Elprebse
Gandrup
Indlæg: 11
/Nikolaj Johansen
2-skinne, digital
Roco Line
MZ 1418 - BD 029 - WLABm 460 - UH 772 - Bcm 400 - Bcm 408 - WLABm 461
MY 1124
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 83
hej
der var forskellige måder at have elvarme på Mz'erne
på 1401-1410 var der monteret en 12 cylindret hjælpediesel 600hk, kørte med ca 1550 omdr/min, den havde sit eget kølevandsystem
på 1411-1426 var også monteret en 12 cylindret hjælpediesel 600hk, den kørte med 2200 omdr/min og var tilsluttet til hoveddieselen kølesystem
og hjælpedieselen var placeret lige bag væggen af førerrum 1, så derfor larmede det ret meget, når den var i brug, derfor var førerrum 2 at foretrække,
når hjælpedieselen var i brug
på 1427-1446 og 1447-1461 var der monteret et elvarmegear, derfor de 4 ekstra cylindre på hoveddieselen,
de ekstra 600 hk, som en 20-cylindret motor (3900hk) havde i forhold til de små 16cylindret (3300 hk) var beregnet til brug for elvarmegearet,
og når elvarmegearet var i brug, steg omdr på hoveddieselen til ca 560 omdrejninger, svarende til stilling 4 på kontrolleren
når det ikke var ikke brug, kunne kræfterne bruges til at drive lokomotivet/toget frem
mvh
Søren
mvh
Søren Andersen