Hvad er betydningen af de hvide områder på dørene til nærtraffik vogne?
Se vogn uden hvide områder: http://modeltog.voller.dk/images/vogne/bn-v.jpg
Se vogn med hvide områder: http://www.ebay.de/itm/190527214392?nma=true&si=KdBSQgXsFWz1bpaEBPKhft7RmZQ%3D&rt=nc&_trksid=p4340.l2557&orig_cvip=true#ht_2304wt_1398
Var et tog altid oprangeret med samme vogne? Alle med eller alle uden hvide områder på dørene?
Om er en blandet oprangering også muligt?
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
Hej.
Jeg vil tro at det hvide kom på senere, nok af hensyn til synligheden af dørhåndtagene.
Mvh
Johnni Christensen
cbt
Indlæg: 1.165
Hej Gert
Så vidt jeg husker blev de hvide felter påmalet i forbindelse med ombygningen af Bn-vognene, så de kunne godkendes til kørsel i Storebæltstunnellen - dvs. så der blev mulighed for overstropning af nødbremse. Det var vist også i denne forbindelse, at de fik lukkede toiletsystemer.
På Jernbanen.dk vil du med garanti kunne få et mere kvalificeret svar end mit
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Så vidt jeg husker blev de hvide felter påmalet i forbindelse med ombygningen af Bn-vognene, så de kunne godkendes til kørsel i Storebæltstunnellen - dvs. så der blev mulighed for overstropning af nødbremse. Det var vist også i denne forbindelse, at de fik lukkede toiletsystemer.
Hej Carsten
Det har ikke noget at gøre med storebæltstunnellen.
De hvide farver ved dørene kom i starten af 90érne og var en del af arbejdet med at gøre dørene mere synlige, da mange kunder stadig stilte sig ved enderne i vognene istedet for i midten af vognen. Dette gav nogle problemmer med at få togene til at kører til tiden. Det var også af hensyn til de svagtsynet af passagerne. Det blev også brugt som et eksperiment i forhold til IC3 togene, da man havde brug for at se om det hjalp på at folk kunne finde indgangene. Man beslutede dog med IC3 togene at male hele døren i en altenativ farve i forhold til resten af vognen. Alle efterfølgene toge har man valgt at markere dørene.
De lukkede toiletsystemer kom i slutfirserne og var pga hygiejnen på storebæltsfærgerne og stykket i mellem Valby og Østerport. Begge de to steder skulle personalet låse toiletterne af, hvilket de ikke altid fik gjort.
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
cbt
Indlæg: 1.165
Så vidt jeg husker blev de hvide felter påmalet i forbindelse med ombygningen af Bn-vognene, så de kunne godkendes til kørsel i Storebæltstunnellen - dvs. så der blev mulighed for overstropning af nødbremse. Det var vist også i denne forbindelse, at de fik lukkede toiletsystemer.
Hej Carsten
Det har ikke noget at gøre med storebæltstunnellen.
De hvide farver ved dørene kom i starten af 90érne og var en del af arbejdet med at gøre dørene mere synlige, da mange kunder stadig stilte sig ved enderne i vognene istedet for i midten af vognen. Dette gav nogle problemmer med at få togene til at kører til tiden. Det var også af hensyn til de svagtsynet af passagerne. Det blev også brugt som et eksperiment i forhold til IC3 togene, da man havde brug for at se om det hjalp på at folk kunne finde indgangene. Man beslutede dog med IC3 togene at male hele døren i en altenativ farve i forhold til resten af vognen. Alle efterfølgene toge har man valgt at markere dørene.
De lukkede toiletsystemer kom i slutfirserne og var pga hygiejnen på storebæltsfærgerne og stykket i mellem Valby og Østerport. Begge de to steder skulle personalet låse toiletterne af, hvilket de ikke altid fik gjort.
Hej Erik
Fint, så fik vi afklaret, at der ikke var noget tidsmæssigt sammenfald mellem ombygningen til tunnelgodkendelse og påmaling af de hvide felter - havde blot indtryk af, at det skete i samme forbindelse, dengang hvor vognene alligevel var på værksted.
Apropos lukkede versus åbne toiletsystemer, så dumpede "udstødningen" fra det åbne toilet-"system" kun ned på sporet ved stilstand eller moderat hastighed - grunden til, at man sjældent så "efterladenskaber" på sporet ude på strækningen, var så vidt jeg husker fordi det meste af "udstødningen" i stedet klaskede op under bunden under kørslen og satte sig fast dér. Mums.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Tak for svar Johnni, Erik og Carsten.
Jeg ejer flere modeller af disse vogne. Nogle med og nogle uden det hvide område.
Er en blandet oprangering mulig? Eller ville det faktisk være latterligt?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
humlebumletog
Pedel / Lærer
Indlæg: 58
[quote=Gert]
Tak for svar Johnni, Erik og Carsten.
Jeg ejer flere modeller af disse vogne. Nogle med og nogle uden det hvide område.
Er en blandet oprangering mulig? Eller ville det faktisk være latterligt?
mvh,
Gert
"Go for It" og skulle jorden gå under af samme grund så tilgiver jeg dig.
Nojn, Carsten.
C-skinner. Dsb epoke. Alt hvad jeg har råd til
Når man nu har 3 piger så må farmand jo bare køre lokomotiverne for dem.