Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.730

PB  Hjemmeside

Hvad er betydningen af ​​de hvide områder på dørene til nærtraffik vogne?

Hvad er betydningen af ​​de hvide områder på dørene til nærtraffik vogne?

Se vogn uden hvide områder: http://modeltog.voller.dk/images/vogne/bn-v.jpg

Se vogn med hvide områder: http://www.ebay.de/itm/190527214392?nma=true&si=KdBSQgXsFWz1bpaEBPKhft7RmZQ%3D&rt=nc&_trksid=p4340.l2557&orig_cvip=true#ht_2304wt_1398

 

Var et tog altid oprangeret med samme vogne? Alle med eller alle uden hvide områder på dørene?
Om er en blandet oprangering også muligt?

mvh,
Gert (fra Holland) 

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 389

Online PB  Blog

Hej.

Jeg vil tro at det hvide kom på senere, nok af hensyn til synligheden af dørhåndtagene.

 

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Hej Gert

 

Så vidt jeg husker blev de hvide felter påmalet i forbindelse med ombygningen af Bn-vognene, så de kunne godkendes til kørsel i Storebæltstunnellen - dvs. så der blev mulighed for overstropning af nødbremse. Det var vist også i denne forbindelse, at de fik lukkede toiletsystemer.

Jernbanen.dk vil du med garanti kunne få et mere kvalificeret svar end mit  Smile

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

cbt skrev:

Så vidt jeg husker blev de hvide felter påmalet i forbindelse med ombygningen af Bn-vognene, så de kunne godkendes til kørsel i Storebæltstunnellen - dvs. så der blev mulighed for overstropning af nødbremse. Det var vist også i denne forbindelse, at de fik lukkede toiletsystemer.

Hej Carsten

Det har ikke noget at gøre med storebæltstunnellen.

De hvide farver ved dørene kom i starten af 90érne og var en del af arbejdet med at gøre dørene mere synlige, da mange kunder stadig stilte sig ved enderne i vognene istedet for i midten af vognen. Dette gav nogle problemmer med at få togene til at kører til tiden. Det var også af hensyn til de svagtsynet af passagerne. Det blev også brugt som et eksperiment i forhold til IC3 togene, da man havde brug for at se om det hjalp på at folk kunne finde indgangene. Man beslutede dog med IC3 togene at male hele døren i en altenativ farve i forhold til resten af vognen. Alle efterfølgene toge har man valgt at markere dørene.

De lukkede toiletsystemer kom i slutfirserne og var pga hygiejnen på storebæltsfærgerne og stykket i mellem Valby og Østerport. Begge de to steder skulle personalet låse toiletterne af, hvilket de ikke altid fik gjort.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

nyboder skrev:

cbt skrev:

Så vidt jeg husker blev de hvide felter påmalet i forbindelse med ombygningen af Bn-vognene, så de kunne godkendes til kørsel i Storebæltstunnellen - dvs. så der blev mulighed for overstropning af nødbremse. Det var vist også i denne forbindelse, at de fik lukkede toiletsystemer.

Hej Carsten

Det har ikke noget at gøre med storebæltstunnellen.

De hvide farver ved dørene kom i starten af 90érne og var en del af arbejdet med at gøre dørene mere synlige, da mange kunder stadig stilte sig ved enderne i vognene istedet for i midten af vognen. Dette gav nogle problemmer med at få togene til at kører til tiden. Det var også af hensyn til de svagtsynet af passagerne. Det blev også brugt som et eksperiment i forhold til IC3 togene, da man havde brug for at se om det hjalp på at folk kunne finde indgangene. Man beslutede dog med IC3 togene at male hele døren i en altenativ farve i forhold til resten af vognen. Alle efterfølgene toge har man valgt at markere dørene.

De lukkede toiletsystemer kom i slutfirserne og var pga hygiejnen på storebæltsfærgerne og stykket i mellem Valby og Østerport. Begge de to steder skulle personalet låse toiletterne af, hvilket de ikke altid fik gjort.

Hej Erik

 

Fint, så fik vi afklaret, at der ikke var noget tidsmæssigt sammenfald mellem ombygningen til tunnelgodkendelse og påmaling af de hvide felter - havde blot indtryk af, at det skete i samme forbindelse, dengang hvor vognene alligevel var på værksted.

Apropos lukkede versus åbne toiletsystemer, så dumpede "udstødningen" fra det åbne toilet-"system" kun ned på sporet ved stilstand eller moderat hastighed - grunden til, at man sjældent så "efterladenskaber" på sporet ude på strækningen, var så vidt jeg husker fordi det meste af "udstødningen" i stedet klaskede op under bunden under kørslen og satte sig fast dér. Mums.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.730

PB  Hjemmeside

Tak for svar Johnni, Erik og Carsten.

Jeg ejer flere modeller af disse vogne. Nogle med og nogle uden det hvide område.
Er en blandet oprangering mulig? Eller ville det faktisk være latterligt?

mvh,
Gert 

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Hej Carsten Det var derfor det var et problem mellem Valby og Østerport, da togene tit holdte og ventede på indkørsel og det er nogle af Danmarks travleste stationer der ligger på den strækning. Hej Gert Det tog ca 6 år at male alle vognene og I den mellemliggende tid kørte vognene tit blandet. Så det er noget problem at kører med dem blandet.
__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

humlebumletog

Pedel / Lærer

Indlæg: 58

PB  Hjemmeside

[quote=Gert]

Tak for svar Johnni, Erik og Carsten.

Jeg ejer flere modeller af disse vogne. Nogle med og nogle uden det hvide område.
Er en blandet oprangering mulig? Eller ville det faktisk være latterligt?

mvh,
Gert 

"Go for It" og skulle jorden gå under af samme grund så tilgiver jeg dig. Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Nojn, Carsten.

 

C-skinner. Dsb epoke. Alt hvad jeg har råd til

Når man nu har 3 piger så må farmand jo bare køre lokomotiverne for dem.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.