Hejsa
Jeg søger efter gamle søfolk der har sejlet på storebælt med de gamle jernbane færger som storebælt, fyn og dronning ingrid i tidernes morgen.
Det er nemlig sådan at jeg mangler nogle oplysninger vedr disse færger.
__________________
Mvh. R 963
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Davs
AT finde de folk her på sporskiftet er nok ikke særligt sandsynligt
De læser næppe med her.
Du skal nok hellere kontakte de fagforeninger, de var organiseret ved. Måske er der nogen der kan skabe kontakt.
Ellers ligger JB museet nok inde med mange oplysninger omkring færgerne.
Vh REP
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
R 963
arbejdsløs
Slagelse
Indlæg: 191
Hejsa
9kay, men jeg havde som bare brug for nogle oplysninger op størrelsen på plankerne der lå på vogndækket af disse færger. Om de var 4 eller 5 tommer brede og
2 eller 3 tommer tykke. Men jeg må nok gætte mig lidt frem til det..
Mvh. R 963
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Lidt fra hukommelsen fra min tid fra Aalborg Værft
Den slags dække blev lavet i en slags teak træ og Dine mål på 3 x 5 tommer er vel også rigtig
Planker var med et fræses spor på ca. 5 x 8 mm, som senere blev udfyldt med en slags beg for at gøre dække vandfast
Så blev der boret passende huller med nok 10 mm gennemgående og øverst ca, 25 mm
Gevindstøtter blev svejset fast i dækket med en fod af det samme som dæklaget på en svejsetråd
Så kom som jeg husker det også et begdæklag på dækket og plankerne på igen
En skive og en møtrik og de blev spændt fast, og en tråprop med lidt lim blev slået i og det overskydende træ blev fjernet med et stort skarp stemmejern, men der var også nogle af skibstømrene, der huggede af med en økse ...
I bordet / langs skibssiden blev det lagt en gennemgående, der fulgte skroget facon og så kom det store arbejde med skære planker i facon + en fræsning til begstriben
Og så kunne et sådant dæk holde mere eller mindre evigt uden efterbehandling.
Jeg husker båddækket fra "Hammershus" bygget i midt 60'erne. som vi sejlede med mellem Split og Ancona i begyndelsen af 2000, hvor dækket næsten var intakt. Det var en skæg fornemmelse at komme ombord som gammel skibsbygger og føle, at der var noget der havde dansk oprindelse, og så var den vistnok ikke bygge i Danmark, hvis det var Hammershus.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
R 963
arbejdsløs
Slagelse
Indlæg: 191
Hej Jørgen
Tak for de fine svar, det vil jeg så skrive ned i mine bygge beskrivelser. Nu er det så nok mest primært vogndækket jeg konsentrere mig om, men selvfølgelig skal der også være plankedæk på de andre steder som promenade dæk og båddæk mv.
Nu mener jeg så at have læst at storebælt blev bygget på Helsingør skibsværft og om det har været teak eller ege træ de har brugt ved jeg så ikke, men i model vil jeg bruge de træ sorter jeg kan få lister i.. 1 x 2 eller 1 x 1,5 mm
Mvh. R 963
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej
Skibsdæk er næsten altid lavet af teak, da det fra naturens side næsten ikke kan rådne pga det store indhold af kiesel og olie.
Det er meget formstabilt, da det heller ikke opsuger meget vand.
Det bleges af sol og saltvand, men kan slibes og olieres så det er som nyt. Kalfatringen, som den sorte fuge hedder, forhindrer vand i at trænge ned til underlaget. Det skal dog vedligeholdes, hvis der opstår sprækker.
På et færgedæk er det heller ikke så udsat, med mindre dækket er åbent. Desuden vil spilolie fra togene så gøre sit til at imprægnere.
Eg er ikke velegnet til åbne skibsdæk, da det skal være tjæret eller malet for at holde til saltvand.
Desuden indeholder eg en del garvesyre, som vil angribe jernet.
Alle andre træsorter, kræver en høj grad af overfladebehandling og vedligeholdelse, hvis det anvendes maritimt
Husk at jeg kan skaffe lister i næste alle træsorter og størrelser til meget rimelige priser.
Også hele finerstykker, som er eller kan ridses til plankelook.
Det er bare at sige til.
Vh Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Om det var båddæk eller togdækket, var det sikkert samme konstruktion ...
Og der var helt sikkert ikke brugt eg - det var sikkert teaktypen overalt om det var til tog eller biler. Først senere blev det sparet væk og endte i det simple dæk og malet i grønne eller røde nuancer, men hvad DSB brugte, det husker jeg ikke ( men var det ikke grønt .......... )
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
R 963
arbejdsløs
Slagelse
Indlæg: 191
Hej Per
Tak for info, jeg havde godt en fornemmelse af at teak er selv imprenerende, men at jeg troede at man brugte eg skyltes simpelthen at eg jo er en hård træ sort, men det er teak jo selvfølgelig også..
Så nu ved jeg at det skal være teak, men måske kun til de dæk hvor det skal se pænt ud, fordi på vogndækket skal den jo se "snavset" ud pga. oliespild som du også nævnte var imprægnerende. Og ved et tidligere indslag fik jeg bekraftet at jeg nok skal vælge en dimention som hedder 3 x 5 tommer (og det får jeg til ca. 1,4 mm.) så jeg kan vel snige mig op på 1,5 mm.
Kan du evt. skaffe sådan en størrelse Per? behøver evt. ikke være teak, for jeg kan jo bejdse det når det er lagt.
Mvh. R 963
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Lister nøddetræ som er den nærmeste farve. Teak er næsten ikke til at købe mere pga naturbeskyttelse mv
0,6*2*1000 mm 6 kr/m
0,6*3*1000 mm 6 kr/m
0,6*4*1000 mm 6 kr/m
0,6*5*1000 mm 6 kr/m
Finerplade nød
1,0 * 100*1000mm 62 kr
Abachifiner med fræste noter 0,5 mm brede pr 2 mm
2*100*1000 mm 50 kr kan bejses
lev ca 14 dage
der er flere Muligheder men ellers kontakt mig på firma mail
vh Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
R 963
arbejdsløs
Slagelse
Indlæg: 191
Hej Per
Okay, det bliver så nok 2 mm. finerlister, men det kan være at jeg vender tilbage når tiden for plankedæk nærmer sig.
Mvh. R 963