Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

Oprangering af IC5/APO-prototypelyntog i brug som bådtog

De to APO-prototypelyntog (IC5) togstammer blev i en periode i starten af 90'erne anvendt på København-Kalundborg som såkaldt bådtog. Men da der kun var 5 vogne i en APO-togstamme, så var der indsat nogle ekstra vogne. Men hvilke og hvor mange? Er der nogen, der ved det?

Jeg gætter selv på to Bn-vogne som minimum. Dette baseret på et fjernt minde - har sandsynligvis set det stå sådan ved Helgoland/Svanemøllen.

Mvh Toftegaard

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej Toftegaard,

Toftegaard skrev:

De to APO-prototypelyntog (IC5) togstammer blev i en periode i starten af 90'erne anvendt på København-Kalundborg som såkaldt bådtog. Men da der kun var 5 vogne i en APO-togstamme, så var der indsat nogle ekstra vogne. Men hvilke og hvor mange? Er der nogen, der ved det?

Jeg gætter selv på to Bn-vogne som minimum. Dette baseret på et fjernt minde - har sandsynligvis set det stå sådan ved Helgoland/Svanemøllen.

Det er muligt at der også har været Bn vogne koblet på - men jeg mener også at huske at Ckm / WRm har været brugt til forstærkning af bådtogene. (Der er dog ikke nogen fotodokumentation af dette på jernbanen.dk - hvor mon jeg så har det fra? Smile )

Mvh,

Peter W

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 583

PB

Såvidt jeg husker det hedder det aldrig IC5, men kun Prototype og APO og årsagen til at de ikke rigtig kom i drift som lyntog for det var meningen derfor var de altid opstillet på lyntogsdelens værksted på Helgoland, var at de var for tunge og såvidt jeg ved er de kommet enten til Iran eller andet land i det område.

Der var for nogle år siden en tv udsendelse da det kom afsted sammen med en del BN/B vogne vist også vist på youtupe som det længste tog nogensinde i DK.

 

Smile

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

fjorbak skrev:

Såvidt jeg husker det hedder det aldrig IC5, men kun Prototype og APO og årsagen til at de ikke rigtig kom i drift som lyntog for det var meningen derfor var de altid opstillet på lyntogsdelens værksted på Helgoland, var at de var for tunge og såvidt jeg ved er de kommet enten til Iran eller andet land i det område.

Wikipediaartiklen har dog 'IC5' som titel i stedet for 'APO' eller 'prototypelyntog'.

http://da.wikipedia.org/wiki/IC5

Mvh Toftegaard

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

peterw skrev:

Det er muligt at der også har været Bn vogne koblet på - men jeg mener også at huske at Ckm / WRm har været brugt til forstærkning af bådtogene. (Der er dog ikke nogen fotodokumentation af dette på jernbanen.dk - hvor mon jeg så har det fra? Smile )

Interessant. Men noget af en bastardoprangering - hvis du tillader, at jeg bruger det udtryk Wink

Erindrer du noget om bemaling, altså hvilken farve, de havde? Så vidt jeg kan læse mig til fx på http://www.kvv73.dk/Ombygninger/DSB_vogne_paa_Bpmz-basis/Dansk_Modeljernbane_Bpmz-basis.htm, så blev de relativt hurtigt malet i andre farver en den røde, som alle tre vogne blev leveret i.

Min interesse har baggrund i, at jeg - efter 30-35 års fravær - prøver at skyde mig ind på hvilken tidsperiode og hvilket materiel, der modeljernbanemæssigt har min interesse. Jeg er kommet frem til, at det nok er hvad jeg har set stå ved eller køre forbi Svanemøllen eller Østerport stationer i perioden 1980-1992.

Mvh Toftegaard

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej Toftegaard,

Toftegaard skrev:

Interessant. Men noget af en bastardoprangering - hvis du tillader, at jeg bruger det udtryk Wink

Erindrer du noget om bemaling, altså hvilken farve, de havde? Så vidt jeg kan læse mig til fx på http://www.kvv73.dk/Ombygninger/DSB_vogne_paa_Bpmz-basis/Dansk_Modeljernbane_Bpmz-basis.htm, så blev de relativt hurtigt malet i andre farver en den røde, som alle tre vogne blev leveret i.

Jeg mener at have set en MZ-IV med APO+Ckm (rød) træk i bogen "DSB diesel og design" af Torben Andersen på Lokomotivets Forlag 1996 - jeg kan prøve at slå det efter i aften. Smile (Og stadig ingen statsgarantier for at det var sådan, jeg kunne også huske forkert... Smile )

Toftegaard skrev:

Min interesse har baggrund i, at jeg - efter 30-35 års fravær - prøver at skyde mig ind på hvilken tidsperiode og hvilket materiel, der modeljernbanemæssigt har min interesse. Jeg er kommet frem til, at det nok er hvad jeg har set stå ved eller køre forbi Svanemøllen eller Østerport stationer i perioden 1980-1992.

Det lyder rimeligt - og er mere eller mindre også "min" periode. Selv fokuserer jeg også på hvad jeg kan huske fra barndommen - men er gået helt tilbage til 1975 hvor jeg kun var 2 år - så er der endnu mere af det vinrød-røde mix... Smile Og i den "nye ende" har jeg lige nøjagtig IC3 med, så det må være 1989... 

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej igen,

peterw skrev:

Jeg mener at have set en MZ-IV med APO+Ckm (rød) træk i bogen "DSB diesel og design" af Torben Andersen på Lokomotivets Forlag 1996 - jeg kan prøve at slå det efter i aften. Smile (Og stadig ingen statsgarantier for at det var sådan, jeg kunne også huske forkert... Smile )

Og der må jeg så gå i rette med mig selv: APO+Ckm må (indtil det modsatte er bevist) være noget jeg har drømt! De viste oprangeringer i bogen - samt teksten - indikerer ikke andet end APO+B vogne... Smile

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 583

PB

Hej

Det kan godt være at wiki kalder det for IC5, men det kørte en overgans som lyn/intercity da det kørte som bådtog til KB og ligeledes var det hovedsagligt med B vogne.

Toget blev aldrig nogen ide da det var for tungt og krævede megen trækkraft.

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

peterw skrev:

Og der må jeg så gå i rette med mig selv: APO+Ckm må (indtil det modsatte er bevist) være noget jeg har drømt! De viste oprangeringer i bogen - samt teksten - indikerer ikke andet end APO+B vogne... Smile

Er det som intercitytog eller bådtog? Det kørte jo først lidt som lyntog, så som som intercity og til sidst som bådtog. Med afbrydelser ind imellem.

Der er et billede på http://www.christianbruun.dk/Danmark%2090.html, hvor det ses med mindst 1 B-vogn. Teksten siger flere.

Mvh Toftegaard

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Toftegaard skrev:

Er det som intercitytog eller bådtog? Det kørte jo først lidt som lyntog, så som som intercity og til sidst som bådtog. Med afbrydelser ind imellem.

Der er et billede på http://www.christianbruun.dk/Danmark%2090.html, hvor det ses med mindst 1 B-vogn. Teksten siger flere.

Som jeg husker det fra mit opslag i aftes var det billeder af hhv. lyntog og intercity tog, men jeg skal nok slå efter igen-igen... Wink

Til gengæld er det gået op for mig hvor min ide om Ckm-brug i bådtog kommer fra - se denne tråd på signalposten - til Korsør, ikke Kalundborg - og ikke i sammenhæng med APO lynet. Smile

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

Den er meget skæg den her video fra Fredericia 1989, som viser et intercitytog med en APO-stamme + 2 B-vogne. Der er lidt vel meget fokus på lokomotiverne, men flot at der er både ankomst, lokomotivskifte og afgang med. 

http://www.topictimes.com/videos/autos/dsb-mz-1434-og-1424-fredericia-st-1989-full-2FvEqdTjvvg.html

Toftegaard

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.