Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Omlitreringsskema

Hej Henning ( tror det er dig jeg skal spørge)

Sad lige og kiggede på det omlitreringsskema der er lagt på wikien, super spændende, men hvad  er grunden til at nogle vogne ikke fik nyt nummer er det fordi de blev udrangeret eller fortsattte de bare med gammel nummer?

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Vogne med glidelejer og eller forsynet med forældede bremsesystemer blev ikke forsynet med computerlitrering. Der var bla. mange privatvogne (olieselskaber, bryggerier m.m.) der forsvandt pga. alt for store omkostninger hvis de skulle forsynes med en "moderne" undervogn. Der kom nye regler for hastighed m.v. der indførtes sammen med computerlitreringen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Claus

 

det er dejligt nemt og kort at svare på

ja -

der har du fuldstændig ret i begge dele

og så er det jo sådan - at der altid er undtagelser

selvom at der i listen står at de skulle have nyt nr og litra - var der dog nogle - der aldrig fik det

netop pga udrangering

og så en sjovert :

den første vogn ved DSB der fik UIC litra og nummer er en tankvogn

lige i starten af 1965 - så hvis epoke 3 går til 66, 69, eller hvad folk nu sætter den til

så har man UIC litrering i epoke 3

og nu kan det blive spændene

men der kommer mere om netop dette i tråden Epokepladder

har noget mere om det - både godsvogne og personvogne

skal nok få lavet lidt mere om det og sætte det ind

mvh

h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Tak for svaret d'herrer

 Det slog mig bare for jeg mener at have set en gods vogn der  hedder His i epoke IV og jeg mener den er omlitreret fra en der hed Hs-t før,men jeg ved ikke om den har fået nyt nr.

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Claus

 

kan godt forstå man kan blive lidt forvirret over alt det litreringshalløj

Vi mennesker har det jo som regel med meget faste holdepunkter og det vi kender

således også med vores modeljernbaneverden - i dette tilfælde omlitreringer og epoker

men det var nu sådan - ( skrevet uden opslag og notater - så det bliver cirka sådan )

at omkring 1960 besluttede man i UIC at indføre såkaldt EDV litrering - populært det vi kalder UIC eller computerlitrering

den skulle starte i ca 1965 og været afsluttet i 1969

og selvfølgelig ville der jo være noget plus minus

så da godsvogne er den vogntype der er mest anvendt til grænseoverskridende trafik er det så ganske klart,

at det var dem der holdt først for - så generelt skulle man så starte på det i 1965

og så aligevel ikke - nogle tyvstartede hvis man kan kalde det det

du har vel på nogle vogne set fra fx DB betegnelsen Tbis 871 og Klmmgkks 68 på samme vogn ( Roco lavede den vist i model )

altså epoke 4 og epoke 3 litrering som vi betegner det

det sjove er at vognen blev bygget i 1960 og var en videreudvikling af Kmmgks 58 typen -

altså en epoke 4 litrering på en vogn der hører hjemme i epoke 3 - efter de begreber vi opperere med på modelbanen

??????

men da man nu havde vedtaget EDV nummerindføring påsatte man allerede påskriften til vores epoke 4 med det samme

på den pågældene type Klmmgkks 68 vogn da den blev bygget ( fabriksfoto og artikel )

et andet eksempel er Os vognen fra SJ og NSB ( NMJ laver den ) den er bygget i 1962 og har altid haft computernummer

ok siger du så - hvad har det så at gøre med den omtalte His ex HS-T

de forskellige forvatlninger havde frit slav til at gøre hvad de ville - bare det blev overholdt inden for tidgrænsningen 1965 - 1969

nogle valgte at gøre det løbende, - dvs glidende overgang så man kunne vende sig til det - ved at have det nye og gamle ved siden af hinanden - det var især DB

andre som Sverige og Norge valgte at nye vogne efter 1960 kun fik UIC nummer på

og nogle gjorde som DSB - ventede til 1965 og ordnede det løbende 1965 - 69 hvor det skulle afsluttet

og som jeg læste et sted i 95/95 om Belgien - at selv efter UIC var indført - bogførte Belgien stadig vognen med både UIC og den gamle opskrivning.

forskellen mellem godsvogne og personvogns omlitreringen var

at godsvogne skiftede både litra og nummer på en gang / samtidigt

hvorimod at person, post osv først skiftede

UIC nummer i 1967 - altså AV 289 skiftede således til AV + UICnummer ( fx 51 86 38-61 289 - x 

og i 1969 bogstavslitrering  AV til ABh/g + UICnummer

men tilbage til godsvognene

det blev jo ikke gjort med omlitrering Nytårsaften 1964 - det foregik løbende ved revisioner, reparationer, og også med maler i marken gennem 1965 - 1969

at privatvogne stod først i køen skyldes at der er strengere krav til dem - de har fx kortere revisionsfrist end jernbaneejede vogne

der blev også stillet strørre krav til vogne der skulle køre i hele UIC medlemslande - herunder tekniske krav som lejer, akselkasser, bremse osv

men det er ikke årsagen til at du i skemaet fra 65 ser at der ikke tildeles nogle vogntyper UIC numre

det er mere at man ikke ville bruge dem til udlandskørsel - altså et bevidst fravalg - enten fordi man havde andre nyere typer, ventede på nye typer og

for fx kølevogne havde oprettet Interfrigo - hvor andre selskaber som tysk Transthermos, spansk Transfesa og belgisk Frigo havde tilsluttet sig -

så man var dækket med kølevogne

men Ormstrup har ret i at der blev stillet krav om sådanne ting - men det er først ved senere omlitreringer

og dem har der været rigtig mange af omkring godsvogne : 1965, 69, 71, 75, 79, 81/82 og mange flere - og især i 80 erne ser man den store

udrangering af især private vogne - eller udskiftning af undervogn - fx sukkervognene litra U der jo havde PJ undervogn og fik HD undervogn  omkring 70 -73

har tegnet dem med HD undervogn ( mener - næ - er ret sikker på at Lokomotivet har en artikel om det )

Pudsigt set er U = Ukks vogne ikke rigtige private vogne - men en hybrid - DSB ejer undervognen - sukkerfabrikkerne ejer beholderne

tager du fx QH og QR vogne - var nogle af disse med lejer der sagtens kunne køre i udlandet - blandt andet til Tyskland og Sverige ( foto af QR i 1966 på Hamburg Havn )

men Q var besluttet at de skulle udrangeres ( der findes en større artikel om exit Q i bladet Vingehjulet )

der er noget der hedder bi-laterale aftaler - fx CL vogne har aldrig haft RIC eller regime 51 - men de kørte til Hamburg - det var noget DB og DSB kunne aftale udenom UIC

HJ vogne var RIV mærket i 60erne - ny vognkasse på ex Q og PJ undervogne + akselkasser og fjedre fra GS - som så fik nye og kraftigere ditto ting på -

men HJ = Gklm fik aldrig regime 21 til udlandskørsel - men blev aligevel UIC litreret med regime 20

Regime nummer for fx HJ/Gklm : 20 86 111 7 567 - 4 eller for fx AV/ABh 50 86 38-21 256 - x

Her er det 20 eller 50 der er regimenummer

godsvogne havde regime tal i 65 : 20 for indenlandsk, 21 for RIV, 01 for RIV-EUROP og 11 for RIV-INTERFRIGO

personvogne osv havde i 67 : 50 for indenlandsk ( herunder og bi - laterale aftaler ) - 51 for UIC kørsel og der var flere

så for at kunne sætte sig ind i dette er der en mænge forskellige forskrifter og en mængde  andre ting der har indflydelse og som er udvidet løbende

og jeg stoppede ca 69/70 med at følge det intenst - men vedligeholder det lidt - det intresserede mig ikke så meget da - jeg er nok mere en 1954 - 1960 mand

eller den såkaldte epoke 3 ( hvorfor jeg så mener at inddeling af vogne i epoker ikke er korrekt, da epoke er samfundstiden ) og vogne bør have gyldigheds mærkning i årstal

men du gør absolut ikke noget forkert hvis du på din modelbane i 1967 sætter en His litreret og HS-T litreret vogn sammen

de var der begge to

ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

det blev til en masse på en gang -

men lån Jens Brun-Petersens bog Godstog og bogen om godsvogne - den forklarer det bedre end jeg - og vil du vide virkeligt meget om det

så kan du begynde at pløje bladene Vingehjulet, DJK Jernbanen igennem - samt diverse cirkulære/meddelelser udsendt af UIC mfl - der behandles det løbene - men

jeg advarer dig på forhånd - det er tørt stof - og man skal virkelig være en nørd - ellers så bliver man det ( og så mangler der en smiley )

ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

 

 

med venlig hilsen

henning h087 

 

   

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Godmorgen

Tak for svaret, nu giver det lidt mere mening specielt det med at der ikke er regler uden undtagelser

Btw (by the way) jeg kom til at tænke på om overstående inlæg ikke burde kopieres til wikien under et punkt der hedder litreringer det er jo rene guldkorn.

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Claus

hvis jeg skal være helt ærlig - og det skal jeg

på den måde wikien er sat op på - og som jeg tror den virker -

har ikke gennemskuet / forstået den endnu - og det kan så godt være at jeg tager fejl

ville jeg ikke bryde mig om at den blev sat i wiki - så hellere blog

men det er din tråd - så det er din bestemmelse

 

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Hej Henning

Så lader vi være med at sætte de på, kan godt være at det er min tråd men det er din viden Smile

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Claus

har været lidt inde at se på vognlister omkring HJ = Gklm og His ex HS-T

man omlitrerede ca 2/3 af HJ til Gklm og stoppede op i 1968/69 - de var ved at blive udfaset

kan faktisk også finde ud af hvilke - og der er nogle der har fået forbyttet numre ved omlitreringen

den sidste HS-T blev omlitreret i 1967 - så bemærkingen om at du kan sætte His og HS-T sammen i 1968

retter jeg lige til 67 i indlægget/svar til dig

Jeg har dog lige et spørgsmål - som jeg håber at du kan svare på og selvfølgelig om du vil det

hvordan opfatter du wikien - brugen af den - nye oplysninger - sådan generelt ?

fx hvis man lagde det over i wikien som du foreslog -

og der en / eller jeg selv / eller du / der havde oplysninger / rettelser / bemærkninger

hvordan virker det ?

ingen vil jo bryde sig om at andre kunne gå ind i noget man havde lavet - men at få oplysninger eller rettelset ( man kan lave fejl ) og så selv gå ind

og rette til - har vel ingen vel noget imod

og det er lige omkring dette punkt - jeg ikke har gennemskuet / forstået - wikeen

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Godaften Henning

Jeg opfatter personligt wikien (både denne og wikipidia) som et opslagsværk,

RETTET

Hej igen

har lige rodet lidt rundt og fundet ud af at alle kan oprette en wiki side ved at klikke på "opret indhold" ude til venstre og så vælge wiki på den side der kommer frem, men der står også at alle kan rette i en side (burde der måske tænkes lidt over)

Med hensyn til at rette i hvad andre har skrevet vil jeg helt klart mene at der må være en stående gentleman aftale der siger at man kontakter vedkommende der har oprettet posten i wikien via PM og kommer med forslag eller rettelser så den som har oprettet posten så kan rette den,eller henstille til Lars om at rette, hvis det kun er ham der kan rette.

Med hensyn til His og Gklm ´har jeg så ret i at de har været DSB´s arbejdsheste om man så må sige, nu er jeg ikke gammel nok til at have oplevet epoke III, men jeg synes at det er His der er godsvogen man altid så da jeg var barn, så der må jo have været mange af dem.

Vh Calus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Claus

det første giver jeg dig ret i - men vender tilbage med noget om det

har selv lige lagt noget om sporplaner ind i wiki - men kontaktede først Kildemoes om det og fik svaret tilbage : kør løs

at jeg så fik kvajet mig og oprettede et nyt sporplaner i wikien - tier jeg så stille med

nej - spøg tilside - underretter så Kildemoes og Lars om det

og finder så selv ud af det og får gjort det rigtigt

og går så tilbage og sletter de forkerte indlagte - og skriver forklaringen der,

så nu skulle det så være i orden - der er meget der skal læres endnu - har kun været på med PC og internet i ca 6-7 mdr

før den tid brugte jeg kun PC en som skrivemaskinen

 

nå men over til His og Gklm

man kan ikke sige at det var arbejdshestene - men du kunne godt bo et sted hvor disse vogne var de fremherskene

i perioden 65 - 69 var der

4000 Gs

805 HD = Gklms

1143 HJ = Gklm

310 HS og HS-T = His = Hims - her er der lige noget - mener at der skal være 610 - 10 uden bremseplatform - 300 med bremseplatform

og knækkede sider og 300 med bremseplatform og med profiler på siderne - får set efter på et tidspunkt

dertil kommer der så et antal IA/IAL/IAK/IAR vogne = Hk/Hks/Hks-u/Hks-v der efterhånden bliver brunmalet og får litra Gkm/Gkms

for så ikke at glemme Hbis der kom mange af i vistnok 3-4 varianter - de kom såvidt jeg husker fra 70 erne

 

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Ja så fylder Hs-t jo ikke meget i tallene Smile

Jeg synes iøvrigt at du er super godt med, taget i betragtning af at du ikke har været online i mere end max.7 mdr. (der er mange der i det tidsrum kun er kommet til at tænde/slukke og spille 7 kabale),og hvis man ikke prøver er det rimeligt svært at lære.

Kan det passe at de sidste 300 his først er bygget i 66/67 og derfor ikke har været litreret som Hs-t ? det er ihvertalld det jeg fik ud af at kigge lidt på jernbanen.dk

Vh Claus

 

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Claus

 

nej - når man ser på stk antal fylder de ikke så meget, - men som tidl skrevet - at boede man et sted hvor - stationen fx havde sidespor , hvor af/pålæsning

foregik med gaffetruck - ja så ville jo typen - der var indrettet til dette være fremherskende

 

jo - tak skal du have - spiller nu mest Napoleon - god trænning i overblik -svært at lære - ja men mest når man ikke ved hvad der menes - pga man ikke

har lært udtrykkende - man bruger PCsk

 

jeps - korrekt - de er sat i drift som His og er dem der har profilforstærkninger på skydedørene , hvorimod de 310 første har knækkede skydedøre

 

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Claus

 

foresten - har du en Email

tror jeg har noget - du kunne være interesseret i - når du skriver Vestkystbanen

er det så Esbjerg - Struer du mener ?

mvh

h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Hej Henning!

Kunne du ikke sammenfatte al den her viden og så sætte den ind i WIKIen? Det er jo en guldgrube for folk med talmani.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Bjarne

jo da - det er vel der - den hører hjemme,

Claus (ME) og jeg har snakket om det

men jeg er ikke helt sikker - eller skal man sige ikke helt klar på strukturen

og der kunne det så være godt med noget indput og ideer fra andre - om

hvordan den kunne sættes op - får også lige snakket lidt mere med ME om det

det er jo hans tråd - og han har også været inde på det med wikien

så indput om opsætning og hvad dertil hører er meget velkomment

ja - og man må da også spørge - så får vi at om jeg kan svare

eller finde noget om det - og her er andre også velkomnen med bidrag  

 

med venlig hilsen

henning h087

 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

WIKIen må være det rette sted, da det vil være her, man først og fremmest vil lede efter oplysninger, og dermed slipper for at gå en masse indlæg igennem.

Og den grundlæggende idé med WIKIen er jo, at alle skal kunne give deres bidrag til et emne selvom måden, det må/må ikke ske på endnu ikke ligger helt fast. Men foreløbig er der da god gang i dens videre opbygning.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej claus

ok - så lægger vi den på wiki

er det noget du vil tage af med at flytte det over

da jeg ikke er helt fortroligt med det -

derfor kan vi jo godt køre videre omkring emnet

her og så kunne du jo redigere i det og lægge over

indtil jeg kan være med til det også

hvad siger du til det ?

 

med venlig hilsen

h087

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Godaften Henning

Jamen så prøver jeg det, og giver samtidig dig ret til at redigere alt hvad du må finde af fejl og mangler Smile

Vh Claus 

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Claus

ok -

fik du Emailen ?

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Godaften Igen Henning

Så er den oprettet overskriften voldte mig lidt hovedbrud, jeg endte med "omlitreringen 1965" , jeg har rettet en lille smule i indlægget, hvis du har nogle indvendinger, så  skriv endelig, Sidst er en bogliste samt en referance til omæitreringsskemaet og jeg har angivet dig som kilde, håber det er ok ?

Ja jeg fik mailen det er bare super og tak Smile

Vh Claus 

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Claus

det ser meget fint ud

og vi kan jo gøre det - at indtil videre lægger vi grunden her og flytter over når der er behov for det

ang mailting - hvis du er interesseret i mere at den slags

giver du mig bare besked - om hvor du har nogle ønsker

så ser jeg efter om jeg har det eller om jeg kan skaffe det

en anden interesant ting er denne tråd på Jernbanen Dk

 http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=21186

det er jo også noget der hører til godsvogne

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

vildt det at vognen har et dampopvarmet rum til ledsager Smile jeg vidste ikke at de havde en "dyrepasser" med i vognen og da slet ikke at gutten havde at opvarmet rum

Mht til mailen så skal jeg nok sige til, har der egentlig været noget der hed/hedder vestkystbanen sådan direkte? jeg søgte på navnet inden jeg døbte mit eget lille projekt, men fandt ikke noget. Men hvis der gør må jeg bare kalde hjemme projektet Esbjerg lokal bane eller sådan noget Smile

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Claus

ja - ikke - jeg kan godt love dig at det er en spændene historie og vognene - man tror nogen gange - det er løgn

blandt andet blev to QR vogne lavet om til ZF vogne og tilbageført igen - et ganske spændende emne.

et andet emne er om hvordan læsseforskrifter var og er - og så se vogne der er læsset på en måde - at

hvis du lavede det på modelbane - ville alle sige - det løgn - og så viser man billedet, - skal få et par foto lagt

ind i morgen - så du kan se - hvad jeg mener.

med hensyn til Vestkystbanen hed den "Den Vestjydske Længdebane" - strækningen Esbjerg - Struer - i tjenestekøreplanen ( Tkp ) benævnt :

Strækning 27 Esbjerg - Struer

Strækningen Bramming - Tønder hed : " den Syd-Vestjydske Længdebane" - i  Tkp - Strækning 33 Tønder H - Bramminge (-Esbjerg)

den er også omtalt og benævnt "Marskbanen" - Guldbæk og Jens Bruun-Petersen

 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Godmorgen

Ja ligesom QR mener jeg også At Knudepunktet på den vestjyske bane har skiftet navn et par gange fra Bramming til Bramminge til Bramming igen, så vidt jeg husker.

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.