Picture

R 963

arbejdsløs

Slagelse

Indlæg: 189

PB

Lokoførere der kører over for rødt lys

Davs alle herinde på sporskiftet

Jeg har luret lidt på den historien og den polemik om lokoførere der kører over/igennem for rødt lys, hvordan delen kan det lade sig gøre, når der er atc på? 

Jeg forstår simpelthen slet ikke den historie.. 

__________________

Mvh. R 963

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

R 963 skrev:

Davs alle herinde på sporskiftet

Jeg har luret lidt på den historien og den polemik om lokoførere der kører over/igennem for rødt lys, hvordan delen kan det lade sig gøre, når der er atc på? 

Jeg forstår simpelthen slet ikke den historie.. 

Målpunktet for den bremsekurve det mobile ATC-anlæg udregner ligger et stykke efter det signal som viser stop. Det er derfor muligt for lokomotivføreren at passerer et signal der viser stop, men hastigheden vil være lav. Det er vigtigt at huske på, at målpunktet for bremsekurven ligger i sikkerhedsafstanden efter signalet og der derfor ingen større fare er ved sådan en signalpassage med indkoblet ATC.

/Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

R 963 skrev:
Jeg har luret lidt på den historien og den polemik om lokoførere der kører over/igennem for rødt lys, hvordan delen kan det lade sig gøre, når der er atc på? 

Der bliver udarbejdet rapport over de mere alvorlige hændelser, se f. eks. http://www.hcl.dk/da/havarirapporter/~/media/Files/Havarikommissionen/Havarirapporter/Jernbane%202011/20110111%20Signalforbikørsel%20i%20Aalborg.ashx

Havariundersøgelserne udføres af Jernbaneenheden i Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, se http://www.hcl.dk/da/jernbane/

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

R 963

arbejdsløs

Slagelse

Indlæg: 189

PB

Hej Henrik

Okay, jeg undrede mig bare, men det bliver jo indimellem blæst op til noget meget alvorligt i medierne..

 

__________________

Mvh. R 963

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

HenrHans skrev:

Målpunktet for den bremsekurve det mobile ATC-anlæg udregner ligger et stykke efter det signal som viser stop. Det er derfor muligt for lokomotivføreren at passerer et signal der viser stop, men hastigheden vil være lav. Det er vigtigt at huske på, at målpunktet for bremsekurven ligger i sikkerhedsafstanden efter signalet og der derfor ingen større fare er ved sådan en signalpassage med indkoblet ATC.

/Henrik

Er det ikke hvis lokomotivføreren kører efter randviseren? Afstandssøjlen viser da afstanden hen til signalet?

Mvh
Thomas
www.togbilleder.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Det lyder jo nærmest - i avisen altså - som om der den ene gang efter den anden er tog, der kører forbi stopvisende signaler med 180 km/t. Hvem der i disse agurketider har ment det interessant at sende en sådan meddelelse ud til pressen, må guderne vide - jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at det skulle være DSB, Banedanmark, Trafikstyrelsen, Havarikommisionen eller en anden offentlig i "medspiller" indenfor jernbaneområdet. Hvad skulle formålet være med det, andet en at skræmme passagererne fra sans og samling?

Uanset hvem der har bragt det på bane, er sandheden er nok nærmere, at der for langt de fleste forholds vedkommende er tale om at et tog eller en rangerbevægelse er kørt nogle få meter forbi et signal, uden at der på nogen måde har været tale om en faresituation. Hvis der virkelig er tale om at et tog skulle være kørt helt ind på en station "uden signal", havde vi nok hørt om det forlængst - gennem pressen. Sidst jeg kan huske en sådan situation, var da en beruset lokomotivfører for efterhånden mange år tilbage kørte ind på Nyborg station, og hvor en par lokomotivførere, som befandt sig i toget, mærkede at der var noget galt og trak i nødbremsen - den historie kom vist på forsiden af Ekstrabladet!

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

Svend skrev:

Det lyder jo nærmest - i avisen altså - som om der den ene gang efter den anden er tog, der kører forbi stopvisende signaler med 180 km/t. Hvem der i disse agurketider har ment det interessant at sende en sådan meddelelse ud til pressen, må guderne vide - det er forhåbentlig ikke Havarikommisionen !!

- Og straks skal agurkehistorien have en politisk dimension: http://ing.dk/artikel/120881-minister-kraever-redegoerelse-om-signalforbikoersler

/Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Nu er der vist ikke bare tale om journalistisk agurkespind - ifølge DRs historie er der dog lidt mere kød på:

DR skrev:
18 gange sidste år og indtil videre 13 gange i år er det blevet indberettet til Havarikommissionen, at togsikkerheden har været "udsat for alvorlig fare", fordi et tog er kørt forbi et rødt signal.

Der er altså tale om situationer, som "nogen" har fundet alvorlige nok til at indberette til Havarikommionen - og disse "nogen" er vel ikke journalister eller politikere? 13 indberetninger i år, 18 sidste år - bør det ikke bekymre en minister? Hvis han skulle være ligeglad med sådan en situation, hvad skal vi så med ministeren overhovedet?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Lars Skjærlund skrev:

Nu er der vist ikke bare tale om journalistisk agurkespind - ifølge DRs historie er der dog lidt mere kød på:

DR skrev:
18 gange sidste år og indtil videre 13 gange i år er det blevet indberettet til Havarikommissionen, at togsikkerheden har været "udsat for alvorlig fare", fordi et tog er kørt forbi et rødt signal.

Der er altså tale om situationer, som "nogen" har fundet alvorlige nok til at indberette til Havarikommionen - og disse "nogen" er vel ikke journalister eller politikere? 13 indberetninger i år, 18 sidste år - bør det ikke bekymre en minister? Hvis han skulle være ligeglad med sådan en situation, hvad skal vi så med ministeren overhovedet?

Hej Lars

Nu er det sådan at alt hvad der er en sikkerhedsmæssig hændelse, skal indberettes. hvad er så en sikkerhedsmæssig hændelse ? At glemme en standsning på en station/trinbræt betragtes som en sikkerhedsmæssig hændelse, så alle signalforbikørsler bliver indberettet. eftersom ATC systemet (selvfølgelig kun der hvor det findes) er indrettet således at et givent tog bringes til standsning før farepunktet, vil det ikke være til alvorlig fare for trafiksikkerheden. Ikke at en signalforbikørsel ikke er farlig eller alvorlig, for en lokomotivfører er det noget nær det værste der kan ske og dog er det noget de fleste om ikke alle vil få den tvivlsomme ære af at prøve - jeg har selv gjort det og det er ikke noget jeg er stolt af, jeg er sikker på at der er ikke nogen der gør det med vilje. Omvendt er det utopisk at tro det nogensinde vil ophøre at ske. Ikke engang systemer der kører uden de uheldige bivirkniger som mennesket indblanding har, er 100  % sikre. Selvfølgelig skal trafikministeren bekymre sig, pudsigt nok først når historien har været i medierne, det er stemmefiskeri i min verden.

Venlige signal hilsner

Flemming 

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

Flemming skrev:

Selvfølgelig skal trafikministeren bekymre sig, pudsigt nok først når historien har været i medierne, det er stemmefiskeri i min verden.

Det farlige forbikørsler sker enten på strækninger uden ATC eller under rangering. Vil ministeren bevilge penge til ATC på de strækninger som mangler, hvis Banedanmarks undersøgelse viser der vil være en løsning på forbikørslenerne ? - Næppe.

Jeg har svært ved at se hvad han vil opnå, andet en at komme i medierne og fremstå som det store 'beskytter'.

Hvis ministeren er så optaget af sikkerhed i trafikken, hvornår beder han så om en rapport vedr. f.eks. udenlanske lastbiler der fusker ved fartbegrænseren eller er alternative i beregningen af køre/hviletid. Faren for uheld med dødsfald til følge er langt større her.

/Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

HenrHans skrev:

 

Det farlige forbikørsler sker enten på strækninger uden ATC eller under rangering. Vil ministeren bevilge penge til ATC på de strækninger som mangler, hvis Banedanmarks undersøgelse viser der vil være en løsning på forbikørslenerne ? - Næppe.

 

/Henrik

[/quote]

Hej Henrik

Atc overvåger også rangersignalvisning under rangering, forudsat signalerne er udstyret med balliser, typisk I U og PU signaler.

Venligste hilsner

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

HenrHans skrev:
Det farlige forbikørsler sker enten på strækninger uden ATC eller under rangering.

Man skal passe lidt på med kategoriske udtalelser. Der har været en signalforbikørsel på en ATC-strækning hvor et tog afgik fra en station uden signal, skar et sporskifte op og afsporede. Selvom hastigheden ikke var høj (så vidt jeg husker i omegnen af 40 km/h), så er en afsporing en særdeles alvorlig ting. Selvom der efter den pågældende ulykke (i Ringsted) er sket ændringer i SR, kan lignende uheld/ulykker fortsat forekomme fordi alle den slags "huller" mellem sikkerhedssystem og SR formentlig endnu ikke er afdækket.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

erikolsen1954 skrev:

HenrHans skrev:
Det farlige forbikørsler sker enten på strækninger uden ATC eller under rangering.

Man skal passe lidt på med kategoriske udtalelser. Der har været en signalforbikørsel på en ATC-strækning hvor et tog afgik fra en station uden signal, skar et sporskifte op og afsporede. Selvom hastigheden ikke var høj (så vidt jeg husker i omegnen af 40 km/h), så er en afsporing en særdeles alvorlig ting. Selvom der efter den pågældende ulykke (i Ringsted) er sket ændringer i SR, kan lignende uheld/ulykker fortsat forekomme fordi alle den slags "huller" mellem sikkerhedssystem og SR formentlig endnu ikke er afdækket.

Helt rigtig, Erik.

Som jeg husker forbikørslen i Ringsted, så var den et sammentræf af flere uheldige omstændigheder, hvor toget efter afgang standsede (kan ikke huske årsagen), men på en sådan måde at balisen var passeret (ATC viste kør), hvorimod signalet og sporisolation ikke var passeret. Stationsbestyren tog signalet tilbage (ATC'en viste dog stadig kør) og stillede en gennemkørsel for at andet tog. Lokomotivføreren på det holdende tog antog at signalet var for hans tog og satte igang, uagtet at PU'eren foran toget ikke viste kør, men den kunne vist ikke ses (?) fra førerrummet, så toget afgik kun på ATC førerrumssignalet.

Idag må et tog ikke længere afgå udelukkende på ATC-førerrumssignalet, for at forhindre tilsvarende episoder, men episoden er et godt eksempel på hvordan et hul  kan blive afdækket, her heldigvis uden personskade.

/Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

HenrHans skrev:

erikolsen1954 skrev:

HenrHans skrev:
Det farlige forbikørsler sker enten på strækninger uden ATC eller under rangering.

Man skal passe lidt på med kategoriske udtalelser. Der har været en signalforbikørsel på en ATC-strækning hvor et tog afgik fra en station uden signal, skar et sporskifte op og afsporede. Selvom hastigheden ikke var høj (så vidt jeg husker i omegnen af 40 km/h), så er en afsporing en særdeles alvorlig ting. Selvom der efter den pågældende ulykke (i Ringsted) er sket ændringer i SR, kan lignende uheld/ulykker fortsat forekomme fordi alle den slags "huller" mellem sikkerhedssystem og SR formentlig endnu ikke er afdækket.

Helt rigtig, Erik.

Som jeg husker forbikørslen i Ringsted, så var den et sammentræf af flere uheldige omstændigheder, hvor toget efter afgang standsede (kan ikke huske årsagen), men på en sådan måde at balisen var passeret (ATC viste kør), hvorimod signalet og sporisolation ikke var passeret. Stationsbestyren tog signalet tilbage (ATC'en viste dog stadig kør) og stillede en gennemkørsel for at andet tog. Lokomotivføreren på det holdende tog antog at signalet var for hans tog og satte igang, uagtet at PU'eren foran toget ikke viste kør, men den kunne vist ikke ses (?) fra førerrummet, så toget afgik kun på ATC førerrumssignalet.

Idag må et tog ikke længere afgå udelukkende på ATC-førerrumssignalet, for at forhindre tilsvarende episoder, men episoden er et godt eksempel på hvordan et hul  kan blive afdækket, her heldigvis uden personskade.

/Henrik

Hej Erik og Henrik

I det nævnte tilfælde har lokomotivføreren nok passeret den omtalte PU, inden han stoppede ellers ville ballisen for PU signalet have stoppet toget ved passage, historien melder ikke noget om hvorvidt stationsbestyreren huskede at underrette lokomtivføreren om at signalet blev taget tilbage ? Som man kan se er der utrolig mange fact og forudsætninger der skal tages hensyn til i en episode af denne type, før synderen kan udpeges. I øvrigt afgik toget ikke kun på førerrumssignalet, men satte igang efter en normal afgang fra stationen, dvs det kørte på signaler (oprindeligt) nu ved jeg ikke hvor længe toget havde stoppet på vej ud af Ringsted, men det havde nok været klogt at høre om man stadig havde signal, inden man genoptog kørslen. omvendt blev det farlige måske født ved ar signalet eventuelt blev taget tilbage uden underretning, hvilket kun er tilladt i desiderede fare situationer.

Syndige hilsner

Flemming 

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

Flemming skrev:
I det nævnte tilfælde har lokomotivføreren nok passeret den omtalte PU, inden han stoppede ellers ville ballisen for PU signalet have stoppet toget ved passage, 

Balisen foran PU og PU var passeret med forerrummet/forreste bogie, men den efterfølgende sporisolation var ikke besat. Afstanden fra en PU til det isolerede stød er i reglen 5-15 m! Det er ikke mange meters forskel som kan frembringe netop denne placering, men den gjorde at stationsbestyreren kunne tage signalet tilbage og stille en anden togvej. Jeg husker ikke om lokomotivføreren blev forsøgt underrettet om den tilbagetagne togvej. Havarirapporten kan utvivlsomt findes.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

erikolsen1954 skrev:

Flemming skrev:
I det nævnte tilfælde har lokomotivføreren nok passeret den omtalte PU, inden han stoppede ellers ville ballisen for PU signalet have stoppet toget ved passage, 

Balisen foran PU og PU var passeret med forerrummet/forreste bogie, men den efterfølgende sporisolation var ikke besat. Afstanden fra en PU til det isolerede stød er i reglen 5-15 m! Det er ikke mange meters forskel som kan frembringe netop denne placering, men den gjorde at stationsbestyreren kunne tage signalet tilbage og stille en anden togvej. Jeg husker ikke om lokomotivføreren blev forsøgt underrettet om den tilbagetagne togvej. Havarirapporten kan utvivlsomt findes.

Havarirapporten findes her:

http://www.hcl.dk/da/havarirapporter/~/media/Files/Havarikommissionen/Havarirapporter/Jernbane%202007/20071104%20REDEGØRELSE%20Rg-afspor%20610-000042.ashx

/Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

HenrHans skrev:

erikolsen1954 skrev:

Flemming skrev:
I det nævnte tilfælde har lokomotivføreren nok passeret den omtalte PU, inden han stoppede ellers ville ballisen for PU signalet have stoppet toget ved passage, 

Balisen foran PU og PU var passeret med forerrummet/forreste bogie, men den efterfølgende sporisolation var ikke besat. Afstanden fra en PU til det isolerede stød er i reglen 5-15 m! Det er ikke mange meters forskel som kan frembringe netop denne placering, men den gjorde at stationsbestyreren kunne tage signalet tilbage og stille en anden togvej. Jeg husker ikke om lokomotivføreren blev forsøgt underrettet om den tilbagetagne togvej. Havarirapporten kan utvivlsomt findes.

Havarirapporten findes her:

http://www.hcl.dk/da/havarirapporter/~/media/Files/Havarikommissionen/Havarirapporter/Jernbane%202007/20071104%20REDEGØRELSE%20Rg-afspor%20610-000042.ashx

/Henrik

Hejsan

Den rapport er jo et smukt eksempel på at alle gjorde som de skulle og så gik det galt alligevel. Det er til gængæld godt at "hullet i hegnet" blev afsløret, nu er chancerne for en gentagelse meget mindre, fordi procedure er ændret.

Venlige hilsner

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

 

hej vil jeg bare sige/skrive

DET SKREVNES ORDS MAGT - eller hur? (sidste ord er svensk)

 

 

 

 

 

 

AttachmentStørrelse
togførere.jpg 182.98 kB
__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

ja - det ville ikke som jeg ville

der skulle også stå

så er jeg da glad for at det er lokomotivføreren der fremfører/kører toget

hvad en togfører evt gør på cykel eller i en bil

får ikke mig til at lade være eller være bekymret over fremdeles at køre i og med tog

 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.